Gå til innhold

Invitert i bryllup til utlandet. Dyrt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei. 

Er så heldig/uheldig (alt ettersom) at vi er invitert i bryllup til middelhavet i sommer, nærmere bestemt i fellesferien. Som alle vet er vi inne i en dyrtid og det er ikke spesielt billig å reise til feriedestinasjoner i fellesferien. 

De som gifter seg er såpass nært at det ville vært sært å ikke møte. Problemet er at det koster 40.000 for oss som familie å delta på dette bryllupet. Det er kun selve reisen og vi må dekke absolutt alt selv. Total prislapp vil sikkert overstige 50.000. Destinasjonen er av en slik art at du må reise én uke minst.

Er det vanlig å arrangere slike bryllup uten å legge noe til rette for gjestene sine? Ingen i paret har noe som helst tilknytning utenfor Norge og alle som er invitert må betale veldig høye priser for å delta. Jeg føler vi blir tvunget inn i noe vi egentlig ikke har råd til og jeg har litt ambivalente følelser til det hele. 

Jeg skjønner jo at man ikke kan betale flere millioner i flyreiser for et helt bryllup, men er det ikke litt sånn at enten så leier man en type gård i Italia og tilbyr noe tilrettelegging for gjester, eller så dropper man slike utenlandsbryllup? Her legges alt i dyreste reisetid og på en ekstremt populær destinasjon. 

Jeg tenker at gaver kommer i alle fall ikke i tillegg, men paret selv sier ingenting om det og jeg har en uggen følelse av at folk kommer med gave i tillegg. 

Hva hadde dere sagt til en slik invitasjon? 

Anonymkode: 9329d...917

Hvorfor må dere være der en uke? Uansett hvor ved Middelhavet det er vil det være mulig å komme seg dit med rutefly. Kanskje ikke direkte fra Norge, men bør ikke være for vannskelig å få rutefly.

Er det en sånn destinasjon som dere må være en uke, kan dere eventuelt sjekke vanlige hoteller i nærheten. Og være med på bryllupet men ikke bo på destinasjonen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke dratt. Rett og slett av prinsipp. Ikke utelukkende pga prisen(selv om det er argument nok), men også fordi folk er så frekke at de forventer at man skal bruke en uke ferie.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser tre alternativer:

1. Bare mannen din reiser , og for en helg.

2. Dere gjør denne turen til deres egen ferie for sommeren, og legger til antall dager etter eget ønske.

3. Dere sier at dere ikke kan komme da det blir for dyrt.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi giftet oss i Nederland, fordi mannen er derfra. Vi giftet oss på våren. Og selv da var vi veldig påpasselige med å gi beskjed til venner og familie i Norge at vi forstod at konsekvensene av dette var at det ikke var alle som hadde tid eller penger til å komme. Vi skrev også i invitasjonen at det at folk reiste for å delta var det vi anså for å være selve gaven, og at vi ikke ønsket oss noe presanger ut over det.

Nå dukket faktisk nesten alle opp, med unntak av et par tanter av den eldre garde. Jeg var helt overveldet, for det var virkelig ikke forventet.

Jeg synes det er helt på sin plass med moderasjon og forståelse fra brudeparet når man velger seg destinasjoner for bryllup som vil koste en formue for gjestene å delta i. Det aller verste er når det blir tatt for gitt at folk møter, når det koster så mye tid og penger, og det i tillegg legger beslag på årets ferie. Du får gå noen runder med deg selv om det virkelig er verdt det. 

Anonymkode: 69ea1...407

Jeg leste for noen år siden en tråd her på KG om bryllup i Nederland. Det hørtes så fint ut det de gjorde og jeg lurte på om det er vanlig å ta vielsen først og så mat/kaker rett etterpå før fotografering og alt annet som gjestene ikke er med på? 

Anonymkode: ec8cd...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på kommentaren over her. Er det ikke mulig å finne et sted i nærheten å reise til/ legge sommerens feriereise til og så bare komme til selve bryllupet? Dersom det er aktuelt å kjøre bil ned så blir dere jo ganske så mobile mens dere er der, ellers finner man jo gjerne lokale løsninger på å forflytte seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, kaarebjarne said:

De færreste mennesker har familie og venner i hele landet.

Det er vel ganske mange av oss som har det

Anonymkode: e4c31...161

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, fjellglad said:

2. Dere gjør denne turen til deres egen ferie for sommeren, og legger til antall dager etter eget ønske.

Dette.

Vi giftet oss selv i utlandet (riktignok svært lett å komme seg til og noe subsidiert overnatting) og de fleste valgte alternativ 2. Vi valgte samme alternativ når en kompis giftet seg i Italia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at siden du sier dere dere da svir av feriebudsjettet, og at det er nær familie, så hadde jeg reist. Hadde jeg ikke hatt råd, eller måttet bortprioritere noe helt essensielt ville jeg ikke reist, men når det går av feriekvoten, og i tillegg er en ferie ville jeg deltatt. 

Anonymkode: 05107...de7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velge fellesferien er frekt. 

1. Det er dyrt 

2. Familier trenger gjerne etterlengtet tid sammen tim noe de ønsker selv 

3. Langt i fra alle får ferie i fellesferien 

4. Utrolig frekt å ikke dekke mer en bryllupet.

Har de ordnet rabatter på hotell? Er det flere muligheter i ulik prisklasse for overnatting?

Jeg syns kun det er ok med bryllup hvor man kan reise en weekend (mer overkommelig for alle). Og til destinasjoner som ikke er for dyr. Flere flyavganger, flere valgmuligheter mtp overnatting.

Jeg hadde sagt "Beklager, men vi kan ikke delta i bryllupet. Vi har dessverre ikke råd til eller mulighet å reise til et annet sted i fellesferien". 

Anonymkode: a2644...182

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi giftet oss i Nederland, fordi mannen er derfra. Vi giftet oss på våren. Og selv da var vi veldig påpasselige med å gi beskjed til venner og familie i Norge at vi forstod at konsekvensene av dette var at det ikke var alle som hadde tid eller penger til å komme. Vi skrev også i invitasjonen at det at folk reiste for å delta var det vi anså for å være selve gaven, og at vi ikke ønsket oss noe presanger ut over det.

Nå dukket faktisk nesten alle opp, med unntak av et par tanter av den eldre garde. Jeg var helt overveldet, for det var virkelig ikke forventet.

Jeg synes det er helt på sin plass med moderasjon og forståelse fra brudeparet når man velger seg destinasjoner for bryllup som vil koste en formue for gjestene å delta i. Det aller verste er når det blir tatt for gitt at folk møter, når det koster så mye tid og penger, og det i tillegg legger beslag på årets ferie. Du får gå noen runder med deg selv om det virkelig er verdt det. 

Anonymkode: 69ea1...407

Jeg føler det blir annerledes når det er snakk om opprinnelseslandet til en eller begge de som gifter seg. Det å gifte seg i utlandet fordi man har et ekte og genuint forhold til stedet er noe annet enn at man bare synes det høres sååååå fint ut å gifte seg på en gresk strand eller på et fransk slott. Slik som i deres tilfelle kan det jo ha vært slik at halvparten av gjestene må reise til utlandet uansett hvor man velger å ha bryllupet. 

Anonymkode: 52cd8...e5c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg føler det blir annerledes når det er snakk om opprinnelseslandet til en eller begge de som gifter seg. Det å gifte seg i utlandet fordi man har et ekte og genuint forhold til stedet er noe annet enn at man bare synes det høres sååååå fint ut å gifte seg på en gresk strand eller på et fransk slott. Slik som i deres tilfelle kan det jo ha vært slik at halvparten av gjestene må reise til utlandet uansett hvor man velger å ha bryllupet. 

Anonymkode: 52cd8...e5c

I tillegg til at Nederland på våren er noe annet enn Middelhavet i fellesferien, sånn rent økonomisk for gjestene.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei. 

Er så heldig/uheldig (alt ettersom) at vi er invitert i bryllup til middelhavet i sommer, nærmere bestemt i fellesferien. Som alle vet er vi inne i en dyrtid og det er ikke spesielt billig å reise til feriedestinasjoner i fellesferien. 

De som gifter seg er såpass nært at det ville vært sært å ikke møte. Problemet er at det koster 40.000 for oss som familie å delta på dette bryllupet. Det er kun selve reisen og vi må dekke absolutt alt selv. Total prislapp vil sikkert overstige 50.000. Destinasjonen er av en slik art at du må reise én uke minst.

Er det vanlig å arrangere slike bryllup uten å legge noe til rette for gjestene sine? Ingen i paret har noe som helst tilknytning utenfor Norge og alle som er invitert må betale veldig høye priser for å delta. Jeg føler vi blir tvunget inn i noe vi egentlig ikke har råd til og jeg har litt ambivalente følelser til det hele. 

Jeg skjønner jo at man ikke kan betale flere millioner i flyreiser for et helt bryllup, men er det ikke litt sånn at enten så leier man en type gård i Italia og tilbyr noe tilrettelegging for gjester, eller så dropper man slike utenlandsbryllup? Her legges alt i dyreste reisetid og på en ekstremt populær destinasjon. 

Jeg tenker at gaver kommer i alle fall ikke i tillegg, men paret selv sier ingenting om det og jeg har en uggen følelse av at folk kommer med gave i tillegg. 

Send de regning på dine kostnader. 
Men seriøst folk som gjør sånt og tror folk skal betale en månedslønn eller to for å være med i deres bryllup har fremtredende narsissistiske tendenser.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, fjellglad said:

Dette.

Det er på ein måte ganske frekt da. Det er og veldig ufornuftig ressursbruk for ein hendelse.

Eg hadde sendt mannen.

Anonymkode: 207c7...1ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en tanke jeg kom på. 

Jeg har tidligere funnet billigere reiser hvis man reiser fra A via B til C. 

La oss si di gifter seg i en mindre by i Italia for fly er dyrt, så kan dere vurdere å reise til f.eks Milano eller Roma som kan ha billigere biletter. Deretter leie bil. Så kan dere legge opp til egen ferie før og etter bryllupet. 

Eller dere kan sjekke pris på fly fra London, København, Frankfurt, Amsterdam. Bestille først tur-retur f.eks Oslo-Amsterdam så Amsterdam-Destinasjon for bryllup. Er av og til billigere. Det tungvinte er å sjekke inn og ut baggasje. Men hvis man tar med noe å spise selv, så blir det ikke så dyrt. Eller dere kan kombinere et par dager i Amsterdam/annen by for så å fly videre til bryllupet. 

Annet alternativ er å fly til nabolandet om det er billigere og leie bil til bryllupet. Undersøke muloghet for airbnb hvor dere kan lage mat selv, det blir billigere. 

Siden det er nær familie av mannen kan vel han ta opp problemstillingen? Se hva de sier. Om de syns det er veldig viktig at dere kommer, kanskje de foreslår å betale deler av oppholdet? 

Jeg forstår det slik at barna også er invitert?

Anonymkode: a2644...182

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde rett og slett vært fullstendig uaktuelt.

Anonymkode: 50671...7d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er svært nært familiært til brudgom. Det er alt jeg kan si. Dermed føler vi at vi ikke kan si nei, men samidig brenner vi av hele feriebudsjettet på et bryllup. Joda man får seg en feire, men her styres både destinasjon og tid av andre. 

Jeg bare lurer på om det er jeg som er sær her, eller om dette her er helt tullerusk. 

Nei og ja. Du er ikke sær. Det er helt tullerusk. 
Kostnad, fellesferie…og i disse tider.

Merkelig at ingen (f.eks) foreldregenerasjon sa til brudeparet at dette er en dårlig idé!

Vet om flere som har lekt med tanken, men blitt frarådet det av familien.

Anonymkode: e0b8a...184

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei. 

Hvis de velger en slik form for bryllup uten at de sponser så kan de ikke forvente at det kommer så mange, jeg hadde aldri i livet brukt 40000 på å dra i bryllup. Bryllup er aldri noe jeg synes er artig heller, for 40000 ville jeg nok valgt meg en ferie selv fremfor å reist på bryllup å hørt på en gjeng halvgamle tanter og onkler som holder taler i timesvis. 

Anonymkode: 647e2...92d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi «måtte» i bryllup i Portugal. Fellesferie. Vi hadde allerede bestilt egen ferie med venner samme sommer.

Hvem tror du ble skilt etter få år😅

Anonymkode: e0b8a...184

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var min søster eller bror og vi har et godt forhold, ja. Ifjor inviterte barndomsveninna meg og jeg takket pent nei, frista ikke å bruke minst 30k på hennes store dag i utlandet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde takket nei. Her er årets feriebudsjett 40.000,-, og de pengene skal brukes på et sted jeg har valgt selv. 

Anonymkode: 1bd33...ecf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...