AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Det er snakk om problemer med et kne og rygg. Smerter fra tid til annen. Legen har foreslått turer i skog og mark fordi det skal mykgjøre og være med på å stabilisere ryggen. Det er ikke snakk om utfordrende turer grunnet kneet, men bortover i ulent terreng. Svømming er også foreslått da det er skånsomt mot kneet. Han har vært hos fysioterapeut en gang, men siden han ikke merket særlig bedring etter en time så har han ikke bestilt ny time. Men han har fått et hefte med øvelser som han virker lite villig til å utføre. Jeg tror at han ikke forstår at han må gjøre dette over tid. Han er normalt sprek, noen få kilo for mye. Men ikke noe som virker som plager han når det kommer til fysisk aktivitet. Nå er han nesten bare hjemme. Gamer med kompiser, ser på tv og serier, tar seg lange hviler, sover lenge. Det hender han drar til en kompis, men da gamer de også. Han bidrar med noe husarbeid. Oppvask og klesvask innimellom. Men ellers gjør jeg det meste. Jeg leverer også barna i barnehagen. Jeg kjører forbi når jeg skal til jobb, men det tar gjerne 20 minutter å få levert. Ofte er det jeg som må finne frem klær på kvelden eller morgen og lage med matpakker. Han glemmer det. Jeg skulle gjerne bidratt mye hvis han hadde forsøkt å gjøre noe med sine fysiske problemer. Er redd dette sklir ut og at han vil få varige plager. Men når han likevel ikke gjør som legen sier, er det for mye å forlange mer hjelp hjemme? Vi har to biler, så han kan levere og hente. Butikken er 10 minutter gåtur unna. Jeg har enda ikke opplevd at han har kjørt/gått for å handle og lage klar middag til jeg og barna er hjemme. Må nevne at han er en flink far. Der er han ikke fraværende. Anonymkode: b505e...919 4 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 Nei, han er sykemeldt fordi han er syk. Høres ut som han er flink med barna og gjør litt husarbeid. Mer kan du ikke forvente. Anonymkode: 428da...ad7 9 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 Send ham tilbake i fysikalsk terapi. Anonymkode: dff55...b47 15 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 Det er bare han som kjenner hvor mye han kan gjøre. Ta en samtale med ham om det. Jeg har selv vært delvis sykemeldt ei stund og jeg virker sikkert lat for andre når jeg sover på sofaen eller hviler så mye som jeg gjør. Det er rett og slett fordi smerter gjør at jeg ikke sover om natta.. så selv om jeg klarer å jobbe litt så tærer det enormt på den lille energien jeg har nå så mitt treningsprogram på usle 10 minutter virker uoverkommelig enkelte dager. Du må rett og slett ta en samtale, uten anklager. Anonymkode: 84af5...9a0 5 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 Populært innlegg #5 Skrevet 4. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, han er sykemeldt fordi han er syk. Høres ut som han er flink med barna og gjør litt husarbeid. Mer kan du ikke forvente. Anonymkode: 428da...ad7 Mannen er ikke lam, han har litt problemer med kne og rygg. Det stopper han ikke fra å brette sitt eget tøy eller stå en halvtimes tid ved komfyren for å lage sin egen mat. Anonymkode: 25842...b48 43 16
Spanky Skrevet 4. januar 2024 #6 Skrevet 4. januar 2024 Hva om du foreslår at han kan hente ungene i barnehagen? Eller i det minste handler og har middagen klar til dere er hjemme? Det må da være innafor å be om synes jeg. Skal han være sykmeldt lenge? Og hva slags fordeling har det vært med slike ting FØR han ble sykmeldt? Han blir jo sykmeldt fra jobben, ikke hverdagen… 7 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #7 Skrevet 4. januar 2024 Dersom han sniker seg unna felles husarbeid som frisk, blir det nok litt snodig å ta det når han er syk. Men han burde fokusere 100% på å bli friskmeldt, og ikke game bort dagene. Han har vel et treningsopplegg via fysioterapi som han må følge flere ganger i uken? Dersom ikke må dette på plass. Når han er bedre må jo dere dele på husarbeid, dersom han ikke jobber mye mer enn deg. Anonymkode: ce8e5...ca8 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #8 Skrevet 4. januar 2024 Huarbeid er fint for han for å holde kroppen i bevegelse. Det er lett og han og kan ta pauser ved behov. Anonymkode: 50f0f...72a 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #9 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mannen er ikke lam, han har litt problemer med kne og rygg. Det stopper han ikke fra å brette sitt eget tøy eller stå en halvtimes tid ved komfyren for å lage sin egen mat. Anonymkode: 25842...b48 Man kan faktisk bli veldig preget av rygg og kneproblemer. Feil arbeidshøyde ved f.eks komfyren kan føles ille. Kjøring kan føles vondt, å komme seg inn og ut av bil, få med barn med tilbehør inn og ut av barnehage osv. Anonymkode: 84af5...9a0 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #10 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mannen er ikke lam, han har litt problemer med kne og rygg. Det stopper han ikke fra å brette sitt eget tøy eller stå en halvtimes tid ved komfyren for å lage sin egen mat. Anonymkode: 25842...b48 Hvorfor er han sykmeldt med « litt problemer med kne og rygg» ? Når jeg var sykmeldt for kne og rygg måtte jeg ha vaskehjelp. Ja, og stå foran komfyren er vel ikke så veldig belastende. Anonymkode: 407c8...6dd 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #11 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan faktisk bli veldig preget av rygg og kneproblemer. Feil arbeidshøyde ved f.eks komfyren kan føles ille. Kjøring kan føles vondt, å komme seg inn og ut av bil, få med barn med tilbehør inn og ut av barnehage osv. Anonymkode: 84af5...9a0 Men da gjør man jo også noe med skadene sine, følger opp på trening, fysio, øvelser osv. Hvis man ikke gidder det, da har man ikke vondt nok. Anonymkode: bf071...ef6 10 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #12 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huarbeid er fint for han for å holde kroppen i bevegelse. Det er lett og han og kan ta pauser ved behov. Anonymkode: 50f0f...72a Sier virkelig legen det? Nå kommer det ikke veldig fram hva som feiler han, men husarbeid er jo det første man kutter , gjerne før sykemelding. Anonymkode: 407c8...6dd 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #14 Skrevet 4. januar 2024 Hadde fått mer sympati med ham om det virket til at tok grep om egen helse og gjennomførte anbefalt treningsopplegg og skogsturer for å bedre problemene. Ingen blir gode fra ryggsmerter av å ligge/sitte og game hele arbeidsdager, snarere vil det som oftest virke mot som hensikt. Kan han game hele dager sammen med kompiser, klarer han kjøre bil til/fra barnehagen og sette på litt mat. Anonymkode: d0850...950 8 8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #15 Skrevet 4. januar 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan faktisk bli veldig preget av rygg og kneproblemer. Feil arbeidshøyde ved f.eks komfyren kan føles ille. Kjøring kan føles vondt, å komme seg inn og ut av bil, få med barn med tilbehør inn og ut av barnehage osv. Anonymkode: 84af5...9a0 Men kona er ikke tjeneren eller moren hans. Han er voksen, hvis han ikke kan gjøre husarbeid mş han ta opp det på en ordentlig måte. Kanskje han må ordne med vaskehjelp, bestille inn takeaway mat, kjøpe robot støvsuger. Ikke bare dumpe alt på dama uten et ord. Anonymkode: 25842...b48 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #16 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde fått mer sympati med ham om det virket til at tok grep om egen helse og gjennomførte anbefalt treningsopplegg og skogsturer for å bedre problemene. Ingen blir gode fra ryggsmerter av å ligge/sitte og game hele arbeidsdager, snarere vil det som oftest virke mot som hensikt. Kan han game hele dager sammen med kompiser, klarer han kjøre bil til/fra barnehagen og sette på litt mat. Anonymkode: d0850...950 Han bør ligge og game, og sitte og game kan være like belastende for ryggen som og kjøre bil ( bare at det selvsagt er farligere , om ryggen og kneet låser seg når han kjører ) enig i at han bør følge treningsopplegget. Og gå og å svømme er supert. Anonymkode: 407c8...6dd 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #17 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men kona er ikke tjeneren eller moren hans. Han er voksen, hvis han ikke kan gjøre husarbeid mş han ta opp det på en ordentlig måte. Kanskje han må ordne med vaskehjelp, bestille inn takeaway mat, kjøpe robot støvsuger. Ikke bare dumpe alt på dama uten et ord. Anonymkode: 25842...b48 Enig, og han kan søke om hjelp selvom de har blitt veldig strenge på nav. Anonymkode: 407c8...6dd
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #18 Skrevet 4. januar 2024 Jeg er utrolig glad for at mannen min tar mye ekstra nå som jeg er sykemeldt. Hvis han hadde krevd at jeg skulle bestille hushjelp og mat for å kompensere for min del hadde jeg virkelig begynt å lure! Anonymkode: 84af5...9a0 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #19 Skrevet 4. januar 2024 Han bør klare f.eks alt av Klesvask Middagslaging Handling (hvis ikke kneet blir verre av å bære to handleposer) Hvis han er langtidssykemeldt, så trenger han å ha litt faste rutiner på dagene. Og må selvfølgelig følge råd fra lege om trening og øvelser! Vil han ikke bli bra? Liker han å bare sitte der og game? Anonymkode: fd8d5...119 1
Bombasi Skrevet 4. januar 2024 #20 Skrevet 4. januar 2024 Synes du skal kreve mer av mannen din på generelt grunnlag, og ikke bare nå når han er sykmeldt. For øvrig høres det ut som om at han er særs oppegående selv om han er sykemeldt, så så klart kan du "kreve" mer av han. Du kan kreve at han gjør de oppgavene han egentlig skulle gjort hele tiden... 4 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå