Gå til innhold

Utbrenthet pg sykemelding pga økonomien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fast jobb, 90%. Mye utgifter, gammel gjeld og alene med to barn. Har fast avtale med barnefar mtp bidrag, så får ikke noe voldsomt der. Men nå i desember ble jeg trukket så fikk omtrent halvparten av de pengene jeg skulle fått. Det gikk utover julegaver, mat og alt. Kjenner det nå bygger seg en klump i magen, spiser lite, lite gnist generelt. Orker nesten ikke komme meg på jobb.. Er ikke av den typen som sykemelder meg lett i det hele tatt, men kroppen min sier jo stopp den også. Burde jeg prate med lege? 

Jobber fra 06-14 hver dag og er avhengig av god søvn siden jeg er oppe så tidlig. 

Anonymkode: f4552...4a0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjipt du har det vanskelig.

Sykemelding ordner ikke dette langsiktig. Kan du kanskje jobbe litt mer periodevis eller få mer bidrag ?

Kan du forhandle gjeld / betale bare renter et par mnd ? 

Anonymkode: 62bbc...e95

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjipt du har det vanskelig.

Sykemelding ordner ikke dette langsiktig. Kan du kanskje jobbe litt mer periodevis eller få mer bidrag ?

Kan du forhandle gjeld / betale bare renter et par mnd ? 

Anonymkode: 62bbc...e95

Pleier ikke å ha det som dette. Har følt at jeg er sterk psykisk, men det tapper seg når den ene regningen etter den andre dukker opp og jeg bare ikke får betalt. Sov kun en time inatt...Mulig det er en idé... Jeg har tenkt på gjeldsordning også men vet ikke om jeg tør det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Om gjeld er en betydelig del av bekymringen din, så be om time hos gjeldsrådgiver hos nav. Kvalifiserer du f.eks til å søke m offentlig gjeldsordning?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sydvesta Orkana skrev (6 minutter siden):

Om gjeld er en betydelig del av bekymringen din, så be om time hos gjeldsrådgiver hos nav. Kvalifiserer du f.eks til å søke m offentlig gjeldsordning?

Aner ikke 😣 har nesten ikke energi til å begynne på dette. Er dette grunn nok til at søvnen ikke er tilstedet? Jeg er så sliten! Er 35, uten mann i livet. Tenker og trøster meg med at livet retter seg etterhvert, jeg må bare først klare meg selv. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Du fr dessverre ikke sykemelding fordi du synes det er tungt å slite med vanlige voksenproblemer.

Anonymkode: 10288...467

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aner ikke 😣 har nesten ikke energi til å begynne på dette. Er dette grunn nok til at søvnen ikke er tilstedet? Jeg er så sliten! Er 35, uten mann i livet. Tenker og trøster meg med at livet retter seg etterhvert, jeg må bare først klare meg selv. 

Snakk med lege først, så ber du om veiledning hos nav .

Økonomiske bekymringer kan suge all energi- særlig når du er alene med barn.

Ønsker deg alt godt, og lykke til! ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som er problemet her egentlig? Er du ajour med regningene dine? Så lenge du er i rute med dem og får betalt det du skal samt har til mat så burde det ikke holde deg våken.

Jeg forstår at det er kjipt at du ble trukket mer enn antatt før jul. Men nå er julen så og si over (iallefall utgiftsmessig). 

Januar er en tung måned. Nå har du kanskje hatt litt fri i julen også og hverdagen er tilbake for fullt idag. Jeg gruer meg til å dra på jobb om 15 minutter og senga frister mye mer. Det er mørkt og kaldt og vi har nettopp lagt julen bak oss.  Er det ikke bare noe slikt du kjenner på?

Anonymkode: edd93...993

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du dokumentert alle utgifter du har? 

Virker som for mange så kommer det som en overraskelse at man blir trekt i lønn.sett folk bli trekt godt over halvparten av lønna

Vet ikke om det er postkasse skrekk eller gi faen holdning. Må hvertfall finne skjemaet fra namsmann så man kan få informert om boutgifter, barn etc. Om så gjør det hvertfall for barna dine så de har mat på bordet

Anonymkode: 55546...c99

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske mange som burde ha gått til legen og fått sykemelding. Mange treffer veggen hardt, og da er det ofte for seint.

Ta deg en pause, få deg en pust i bakken, så kommer du sterkere tilbake.

Anonymkode: 58aea...852

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Pleier ikke å ha det som dette. Har følt at jeg er sterk psykisk, men det tapper seg når den ene regningen etter den andre dukker opp og jeg bare ikke får betalt. Sov kun en time inatt...Mulig det er en idé... Jeg har tenkt på gjeldsordning også men vet ikke om jeg tør det. 

Jeg fikk masse gjeld etter å ha vært alenemor i 9 år uten noe samvær fra far sin side pluss at bv kom inn i bildet. 

Spørs hvor mye gjeld du har da men. Først må du ha spurt nav om økonomisk veiledning. Det må du ha dokumentasjon på at du har prøvd. Jeg fikk da ett skriv som sa de anbefalte å søke gjeldsordning.

Det gjorde jeg. Fikk avslag på første runde. Prøvde igjen og fikk innvilget fra juni 2020. Jeg er da ferdig i juni 2025.

Det har vært en befrielse på mange måter og slippe alt maset fra kreditorer for du blir sprø av det og uansett hvor mye du prøver å betale selv så minka det ikke. De bare pøste på med krav i poste, i epost og på sms og selvsagt med forskjellige saks nr på alt. Da mista jeg kontrollen. 

Tilslutt åpna jeg ikke en konvolutt da jeg visste at jeg ikke kunne betale uansett.

Livet med gjeldsordning har vært trygt og ikke minst fredfullt slutt på innkasso krav telefoner epost og sms.

Snakk med nav først.

Anonymkode: a2576...bf7

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Få deg sykemelding. Vil tro du får det bedre med litt fri istedetfor å være en belastning for de andre ansatte.

Anonymkode: 76ae6...352

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har fast jobb, 90%. Mye utgifter, gammel gjeld og alene med to barn. Har fast avtale med barnefar mtp bidrag, så får ikke noe voldsomt der. Men nå i desember ble jeg trukket så fikk omtrent halvparten av de pengene jeg skulle fått. Det gikk utover julegaver, mat og alt. Kjenner det nå bygger seg en klump i magen, spiser lite, lite gnist generelt. Orker nesten ikke komme meg på jobb.. Er ikke av den typen som sykemelder meg lett i det hele tatt, men kroppen min sier jo stopp den også. Burde jeg prate med lege? 

Jobber fra 06-14 hver dag og er avhengig av god søvn siden jeg er oppe så tidlig. 

Snakk med legen din, utbrent kan man bli av alle mulige belastninger. Så utbrenthet npr den gir fysiske symptomer er absolutt en grunn til sykemelding. Selvom man er sykemeldt så betyr det jo ikke at man ikke skal jobbe med grunnene til at man har blitt utbrent, så det er ingen skam å sykemelde seg -da får man mulighet til å jobbe med seg selv og situasjonen sin, for å komme mer rustet tilbake. Ingen som vinner på å kjøre seg i grøfta. 

Anonymkode: 3af76...4e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du kan snakke med lege, det er en veldig kortsiktig løsning. Men det er ikke en løsning. Du får ikke sykemelding lenge for økonomiske problemer. Hvordan ser du for deg at det skal løses?

Anonymkode: 04113...a1b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du fr dessverre ikke sykemelding fordi du synes det er tungt å slite med vanlige voksenproblemer.

Anonymkode: 10288...467

En kollega møtte veggen og fikk sykemelding, ingen kan diagnosere psykisk helse. Det er hva av ord og følelser man legger ut til legen. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg fikk masse gjeld etter å ha vært alenemor i 9 år uten noe samvær fra far sin side pluss at bv kom inn i bildet. 

Spørs hvor mye gjeld du har da men. Først må du ha spurt nav om økonomisk veiledning. Det må du ha dokumentasjon på at du har prøvd. Jeg fikk da ett skriv som sa de anbefalte å søke gjeldsordning.

Det gjorde jeg. Fikk avslag på første runde. Prøvde igjen og fikk innvilget fra juni 2020. Jeg er da ferdig i juni 2025.

Det har vært en befrielse på mange måter og slippe alt maset fra kreditorer for du blir sprø av det og uansett hvor mye du prøver å betale selv så minka det ikke. De bare pøste på med krav i poste, i epost og på sms og selvsagt med forskjellige saks nr på alt. Da mista jeg kontrollen. 

Tilslutt åpna jeg ikke en konvolutt da jeg visste at jeg ikke kunne betale uansett.

Livet med gjeldsordning har vært trygt og ikke minst fredfullt slutt på innkasso krav telefoner epost og sms.

Snakk med nav først.

Anonymkode: a2576...bf7

Takk for råd. Så trist barnevernet kom inn i bildet, reiner ikke med det var pga økonomien? Jeg klarer fint å holde husstanden med mat og klær, er nok mer regningene jeg kjenner på. 

Men hva lever du på i mnd da? Er det bittelite du får utbetalt med gjeldsordning? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som er problemet her egentlig? Er du ajour med regningene dine? Så lenge du er i rute med dem og får betalt det du skal samt har til mat så burde det ikke holde deg våken.

Jeg forstår at det er kjipt at du ble trukket mer enn antatt før jul. Men nå er julen så og si over (iallefall utgiftsmessig). 

Januar er en tung måned. Nå har du kanskje hatt litt fri i julen også og hverdagen er tilbake for fullt idag. Jeg gruer meg til å dra på jobb om 15 minutter og senga frister mye mer. Det er mørkt og kaldt og vi har nettopp lagt julen bak oss.  Er det ikke bare noe slikt du kjenner på?

Anonymkode: edd93...993

Ja jeg bare skjønner ikke hvorfor de trakk 5000 av meg, midt i julekosen. Gledes dreper heter det🙄 Neida, jeg er bare litt lei og muligens pms syk, det kommer bare mer og mer inkasso. Jeg må begynne en plass. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du dokumentert alle utgifter du har? 

Virker som for mange så kommer det som en overraskelse at man blir trekt i lønn.sett folk bli trekt godt over halvparten av lønna

Vet ikke om det er postkasse skrekk eller gi faen holdning. Må hvertfall finne skjemaet fra namsmann så man kan få informert om boutgifter, barn etc. Om så gjør det hvertfall for barna dine så de har mat på bordet

Anonymkode: 55546...c99

Er det noe jeg alltid har, så er det mat på bordet. Barna lastes ikke av dette❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg bare skjønner ikke hvorfor de trakk 5000 av meg, midt i julekosen. Gledes dreper heter det🙄 Neida, jeg er bare litt lei og muligens pms syk, det kommer bare mer og mer inkasso. Jeg må begynne en plass. 

Du "skjønner ikke"? At de du skylder penger faktisk vil ha pengene sine tilbake? 

Du kan jo starte med å gå opp til 100 % stilling, da øker du inntekten din med 10 % og vil få bedre råd. Det er jo dårlig økonomi som holder deg våken om nettene og gjør deg sliten, da hjelper det jo ikke å bli en dårlig ansatt med mye fravær.

Rydd i huset, selg unna ting du ikke trenger eller bruker på finn.no. 

Anonymkode: 5d7bf...862

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper jo ingenting med sykemelding, det løser ingen problemer, og sosiale grunner er heller ikke gyldig for å få sykepenger. Det første du bør gjøre er å gå opp i 100% stilling så du faktisk øker inntekten din. Deretter må du ta kontakt med alle du skylder penger og lage en avbetalingsplan. Så er det å kutt utgifter, for hvor kommer alle disse regningene fra? Kutte abonnementer, reforhandle forsikring, billigere mobilabbonement ect, og selge unna det du kan på finn for å få betalt regninger. De forsvinner ikke, så å stikke hodet i sanden hjelper ingenting. 

Anonymkode: 00f82...d3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...