AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 Jeg har den siste tiden slitt mye, og vært innlagt på akuttpsyk over lengre tid. Både psykiater og miljøpersonale der har foreslått at jeg burde søke på å få MBT. Jeg har i utgangspunktet tenkt at det ikke var noe for meg da gruppeterapi var uaktuelt, men de siste månedene har jeg vært bedre og i stand til å nyttiggjøre meg behandling. Derfor kom jeg og psykologen frem til at det var lurt å søke. Var der på vurderingssamtale, men har nå fått tilbakemelding på at de ikke tror behandlingen er noe for meg, og at den ikke vil hjelpe meg. Jeg er diagnostisert med blandet personlighetsforstyrrelse, hvorav emosjonelt ustabil er en jeg har trekk fra. Selv om jeg ikke har nok trekk til å få selve diagnosen, så sliter jeg veldig med ustabile og til dels ekstreme følelser, og manglende evne til å takle de på en konstruktiv måte. Slik jeg har forstått det er MBT det som er anbefalt mot EUPF, og det som har absolutt best effekt. Jeg hadde forstått om jeg fikk avslag fordi de ikke har plass eller lignende, men det var altså ikke grunnen. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg får avslag når jeg endelig har klart å motivere meg til å ville prøve den behandlingen og har håp om at den skal hjelpe. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Anonymkode: 153b1...dc8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 Du har vel fått en muntlig forklaring på avslaget, i tillegg til at det er skrevet journal? Anonymkode: 380ef...cb6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har vel fått en muntlig forklaring på avslaget, i tillegg til at det er skrevet journal? Anonymkode: 380ef...cb6 Nei, har ikke det. Fikk bare muntlig beskjed fra psykologen om at hun hadde fått en telefon fra de der de sa at de ikke trodde opplegget var noe for meg. Ligger ingen dokumenter i journalen heller. Anonymkode: 153b1...dc8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 Høres merkelig ut. Jeg ville bedt om en konkret tilbakemelding og oppsummering av vurderingen, og stilt spørsmål ved hvorfor det ikke er journalført. Anonymkode: 380ef...cb6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har den siste tiden slitt mye, og vært innlagt på akuttpsyk over lengre tid. Både psykiater og miljøpersonale der har foreslått at jeg burde søke på å få MBT. Jeg har i utgangspunktet tenkt at det ikke var noe for meg da gruppeterapi var uaktuelt, men de siste månedene har jeg vært bedre og i stand til å nyttiggjøre meg behandling. Derfor kom jeg og psykologen frem til at det var lurt å søke. Var der på vurderingssamtale, men har nå fått tilbakemelding på at de ikke tror behandlingen er noe for meg, og at den ikke vil hjelpe meg. Jeg er diagnostisert med blandet personlighetsforstyrrelse, hvorav emosjonelt ustabil er en jeg har trekk fra. Selv om jeg ikke har nok trekk til å få selve diagnosen, så sliter jeg veldig med ustabile og til dels ekstreme følelser, og manglende evne til å takle de på en konstruktiv måte. Slik jeg har forstått det er MBT det som er anbefalt mot EUPF, og det som har absolutt best effekt. Jeg hadde forstått om jeg fikk avslag fordi de ikke har plass eller lignende, men det var altså ikke grunnen. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg får avslag når jeg endelig har klart å motivere meg til å ville prøve den behandlingen og har håp om at den skal hjelpe. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Anonymkode: 153b1...dc8 Du får avslag fordi du ikke har den spesifikke diagnosen. Det er kun noen få som får plass i hver gruppe og når de da står mellom en pasient som har den diagnosen og en pasient som er trekk av den diagnosen så sier det seg selv hvem de vil velge. Anonymkode: 7d643...449
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #6 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du får avslag fordi du ikke har den spesifikke diagnosen. Det er kun noen få som får plass i hver gruppe og når de da står mellom en pasient som har den diagnosen og en pasient som er trekk av den diagnosen så sier det seg selv hvem de vil velge. Anonymkode: 7d643...449 Men hvis det var grunnen til avslag så er det jo rart at de tok meg inn til vurderingssamtale? De sa også at de foretar utredning før man ev. begynner (men de har visst for tiden ikke psykolog der, så tanken var at den psykologen jeg går til nå heller eventuelt skulle gjøre det). Anonymkode: 153b1...dc8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #7 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du får avslag fordi du ikke har den spesifikke diagnosen. Det er kun noen få som får plass i hver gruppe og når de da står mellom en pasient som har den diagnosen og en pasient som er trekk av den diagnosen så sier det seg selv hvem de vil velge. Anonymkode: 7d643...449 Det kan godt være, men TS bør få et skikkelig svar og det bør journalføres. Anonymkode: 380ef...cb6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #8 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan godt være, men TS bør få et skikkelig svar og det bør journalføres. Anonymkode: 380ef...cb6 For alt vi vet om kan det være journalført. Anonymkode: 7d643...449
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #9 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Høres merkelig ut. Jeg ville bedt om en konkret tilbakemelding og oppsummering av vurderingen, og stilt spørsmål ved hvorfor det ikke er journalført. Anonymkode: 380ef...cb6 Ja, jeg også syns det er litt merkelig. Jeg fikk litt inntrykk av at de ikke hadde helt oversikt og at det virket litt rotete organisert. Tror jeg skal spør psykologen neste time om det er mulig å høre om de kan gi en litt mer konkret tilbakemelding. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For alt vi vet om kan det være journalført. Anonymkode: 7d643...449 Nei, psykologen sa at de bare hadde ringt og sagt at de ikke trodde det passet for meg, og at ikke ligger noe om det i journalen. Eneste som ligger i journalen er et notat om at de har hatt innsyn der i forbindelse med vurderingssamtale. Anonymkode: 153b1...dc8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #10 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For alt vi vet om kan det være journalført. lAnonymkode: 7d643...449 Les hva TS svarer; det ligger ikke noe i journal angående dette. Anonymkode: 380ef...cb6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, jeg også syns det er litt merkelig. Jeg fikk litt inntrykk av at de ikke hadde helt oversikt og at det virket litt rotete organisert. Tror jeg skal spør psykologen neste time om det er mulig å høre om de kan gi en litt mer konkret tilbakemelding. Nei, psykologen sa at de bare hadde ringt og sagt at de ikke trodde det passet for meg, og at ikke ligger noe om det i journalen. Eneste som ligger i journalen er et notat om at de har hatt innsyn der i forbindelse med vurderingssamtale. Anonymkode: 153b1...dc8 At det er journalført et sted er det ikke tvil om. Det er de faktisk pliktig til, men det kan være at enten så har ikke blitt synlig for deg ennå eller så velger de av en eller annen grunn og ikke ha den synlig. Anonymkode: 7d643...449 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #12 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At det er journalført et sted er det ikke tvil om. Det er de faktisk pliktig til, men det kan være at enten så har ikke blitt synlig for deg ennå eller så velger de av en eller annen grunn og ikke ha den synlig. Anonymkode: 7d643...449 Som sagt så finner ikke psykologen noe i journalen heller, annet enn det jeg har nevnt. Det er altså ikke bare for meg det ikke er "synlig". Anonymkode: 153b1...dc8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #13 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men hvis det var grunnen til avslag så er det jo rart at de tok meg inn til vurderingssamtale? De sa også at de foretar utredning før man ev. begynner (men de har visst for tiden ikke psykolog der, så tanken var at den psykologen jeg går til nå heller eventuelt skulle gjøre det). Anonymkode: 153b1...dc8 Det kan jo være flere grunner til. De kan ha misforstått henvisningen og trodd at du hadde diagnosen.De kan tenkt at de ville i hvert fall ta deg inn til en samtale for å snakke med deg, men så blitt enig om at så lenge gruppa er fordi som har emosjonell ustabil personlighets forstyrrelse så da må de stå fast ved det. Men vi kan spekulere opp og ned i mente uten at det endrer på avgjørelsen til de som ga deg avslag. Anonymkode: 7d643...449
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #14 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som sagt så finner ikke psykologen noe i journalen heller, annet enn det jeg har nevnt. Det er altså ikke bare for meg det ikke er "synlig". Anonymkode: 153b1...dc8 Journalføringen kan fortsatt komme. Anonymkode: 7d643...449
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #15 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan jo være flere grunner til. De kan ha misforstått henvisningen og trodd at du hadde diagnosen.De kan tenkt at de ville i hvert fall ta deg inn til en samtale for å snakke med deg, men så blitt enig om at så lenge gruppa er fordi som har emosjonell ustabil personlighets forstyrrelse så da må de stå fast ved det. Men vi kan spekulere opp og ned i mente uten at det endrer på avgjørelsen til de som ga deg avslag. Anonymkode: 7d643...449 Det er ikke sånn at man MÅ ha EUPF da, selv om det er den desidert vanligste lidelsen som behandles der. Behandlingen er jo egnet for flere personlighetsforstyrrelser. Anonymkode: 153b1...dc8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #16 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er ikke sånn at man MÅ ha EUPF da, selv om det er den desidert vanligste lidelsen som behandles der. Behandlingen er jo egnet for flere personlighetsforstyrrelser. Anonymkode: 153b1...dc8 Det er sant at den er egnet for flere personlighetsforstyrrelser, men Dps har valgt å rette den gruppebehandlingen mot personer med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 7d643...449
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #17 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som sagt så finner ikke psykologen noe i journalen heller, annet enn det jeg har nevnt. Det er altså ikke bare for meg det ikke er "synlig". Anonymkode: 153b1...dc8 Dette har jeg ofte opplevd at visse leger og spesialister ikke kan se journalnotat fra visse andre. Tror det kan forekomme at de har forskjellige systemer. Anonymkode: 7ca71...6d0
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #18 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Journalføringen kan fortsatt komme. Anonymkode: 7d643...449 Ja, det har du nok rett i. Håper den kommer snart😅 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette har jeg ofte opplevd at visse leger og spesialister ikke kan se journalnotat fra visse andre. Tror det kan forekomme at de har forskjellige systemer. Anonymkode: 7ca71...6d0 Det er selvsagt en mulighet, men ganske sikker på at de har samme system da de tilhører samme sykehus på samme sted. Anonymkode: 153b1...dc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå