AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 Hei! Psykologen min har foreslått at jeg burde søke om kommunal oppfølgingstjeneste for psykisk helse. Jeg prøver å forstå hva de kan hjelpe meg med, og det er mulig jeg er litt dum, men jeg forstår liksom ikke helt hva de skal/kan hjelpe med. Jeg har sagt til psykologen at jeg tenker at jeg ikke trenger noen for å få meg ut av huset for å være litt sosial, da jeg har venner og heller vil bruke tid på å møte de når jeg har energi. Likevel har psykologen nevnt det flere ganger, og det har også blitt foreslått når jeg har vært innlagt. Er det noen som sliter psykisk som har fått hjelp fra de? Hva fikk dere hjelp til og hvordan opplevde dere det? Forstår at det sikkert varierer en del fra kommune til kommune, jeg bor i Tromsø kommune, men hører gjerne erfaring fra alle. Anonymkode: 57362...6b5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Psykologen min har foreslått at jeg burde søke om kommunal oppfølgingstjeneste for psykisk helse. Jeg prøver å forstå hva de kan hjelpe meg med, og det er mulig jeg er litt dum, men jeg forstår liksom ikke helt hva de skal/kan hjelpe med. Jeg har sagt til psykologen at jeg tenker at jeg ikke trenger noen for å få meg ut av huset for å være litt sosial, da jeg har venner og heller vil bruke tid på å møte de når jeg har energi. Likevel har psykologen nevnt det flere ganger, og det har også blitt foreslått når jeg har vært innlagt. Er det noen som sliter psykisk som har fått hjelp fra de? Hva fikk dere hjelp til og hvordan opplevde dere det? Forstår at det sikkert varierer en del fra kommune til kommune, jeg bor i Tromsø kommune, men hører gjerne erfaring fra alle. Anonymkode: 57362...6b5 Det står jo veldig tydelig i linken hva de tilbyr i Tromsø. Og psykisk oppfølging eksisterer ikke for å hjelpe mennesker til å komme seg ut på sosiale ting. Har man problemer det kan man få tilbud om støttekontakt. https://tromso.kommune.no/helse-og-omsorg/psykisk-helse/oppfolgingstjenesten Anonymkode: 27c01...6a9
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det står jo veldig tydelig i linken hva de tilbyr i Tromsø. Og psykisk oppfølging eksisterer ikke for å hjelpe mennesker til å komme seg ut på sosiale ting. Har man problemer det kan man få tilbud om støttekontakt. https://tromso.kommune.no/helse-og-omsorg/psykisk-helse/oppfolgingstjenesten Anonymkode: 27c01...6a9 Nei, det står jo bare veldig generelt. Hva inngår feks i "psykisk helsehjelp", eller "veilednings- og mestringssamtaler"? Også er jeg som sagt ute etter hvilken erfaring folk har med dette i praksis. Anonymkode: 57362...6b5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 Der jeg bor og jobber (på DPS) anbefaler vi stort sett kommunal oppfølging i saker der pasienter trenger hjelp med litt mer praktiske hverdagslige ting (få på plass livet, opprettholde rutiner osv), i saker der det vurderes å være mer behov for støttesamtaler enn ren endringsfokusert behandling (f.eks. langvarige greier med flere behandlingsrunder uten bedring), og i mindre alvorlige tilfeller der det ikke er snakk om moderat til alvorlig psykisk lidelse. I min kommune tilbyr de ulike typer oppfølging, og det omfatter også kortere behandlingsopplegg (rask psykisk helsehjelp). Anonymkode: ae948...15a 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Der jeg bor og jobber (på DPS) anbefaler vi stort sett kommunal oppfølging i saker der pasienter trenger hjelp med litt mer praktiske hverdagslige ting (få på plass livet, opprettholde rutiner osv), i saker der det vurderes å være mer behov for støttesamtaler enn ren endringsfokusert behandling (f.eks. langvarige greier med flere behandlingsrunder uten bedring), og i mindre alvorlige tilfeller der det ikke er snakk om moderat til alvorlig psykisk lidelse. I min kommune tilbyr de ulike typer oppfølging, og det omfatter også kortere behandlingsopplegg (rask psykisk helsehjelp). Anonymkode: ae948...15a Nå kan det være at jeg misforsto deg, men jeg er oppfordret til å søke kommunal oppfølging som et tillegg til behandling ved DPS, ikke i stedet for behandlingen der. Jeg har i perioder litt problemer med hverdagslige ting som hygiene, matlaging ol., så det virker som om de kanskje kan hjelpe litt med det på en eller annen måte. Har også forstått det slik at psykologen tenker det er lurt for å raskt oppdage forverring i tilstanden, da den fort kan bli verre og jeg har time "bare" en gang i uka på DPS, men vet ikke helt hvordan de ev. skal oppdage det. Anonymkode: 57362...6b5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #6 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Også er jeg som sagt ute etter hvilken erfaring folk har med dette i praksis. Jeg har dårlig erfaring. Faktisk gjorde de bare alt verre. Kan ikke anbefale det. Spør psykologen din hvorfor han nevner det så ofte. Anonymkode: 4cc9c...066 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #7 Skrevet 5. januar 2024 Det syns jeg er en god ide å takke ja til. En sikkerhet når man er hjemme liksom, kanskje blir det viktig for deg. Jeg har hatt tilbud om det selv og avsluttet det selv når jeg ikke følte behov for det lenger. For meg var det en sykepleier som kom hjem til meg hvis jeg ville, vi hadde bare samtale. Snakket også på telefon. Lykke til 🤗 Anonymkode: 368c1...ff1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #8 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har dårlig erfaring. Faktisk gjorde de bare alt verre. Kan ikke anbefale det. Spør psykologen din hvorfor han nevner det så ofte. Anonymkode: 4cc9c...066 Uff, det er ikke bra. Vet du noe om hva som gjorde at det gjorde det verre? AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det syns jeg er en god ide å takke ja til. En sikkerhet når man er hjemme liksom, kanskje blir det viktig for deg. Jeg har hatt tilbud om det selv og avsluttet det selv når jeg ikke følte behov for det lenger. For meg var det en sykepleier som kom hjem til meg hvis jeg ville, vi hadde bare samtale. Snakket også på telefon. Lykke til 🤗 Anonymkode: 368c1...ff1 Takk, jeg tror kanskje jeg skal takke ja også er det vel som du sier bare å avslutte om jeg føler det blir feil eller ikke har behov for det. Er bare så skummelt å skulle "binde" meg til noe sånt, også er jeg redd for å ta opp ressurser når andre trenger de mer enn det jeg gjør. Anonymkode: 57362...6b5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #9 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Nå kan det være at jeg misforsto deg, men jeg er oppfordret til å søke kommunal oppfølging som et tillegg til behandling ved DPS, ikke i stedet for behandlingen der. Jeg har i perioder litt problemer med hverdagslige ting som hygiene, matlaging ol., så det virker som om de kanskje kan hjelpe litt med det på en eller annen måte. Har også forstått det slik at psykologen tenker det er lurt for å raskt oppdage forverring i tilstanden, da den fort kan bli verre og jeg har time "bare" en gang i uka på DPS, men vet ikke helt hvordan de ev. skal oppdage det. Anonymkode: 57362...6b5 Skjønner, da faller du nok innenfor hjelp med "praktiske hverdagslige ting (få på plass livet, opprettholde rutiner osv)". Høres ut som en god ting å få med kommunen på laget i tillegg så du får et godt støtteapparat rundt deg. Vil sikkert også føles tryggere for behandler med flere som er inne i saken og ser deg mtp. Det med potensiell forverring. De kan jo også evt. Se deg ukentlig i kommunen. Anonymkode: ae948...15a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå