AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 Jeg har gjort det slutt med min samboer gjennom flere år. Han har i flere år slitt med psykisk sykdom som depresjon og angst, og til slutt gikk det så mye ut over meg og vår felles datter at jeg valgte å gjøre det slutt. Problemet nå er at han mener selv at han ikke er frisk nok til å flytte ut fra hjemmet vårt og bo alene. Han har blitt boende i fire måneder uten å finne seg noe nytt, samtidig som han går til behandling og til tider er innlagt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det føles brutalt å sette ned foten og kaste han ut, likevel ser jeg ingen håp for hvordan dette skal løse seg i framtiden. Jeg begynner å selv bli syk av å bo med han. Noen tanker om hva jeg skal gjøre? Anonymkode: 324da...010 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 Eier du boligen eller er den felles? Anonymkode: 93aa0...803
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 Den er felles, men av gode grunner som vi begge er enig om, er det jeg som skal beholde den. Det handler også om økonomisk kapasitet. Anonymkode: 324da...010
NakenPanda Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 Når han er innlagt skift lås og ikke gjør hans problemer til dine problemer. Lovlig kanskje ikke, men ingen kommer til å reagere på det, og vil tvinge fram aksjon fra hans side. Legg alt hans ting på et lager og si han kan hente det der, hvis han kommer på døra nekt å slippe han inn, ingen som kommer til å tvinge deg å slippe han inn når han har vært innlagt. Noen ganger må man berge seg selv og sine på bekostning av andre, 4 måneder er lang tid. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 NakenPanda skrev (3 minutter siden): Når han er innlagt skift lås og ikke gjør hans problemer til dine problemer. Lovlig kanskje ikke, men ingen kommer til å reagere på det, og vil tvinge fram aksjon fra hans side. Legg alt hans ting på et lager og si han kan hente det der, hvis han kommer på døra nekt å slippe han inn, ingen som kommer til å tvinge deg å slippe han inn når han har vært innlagt. Noen ganger må man berge seg selv og sine på bekostning av andre, 4 måneder er lang tid. Det er ulovlig! Kan du hjelpe han å finne en leilighet ts? Anonymkode: 5a468...9de 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #6 Skrevet 5. januar 2024 Kan du snakke med foreldrene hans, søsken etc ? Eventuelt snakk med dps han hører til, bli med på noen av behandlingens samtalene. Snakk med nav. Når man har felles barn, så er det jo enda vanskeligere og skulle skifte lås og la han bo på gata? Men, du må "inn" og finne løsninger for han tror jeg. Anonymkode: 8d41a...cce 4
punkyB Skrevet 5. januar 2024 #7 Skrevet 5. januar 2024 Vet ikke om han ikke vil flytte eller ikke er i stand til å utføre det selv - så du må jo evnt. bistå der. Hans ansvar men er han syk må man jo kanskje trå til. Vet ikke om han er så dårlig at kommunen burde gi han et botilbud ? Har han noen pårørende som kan bistå han i flytteprosessen ? Eller om du bistår han med å finne et sted å leie og organiserer flytting. Dere må jo også finne utav det økonomiske - hvis du skal beholde bolig må du jo kjøpe han ut - evnt. at du hvertfall tar over låneforpliktelser i første omgang 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #8 Skrevet 5. januar 2024 Jeg prøver å hjelpe han, men ingenting er bra nok for han. Faren hans har sagt seg villig til å bistå i flytteprosessen, og hjelper også til å se etter leiligheter, men min eks har vondt i viljen. Mener han ikke klarer seg alene, og eneste måten å bli frisk på er å bli boende. Det føles håpløst ut. Å snakke med kommunen kan være et alternativ hvis ingenting skjer. Anonymkode: 324da...010 1
NakenPanda Skrevet 5. januar 2024 #9 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ulovlig! Kan du hjelpe han å finne en leilighet ts? Anonymkode: 5a468...9de Tror du virkelig bolig politiet kommer og tar TS, neida gjør det du trenger å gjøre med en vanskelig eks og gjør opp etterpå, kutt strengen til hele greia det er destruktivt for dere begge.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #10 Skrevet 5. januar 2024 Snakk med de som han går til behandling hos, og be de hjelpe med å koble inn NAV. Det finnes omsorgsboliger for de som trenger hjelp Anonymkode: efd5d...71c 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 NakenPanda skrev (3 minutter siden): Tror du virkelig bolig politiet kommer og tar TS, neida gjør det du trenger å gjøre med en vanskelig eks og gjør opp etterpå, kutt strengen til hele greia det er destruktivt for dere begge. Nei, men når de eier bolig sammen så er det rimelig kynisk å skifte lås mens han er innlagt! Anonymkode: 5a468...9de 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #12 Skrevet 5. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Snakk med de som han går til behandling hos, og be de hjelpe med å koble inn NAV. Det finnes omsorgsboliger for de som trenger hjelp Anonymkode: efd5d...71c Dette! De kan snakke med han både om ansvar motivasjon og ivareta han, samtidig som de kjenner systemet og vet hvilke ressurser som er tilgjengelig for dere. Det har også mer tyngde om det «kommer fra dem», slik at det er mer sannsynlig at du får hjelp. Håper at du tar vare på deg selv og finner styrke til å skape en bedre situasjon for familien din. Og at en plan og en gjennomføring av den kommer på plass snarest. Det er utrolig tøft å stå i det du står i nå. 💗 Anonymkode: 4a791...286 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #13 Skrevet 5. januar 2024 Vi eide ikke men leide. Så jeg byttet lås på døra, det var en time etter han kastet meg på gulvet. Han var ikke flyttet ut, men bodd på sofaen til en venn i en uke. Hadde ikke begynt å se etter egen bolig. Han ville hjem å prøve å godprate meg til å fortsette forholdet. Men det var ingenting ved den samtalen, som sa at det var en god ide. Så jeg sa nei. Han kasyet meg i gulvet, holdt meg fast og skrek meg i ørene. Så dro han heldigvis. Jeg ringte en venn, og fikk hjelp til å bytte lås ca en time etter han dro. Det ble ikke noe trøbbel ut av det. Så tenker at hvis far er litt med og tar han imot, så hadde jeg byttet lås. Ventet litt også fått papirer i orden. Alternativt. Selger du/ dere boligen og begynner prosessen om tvangs salg /oppgjør. Det kan ta lang tid Anonymkode: e0cad...5d3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #14 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg prøver å hjelpe han, men ingenting er bra nok for han. Faren hans har sagt seg villig til å bistå i flytteprosessen, og hjelper også til å se etter leiligheter, men min eks har vondt i viljen. Mener han ikke klarer seg alene, og eneste måten å bli frisk på er å bli boende. Det føles håpløst ut. Å snakke med kommunen kan være et alternativ hvis ingenting skjer. Anonymkode: 324da...010 Ofte er det slik at den som holder på sånn gjør det fordi det virker. Du kan ta kontakt med behandleren hans og gi beskjed. Du kan si at dette ikke går fordi felles barn trenger ro, det har gått for langt og dere er alle i ferd med å bli syke. Så gir du beskjed til faren hans og får hjelp der! Bytt lås, få tingene hans over til faren eller på lager. Tving frem en endring. Anonymkode: 4c994...827 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #15 Skrevet 5. januar 2024 NakenPanda skrev (1 time siden): Tror du virkelig bolig politiet kommer og tar TS, neida gjør det du trenger å gjøre med en vanskelig eks og gjør opp etterpå, kutt strengen til hele greia det er destruktivt for dere begge. Hun får iallefall en anmeldelse på seg, og om eksen tar det videre vil hun garantert tape saken. Anonymkode: bdfc2...4f1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #16 Skrevet 5. januar 2024 Google tvangsoppløsning av sameie. Ellers ville jeg kontaktet en advokat. Et formelt brev kan nok få fart på ting. Har dere vært til mekling god familievernkontor? Det må dere med felles barn Anonymkode: 4a784...ac4 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #17 Skrevet 5. januar 2024 2 hours ago, NakenPanda said: Tror du virkelig bolig politiet kommer og tar TS, neida gjør det du trenger å gjøre med en vanskelig eks og gjør opp etterpå, kutt strengen til hele greia det er destruktivt for dere begge. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Google tvangsoppløsning av sameie. Ellers ville jeg kontaktet en advokat. Et formelt brev kan nok få fart på ting. Har dere vært til mekling god familievernkontor? Det må dere med felles barn Anonymkode: 4a784...ac4 Det beste for alle parter er jo om det løses på en skånsom måte. Og at ts og ekssamboer får mulighet til å få så mye hjelp som mulig. Det er ingen grunn enda for at konfliktnivået skal øke. Og det er ikke rart om ekssamboer er redd og handlingslammet, for å ivareta han som han fortjener, både fra egenverdi og i verdi av å være barnet til ts sin far. Og han skal selvfølgelig ut ts. Du må bare overføre ansvaret du har hatt til far, helsevesenet, kommunen og han selv. Anonymkode: 4a791...286 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #18 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg prøver å hjelpe han, men ingenting er bra nok for han. Faren hans har sagt seg villig til å bistå i flytteprosessen, og hjelper også til å se etter leiligheter, men min eks har vondt i viljen. Mener han ikke klarer seg alene, og eneste måten å bli frisk på er å bli boende. Det føles håpløst ut. Å snakke med kommunen kan være et alternativ hvis ingenting skjer. Anonymkode: 324da...010 Ja, men da blir du med inn i en av samtalene hans. For det er ikke greit. Anonymkode: 8d41a...cce
NakenPanda Skrevet 5. januar 2024 #19 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun får iallefall en anmeldelse på seg, og om eksen tar det videre vil hun garantert tape saken. Anonymkode: bdfc2...4f1 Hva tror du straffen for å låse ute en eks som går i psykiatrisk behandling tror du, lukter henleggelse av hele greia. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #20 Skrevet 5. januar 2024 Huff, så vanskelig! Føler med deg, ts. Tror mange som svarer ikke forstår hvor vanskelig det er å forholde seg til en psykisk syk person. Snakk med advokat, det er mitt råd. Anonymkode: b7667...eef 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå