Gå til innhold

Dama er alltid sur og stressa på dagen, normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Overdriver når jeg skriver alltid sur og stressa. Men er bare "business" på dagtid, om det så gjelder helg også. Alt handler om planlegging, praktisk dill angående barna, div husarbeid osv. På kvelden blir hun hyggelig og vil kose. Slik har hun alltid vært. Satt å tenkte på dette i dag, har ikke så mye å referere til siden vi har vært sammen i 15 år. 

Jeg liker å kose meg på dagen også, slappe av og nyte livet når en kan, men hun kan knapt holde i handa hvis vi sitter sammen i sofaen. Hun må gjøre noe på dagtid. 

Anonymkode: 49f93...a7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overdriver når jeg skriver alltid sur og stressa. Men er bare "business" på dagtid, om det så gjelder helg også. Alt handler om planlegging, praktisk dill angående barna, div husarbeid osv. På kvelden blir hun hyggelig og vil kose. Slik har hun alltid vært. Satt å tenkte på dette i dag, har ikke så mye å referere til siden vi har vært sammen i 15 år. 

Jeg liker å kose meg på dagen også, slappe av og nyte livet når en kan, men hun kan knapt holde i handa hvis vi sitter sammen i sofaen. Hun må gjøre noe på dagtid. 

Ting som må gjøres, er det greit å få unna på dagtid - da kan man slappe ordentlig av på kveldstid, og det høres det ut som om hun gjør. Om hun er sur, er det kanskje fordi du ligger på sofaen og ikke bidrar til alt som må gjøres? Tenker at hun høres helt normal ut.

Anonymkode: 00da7...c66

• Liker 35
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ting som må gjøres, er det greit å få unna på dagtid - da kan man slappe ordentlig av på kveldstid, og det høres det ut som om hun gjør. Om hun er sur, er det kanskje fordi du ligger på sofaen og ikke bidrar til alt som må gjøres? Tenker at hun høres helt normal ut.

Anonymkode: 00da7...c66

Er sikkert normalt. Men nei du, husarbeid gjør jeg mye mer av en henne. Både rydding, vasking, levering av unger er det jeg som gjør 9 av 10 ganger. Og jeg er også i arbeid ja og har automatisk fått ansvar for alt av kjøretøy vi har også. Så her i gården gjelder ikke den der. Hun styrer med klær og organisering stort sett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvis du slapper av hele dagen, så må jo NOEN holde styr på skole, lekser, fritidsaktiviteter, klesvask, oppvask, matlaging og annet. Vil du at hun skal være mindre stresset, slutt å late deg hele dagen. 

Anonymkode: 1bd5e...841

• Liker 8
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er sikkert normalt. Men nei du, husarbeid gjør jeg mye mer av en henne. Både rydding, vasking, levering av unger er det jeg som gjør 9 av 10 ganger. Og jeg er også i arbeid ja og har automatisk fått ansvar for alt av kjøretøy vi har også. Så her i gården gjelder ikke den der. Hun styrer med klær og organisering stort sett. 

Så hvordan klarer du å slappe av PÅ DAGTID når du jobber, gjør mesteparten av husarbeid i tillegg til kjøretøy?

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvordan klarer du å slappe av PÅ DAGTID når du jobber, gjør mesteparten av husarbeid i tillegg til kjøretøy?

Forskjellen er at kvinner ønsker å detaljstyr alt mannen gjør, i tillegg til at de gjør/pådrar seg mange unødvendige oppgaver. Menn gjør kun nødvendige oppgaver, fordi menn vet at et støvfritt hjem ikke er nøkkelen til et godt liv, og en god soldat hviler når han kan. Livet handler ikke om å løpe veggimellom for å ha et ryddig hjem.

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo fordi du ikke forstår at det alltid er mye arbeid som må gjøres. Og nei, du forstår det virkelig ikke! Ellers hadde du ikke stilt dette spørsmålet..

Anonymkode: 82ea5...bb9

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå var det primært helg og helligdager jeg relaterte til. Jobber uansett turnus med 14 skift, så har nå en del fritt på dag. Nei la oss nå si at en har ryddet, brøyta snø og gjort unna litt. Da har en mulighet til å sette seg ned å kose seg med kaffe noen timer. Men hun finner alltid på noe som "må" gjøres eller som vi skal gjøre. Altså mas og stress. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hun finner alltid på noe som "må" gjøres eller som vi skal gjøre. Altså mas og stress. 

Det er en kvinnegreie som du aldri kommer til å få noe særlig støtte fra hos kvinnene på KG, gitt. De tror oppriktig at det alltid er noe som måååååå gjøres.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå var det primært helg og helligdager jeg relaterte til. Jobber uansett turnus med 14 skift, så har nå en del fritt på dag. Nei la oss nå si at en har ryddet, brøyta snø og gjort unna litt. Da har en mulighet til å sette seg ned å kose seg med kaffe noen timer. Men hun finner alltid på noe som "må" gjøres eller som vi skal gjøre. Altså mas og stress. 

Kanskje hun liker å gjøre ting? Kanskje hun jobber for mye og ikke vet hvordan hun skal ta det med ro?

Hva med å spørre henne?

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
kaarebjarne skrev (1 minutt siden):

Det er en kvinnegreie som du aldri kommer til å få noe særlig støtte fra hos kvinnene på KG, gitt. De tror oppriktig at det alltid er noe som måååååå gjøres.

Det er alltid noe som må gjøres. At menn ikke tror det er grunnen til at kvinner blir stuck med det. 

Anonymkode: 11681...cef

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange er rett og slett bare rastløse og har mye energi som de må få ut før de kan slappe av å kose seg. Mange ser og avslapping på kvelden som belønning for det de har utrettet på dagtid. Tror det er fler av henne enn av deg. Et par timers kaffi-pause på dagtid er over godt over snittet bedagelig😂

Anonymkode: 33ab4...27a

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er alltid noe som må gjøres. At menn ikke tror det er grunnen til at kvinner blir stuck med det. 

Man kan alltid finne noe å gjøre. Det betyr ikke at det er noe som MÅ gjøres. Ingen barn husker at de hadde et støvfritt hjem, men de husker at mor fløy rundt og ryddet og vasket og ikke hadde tid til dem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det faktisk er mye som må gjøres. Eller så synes hun det er kjedelig å sitte i sofaen og drikke kaffe og holde hender midt på dagen når hun kanskje har energi og heller vil bevege seg og gjøre ting. Hvor gamle er barna? Hvorfor drar dere ikke ut av huset og gjør aktiviteter sammen? Da slipper man å være hjemme og irritere seg over hverandre fordi den ene vil sitte i sofaen og den andre vil rydde... Kanskje oppfatter du henne som stressa fordi hun forsøker å gire deg litt opp fordi hun oppfatter deg som daff og giddalaus i helgene og hun har lyst til å finne på noe?

Anonymkode: 0f678...914

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
kaarebjarne skrev (7 minutter siden):

Man kan alltid finne noe å gjøre. Det betyr ikke at det er noe som MÅ gjøres. Ingen barn husker at de hadde et støvfritt hjem, men de husker at mor fløy rundt og ryddet og vasket og ikke hadde tid til dem.

Og der har du problemet - du tror det handler om valgfrie ting som å tørke støv. Nei, det er ting som MÅ gjøres. Klesvask, oppvask, mat, få bort matrester på kjøkken, handling, planlegging av alt mulig, mat, aktiviteter, utstyr til barnehage og skole som må skaffes, fikses eller hentes/bringes, en gang i uka vaske bad og hus, støvsuge når det ligger masse matrester, sand og jord på gulvet, tørke når det er fullt av vann og snø, organisere kjøring hit og dit og ikke minst leke med og se etter barna. Det kan godt flyte litt i huset, det er ikke ryddet og vasket til enhver tid, men før eller siden må det tas. Matrester kan ikke akkumuleres for hvert måltid i flere dager, en ting er å hoppe over å rydde etter måltider nå og da, men man kan ikke ignorere det hver gang, da blir det mugg og ingen rene tallerkener. Jeg tror noen (!) menn ikke forstår hvor mye som er nødvendig fordi de ikke oppfatter tingene damen gjør, bare at hun fyker rundt, og siden hjemmet er ok og ungene er ok tror han det er unødvendig og skjønner ikke at alt er ok nettopp fordi hun fyker rundt... 

• Liker 16
  • Nyttig 7
Gjest issoras
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er da ikke så vanskelig. 

La oss ta en søndag:

Står opp. Setter klær til vask, bretter noen klær. Steller barna. Lager og spiser frokost. Rydder av bordet. Tar en kopp kaffe og slapper av en time eller to mens ungene finner på noe. Går kanskje og trener litt. På enkelte dager kan vi slappe av helt til middag. Å sette klær i tørketrommelen tar 10 minutter. Trenger ikke begynne med middagen før kl 15. 

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Og der har du problemet - du tror det handler om valgfrie ting som å tørke støv. Nei, det er ting som MÅ gjøres. Klesvask, oppvask, mat, få bort matrester på kjøkken, handling, planlegging av alt mulig, mat, aktiviteter, utstyr til barnehage og skole som må skaffes, fikses eller hentes/bringes, en gang i uka vaske bad og hus, støvsuge når det ligger masse matrester, sand og jord på gulvet, tørke når det er fullt av vann og snø, organisere kjøring hit og dit og ikke minst leke med og se etter barna. Det kan godt flyte litt i huset, det er ikke ryddet og vasket til enhver tid, men før eller siden må det tas. Matrester kan ikke akkumuleres for hvert måltid i flere dager, en ting er å hoppe over å rydde etter måltider nå og da, men man kan ikke ignorere det hver gang, da blir det mugg og ingen rene tallerkener. Jeg tror noen (!) menn ikke forstår hvor mye som er nødvendig fordi de ikke oppfatter tingene damen gjør, bare at hun fyker rundt, og siden hjemmet er ok og ungene er ok tror han det er unødvendig og skjønner ikke at alt er ok nettopp fordi hun fyker rundt... 

Men alt dette må jo ikke gjøres 8 timer både på lørdag og søndag??! Da har du organisert livet ditt dårlig. Dette har da overhodet ikke noe med kjønn å gjøre. 

At voksne mennesker med tilgang på alskens moderne hjelpemidler trenger 16 timer i løpet av 2 dager for å gjøre husarbeid er jo sjokkerende, mann eller kvinne. Det er ikke sunt å leve sånn. Gjør noe med livet ditt hvis brødsmuler og oppvask gjør at hele helgen forsvinner. 

Ts - jeg vil si at kjæresten din er normal, men det er også normalt å IKKE være sånn. Noen greier bare ikke å slappe av på dagtid. Noen ønsker ikke å slappe av. Noen ønsker å være produktive på dagtid for å greie å roe ned på kveldstid. Kanskje hun har en del energi som må få utløp før hun kan slappe av? 

AnonymBruker
Skrevet
kaarebjarne skrev (1 time siden):

Forskjellen er at kvinner ønsker å detaljstyr alt mannen gjør, i tillegg til at de gjør/pådrar seg mange unødvendige oppgaver. Menn gjør kun nødvendige oppgaver, fordi menn vet at et støvfritt hjem ikke er nøkkelen til et godt liv, og en god soldat hviler når han kan. Livet handler ikke om å løpe veggimellom for å ha et ryddig hjem.

Han kommenterer da vitterlig ting som har med barna å gjøre. Eller bør man la barna gå for lut og kaldt vann?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du jobber 14-14 skift, så betyr det at kona di tar unna ALT hjemme mens du er ute i felt. Så skal du komme hjem og slappe av hele dagen? Jeg forstår at hun blir stressa. Hun får aldri kose seg på dagtid, fordi hun jobber hver eneste dag. Det forstår ikke du.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
issoras skrev (7 minutter siden):

Det er da ikke så vanskelig. 

La oss ta en søndag:

Står opp. Setter klær til vask, bretter noen klær. Steller barna. Lager og spiser frokost. Rydder av bordet. Tar en kopp kaffe og slapper av en time eller to mens ungene finner på noe. Går kanskje og trener litt. På enkelte dager kan vi slappe av helt til middag. Å sette klær i tørketrommelen tar 10 minutter. Trenger ikke begynne med middagen før kl 15. 

Legger du på plass klærne? Flyter det av klær, hårstrikk, våte kluter og håndklær etc. etter at du har stelt barna? Når du har lagt og spist frokost, rydder du på plass alt etterpå, setter skitne tallerkener, glass og bestikk i oppvaskmaskinen og tørker av bord og kjøkkenbenk? Hvem tar ansvar for klærne som barna skal ha på seg neste dag, hva de trenger av evt. ekstra klær, matpakke, bøker etc.? Har dere handlet inn og planlagt til middag kommende uke? Har du oversikt over barnas fritidsaktiviteter og eventuelle møter med skole/barnehage kommende uke? Bursdagsselskaper og behov for gaver? 

Anonymkode: 79d9b...ffa

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan være at det ligger mye jobb der som du ikke ser, eller så er hun generelt litt overarbeidet og greier ikke å stresse ned. Det er utrolig mange damer som bare mister seg selv i stress. Jeg ble utbrent, men før det var jeg sur og sint i noen år. Når det fri, så fikk jeg ikke til å stresse ned. Alt hang liksom hele tiden over meg. Mannen gjorde jo ikke de oppgavene han ikke så, som stort sett er det du nevner. Skufle snø osv. 

Så kanskje hun er en stressa type? Snakk med henne, spør om dere kan kose dere på dagen også? Hva skal til for at hun skal senke skuldrene? Opplever hun selv at hun er stressa og ikke greier å roe seg ned? Trenger hun opplevelser i helga, og ikke kommer ut av "rydde-modus" når hun er hjemme? Jeg hadde elsket at min mann satt seg ned og snakket med meg om dette den gang da. Da kunne vi faktisk kanskje funnet ut av ting! Det kan jo være at hun selv ikke er helt klar over hva hun holder på med, og det kan være at du får en skyllebøtte over at du kanskje ikke ser alt som skal gjøres. La ikke det stoppe deg, for dette er faktisk et spørsmål om livskvalitet. Du vil ha et godt liv der dere koser dere sammen og med barna. Har det harmonisk og godt på dagen også. Så stor salute til deg hvis du faktisk greier å nøste opp i dette. 

Good job man!

Anonymkode: 74c62...a72

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...