AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #1 Skrevet 4. januar 2024 Samboer har vært ufør så lenge vi har vært sammen. Han sliter pga traumer, men fungerer bra sånn hverdagen hans er nå. Men kan ikke jobbe. Greit nok det, han har jo fast inntekt hver måned. Jeg jobber som nattevakt og har mye fri på dagtid. Samboer er jo flink til å holde på i huset, ute om våren/ sommeren. Jeg trenger litt tid alene innimellom, men det får jeg jo nesten aldri.. han er alltid hjemme, særlig på denne årstiden. Men hvordan få til alene tid? Noen andre her inne som bor med noen som ikke er i jobb? Anonymkode: 0df68...cf3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #2 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Samboer har vært ufør så lenge vi har vært sammen. Han sliter pga traumer, men fungerer bra sånn hverdagen hans er nå. Men kan ikke jobbe. Greit nok det, han har jo fast inntekt hver måned. Jeg jobber som nattevakt og har mye fri på dagtid. Samboer er jo flink til å holde på i huset, ute om våren/ sommeren. Jeg trenger litt tid alene innimellom, men det får jeg jo nesten aldri.. han er alltid hjemme, særlig på denne årstiden. Men hvordan få til alene tid? Noen andre her inne som bor med noen som ikke er i jobb? Anonymkode: 0df68...cf3 Dra ut og finn på noe. Enkelt og greit. Anonymkode: 4a902...b70 3 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #3 Skrevet 4. januar 2024 Send ham ut på noe hobby eller liten solo-ferie. Anonymkode: 9d7e0...d56 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #4 Skrevet 4. januar 2024 Snakk med han. Alle trenger alene tid, og det skulle være rom for å snakke om det uten at det oppleves som en avvisning. Kanskje det går an å få til noen faste ting som gjør at du kan være hjemme mens han går ut. Slik at det blir forutsigbarhet for begge? Anonymkode: 9df88...ec2 9 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #5 Skrevet 4. januar 2024 Ååå, det hadde jeg blitt gal av. Driver han ikke med noe utenfor husets fire vegger? Hobby, treffe venner eller noe sånt? Det er så deilig å ha en time eller to alene hjemme. Kan du ev oppfordre ham til å finne på noe? Anonymkode: 2e340...dfd 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #6 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ååå, det hadde jeg blitt gal av. Driver han ikke med noe utenfor husets fire vegger? Hobby, treffe venner eller noe sånt? Det er så deilig å ha en time eller to alene hjemme. Kan du ev oppfordre ham til å finne på noe? Anonymkode: 2e340...dfd Det hjelper vel ikke om han gjør det på dagtid, da sover jo ts. Anonymkode: 9d7e0...d56 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #7 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Snakk med han. Alle trenger alene tid, og det skulle være rom for å snakke om det uten at det oppleves som en avvisning. Kanskje det går an å få til noen faste ting som gjør at du kan være hjemme mens han går ut. Slik at det blir forutsigbarhet for begge? Anonymkode: 9df88...ec2 Hvorfor skal den uføre mannen jages ut i kulde og mørke fordi HUN vil være alene i deres felles hus? Den som vil ha alenetid kan gå ut selv. Anonymkode: 4a902...b70 15 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #8 Skrevet 4. januar 2024 Ta deg en aleneferie, reis på en hytte eller be han gjøre det. Eventuelt kjøp et hus med kjeller/loft stue og be om at du vil ha helt fred. Anonymkode: a4f8a...784 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #9 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal den uføre mannen jages ut i kulde og mørke fordi HUN vil være alene i deres felles hus? Den som vil ha alenetid kan gå ut selv. Anonymkode: 4a902...b70 Ufør er ikke ensbetydende med at ikke kan forlate huset. Men hun kan jo selvsagt selv reise bort. Ofte vil man være alene for å samle seg og få ro, det gjør man gjerne best i eget hjem. Hjelper mye og ha et eget rom og trekke seg tilbake til også da. Anonymkode: a4f8a...784 10
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #10 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ufør er ikke ensbetydende med at ikke kan forlate huset. Men hun kan jo selvsagt selv reise bort. Ofte vil man være alene for å samle seg og få ro, det gjør man gjerne best i eget hjem. Hjelper mye og ha et eget rom og trekke seg tilbake til også da. Anonymkode: a4f8a...784 Man forlater huset når man har LYST. Når jeg eier et hus, så nekter jeg å bli jagd ut av huset for å finne på "noe" akkurat når det passer min partner å ha alenetid. Anonymkode: 4a902...b70 1 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #11 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man forlater huset når man har LYST. Når jeg eier et hus, så nekter jeg å bli jagd ut av huset for å finne på "noe" akkurat når det passer min partner å ha alenetid. Anonymkode: 4a902...b70 Sjarmerende... Anonymkode: 136d0...fe7 12
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #12 Skrevet 4. januar 2024 Hva med ha et eget rom han kan være på og snakke sammen om dette? Det kan være et eget rom som i garasje, kjeller (om har). Nå vet jeg ikke hvor stort huset er eller leiligheten og om hvor mange soverom, men om har to soverom kan han kanskje innimellom være på det ene soverommet og holde på ting om ikke går ut. Eller du kan ha et eget rom. Om ikke har så mye rom muligheter, er det mulighet å skaffe campingvogn eller noe? Eller et lite uthus/dukkehus/grillhytte til hage hvor du kan være og trekke deg tilbake for å ha tid til deg selv? Anonymkode: 2d86d...dc7 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #13 Skrevet 4. januar 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Den som vil ha alenetid kan gå ut selv. Anonymkode: 4a902...b70 Jeg reiser ut på ting og går turer med hunden alene. Men ordentlig alenetid hvor jeg virkelig slapper av får jeg best hjemme, helt alene. Jeg har også en ufør mann og har også dette problemet. Vi har et svært bra forhold og jeg har ingen problem med at han er mye hjemme. Men savner mer tid bare for meg selv - hjemme. Anonymkode: 0fb3f...2b4 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #14 Skrevet 4. januar 2024 Ta deg en tur ut og kos deg alene. Anonymkode: ec805...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #15 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sjarmerende... Anonymkode: 136d0...fe7 Sjarmerende at jeg ikke ønsker å bli kastet ut av huset fordi partner ønsker å ha hele huset for seg selv? Da får jeg være usjarmerende, da. Når jeg helst vil sitte med pledd i sofa, er det svært lite koselig at partner hiver meg ut i -22 for å finne på "noe". Anonymkode: 4a902...b70 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #16 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg reiser ut på ting og går turer med hunden alene. Men ordentlig alenetid hvor jeg virkelig slapper av får jeg best hjemme, helt alene. Jeg har også en ufør mann og har også dette problemet. Vi har et svært bra forhold og jeg har ingen problem med at han er mye hjemme. Men savner mer tid bare for meg selv - hjemme. Anonymkode: 0fb3f...2b4 Da kan du kjøpe deg eget hus/hybel/leilighet og trekke deg tilbake dit. Anonymkode: 4a902...b70
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #17 Skrevet 4. januar 2024 Kan du ikke ha alene tid i et annet rom? Jeg er uføre, og respekterer alltid når partner trenger alene tid. Jeg har hobbyer jeg kan drive på med alene, så da gjør jeg det i et annet rom. Hvorfor må han UT av huset? Anonymkode: ba6cb...fbd 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #18 Skrevet 4. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Sjarmerende at jeg ikke ønsker å bli kastet ut av huset fordi partner ønsker å ha hele huset for seg selv? Da får jeg være usjarmerende, da. Når jeg helst vil sitte med pledd i sofa, er det svært lite koselig at partner hiver meg ut i -22 for å finne på "noe". Anonymkode: 4a902...b70 Det var da voldsomt så dramatisk. Man kommuniserer jo og blir enige om når og hvordan. Man kan reise på besøk til en kompis, dra på kino osv osv. Anonymkode: 0fb3f...2b4 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #19 Skrevet 4. januar 2024 Ts har ikke skrevet av han MÅ ut. Kom heller med tips enn å heng dere opp i det! Hva med å ta opp yoga, trening osv som du utfører på eget rom? Gå turer, ligger på sengen med bok/podcast. Snakk med han, kanskje han har noen ideer selv. Anonymkode: a75c3...3bd 2
Visla Skrevet 4. januar 2024 #20 Skrevet 4. januar 2024 (endret) Jeg er selv i prosess med å søke ufør og har ikke jobbet på noen år. jeg er veldig opptatt av å ikke bli sittende inne hver dag. Så jeg er ute 2-3 dager i uken på dagtid, treffer familie eller venner som ikke er på jobb/har fri/er i samme situasjon. På sommer halvåret går vi på turer eller på fjellet. om han ikke allerede har det bør du oppmuntre han til å finne noen han kan treffe et par ganger i uken på dagtid å finne på noe med. Som han har interesse for. Om det er å lufte hunden, ta en tur på kafé, treningsstudio, gaming, strikke, skytebane eller hva som helst. For det er ikke bra å bare sitte inne hjemme hver dag. Hverken for kropp eller sinn🥰 lagt til: det er en grunn til at jeg har søkt uføre og ikke noe jeg har valgt selv. Hadde samboer bedd meg gå ut av huset en dag fordi han ville ha alenetid hadde jeg blitt såret. Jeg skjønner at han er på jobb hver dag. Og er sliten på ettermiddagene til tider. Men sann er livet, og man har valgt å bo sammen med ett annet menneske😅 huset har mange rom om han hadde følt for å være alene, eller man kan ta en tur ut. Heldigvis greier vi å slappe av sammen og kan sitte i hver sin ene av sofaen uten å prate og se en serie en kveld vi er sliten når barna er i seng også☺️ Endret 4. januar 2024 av Visla 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå