Gå til innhold

Har du endret mening om Israel/Palestina siden oktober?

Chiyo

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Atheena said:

Men det er ingen uenig i. 

Forskjellen er at det er akseptabelt at palestinere dør og lider. Det er den humanitære katastrofen som ikke er akseptabel for min del og som vi diskuterer. 

Inntrykket etter flere uker med diskusjon er at palestinere er et sharia-folk som er ubetydelig. Så lenge Israel kan forbli trygge og de får «utslettet» Hamas så er det ubetydelig om man ødelegger et helt folk og sender de på flukt og gir de hungersnød og dreper mange. De er verdt mindre fordi de ikke har vårt vestlige tankegods og er potensielle terrorister. De må bort og Israel må få ha den lille flekken i fred. De kan bare flytte til arabiske nabolandene. De er tross alt bare arabere de også og burde ikke ha noe de skulle sagt. 

Nok en inner-tier.

👏

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atheena skrev (1 time siden):

Men det er ingen uenig i. 

Forskjellen er at det er akseptabelt at palestinere dør og lider. Det er den humanitære katastrofen som ikke er akseptabel for min del og som vi diskuterer. 

Inntrykket etter flere uker med diskusjon er at palestinere er et sharia-folk som er ubetydelig. Så lenge Israel kan forbli trygge og de får «utslettet» Hamas så er det ubetydelig om man ødelegger et helt folk og sender de på flukt og gir de hungersnød og dreper mange. De er verdt mindre fordi de ikke har vårt vestlige tankegods og er potensielle terrorister. De må bort og Israel må få ha den lille flekken i fred. De kan bare flytte til arabiske nabolandene. De er tross alt bare arabere de også og burde ikke ha noe de skulle sagt. 

Hva tenker du er løsningen? Å ikke fjerne Hamas? Så kan Israel bli fjernet i stedet? Hva tenker du Hamas ønsker om de får være i fred med ideologien sin? Vil folket i Gaza få det bedre? 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (8 minutter siden):

Hva tenker du er løsningen? Å ikke fjerne Hamas? Så kan Israel bli fjernet i stedet? Hva tenker du Hamas ønsker om de får være i fred med ideologien sin? Vil folket i Gaza få det bedre? 

Det folket i Gaza får med Hamas er undertrykkelse og en ny krig hvert 3 år,  hva er fremtiden i det?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (16 minutter siden):

Er det noen data på valget Hamas vant? Hvor mye de vant med, og hvor stor valgoppslutning det var?

Kan det være at det Er bedre at Palestinerne selv fjerner Hamas istedenfor Israel ikke bare fjerner Hamas, men også utsletter flere generasjoner Palestinere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Julebrunost skrev (9 minutter siden):

Det har vært flere militære offensiver mot Gaza fra 2006 og etter alle disse angrepene har tilslutningen til Hamas økt. 

Ingenting av hva som har vært kan måle seg mot hva som skjer nå.

Vold fører garantert til vold. Så hatet mot Israel har garantert økt. Sikkert brutaliteten mot gislene. De må ta ut aggresjonen på noe. 

Hvis du hadde drept hele familien min, jeg hadde mistet bena mine og lå å sulter ihjel ville jeg nok ønsket deg død og drept deg hvis jeg hadde hatt mulighet. Det er en naturlig tankegang. Regner med du ville gjort det samme? 

Jeg tror i utgangspunktet oppslutningen til Hamas kunne vært mindre, men det ville krevd en mer forsonende tilnærming fra Israel. De har møtt hvert lille vink med 10 ganger det dobbelte. Det førte oss hit vi er nå. 

Det beste nå er å få til en våpenhvile og få inn nødhjelp. Så må gislene slippes fri og Hamas må trekke seg i bytte mot en tostatsløsning. Problemet er at Israel ikke kommer til å godta en tostatsløsning, BN har sabotert Oslo-avtalen hele veien og Hamas har vært svært nyttige for han. Terrorangrepene var svært beleilig etter Oslo-avtalen og ga han stor oppslutning mot avtalen. Så BN må bort, han er like ille og like stor skyld om ikke større enn Hamas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 minutt siden):

Er det noen data på valget Hamas vant? Hvor mye de vant med, og hvor stor valgoppslutning det var?

Kan det være at det Er bedre at Palestinerne selv fjerner Hamas istedenfor Israel ikke bare fjerner Hamas, men også utsletter flere generasjoner Palestinere?

Det hadde jo vært det beste om palestinerne selv styrter Hamas. Mye data på valget, postet av ulike brukere i de ulike trådene om tema. Hvordan skulle fjerningen av Hamas foregå, tenker du? 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atheena skrev (5 timer siden):

Ja det er skrekkelig. De har nok muligens distansert seg og ser på alle som potensielle terrorister selv barn. 

Vi ser jo også her inne at det brukes sharia for å sverte palestinere. Det er et typisk negativt ladet begrep og hvis man tenker at nesten alle palestinere støtter sharia så er de ergo dårlig mennesker. De er mer voldelige og bruker primitive lover og ekstreme religiøse regler og kan bli potensielle terrorister. De er dermed noen man ikke har empati med for Israelere er likere oss. 

Jeg tror mange her inne føler seg stolte og kry over egen fortreffelighet fordi de har «lest seg opp» om debatten og «forstått» etter å ha sett på YouTube og X til øynene ble store og firkanta. Det lugger kanskje litt at vestlige politikere og vestlige nøytrale media forfekter noe annet, sannelig snakker de om folkemord, humanitet og sånt tjafs, men heisann, hvem trenger å bry seg om sånne trivialiteter når en eller annen schmarting på et forum kan fortelle at åhåneidu, dette ække noe folkemord det for vilkårene er ikke oppfylt og er du villig til å fordømme Hamas hæ? hæ? HÆ?, og FN kan man ikke stole på for de er partiske nemliiiig. For ikke å snakke om vestlig media, de ser vi bort ifra, hallo VENSTREsida!!, men vi sluker AI-generert fake news med søkke og snøre bare det ikke kommer borti blindsonen på skylappene. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (2 minutter siden):

Det har vært flere militære offensiver mot Gaza fra 2006 og etter alle disse angrepene har tilslutningen til Hamas økt. 

Vold fører garantert til vold. Så hatet mot Israel har garantert økt. Sikkert brutaliteten mot gislene. De må ta ut aggresjonen på noe. 

Hvis du hadde drept hele familien min, jeg hadde mistet bena mine og lå å sulter ihjel ville jeg nok ønsket deg død og drept deg hvis jeg hadde hatt mulighet. Det er en naturlig tankegang. Regner med du ville gjort det samme? 

Jeg tror i utgangspunktet oppslutningen til Hamas kunne vært mindre, men det ville krevd en mer forsonende tilnærming fra Israel. De har møtt hvert lille vink med 10 ganger det dobbelte. Det førte oss hit vi er nå. 

Det beste nå er å få til en våpenhvile og få inn nødhjelp. Så må gislene slippes fri og Hamas må trekke seg i bytte mot en tostatsløsning. Problemet er at Israel ikke kommer til å godta en tostatsløsning, BN har sabotert Oslo-avtalen hele veien og Hamas har vært svært nyttige for han. Terrorangrepene var svært beleilig etter Oslo-avtalen og ga han stor oppslutning mot avtalen. Så BN må bort, han er like ille og like stor skyld om ikke større enn Hamas. 

«Hvert minste lille vink»? Det er tidenes understatement av 7. oktober. Og alle andee ganger de har brutt våpenhvilen. Og den henvgjerrige tilbærmingen er forståelig for palestinere, men Israel skal vende det andre kinnet til? (Nå mener ikke JEG at det er hevn Israel holder på med, men et punktum for Hamas, så de kan leve i fred i eget land). 

Tostatsløsningen er det palestinerne som ikke har godtatt hele veien, og nå etter de viste med grusom handling hva de mener om sin nabo 7.10. var det ingen vei tilbake, Israel skjønte at det var vinn eller forsvinn. 

Man kan ikke angripe sivile, lemleste, voldta og forvente å bli sett på som et offer uten ansvar for verken egne handlinger eller egen fremtid. 

La oss si at BN går av til fordel for en ny president, og Israel går med på tostatsløsning, som de var for før 7.okt. Kan israelere få leve i fred i eget land da? 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Atheena said:

Radikalisering fører til vold. 
fjern islamister, fjern indoktrineringen ifra unrwa, så har jeg troen på at folket vil få det særdeles mye bedre.

Endret av Duraton
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Duraton said:

Radikalisering fører til vold. 
fjern islamister, fjern indoktrineringen ifra unrwa, så har jeg troen på at folket vil få det særdeles mye bedre.

Ja, selvsagt. Men hvordan skal det gjøres?

Det Israel holder på med nå kommer ikke akuratt til å føre til færre islamister.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (12 minutter siden):

Ja, selvsagt. Men hvordan skal det gjøres?

Det Israel holder på med nå kommer ikke akuratt til å føre til færre islamister.

Israel kan ikke bare sette seg ned og vente på sim egen utslettelse heller, eller? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Julebrunost said:

Israel kan ikke bare sette seg ned og vente på sim egen utslettelse heller, eller? 

Det har det aldri vært noen fare for. Ikke før, ikke nå.

Israel er den eneste med evne og vilje til å utslette motstanderen i denne konflikten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (20 minutter siden):

Israel er den eneste med evne og vilje til å utslette motstanderen i denne konflikten.

Det må jeg si meg uenig. Hamas vil utslette Israel, og har Iran på sin side. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atheena skrev (58 minutter siden):

Problemet er vel at hamas overhodet ikke er villig til å legge ned våpnene, de er villig til å risikere et angrep mot rafah heller enn å legge ned våpnene og frigi gislene, som icj allerede har beordret dem til å gjøre. 

Apis skrev (1 time siden):

Hvor mange 7 oktober skal Israel måtte vente på mens man venter på at palestinerne selv fjerner Hamas? Det går jo ikke 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (22 minutter siden):

Den eneste med evne kanskje,  viljen, den har Hamas, det er det ikke tvil om

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Julebrunost said:

Det må jeg si meg uenig. Hamas vil utslette Israel, og har Iran på sin side. 

Israel har USA...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Stonegiant said:

Israel har USA...

Og Hamas har Iran, som har Russland og Kina som sine samarbeidspartnere.

Hadde Israel og USA villet tilintetgjøre Gaza og Iran, hadde det vært gjort for lengst. Men det er Hamas, Iran og deres diverse militser som har erklærte politiske mål om å utslette jøder, Israel og USA, samme hvor mye du påstår det motsatte.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ichiko said:

Og Hamas har Iran, som har Russland og Kina som sine samarbeidspartnere.

Hadde Israel og USA villet tilintetgjøre Gaza og Iran, hadde det vært gjort for lengst. Men det er Hamas, Iran og deres diverse militser som har erklærte politiske mål om å utslette jøder, Israel og USA, samme hvor mye du påstår det motsatte.

Jeg har da aldri påstått noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stonegiant said:

Jeg har da aldri påstått noe sånt.

34 minutter siden, Stonegiant said:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til de som er pro-palestina her:

Mener dere den palestinske befolkningen har noe ansvar for situasjonen de siste 20 årene, eller er det stort sett Israel sin skyld?

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...