AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 Har plutselig så lett for å bli støl etter trening. Liten gåtur eller enkel lett hjemmetrening gjør meg uvanlig støl. Hva kan det være? Anonymkode: abbc3...a05
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 Har du målt magnesium-verdiene dine? Anonymkode: 90cdd...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 Jeg og. Veldig skremmende. Jeg har vært litt syk før jul og trodde formen var bedre og gikk meg en liten tur på 4km (vanligvis så går jeg lange turer rundt 8 til 10 km). Men måtte krype til køys igjen etter den lille gåturen. Var stiv, støl og skjelven i flere dager etterpå (høy hvilepuls og hjertebank). Jeg hadde heldigvis en legetime pga noe annet, men spurte om jeg kunne få tatt noen blodprøver i tillegg. Fikk svar ganske kjapt av legen etter to dager at stoffskifte mitt var høyt og jeg skal få en videre utredning angående det. Så nå tar jeg det med ro. For hard trening er ikke bra hvis stoffskifte er for høyt. Jeg beveger meg litt (rolige lufteturer). Anonymkode: dcf2c...ce8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har du målt magnesium-verdiene dine? Anonymkode: 90cdd...c8a Nei, men jeg tar magnesium hver kveld Anonymkode: abbc3...a05
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg og. Veldig skremmende. Jeg har vært litt syk før jul og trodde formen var bedre og gikk meg en liten tur på 4km (vanligvis så går jeg lange turer rundt 8 til 10 km). Men måtte krype til køys igjen etter den lille gåturen. Var stiv, støl og skjelven i flere dager etterpå (høy hvilepuls og hjertebank). Jeg hadde heldigvis en legetime pga noe annet, men spurte om jeg kunne få tatt noen blodprøver i tillegg. Fikk svar ganske kjapt av legen etter to dager at stoffskifte mitt var høyt og jeg skal få en videre utredning angående det. Så nå tar jeg det med ro. For hard trening er ikke bra hvis stoffskifte er for høyt. Jeg beveger meg litt (rolige lufteturer). Anonymkode: dcf2c...ce8 Vet du om du tok flere prøver enn "de vanlige" for stoffskifte? Anonymkode: abbc3...a05
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #6 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet du om du tok flere prøver enn "de vanlige" for stoffskifte? Anonymkode: abbc3...a05 Jeg har tatt flere prøver, men har ikke fått svar på dem enda. Men jeg alltid å få utskrift over prøvene mine slik jeg kan sammenlignede i fra forrige prøve. Forstod på legen at jeg skal videre med utredning Anonymkode: dcf2c...ce8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #7 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har tatt flere prøver, men har ikke fått svar på dem enda. Men jeg alltid å få utskrift over prøvene mine slik jeg kan sammenlignede i fra forrige prøve. Forstod på legen at jeg skal videre med utredning Anonymkode: dcf2c...ce8 Hører gjerne fra deg 😊 Anonymkode: abbc3...a05 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #8 Skrevet 6. januar 2024 Kalsium og d vitamin. Sjekk gjerne begge, men det skal mye til for at mineraler som mangel på blodprøver. D vitamin må ligge over 75 nmol, og har du en kraftig mangel bør du ta tilskudd av kalsium i tillegg siden kroppen er avhengig av d vitamin for å ta opp kalsium. Hvilke doser av magnesium tar du? Anonymkode: 240a9...5a3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #9 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kalsium og d vitamin. Sjekk gjerne begge, men det skal mye til for at mineraler som mangel på blodprøver. D vitamin må ligge over 75 nmol, og har du en kraftig mangel bør du ta tilskudd av kalsium i tillegg siden kroppen er avhengig av d vitamin for å ta opp kalsium. Hvilke doser av magnesium tar du? Anonymkode: 240a9...5a3 Jeg tar 1 stk av denne hver kveld: https://sunkost.no/solaray-magnesium-glysinat?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAkeSsBhDUARIsAK3tieecKfZhh8oxdKxGhLGw0MzcRPHzPbI3X72o0s126Xdu_ka2Kpj0oJkaAsXTEALw_wcB Anonymkode: abbc3...a05
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #10 Skrevet 6. januar 2024 Og 1 stk av denne i tillegg til tran: https://sunkost.no/d-pearls-20-g-1?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAkeSsBhDUARIsAK3tieeVfmmWwBwdZjKlxYgjBj8fWic2OadDwKlh-4asAXGVK8VU5AaoVoEaAmYaEALw_wcB Anonymkode: abbc3...a05
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #11 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tar 1 stk av denne hver kveld: https://sunkost.no/solaray-magnesium-glysinat?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAkeSsBhDUARIsAK3tieecKfZhh8oxdKxGhLGw0MzcRPHzPbI3X72o0s126Xdu_ka2Kpj0oJkaAsXTEALw_wcB Anonymkode: abbc3...a05 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og 1 stk av denne i tillegg til tran: https://sunkost.no/d-pearls-20-g-1?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAkeSsBhDUARIsAK3tieeVfmmWwBwdZjKlxYgjBj8fWic2OadDwKlh-4asAXGVK8VU5AaoVoEaAmYaEALw_wcB Anonymkode: abbc3...a05 Magnesium glysinat er ikke den beste for muskler, det er bedre med magnesium citrate. Den du linker til har også dagsdose på 4 kapsler som tilsvarer 350 mg. 1 Kapsel er under 100 mg, altfor lite, og feil type magnesium i tillegg. Ta heller denne. Begynn med 2 kapsler i noen uker, og se om du trenger å øke til 3. Du får den forvrig også i kombinasjon med kalsium, som du nok også bør vurdere å ta https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler Dvs 30 mcg med d vitamin. Dette er ok dose hvis nivåene dine er tilnærmet normale, men vil kunne være altfor lave ved en vesentlig mangel. Jeg tar mye høyere doser enn det der for å holde meg på et ok nivå. Gå til legen og ta en test. Husk også å ta d viamin med hovemåltid og med fett. Anonymkode: 240a9...5a3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #12 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Magnesium glysinat er ikke den beste for muskler, det er bedre med magnesium citrate. Den du linker til har også dagsdose på 4 kapsler som tilsvarer 350 mg. 1 Kapsel er under 100 mg, altfor lite, og feil type magnesium i tillegg. Ta heller denne. Begynn med 2 kapsler i noen uker, og se om du trenger å øke til 3. Du får den forvrig også i kombinasjon med kalsium, som du nok også bør vurdere å ta https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler Dvs 30 mcg med d vitamin. Dette er ok dose hvis nivåene dine er tilnærmet normale, men vil kunne være altfor lave ved en vesentlig mangel. Jeg tar mye høyere doser enn det der for å holde meg på et ok nivå. Gå til legen og ta en test. Husk også å ta d viamin med hovemåltid og med fett. Anonymkode: 240a9...5a3 Vær også obs på kalium. Viktig å få i seg mye av via kosten, for litepåvirker muskler i stor grad. Internasjonale anbefalinger er rundt 4500 mg kalium per dag. Svetter du mye/trener regelmessig, så mister kroppen mye sodium/kalium så det er viktig å ha fokus på å få i seg godt med begge deler. Spis ren mat, mye grønt/mat naturlig rik på sodium og kalium. Elektrolytter er utrolig viktig for muskelfunksjon, i tillegg til andre ting. Anonymkode: 240a9...5a3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #13 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Vær også obs på kalium. Viktig å få i seg mye av via kosten, for litepåvirker muskler i stor grad. Internasjonale anbefalinger er rundt 4500 mg kalium per dag. Svetter du mye/trener regelmessig, så mister kroppen mye sodium/kalium så det er viktig å ha fokus på å få i seg godt med begge deler. Spis ren mat, mye grønt/mat naturlig rik på sodium og kalium. Elektrolytter er utrolig viktig for muskelfunksjon, i tillegg til andre ting. Anonymkode: 240a9...5a3 Takk for godt svar! Jeg sjekket d-vitamin for noen uker siden, da lå jeg på 46. Begynte med D-tilskudd 20mcg etter det. Spiser mye helfete meieriprodukter, kan det være nyttig med tilskudd kalsium likevel? Det med elektrolytter syns jeg er litt vanskelig. Hvordan få i meg nok? Veldig takknemlig for svar 🙏🏼 Anonymkode: abbc3...a05
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #14 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for godt svar! Jeg sjekket d-vitamin for noen uker siden, da lå jeg på 46. Begynte med D-tilskudd 20mcg etter det. Spiser mye helfete meieriprodukter, kan det være nyttig med tilskudd kalsium likevel? Det med elektrolytter syns jeg er litt vanskelig. Hvordan få i meg nok? Veldig takknemlig for svar 🙏🏼 Anonymkode: abbc3...a05 Elekrolytter er det vanskelig å få i seg for mye av, fordi kroppen regulerer opptaket. Hvis den har nok, blokkerer den videre opptak. Hvis du har problemer med å ta til deg elektrolytter gjennom forøyelsen, er huden et alternativ. Sinksalve gjør at kroppen tar opp sink. Sprayer du vann med magnesiumklorid på huden, suger kroppen til seg magnesium, hvis den har behov. I gamle dager fylte folk badekaret med vann og tømte oppi badesalt (f.eks. dødehavssalt) før de la seg nedi vannet. Salt fra Dødehavet har alle elektrolyttene kroppen trenger. Anonymkode: d8304...5f0
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #15 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for godt svar! Jeg sjekket d-vitamin for noen uker siden, da lå jeg på 46. Begynte med D-tilskudd 20mcg etter det. Spiser mye helfete meieriprodukter, kan det være nyttig med tilskudd kalsium likevel? Det med elektrolytter syns jeg er litt vanskelig. Hvordan få i meg nok? Veldig takknemlig for svar 🙏🏼 Anonymkode: abbc3...a05 46 er veldig lave verdier, jeg ville tatt langt høyere doser enn det du gjør. Neida, du kan heller se an i forhold til kalsium når du har fått d vitaminnivået på et mer optimalt nivå. Du bør ligge på minst 75, men 100 og opp er mer optimalt. Kalium kan være vanskelig å få i seg nok av, mange har nok for lite av det uten å være klar over det. Spis som sagt mye grønt, og sett deg inn i hva slags mat som har mest av det. Avokado, spinat, brokkoli, kalium, fet fisk, søtpotet, er noen eksempler. Kanskje trenger du tilskudd i en periode, men prøv med kosthold først, og overvåk evnt tilskudd hos lege. Anonymkode: 240a9...5a3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #16 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Elekrolytter er det vanskelig å få i seg for mye av, fordi kroppen regulerer opptaket. Hvis den har nok, blokkerer den videre opptak. Hvis du har problemer med å ta til deg elektrolytter gjennom forøyelsen, er huden et alternativ. Sinksalve gjør at kroppen tar opp sink. Sprayer du vann med magnesiumklorid på huden, suger kroppen til seg magnesium, hvis den har behov. I gamle dager fylte folk badekaret med vann og tømte oppi badesalt (f.eks. dødehavssalt) før de la seg nedi vannet. Salt fra Dødehavet har alle elektrolyttene kroppen trenger. Anonymkode: d8304...5f0 Når kroppen viser tegn til mangel på elektrolytter, så tar den så visst opp elektrolytter. Men har man for lite så må det ofte tilskudd til i en periode. Mangel på elektrolytter skjer særlig hvis man trener/svetter mye over tid, hvor inntaket av elektrolytter i for liten grad er fra animalsk mat (antinæringsstoffer i mye plantemat svekker opptak), inntaket er for lavt i forhold til behov, og ikke minst for lite sodium i kosten. For lite sodium har direkte påvirkning på kalium. Anonymkode: 240a9...5a3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå