AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 Kort oppsummert: Jeg bor på Sørlandet hvor det har kommet ekstreme mengder snø. Jeg har klart å holde snøen unna ved å måke jevnt hele tiden, men det har vært krevende. Jeg er redd hele tiden, men er usikker på hva jeg er redd for. Jeg har en kompleks ptsd diagnose pga voldelig eks og en del annen vold. Kan det ha en sammenheng? At jeg blir redd fordi dette er ukontrollerbart på en måte? Hvordan kan jeg slutte å være så redd? Jeg har ikke venner og ikke familie. Anonymkode: f1f74...173
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 Er du redd for å ikke få hjelp hvis du trenger det? Eller komme deg ut? Jeg ville kanskje ringt en hjelpetelefon, for å ha noen å snakke med. Biblioteket er kanskje åpent, kommer du deg dit? Anonymkode: 687b1...55c
visp Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 Ja, jeg tipper det får fram en klaustrofobisk følelse i deg. Å ikke unnslippe lett liksom. Skjønner hva du mener:)
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 visp skrev (16 minutter siden): Ja, jeg tipper det får fram en klaustrofobisk følelse i deg. Å ikke unnslippe lett liksom. Skjønner hva du mener:) Det tror jeg du har helt rett i. Prøver å leve som normalt og gjøre normale ting, men den der lammende følelsen av konstant fare går ikke vekk. Anonymkode: f1f74...173
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Er du redd for å ikke få hjelp hvis du trenger det? Eller komme deg ut? Jeg ville kanskje ringt en hjelpetelefon, for å ha noen å snakke med. Biblioteket er kanskje åpent, kommer du deg dit? Anonymkode: 687b1...55c Nei, jeg er ikke redd for å ikke få hjelp hvis jeg trenger det, jeg hadde blitt fryktelig overrasket hvis noen hjalp meg med noe som helst for det er ikke noe jeg forventer. Jeg er heller ikke redd for å ikke komme meg ut, jeg har som sagt måkt nærmest kontinuerlig og har alle dører og veier fri for snø. Hva skal jeg gjøre på biblioteket? Anonymkode: f1f74...173
visp Skrevet 5. januar 2024 #6 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det tror jeg du har helt rett i. Prøver å leve som normalt og gjøre normale ting, men den der lammende følelsen av konstant fare går ikke vekk. Anonymkode: f1f74...173 Jeg er sikker på at den blir mindre etterhvert:) Om du er kvitt personen som ga deg dette dritet! Jeg tenker at det er bedre å takle om du er bevisst på hvilke følelser som trigges. I dette tilfelle klaustrofobi (som er ganske ofte- i mange situasjoner tror jeg).
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #7 Skrevet 5. januar 2024 visp skrev (1 minutt siden): Jeg er sikker på at den blir mindre etterhvert:) Om du er kvitt personen som ga deg dette dritet! Jeg tenker at det er bedre å takle om du er bevisst på hvilke følelser som trigges. I dette tilfelle klaustrofobi (som er ganske ofte- i mange situasjoner tror jeg). Ja jeg er kvitt ham! Men jeg drømmer fortsatt om han hver natt så ikke helt da. Jeg synes det er vanskelig å fungere når jeg er så redd bare, klarer ikke tenke ordentlig og er anspent og vond i hele kroppen når jeg liksom skal slappe av. Anonymkode: f1f74...173
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #8 Skrevet 5. januar 2024 Følelsen av å ikke ha helt kontroll kanskje? Er du veldig opptatt av å måke snø for å holde det under kontroll? Snøen i seg selv er jo ikke farlig, men det er ganske vanlig hvis man sliter med traumer at man utvikler et stort kontrollbehov (altså utover det normale). Vet ikke om du føler det sånn på andre punkt i livet da. Anonymkode: 387a8...c4f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #9 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Følelsen av å ikke ha helt kontroll kanskje? Er du veldig opptatt av å måke snø for å holde det under kontroll? Snøen i seg selv er jo ikke farlig, men det er ganske vanlig hvis man sliter med traumer at man utvikler et stort kontrollbehov (altså utover det normale). Vet ikke om du føler det sånn på andre punkt i livet da. Anonymkode: 387a8...c4f Med kontrollbehov mener du da forutsigbarhet? For i så fall er svaret ja. Jeg har stort behov for trygghet. Jeg sjekker alltid værvarslet grundig og hadde kjøpt inn ekstra snøskuffe før snøen kom. Jeg kan ikke ta sjansen på å havne i en situasjon der jeg er innestengt eller ikke kommer meg unna. Men lurte nå mest på hva jeg kunne gjøre med dette da 💫 Anonymkode: f1f74...173
visp Skrevet 5. januar 2024 #10 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja jeg er kvitt ham! Men jeg drømmer fortsatt om han hver natt så ikke helt da. Jeg synes det er vanskelig å fungere når jeg er så redd bare, klarer ikke tenke ordentlig og er anspent og vond i hele kroppen når jeg liksom skal slappe av. Anonymkode: f1f74...173 Ja, det tar tid, men jeg lover at det blir bedre selv om det føles håpløst nå.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med kontrollbehov mener du da forutsigbarhet? For i så fall er svaret ja. Jeg har stort behov for trygghet. Jeg sjekker alltid værvarslet grundig og hadde kjøpt inn ekstra snøskuffe før snøen kom. Jeg kan ikke ta sjansen på å havne i en situasjon der jeg er innestengt eller ikke kommer meg unna. Men lurte nå mest på hva jeg kunne gjøre med dette da 💫 Anonymkode: f1f74...173 Traumebehandling Mest sannsynlig er det knytta til det du har gått gjennom tidligere. Er en ganske normalt traumerespons. Man får bare forskjellige greier. Noen får angst for rot og skitt, noen må ha stålkontroll på utseende og hvordan de ter seg ute blant folk, noen tørr ikke drikke alkohol / bli brisen fordi de er livredde for å miste kontrollen, noen tørr ikke kjøre bil, eller ta kollektivt, noen tørr ikke gå ut hvis det regner , noen får angst for mennesker (sosial angst), også finnes det noen som bare må ha kontroll på ALT i livet. Skjer det noe plutselig , eller at noe endrer seg så kan det være katastrofe, selvom det egentlig bare er en filleting. Anonymkode: 387a8...c4f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #12 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): også finnes det noen som bare må ha kontroll på ALT i livet. Jeg tror ikke jeg er der heldigvis, høres veldig vanskelig ut. Det føles ikke som kontrollbehov men som behov for forutsigbarhet og at jeg vet hva som skjer, men kanskje det egentlig er kontrollbehov bare at jeg ikke liker det ordet siden eksen min kalte meg kontrollerende hele tiden. Anonymkode: f1f74...173
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #13 Skrevet 5. januar 2024 Jeg har også kompleks ptsd og angst. Har hatt angst for regn og vind spesielt. Har kommet over det til en stor grad ved å skjønne at jeg har ingen kontroll uansett. Må slutte å engste meg fordi det er angsten ødelegger mitt liv mer enn regn og vind. Anonymkode: 6499a...bcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå