Gå til innhold

Høyt blodtrykk og ræva livsstil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppdaget litt tilfeldig at mannen min på 47 har høyt blodtrykk. Moderat høyt, altså hakket under alvorlig høyt.

Han har en bmi på 27, veldig inaktiv livsstil. Drikker jevnlig alkohol. 

Tror ikke han spiser så dårlig, men sikkert mer salt enn anbefalt. Røyker ikke. 

Han har en revmatisk lidelse. Og er ifb med denne anbefalt mosjon, uten at han har fulgt det rådet. 

Jeg lurer litt på hvor mye livsstilsendring kunne hjulpet han? Så frustrerende å sitte på sidelinjen og se at han ikke vil ta tak i egen helse. Han snakker om wegowy, som kan være greit det altså. Men ikke nok tror jeg.. 

Anonymkode: 38beb...845

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han får neppe Wegovy med en BMI på 27, men det er mye han kan gjøre selv for både å normalisere blodtrykket og bedre de revmatiske symptomene Han vet nok dette selv, men har problemer med å sette i gang. Det er krevende å endre en usunn livsstil selv om man vet at det gir en så utrolig viktig helsegevinst.

Hva sier han selv er grunnen til at han ikke klarer å spise sunnere, moderere alkoholinntaket og begynne å bevege seg? 

Anonymkode: 2955d...831

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Oppdaget litt tilfeldig at mannen min på 47 har høyt blodtrykk. Moderat høyt, altså hakket under alvorlig høyt.

Han har en bmi på 27, veldig inaktiv livsstil. Drikker jevnlig alkohol. 

Tror ikke han spiser så dårlig, men sikkert mer salt enn anbefalt. Røyker ikke. 

Han har en revmatisk lidelse. Og er ifb med denne anbefalt mosjon, uten at han har fulgt det rådet. 

Jeg lurer litt på hvor mye livsstilsendring kunne hjulpet han? Så frustrerende å sitte på sidelinjen og se at han ikke vil ta tak i egen helse. Han snakker om wegowy, som kan være greit det altså. Men ikke nok tror jeg.. 

Jeg er i samme alderssegment som mannen din. Jeg hadde alvorlig høyt blodtrykk. Legen ga meg en uke på å iverksette tiltak før han satte meg på medisiner. Jeg måtte nesten krangle for å få han til å utsette en uke.

Samme dag la jeg fullstendig om livsstil. Kuttet røyken på dagen, la om hele kostholdet og begynte å trene den kvelden. Samtidig regulerte jeg døgnrytmen så jeg fikk mer søvn.

Allerede ved nye målinger uken etter hadde blodtrykket gått ned. Noe det fortsatte å gjøre. Jeg var inne hver uke i 3 mnd så legen kunne følge med. 

Så regulering av kost+trening+kutte røyk kan ha en enorm påvirkning på blodtrykk.

Anonymkode: 6be41...108

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Han får neppe Wegovy med en BMI på 27, men det er mye han kan gjøre selv for både å normalisere blodtrykket og bedre de revmatiske symptomene Han vet nok dette selv, men har problemer med å sette i gang. Det er krevende å endre en usunn livsstil selv om man vet at det gir en så utrolig viktig helsegevinst.

Hva sier han selv er grunnen til at han ikke klarer å spise sunnere, moderere alkoholinntaket og begynne å bevege seg? 

Han leste at bmi på 27 er nok hvis man feks har høyt blodtrykk. Men han ser ikke på dette som løsningen på alt altså. Alkohol har han allerede redusert, så den blir nok grei. 

Jeg tror han ikke liker trening noe særlig. Liker sykling, men det er jo en sommersport. Han er ikke typen til jogging eller gåturer tror jeg. Eller treningsstudio. 

Spent hva legen vil si.. 

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er i samme alderssegment som mannen din. Jeg hadde alvorlig høyt blodtrykk. Legen ga meg en uke på å iverksette tiltak før han satte meg på medisiner. Jeg måtte nesten krangle for å få han til å utsette en uke.

Samme dag la jeg fullstendig om livsstil. Kuttet røyken på dagen, la om hele kostholdet og begynte å trene den kvelden. Samtidig regulerte jeg døgnrytmen så jeg fikk mer søvn.

Allerede ved nye målinger uken etter hadde blodtrykket gått ned. Noe det fortsatte å gjøre. Jeg var inne hver uke i 3 mnd så legen kunne følge med. 

Så regulering av kost+trening+kutte røyk kan ha en enorm påvirkning på blodtrykk.

Anonymkode: 6be41...108

Så inspirerende å høre. Godt jobba! Kan jeg spørre hva blodtrykket ditt var?

AnonymBruker
Skrevet

Alkoholkutt har mye å si for blodtrykket! Det har jo kommet frem mye informasjon den siste tida om hvor skadelig alkohol er selv i små mengder, så det er jo greit å kutte det uansett.

Mosjon for revmatisme har mye å si. Prøv trening i varmt basseng, det er spesielt bra.

Anonymkode: c1f1d...ba7

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min fikk også påvist høyt blodtrykk hos legen. For han så ble det en oppvekker på å endre livsstil. Han begynte å trene nærmest umiddelbart etter, og kjøpte et hjemmeapparat for å følge med selv. Dersom treningen ikke funket så var medisiner et alternativ. Han begynte med sykling, gåturer og joggeturer med meg, og styrke. Vektnedgangen gikk av seg selv jo mer aktiv han ble. 

Blodtrykket gikk fra 150 noe over 90 og noe (vi husker ikke helt) til nå når han jevnt måler 110/65 hjemme. Jeg som ikke har høyt blodtrykk kan måle så lavt på dette apparatet som 85/50 etter en joggetur. Trening senker blodtrykk umiddelbart etter økten. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...