Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vær så snill og ikke døm meg, men må få frustrasjonen ut et sted!

har en samboer som er veeeeldig glad i mat! hun kan finne på å spise over 5 ganger i løpet av dagen om det finnes nok mat i kjøleskapet!

har jeg kjøpt 2 smultringer feks, så går det ikke en halv time før begge er spist opp, og bare en halv del er igjen når det var tenkt for begge 2!

har hun ikke spist på noen timer, ja, da bryter helvete løs om at hun snart dør av sult!! ærlig talt, jeg reiser på jobb uten å ha spist frokost, og spiser 2 brødskiver i lunsj på 10 timer, og klager ikke, mens hun får panikk, og begynner å krangle så fort hun er sulten!

før vi flyttet sammen var hun en helt annen. jeg ante noe spesielt ang henne og mat, da hun alltid måtte ha noe å drikke eller spise da vi var sammen som kjærester, men nå etter flere år som samboer - og meg som står for innkjøp av mat- begynner det å merkes veldig godt på lommeboka. tar jeg opp økonomi og mat, så gir hun ultimatum: enten så kjøper jeg maten og hun betaler deler av utgiftene, ellers så bruker hun sin inntekt på alt hun vil selv, da er det stort sett mat og kos, og jeg må ta alle utgifter. er veldig glad i henne, og er ikke gjerrig av meg, men er redd vi kan havne i innkasso, hvis vi skal bare bruke penger på mat, godteri og kaker! hun blir lett fornærmet og tar det personlig hvis jeg sier vi må roe ned på matinnkjøp, når alt er blitt så dyrt. vi er voksne mennesker! men nei da, det vil hun ikke være noe med på!

JEG BLIR SÅ LEI!

Anonymkode: 6745c...3f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres voldsomt ut. Er hun overvektig? Kan hun ha en spiseforstyrrelse? 

Anonymkode: daf29...cbf

AnonymBruker
Skrevet

Dette har ingenting med vilje å gjøre. Dette er hormon basert. Sult følelse er styrt av hormoner i kroppen. 

Dessuten bør dere som par ikke diskutere hvem som skal ha mest penger, det har ingenting med kjærlighet å gjøre. Dere er 2 og dere jobber for hverandre hele tiden. Bygg hverandre opp!

Anonymkode: 71dd3...315

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette høres voldsomt ut. Er hun overvektig? Kan hun ha en spiseforstyrrelse? 

Anonymkode: daf29...cbf

nei, hun må ha høy forbrenning mtp hvor mye hun spiser, og vekta er normal.

ingen kjente spiseforstyrrelser som jeg vet om..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette har ingenting med vilje å gjøre. Dette er hormon basert. Sult følelse er styrt av hormoner i kroppen. 

Dessuten bør dere som par ikke diskutere hvem som skal ha mest penger, det har ingenting med kjærlighet å gjøre. Dere er 2 og dere jobber for hverandre hele tiden. Bygg hverandre opp!

Anonymkode: 71dd3...315

mulig, skal råde henne til å kontakte lege for evnt hormonforstyrrelse. og nei, jeg tenker ikke bare på meg selv, når jeg snakker om økonomi, så er tanken alltid OSS. Er heller hun som tenker egoistisk. det tærer på forholdet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg opplevd mye da jeg er en liten småspist kvinne. Blir svimmel av alt som skal fortæres hele tiden, og matbudsjettet øker så mye at det føles som man subsidierer parter sitt matbudsjett.

Det er fryktelig sårt å oppleve at den andre ikke unner deg mat, så min strategi har vært å prøve å ikke tenke på det 🤷🏻‍♂️ 

Anonymkode: b8c0a...3d3

AnonymBruker
Skrevet

Du driver med periodisk faste og vil ikke bli sånn hysterisk sulten som hun blir.( Du brenner kroppsfett på morgenen)

Jeg var litt som henne, med symptomer på reaktiv hypoglekemi ( høy insulin produksjon og et veldig blodsukkerfall). Trodde jeg skulle sulte ihjel to timer etter frokost med karbohydrater. 

Nå spiser jeg ikke på 12-14 timer på kveld/morgen. Spiser lavkarbo og er mindre påvirket av blodsukkeret.

Hun burde lese seg opp på kosthold og ta noen prøver fastende /ikke fastende.

Anonymkode: ab01e...8c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette har jeg opplevd mye da jeg er en liten småspist kvinne. Blir svimmel av alt som skal fortæres hele tiden, og matbudsjettet øker så mye at det føles som man subsidierer parter sitt matbudsjett.

Det er fryktelig sårt å oppleve at den andre ikke unner deg mat, så min strategi har vært å prøve å ikke tenke på det 🤷🏻‍♂️ 

Anonymkode: b8c0a...3d3

er det din samboer som er storspiser, eller omvendt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du driver med periodisk faste og vil ikke bli sånn hysterisk sulten som hun blir.( Du brenner kroppsfett på morgenen)

Jeg var litt som henne, med symptomer på reaktiv hypoglekemi ( høy insulin produksjon og et veldig blodsukkerfall). Trodde jeg skulle sulte ihjel to timer etter frokost med karbohydrater. 

Nå spiser jeg ikke på 12-14 timer på kveld/morgen. Spiser lavkarbo og er mindre påvirket av blodsukkeret.

Hun burde lese seg opp på kosthold og ta noen prøver fastende /ikke fastende.

hadde jeg hatt tid, ville jeg nok spist 2 ganger i løpet av de 10 timene jeg er borte på jobb!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hadde jeg hatt tid, ville jeg nok spist 2 ganger i løpet av de 10 timene jeg er borte på jobb!

Du spiser ikke frokost og antagelig ikke så mye etter 19-21 på kvelden, altså periodisk faste. 

Så du noe av det andre jeg skrev?

"Hvis man har en større insulinproduksjon av et måltid enn gjennomsnittlig, og dette insulinet samtidig virker «sterkere» enn hos gjennomsnittspersonen, da vil blodsukkeret synker raskere og mer enn hos folk flest.

Det synker da faktisk så lavt at man får lavt blodsukker, og dette kan gi symptomer som ligner «føling» ved lavt blodsukker hos de med diabetes som bruker insulin eller sulfonylurea-tabletter.

Det er dette som er «reaktiv hypoglykemi», altså lavt blodsukker som respons på mat som har blitt inntatt litt tidligere."

https://www.diabetes.no/felles/leksikon/r/reaktiv-hypoglykemi/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du spiser ikke frokost og antagelig ikke så mye etter 19-21 på kvelden, altså periodisk faste. 

Så du noe av det andre jeg skrev?

"Hvis man har en større insulinproduksjon av et måltid enn gjennomsnittlig, og dette insulinet samtidig virker «sterkere» enn hos gjennomsnittspersonen, da vil blodsukkeret synker raskere og mer enn hos folk flest.

Det synker da faktisk så lavt at man får lavt blodsukker, og dette kan gi symptomer som ligner «føling» ved lavt blodsukker hos de med diabetes som bruker insulin eller sulfonylurea-tabletter.

Det er dette som er «reaktiv hypoglykemi», altså lavt blodsukker som respons på mat som har blitt inntatt litt tidligere."

https://www.diabetes.no/felles/leksikon/r/reaktiv-hypoglykemi/

Dette gjelder henne og ikke deg. 

Du har ikke problemet hennes, men forstår det ut ifra deg selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hei, vær så snill og ikke døm meg, men må få frustrasjonen ut et sted!

har en samboer som er veeeeldig glad i mat! hun kan finne på å spise over 5 ganger i løpet av dagen om det finnes nok mat i kjøleskapet!

har jeg kjøpt 2 smultringer feks, så går det ikke en halv time før begge er spist opp, og bare en halv del er igjen når det var tenkt for begge 2!

har hun ikke spist på noen timer, ja, da bryter helvete løs om at hun snart dør av sult!! ærlig talt, jeg reiser på jobb uten å ha spist frokost, og spiser 2 brødskiver i lunsj på 10 timer, og klager ikke, mens hun får panikk, og begynner å krangle så fort hun er sulten!

før vi flyttet sammen var hun en helt annen. jeg ante noe spesielt ang henne og mat, da hun alltid måtte ha noe å drikke eller spise da vi var sammen som kjærester, men nå etter flere år som samboer - og meg som står for innkjøp av mat- begynner det å merkes veldig godt på lommeboka. tar jeg opp økonomi og mat, så gir hun ultimatum: enten så kjøper jeg maten og hun betaler deler av utgiftene, ellers så bruker hun sin inntekt på alt hun vil selv, da er det stort sett mat og kos, og jeg må ta alle utgifter. er veldig glad i henne, og er ikke gjerrig av meg, men er redd vi kan havne i innkasso, hvis vi skal bare bruke penger på mat, godteri og kaker! hun blir lett fornærmet og tar det personlig hvis jeg sier vi må roe ned på matinnkjøp, når alt er blitt så dyrt. vi er voksne mennesker! men nei da, det vil hun ikke være noe med på!

JEG BLIR SÅ LEI!

Å spise 5 ganger om dagen er vel ikke mye?

Dere får kjøpe hver deres mat og ha hver deres hylle i kjøleskap, skuffer og fryser. 

Anonymkode: 7b1a5...e5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Folk er gjerne ganske gode på å skjule spiseforstyrrelser. Om hun ikke har spiseforstyrrelse, må hun trene ekstremt mye. Eller så spiser hun egentlig så mye som du skal ha det til. Folk kan lett spise 5 ganger om dagen, uten at det er snakk om store mengder mat. For om hun spiser enorme mengder mat 5 ganger om dagen, ikke trener og heller ikke har noe form for spiseforstyrrelser, vil hun være veldig overvektig. Det er begrenset hvor god forbrenning en person kan ha.

Episoden med smultring høres ut til å være engangstilfelle? Litt dumt å bare legge igjen en halv smultring til deg, men da kan du jo si det til henne.

Anonymkode: 4feeb...ff9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan kjenne meg igjen! 

Men, jeg er ikke slik heletiden, dette skjer i større grad når jeg kjeder meg. Jeg kan altså dra på jobb (driver vaskefirma) ta en hel flyttevask, uten å spise. Helst foretrekker jeg det slik. Så slipper jeg pauser etc. 

Men, kjeder jeg meg, så er det ikke sjans i havet for at jeg skal klare å ikke spise. Jeg er ikke overvektig,men sleit litt med det før jeg fant ut av høykarbo diett. (Noe som passer meg utmerket. Jeg kan spise MYE og alikevel være tynn/gå ned i vekt). 

Billig er det også. 

Men, hun er gira på kos også, slik var det for meg når jeg var i et forhold hvor jeg ikke var glad. Jeg er en som spiser etter humøret mitt, så om jeg føler meg nedbrutt og ikke har det særlig bra, ja. Da blir kose mat, nesten nødvendig. 

Drit vanskelig å få kontroll på. Og det har ikke noe med hormoner å gjøre. 

Men, inkasso pågrunn av matinntak ? Altså, wtf? 

Anonymkode: c5f72...25f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er da helt normalt å spise 5 ganger om dagen? Frokost, lunsj, middag, kvelds og 1-2 mellommåltider. 

At du skipper frokosten og spiser bare 1 gang ila 10 timer betyr ikke at hun spiser for mye… Det er du som spiser sjeldent.

Anonymkode: 82e32...c7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun er normalvektig så spiser hun vel det hun trenger 

Anonymkode: e70b9...920

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Også en ting til... 

Du spiser lite! Så, du kan ikke forvente at andre skal spis slik som deg, for det er ikke normen. Og jeg spiste forøvrig mere enn eksmannen min selvom han er større enn meg. 

Jeg var/er også mye tynnere enn han. Jeg er 167 og veier omtrent 58kg. Og jeg spiser endel altså. Men, jeg spiser veldig sunt. 

(inni mellom junk.) 

Jeg klikker også, om jeg ikke får mat, når jeg er innstilt på mat. Det funker ikke! 

Anonymkode: c5f72...25f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke sikkert hun har spesielt høy forbrenning, men heller dårlig opptak i tarmen. Hun bør på sjekket ut hva det er som gjør henne så sulten og om hun har problemer med å regulere blodsukkeret. Man skal kunne gå i mange mange timer uten mat, kroppen skal klare å sette igang de prosessene som kreves for stabilt blodsukker og energiproduksjon.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere burde ha separat økonomi, men med felles konto til sånne ting som husleie, kommunale avgifter, strøm/internett, vaskemidler, dopapir o.l.? Da kan dere kjøpe akkurat så mye eller lite mat dere vil for egne penger etter at dere har betalt inn på felleskonto.
Jeg tror ikke hun har spesielt høy forbrenning (det er svært sjeldent at man har det, og da er man i såfall syk og har andre symptomer), men at hun spiser ofte og begrenset mengde. Antakelig er hun aktiv også, kanskje en rastløs person som stadig er på farten. Og dersom hun gnåler masse om hvor sulten hun er og hvor mye mat hun må ha, kan det jo fremstå som at hun spiser mer enn det hun faktisk gjør. Kanskje hun lager mye oppstyr over sult, men spiser bare en liten yoghurt eller noe annet småtteri i slengen.
jeg tviler også veldig sterkt på at hun står i fare for å spise på seg inkassogjeld. Her tror jeg du overdramatiserer veldig.

Hvis du har kjøpt noe du vil dere skal dele, så si ifra til henne om at du vil ha halvparten selv senere, så det er fint om hun ikke spiser opp nesten alt. Det burde hun klare å respektere, uansett hvor sulten hun er. Det må da finnes annen mat i huset.

Anonymkode: dfec4...6e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiser hun så mye og så usunt hele tiden da, eller innbiller du deg bare at hun spiser mye, fordi hun spiser "hele tiden"? Jeg spiser 5-6 ganger om dagen selv, og folk rundt meg føler at jeg alltid spiser, men sannheten er jo at jeg spiser lite og ofte. I tillegg spiser jeg ganske sunt, så jeg ligger kun på rundt 1500 kalorier dagen, i tillegg til at jeg trener. Får stadig vekk kommentarer på at jeg har så høy forbrenning (BMI på 19,5) og er heldig som kan spise så mye osv, men det er jo ikke realiteten.

Anonymkode: e1002...696

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...