Aliquis Skrevet 19. februar #721 Del Skrevet 19. februar 12 minutter siden, tunaen said: Ja. Før trodde jeg tostatsløsning var mulig. Men nå er det på høy tid å vedta at staten Israel må oppløses, og ikke lenger være en internasjonalt anerkjent stat. Det har myndigheten i Israel vist at de ikke behersker. Å være et demokrati altså. Hva har Israel gjort som viser at de ikke behersker det? 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 19. februar #722 Del Skrevet 19. februar tunaen skrev (4 minutter siden): Nei, nevnte ikke Hamas (eller Khamas som du skriver). Nei, men du vil oppløse Israel, eneste demokrati i Midtøsten og land der jøder er velkommen (i disse atter antisemittiske tider..)..? Hva med å stille krav til Gazas myndigheter? Tror du at det blir fred der bare «from the river to the sea» blir en realitet? 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 19. februar #723 Del Skrevet 19. februar 1 minutt siden, tunaen said: Er ikke interessert i å holde noen historieleksjoner, men du kan jo begynne med litt googling. Funker kun dersom algoritmene dine ikke har luket ut alt som ikke inneholder høyreekstrem propaganda dog. Ah, så det eneste du har er påstander du ikke kan backe opp. Jeg skjønner. 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silije Skrevet 19. februar #724 Del Skrevet 19. februar I starten trodde jeg at USA ville komme til a gripe inn og stanse de israelske morderne, men der tok jeg feil. Det er tydelig at den eneste måten dette vil ende på er utslettelsen av palestinerne. Mest sjokkert var jeg da jeg så israelske sivile blokkere lastebiler med nødhjelp fra å krysse grensen til Gaza-stripen. I etterkant har jeg gjort litt research og innsett hvor høyrevridd den israelske befolkningen er. Nei, det er tydelig at noe grusomt kommer til å skje snart. Når de israelske morderne når Rafah, vil de skyte ned alle palestinerne de ser. Mange kommer til å bli most til døde mens de presser seg opp mot grensegjerdet til Egypt. Israel vil si at det er Hamas-terrorister blant dem, selv om mesteparten av dem som vil dø er barn. Dette er vår tidsalders tragedie. 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tunaen Skrevet 19. februar #725 Del Skrevet 19. februar Julebrunost skrev (Akkurat nå): Nei, men du vil oppløse Israel, eneste demokrati i Midtøsten og land der jøder er velkommen (i disse atter antisemittiske tider..)..? Hva med å stille krav til Gazas myndigheter? Tror du at det blir fred der bare «from the river to the sea» blir en realitet? Vet ikke hva du mener med «from the river to the sea», og orker ærlig talt ikke å google. Jøder er vel velkomne i flere land de. Kun 12 land i verden der de med israelsk pass ikke kan reise til. Men de fleste jøder bor jo ikke i Israel uansett. Gazas myndigheter? Mener du de som styrer, som kun noen få prosent av befolkningen over 18 år har vært med på å stemme fram? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 19. februar #726 Del Skrevet 19. februar 3 minutter siden, Silije said: I starten trodde jeg at USA ville komme til a gripe inn og stanse de israelske morderne, men der tok jeg feil. Det er tydelig at den eneste måten dette vil ende på er utslettelsen av palestinerne. Mest sjokkert var jeg da jeg så israelske sivile blokkere lastebiler med nødhjelp fra å krysse grensen til Gaza-stripen. I etterkant har jeg gjort litt research og innsett hvor høyrevridd den israelske befolkningen er. Nei, det er tydelig at noe grusomt kommer til å skje snart. Når de israelske morderne når Rafah, vil de skyte ned alle palestinerne de ser. Mange kommer til å bli most til døde mens de presser seg opp mot grensegjerdet til Egypt. Israel vil si at det er Hamas-terrorister blant dem, selv om mesteparten av dem som vil dø er barn. Dette er vår tidsalders tragedie. Hva er din ideelle løsning på tragedien? 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 19. februar #727 Del Skrevet 19. februar 13 minutter siden, OmegaAlfa said: Ah, så det er sånn krigserklæringer fungerer altså. Så hvis Norge f. eks sier at 'Vi vil se på det som en krigserklæring hvis Sverige nekter oss å dumpe alt søppelet vårt i Vänern', og så nekter Sverige oss å gjøre det, så har Sverige gått til krig mot Norge? Det er sånn det fungerer? Nå mistet du meg. Jeg forstår ikke hvordan eksemplet ditt er ment til å fungere i en realistisk verden. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OmegaAlfa Skrevet 19. februar #728 Del Skrevet 19. februar Duraton skrev (2 minutter siden): Nå mistet du meg. Jeg forstår ikke hvordan eksemplet ditt er ment til å fungere i en realistisk verden. Poenget er at land kan ikke bare si til andre land at "Hvis dere gjør <en handling som ikke er militær>, så betyr det krig", deretter gå til krig, og så skylde på det andre landet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 19. februar #729 Del Skrevet 19. februar 7 minutter siden, tunaen said: Vet ikke hva du mener med «from the river to the sea», og orker ærlig talt ikke å google. Jøder er vel velkomne i flere land de. Kun 12 land i verden der de med israelsk pass ikke kan reise til. Men de fleste jøder bor jo ikke i Israel uansett. Gazas myndigheter? Mener du de som styrer, som kun noen få prosent av befolkningen over 18 år har vært med på å stemme fram? Du er tydeligvis ikke klar over at myndighetene på Gaza er det soleklart mest populære partiet i Palestina i dag altså? Jødeforfølgelsen gjennom historien er ny for deg også eller? 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silije Skrevet 19. februar #730 Del Skrevet 19. februar 1 minutt siden, Aliquis said: Hva er din ideelle løsning på tragedien? Jeg er ikke statsviter, men jeg tror kanskje hva som helst bortsett fra det som skjer nå hadde vært bedre. Ideelt skulle jeg ønsket at alle kunne bo i samme land og komme overens, men jeg tror en mer pragmatisk løsning er å lage to stater, en for israelere og en for palestinere. Dessverre tror jeg Israel kommer til å få den løsningen de vil ha, folkemord. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 19. februar #731 Del Skrevet 19. februar 2 hours ago, OmegaAlfa said: Mener du Israel har vært i krig med Gaza siden 2007? De har jo det, raketter kom og bomberom var det behov for lenge før oktober i fjor. Det har vært behov for det i mange tiår. Konstante angrep, av varierende hyppighet og intensitet. Disse 20.000 rakettene fra Gaza de fire siste månedene er jo mer enn hva som var vanlig, men angrep har kommet gjevnt og trutt i åresvis. Vil du ikke kalle det krig? Hva vil du kalle det? 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OmegaAlfa Skrevet 19. februar #732 Del Skrevet 19. februar Madame Butterfly skrev (Akkurat nå): De har jo det, raketter kom og bomberom var det behov for lenge før oktober i fjor. Det har vært behov for det i mange tiår. Konstante angrep, av varierende hyppighet og intensitet. Disse 20.000 rakettene fra Gaza de fire siste månedene er jo mer enn hva som var vanlig, men angrep har kommet gjevnt og trutt i åresvis. Vil du ikke kalle det krig? Hva vil du kalle det? Nei. Terror. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silije Skrevet 19. februar #733 Del Skrevet 19. februar 2 hours ago, OmegaAlfa said: Ok, når mener du da krigen mellom Gaza og Israel startet? Jeg tror det er umulig å separere denne krigen fra den større konflikten i området som har vart siden 1948, så egentlig ville jeg sagt at Israel har drevet med krigføring i over 75 år. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 19. februar #734 Del Skrevet 19. februar 8 minutter siden, tunaen said: Det var en kid fra femte klasse som mobbet ungen min i dag. Så da satte jeg fyr på hele klasserommet til femte klasse, og skjøt tilfeldige ofre mens de rømte fra det brennende klasserommet. Det er ikke helt riktig dette. Det er faktisk helt feil. Jeg forstår det er lett å sitte med det inntrykket pga media dekningen, men det kriges fra Gaza. De sendes fremdeles raketter mot sivile mål i Israel. Soldater som leiter kidnappede sivile blir daglig sprengt i fillebiter eller beskutt. Dette etter fire måneder. Det er kunnskapsløst å komme med en slik analogi. 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 19. februar #735 Del Skrevet 19. februar 9 minutter siden, Silije said: Jeg er ikke statsviter, men jeg tror kanskje hva som helst bortsett fra det som skjer nå hadde vært bedre. Ideelt skulle jeg ønsket at alle kunne bo i samme land og komme overens, men jeg tror en mer pragmatisk løsning er å lage to stater, en for israelere og en for palestinere. Dessverre tror jeg Israel kommer til å få den løsningen de vil ha, folkemord. Ok, da tenker du for eksempel at det hadde vært bedre om Israel ikke gjorde noen ting, men heller lot Hamas fortsette å styre Gaza samtidig som de fyrte av raketter mot Israel? 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silije Skrevet 19. februar #736 Del Skrevet 19. februar 2 minutter siden, OmegaAlfa said: Nei. Terror. Terrorisme er en form for krigsføring. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tunaen Skrevet 19. februar #737 Del Skrevet 19. februar Aliquis skrev (1 minutt siden): Du er tydeligvis ikke klar over at myndighetene på Gaza er det soleklart mest populære partiet i Palestina i dag altså? Jødeforfølgelsen gjennom historien er ny for deg også eller? Jødeforfølgelse, etnosentrisme, islamofobi, korstogene, delingen av britisk India, fornorskning og kristningen av samene, rasisme.. Har ennå til gode å se fordeler med å putte folk i båser basert på religion/etnisitet/hudfarge, dele inn land basert på tilfeldigheter og/eller religion, etcetc. Og tviler ikke dessverre på at ekstremisme får godt fotfeste i disse tider. Ekspertene (you know, de som har forsker på dette) har flere ganger konkludert med at under større kriser, vokser ekstremisme, rekruttering til den eller andre siden, og flere andre interessante punkter. Jeg ser jo bare i denne tråden hvor mye folk angriper hverandre. Trist at folk glemmer at det er familier som har mistet MANGE de er glade i, familier som venter på å få sine kjære hjem etter 7/10, og familier som ikke er familier lenger. Det er mange her som mener mye. Men få som mener at alle er like mye verdt, uansett hva de kaller guden sin og uansett om de tror på en høyere makt eller ei. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 19. februar #738 Del Skrevet 19. februar 2 minutter siden, Silije said: Jeg tror det er umulig å separere denne krigen fra den større konflikten i området som har vart siden 1948, så egentlig ville jeg sagt at Israel har drevet med krigføring i over 75 år. Lenge før 1948. Da var målet å kue eller drepe jødene og forhindre at de skulle etablere en stat på en liten flik av landområdet. Nå er målet å drepe jødene og fordrive dem fra en liten flik av den Israelske stats landområde etter den andre. 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OmegaAlfa Skrevet 19. februar #739 Del Skrevet 19. februar Silije skrev (2 minutter siden): Terrorisme er en form for krigsføring. Ikke nødvendigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silije Skrevet 19. februar #740 Del Skrevet 19. februar 2 minutter siden, Aliquis said: Ok, da tenker du for eksempel at det hadde vært bedre om Israel ikke gjorde noen ting, men heller lot Hamas fortsette å styre Gaza samtidig som de fyrte av raketter mot Israel? Jeg tror det riktige valget hadde vært å forhandle med dem. Hamas ville i begynnelsen bytte gislene mot krigsfanger, noe Israel har gjort før. Grunnen til at Hamas er så desperate, er fordi Israel fortsetter å undertrykke den palestinske befolkningen. Terrorangrepet 7. oktober er utilgivelig, men det Israel driver med nå, er hevn. Jeg støtter ikke hevn. Svaret på drap av uskyldige mennesker skal ikke være drap av flere uskyldige mennesker. Hvis Israel ville ha slutt på disse angrepene, skulle de sluttet å undertrykke palestinerne og hjulpet dem bygge opp samfunnet sitt. Du trenger hele konteksten. Du kan ikke se bort fra rollen Israel har split i raseriet som eksisterer blant palestinere. Jeg håper det er forståelig. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå