forkjølajente Skrevet 7. januar 2024 #1 Skrevet 7. januar 2024 Vurderer å prøve å få time hos en psykolog, men er litt skeptisk. Har vært hos en for 10-15 år siden da jeg opplevde en "livskrise" som gjorde at jeg gikk rett i bakken og måtte sykemeldes. Lå stort sett i senga og gråt i 3 mnd i strekk. Forutenom når jeg sov selvfølgelig. Har vært deprimert siden tidlig tenår og er medisinert. Er ikke på randen til selvmord lengre, går på medisiner som funker "greit" og tar de verste bunnene. Det som gjør at jeg vegrer meg for å prøve psykolog en gang til er at første gangen så var responsen hans "Jaha, hva er det verste som kan skje?" på seriøst alt jeg sa/uttrykte/fortalte. Jeg har heller ingen "grunn" til å være deprimert. Ikke opplevde alvorlig omsorgssvikt o.l Er i full jobb jeg trives greit i. Legen sier at jeg mest sannsynlig må/bør gå på antidepp resten av livet pga en "feilkobling" i hjernen... Noen?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #2 Skrevet 7. januar 2024 Høres ut som den tidligere psykologen din bruker kognitiv terapi. Det fungerer ikke for alle, personlig misliker jeg det intenst. «Hva er det verste som kan skje» fører til minst fem kreative krisescenario, og så etterpå sitte og kaste bort tid på skjemaer som vurderer sannsynligheten av hver enkelt. Fakta er at selv om det er usannsynlig, så skjer usannsynlige ting hver dag. Det er ikke der problemet ligger. Anbefaler å finne en psykolog som jobber på en annen måte, for eksempel emosjonsbasert terapi, istdp. Anonymkode: 97e8c...7c8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #3 Skrevet 7. januar 2024 Følelse av tomhet gir indikasjon på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, og der er MBT anbefalt. Anonymkode: c57b9...567
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #4 Skrevet 7. januar 2024 Gikk til psykolog et år og hadde ingen bedring. Synes de jeg har vært hos er altfor passive, jeg skulle ønsket at de fortalte meg litt mer direkte hva jeg sliter med og hva jeg trenger. Litt mer direkte, og «rydde litt opp i tankene» for meg. Det har jeg ikke opplevd. Jeg blir bare usikker etterpå. Etter det året begynte jeg heller å trene. Har begynt helt i det små fordi jeg var veldig dårlig og hadde lite energi. Etter seks måneder med trening begynte alt å bli lettere. Da var jeg litt oppgitt over alle tankene jeg hadde sauser meg inn i hos psykologen. For meg var det bedre å handle enn å prate og male på problemer og svartmaling. Anonymkode: 6ded4...bfd
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #5 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Følelse av tomhet gir indikasjon på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, og der er MBT anbefalt. Anonymkode: c57b9...567 Hvor skriver ts noe om tomhet? Hvorfor kommer du med tilfeldige diagnoser? Anonymkode: 97e8c...7c8 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #6 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Høres ut som den tidligere psykologen din bruker kognitiv terapi. Det fungerer ikke for alle, personlig misliker jeg det intenst. «Hva er det verste som kan skje» fører til minst fem kreative krisescenario, og så etterpå sitte og kaste bort tid på skjemaer som vurderer sannsynligheten av hver enkelt. Fakta er at selv om det er usannsynlig, så skjer usannsynlige ting hver dag. Det er ikke der problemet ligger. Anbefaler å finne en psykolog som jobber på en annen måte, for eksempel emosjonsbasert terapi, istdp. Anonymkode: 97e8c...7c8 Dette. Men hvis man sier noe til psykologen, er det aldri h*n sin feil og det er DU som "ikke vil gjøre jobben". Anonymkode: 5ffe2...10e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #7 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor skriver ts noe om tomhet? Hvorfor kommer du med tilfeldige diagnoser? Anonymkode: 97e8c...7c8 TS skriver det i overskriften. Det er ikke tilfeldig diagnose. Jeg var til utredning for depresjon, og da sa psykologen at hvis jeg hadde hatt følelse av tomhet også så var det emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og ikke depresjon. Anonymkode: c57b9...567
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 Prøvde psykolog da jeg var deprimert. "Min" psykolog gravde i barndomshendelser og gikk bare helt over i "stakkars deg" modus da jeg fortalte at jeg var blitt mobbet noen år på skolen. Siden jeg den gang var i førtiårene og hadde kommet meg over perioden med mobbing så ble det etterhvert så masete at jeg droppet hele psykologen. Senere ble jeg satt på antidepressiva som fungerte helt supert for mitt tilfelle. Ble frisk etter noen år med medisinering. Anonymkode: 041b8...dbe 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #9 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Hva er det verste som kan skje» fører til minst fem kreative krisescenario, og så etterpå sitte og kaste bort tid på skjemaer som vurderer sannsynligheten av hver enkelt. Fakta er at selv om det er usannsynlig, så skjer usannsynlige ting hver dag. Det er ikke der problemet ligger. Anonymkode: 97e8c...7c8 Det er definitivt der problemet ligger. Du snakker om hva fakta er, samtidig er man svært lite interessert i fakta om man kaller arbeid med kognitiv terapi for bortkastet tid. Det handler jo nettopp om fakta og realitetsorientering. Anonymkode: af74b...2b5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #10 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS skriver det i overskriften. Det er ikke tilfeldig diagnose. Jeg var til utredning for depresjon, og da sa psykologen at hvis jeg hadde hatt følelse av tomhet også så var det emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og ikke depresjon. Anonymkode: c57b9...567 Emosjonelt ustabil er en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Ingen seriøs psykolog som diagnostiserer noen med det bare fordi de har en følelse av tomhet. Anonymkode: f7b8f...c4b 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #11 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Emosjonelt ustabil er en alvorlig personlighetsforstyrrelse. Ingen seriøs psykolog som diagnostiserer noen med det bare fordi de har en følelse av tomhet. Anonymkode: f7b8f...c4b Dette! 🙌🏼 Anonymkode: b5ae2...9f2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS skriver det i overskriften. Det er ikke tilfeldig diagnose. Jeg var til utredning for depresjon, og da sa psykologen at hvis jeg hadde hatt følelse av tomhet også så var det emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og ikke depresjon. Anonymkode: c57b9...567 Man kan da kjenne på en følelse av tomhet uten å ha EUPF. Anbefaler deg å lese deg opp på diagnosen, før du kaster ut tilfeldige diagnoser. For det er snakk om en alvorlig personlighetsforstyrrelse, der man må innfri flere kriterier for å få diagnosen. Enten så er det du som er på bærtur, ellers så har du misforstått psykologens budskap. Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse og PTSD, og sliter i perioder med tomhet. Anonymkode: 318a0...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Skrevet 7. januar 2024 Har gått til psykolog i et par ulike omganger, og følte ikke at jeg fikk noe ut av det. Han ene hadde for vane å bytte tema hver gang jeg kom innpå det jeg slet med, og skrev i epikriser at jeg var en vanskelig pasient. Men hvis jeg skulle snakke om alt mulig annet så kunne jeg vel snakket om været med hvem som helst? Vet ikke hvilke metoder de brukte, og hvis jeg først skulle lest meg opp så kunne jeg sikkert like gjerne ha lært metoden på egenhånd. Spørsmålet er egentlig hva du trenger? Trenger du en metode for å lære å takle dine egne tanker? Da kan du kanskje undersøke litt selv, f.eks i jungelen av podcaster som finnes der ute. Hvis du egentlig bare trenger noen som kan være et medmenneske så går det an å ta kontakt med en prest eller diakon. Noen av dem er ganske gode på å møte folk i kriser. Hvis du uansett må gå på medisiner resten av livet så er det verdt å prøve psykolog. I beste fall så får du det bedre. Men det går kanskje an å be om en redegjørelse for hvilke metoder han bruker? Anonymkode: d93dc...ffe
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #14 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er definitivt der problemet ligger. Du snakker om hva fakta er, samtidig er man svært lite interessert i fakta om man kaller arbeid med kognitiv terapi for bortkastet tid. Det handler jo nettopp om fakta og realitetsorientering. Anonymkode: af74b...2b5 Det finnes mange måter å jobbe på, og kognitiv terapi er ikke den beste metoden for alle. Kognitiv terapi handler om å forandre tanker og tankesett, ikke «fakta». Hvis jeg har en tanke, kan vi komme fram til fem andre tanker som er mer eller mindre sannsynlige, men det er ikke faktabasert. For meg er kognitiv terapi definitivt bortkastet tid. Kanskje det fungerer strålende for deg, mange liker det. Anonymkode: 97e8c...7c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå