Gå til innhold

Kutte ut melatonin- vanskelig å sovne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt melatonin fast så og si hver dag i 3-4 år nå. Stort sett 3 mg hver kveld. Jeg begynte med dette siden jeg jobbet nattevakter og fikk problemer med å sove på dagen etter natt, og om natten igjen, etter vaktene var over.

Dette har fungert greit og jeg har fått sove stort sett. Men nå jobber jeg ikke lenger nattevakter, siste vakt er ca 6 mnd siden, og har siste tiden opplevd at søvnkvaliteten varierer veldig, og jeg kan ha oppvåkninger på natten som varer timesvis. Hvis jeg f eks var lenge oppe på nyttårsaften, eller stod opp halv fem pga reise, så fører dette til at nattesøvnen ødelegges noe den neste uken. Dette skjedde og tidligere i høst uten noen særlig grunn. Bestemte meg for å kutte ut melatonin og se om det kan ha noen effekt på søvnkvaliteten.

Nå har jeg gått to netter uten. Jeg står opp 8/9 tiden hver dag, er aktiv hele dagen, får frisk luft osv, sover ikke på dagen, det går i ett med gjøremål. Men når kvelden kommer er jeg likevel ikke trøtt. Jeg skjønner ikke dette. Ligger på sengen og leser, vanligvis gjør dette meg stuptrøtt. Nå sovner jeg kanskje kl 01, men klarer ikke å sovne før. Er så grusomt trøtt og morgenen og det er vanskelig å stå opp. Har hatt noen oppvåkninger på natt, men sovner igjen.

Når tror dere jeg vil oppleve å bli trøtt igjen på kvelden? Skal sies jeg har fortsatt juleferie, begynner i ny jobb neste uke.

Andre som har erfaring med å kutte ut melatonin?

Anonymkode: 79acd...3c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk tips av en lege med lang erfaring med melatonin at det kan miste effekten. Da trenger man en pause på type en helg uten før man begynner igjen. 

Har ikke forsøkt selv siden dette var et tenkt tilfellet rundt generell bruk av melatonin over tid. 

Skrevet

du har tatt en overdose i lang tid kontra hva som er normalt for kroppen å produsere naturlig. når du da slutter vil du oppleve en omvendt effekt av melatonin der kroppen prøver å opprette normal homeostase = du vil ha søvnproblemer. 

melatonin har stor påvirkning på kroppen siden det er et hormon og dersom du har brukt det kontinuerlig i 3-4 vil det nok ta relativt lang tid før du er tilbake i normale. Det anbefalt å trappe ned forsiktig slik at man ikke får så store utslag i søvnsyklus.

det du burde gjøre er å sørge for gode soverutiner = stå opp og i seng på samme tid. kutt ut koffein som forskyver normal søvnsyklus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
megda skrev (4 minutter siden):

du har tatt en overdose i lang tid kontra hva som er normalt for kroppen å produsere naturlig. når du da slutter vil du oppleve en omvendt effekt av melatonin der kroppen prøver å opprette normal homeostase = du vil ha søvnproblemer. 

melatonin har stor påvirkning på kroppen siden det er et hormon og dersom du har brukt det kontinuerlig i 3-4 vil det nok ta relativt lang tid før du er tilbake i normale. Det anbefalt å trappe ned forsiktig slik at man ikke får så store utslag i søvnsyklus.

det du burde gjøre er å sørge for gode soverutiner = stå opp og i seng på samme tid. kutt ut koffein som forskyver normal søvnsyklus.

Takk for svar. Jeg drikke kaffe og morgenen og til lunsj, ellers ikke mer. Drikker te uten koffein på ettermiddag/kveld. Prøver på det med soverutiner. Men burde jeg kanskje ta 1 mg melatonin til å begynne med, i stedet for kutte helt ut?

AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (19 minutter siden):

Fikk tips av en lege med lang erfaring med melatonin at det kan miste effekten. Da trenger man en pause på type en helg uten før man begynner igjen. 

Har ikke forsøkt selv siden dette var et tenkt tilfellet rundt generell bruk av melatonin over tid. 

Har hørt dette jeg og, men vil prøve å klare meg helt uten melatonin. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men burde jeg kanskje ta 1 mg melatonin til å begynne med, i stedet for kutte helt ut?

Du trenger ikke å gjøre det, men nedregulering er anbefalt fordi det kan gjøre det mer behagelig for deg selv mtp søvnutslag. 

du kan jo ta 2mg også nedregulere helt over 2-3 uker. vet ikke helt anbefalt dosering, men du finner vel det på nettet om du søker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått over til PEA (helsekost) og den virker helt enormt på meg. Har brukt innsovningstabletter i mange år og nå ser det endelig ut til at jeg kan klare meg uten.

Anonymkode: 217bf...760

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du sovner 1 og står opp 8-9 så har du jo fått nok søvn. Forsøk å stå opp tidligere. 

Anonymkode: 668f2...a82

AnonymBruker
Skrevet

Tenk over søvnhygienen din. Se om du kan endre litt.

Anonymkode: 990c8...bdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...