Gå til innhold

Venner med overvekt og fedme som tror jeg har "rask forbrenning"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil også nevne at å ha en BMI innenfor normalvekt ikke er farlig. Det er større risikofaktorer ved å ha fedme enn normalvekt. Jeg setter pris på at du bryr deg, men jeg er altså sunn.  

Anonymkode: ede9d...18f

Mange større risikofaktorer ved å være (godt) overvektig. Men med en gang noen ligger lavt på normalvekt og kanskje bikker over til minimal undervekt i perioder så får mange KG-damer fnatt. Disse helseleksjonene handler lite om folkehelse samt enkeltindivider sin helse. Disse menneskene kommer sjelden eller aldri med leksjoner til overvektige som lider av opplagt uhelse 365 dager i året. Denne ukulturen er en del av grunnen til at vi nå har så mange overvektige. 

Anonymkode: ba54b...9c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er jeg alene om å vurdere å si i fra om dette?😅

Jeg er selv veldig slank (BMI 18/19). Jeg spiser sunt, og er nogenlunde aktiv. Men, jeg elsker sjokolade, smågodt og all søt bakst. I selskapelige lag spiser jeg ofte myye søtt, og får alltid kommentarer om at jeg må ha så rask forbrenning som kan spise slik.

Mine overvektige venner sier at de aldri kunne spist som meg, for da hadde de blitt enda fetere. Men realiteten er, de spiser jo mye mer enn hva jeg gjør. Hva jeg spiser én kveld i uken er ikke sammenlignbart for kostholdet mitt som helhet. En periode tenkte jeg at de kanskje hadde rett, og jeg begynte å tracke hva jeg spiste for å finne ut av dette. Det viser seg da at jeg har en helt normal forbrenning, og spiser i løpet av en uke det som er min hvileforbrenning (1400-1500 om dagen). 

Spørsmålet mitt er, skal jeg si det til dem? På en måte føler jeg meg frekk som kommenterer det, men jeg vil jo også være ærlig. De har jo et helt feil bilde av meg og mitt kosthold. Dette er altså nære venner, ville aldri falt meg inn å kommentere dette til bekjente.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ede9d...18f

Du vet jo at de bare ser et lite utsnitt av kaloriinntaket ditt og at "unntakene" de ser ikke egentlig representativt. I så måte tenker jeg kanskje du, hvis du ønsker å kommentere det, kan si nettopp dette. Mange som sliter med vekten, meg selv inkludert, er skrudd sammen slik at man ikke klarer dette med å "gi gass" en dag og så spise knekkebrød (satt på spissen) de 6 neste dagene. Ergo er det også naturlig å tenke dit hen at hvis du spiser på denne måten når dere møtes, så gjenspeiler det seg også i hverdagen din..

Fra mitt perspektiv er det jo åpenbart at disse venninnene dine er litt misunnelig på deg fordi du holder vekten. Det er jo bare naturlig. Som en god venninne er det kanskje bare greit å bare la dem leve i sin "uvitenhet" og bare la dem tro det bare er "flaks" at du har den BMI'en du har. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mange større risikofaktorer ved å være (godt) overvektig. Men med en gang noen ligger lavt på normalvekt og kanskje bikker over til minimal undervekt i perioder så får mange KG-damer fnatt. Disse helseleksjonene handler lite om folkehelse samt enkeltindivider sin helse. Disse menneskene kommer sjelden eller aldri med leksjoner til overvektige som lider av opplagt uhelse 365 dager i året. Denne ukulturen er en del av grunnen til at vi nå har så mange overvektige. 

Anonymkode: ba54b...9c9

Det er når en undervektig person kritiserer en overvektig person om helse, og de får beskjed om å sjekke bjelken i eget øye... 

Anonymkode: fda9b...9f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BMI mellom 19 og 20 og får også slike kommentarer. Jeg får også høre at jeg "spiser hele tiden" på jobb, fordi jeg spiser ofte og lite. Jeg spiser omtrent 400 kalorier i løpet av arbeidsdagen, men da gjerne fordelt på fire-fem måltider, dvs at jeg stadig slenger i meg noe mat hvis jeg har 2 min til overs. Jeg blir fort mett og fort sulten og spiser relativt kalorifattig og sunn mat. Et knekkebrød med litt grønt på er f.eks rundt 80 kalorier, så da kan jeg spise fire knekkebrød og en kiwi, f.eks i løpet av en arbeidsdag. Så sitter andre der som enten spiser ett stort måltid (kaloririke middagsrester) eller to måltider som til sammen inneholder oppimot 1000 kalorier, og så tror de at jeg spiser mer enn dem. I tillegg spiser jeg kalorifattige middager, fordi jeg spiser mye grønnsaker og rent kjøtt. Hvis jeg skeier ut, dropper jeg et måltid eller eventuelt spiser mindre til det måltidet. I tillegg blir jeg fort kvalm av søtsaker, selv om jeg elsker det i små mengder, så det er begrenset hvor mye jeg klarer å stappe i meg av det. 

Anonymkode: 46cd2...9d6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts har samme bmi som deg å jeg sier ifra. Er så dumt at de tror alle slanke har høy forbrenning og kan spise hva de vil. Gir ett urealistisk bilde. Mange slanke liker at folk tror de kan spise hva de vil. 

Får ofte høre «du er så tynn men spiser så mye godteri». Jeg elsker godteri, men som jeg sier til de som kommenterer. Jeg spiser kanskje 3 ruter av en sjokoladeplate så er jeg tilfredsstilt. 

Jeg liker alltid å smake på alt godt, men det blir med et par biter maks. Jeg går alltid til jobb og er veldig aktiv. Spiser lite generelt. 
Kan bli stappmett av 2 poteter og en laksefilet. 
Frokost spiser jeg sjeldent da jeg ikke blir sulten før lunsj. Og sånn går dagene. Det er ikke rart jeg er tynn da. 

Anonymkode: 325c3...7f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1500 kcal er forøvrig omtrent hvor mye en 7 åring trenger.

Anonymkode: 3436b...934

en 7-åring vokser, så trenger mer mat i forhold til vekt enn en voksen gjør.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at vennene dine spiser mer enn deg? 

Anonymkode: 8175d...9db

Jeg ser hva de deler på some. «I dag har jeg kun spist en rugsprø med agurk, og likevel legger jeg på meg!» *deler bilde av en kaffe mocha på morgenen og bilde av et glass vin sammen med ost og kjeks på kvelden». Jeg ser hva de spiser når vi er sammen, og hører hva de sier de spiste den dagen. Vi har vært på ferier sammen og jeg ser at de er helt opphengt i mat, stadig spørsmål om vi ikke snart skal spise etc. Må være sykt slitsomt å være så opphengt i mat og spising, det tar jo utrolig mye tid og energi!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du spiser null kalorier i løpet av en hel dag, så har du jo ikke et normalt kosthold, og kan selvfølgelig ikke sammenligne deg med vennene dine som har ordinært kosthold.

Anonymkode: b0dfb...57b

Periodisk faste er helt normalt, og nyere forskning tyder på at omtrent alle voksne  burde gjøre det.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du har litt problematisk forhold til mat og spising, ser det ut for. 

Anonymkode: fda9b...9f5

Nei, jeg er bare ikke så opptatt av mat. Helt normalt, har mange venner og kjente som heller ikke lar mat og måltider styre livet. Det er ikke sånn at jeg går og sulter meg en hel dag og derfor ikke spiser, men er opptatt med andre ting og da kommer man ikke på å spise. Kroppen trenger ikke mat hver dat.

Anonymkode: 84ead...29d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare si det som det er TS. Folk trenger å lære samt komme seg ut av unnskyldningsboblen sin. 

Du ser jo bare i denne tråden hvor mange damer som er tjukk i hue. Hverken leser eller forstår hva du sier. 

Anonymkode: ba54b...9c9

Hva med å faktisk forstå at man er forskjellige, og at ikke alle overvektige lever i en unnskyldningsboble. 

Anonymkode: 8175d...9db

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

en 7-åring vokser, så trenger mer mat i forhold til vekt enn en voksen gjør.

Jeg ser hva de deler på some. «I dag har jeg kun spist en rugsprø med agurk, og likevel legger jeg på meg!» *deler bilde av en kaffe mocha på morgenen og bilde av et glass vin sammen med ost og kjeks på kvelden». Jeg ser hva de spiser når vi er sammen, og hører hva de sier de spiste den dagen. Vi har vært på ferier sammen og jeg ser at de er helt opphengt i mat, stadig spørsmål om vi ikke snart skal spise etc. Må være sykt slitsomt å være så opphengt i mat og spising, det tar jo utrolig mye tid og energi!

Periodisk faste er helt normalt, og nyere forskning tyder på at omtrent alle voksne  burde gjøre det.

Nei, jeg er bare ikke så opptatt av mat. Helt normalt, har mange venner og kjente som heller ikke lar mat og måltider styre livet. Det er ikke sånn at jeg går og sulter meg en hel dag og derfor ikke spiser, men er opptatt med andre ting og da kommer man ikke på å spise. Kroppen trenger ikke mat hver dat.

Anonymkode: 84ead...29d

Jeg er som sagt overvektig, og er IKKE opphengt i mat. Jeg glemmer å spise, og kan gå en hel dag uten mat. Ikke bra for mitt blodsukker. Alle overvektige er ikke som dine overvektige venner ;)

Anonymkode: 8175d...9db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts har samme bmi som deg å jeg sier ifra. Er så dumt at de tror alle slanke har høy forbrenning og kan spise hva de vil. Gir ett urealistisk bilde. Mange slanke liker at folk tror de kan spise hva de vil. 

Får ofte høre «du er så tynn men spiser så mye godteri». Jeg elsker godteri, men som jeg sier til de som kommenterer. Jeg spiser kanskje 3 ruter av en sjokoladeplate så er jeg tilfredsstilt. 

Jeg liker alltid å smake på alt godt, men det blir med et par biter maks. Jeg går alltid til jobb og er veldig aktiv. Spiser lite generelt. 
Kan bli stappmett av 2 poteter og en laksefilet. 
Frokost spiser jeg sjeldent da jeg ikke blir sulten før lunsj. Og sånn går dagene. Det er ikke rart jeg er tynn da. 

Anonymkode: 325c3...7f8

Alle overvektige tror ikke at alle slanke har høy forbrenning ;) Jeg kjenner også til noen slanke/tynne som faktisk spiser lite. Samme som noen er slanke fordi de spiser lite, mens andre er slanke fordi de har høy forbrenning. Forskjeller fins begge veier... Derfor er det vanskelig for oss overvektige å alltid bli klassifisert som en løgner som lever i en løgnboble og fornektelse og blir beskyldt for å bare tenke på mat og å spise. Ting er litt mer kompleks enn som så! Forresten så hadde ikke jeg klart mer enn 1 potet og laksefilet. Jeg spiser heller ikke frokost - har jeg omtrent aldri gjort. Jeg spiser lunsj og middag. Jeg spiser mindre enn da jeg var ung og slank, men gikk likevel opp i vekt da jeg bikket 40 og fikk problemer med blodsukkeret mitt, samt nå er i overgangsalder. 

Anonymkode: 8175d...9db

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

en 7-åring vokser, så trenger mer mat i forhold til vekt enn en voksen gjør.

Jeg ser hva de deler på some. «I dag har jeg kun spist en rugsprø med agurk, og likevel legger jeg på meg!» *deler bilde av en kaffe mocha på morgenen og bilde av et glass vin sammen med ost og kjeks på kvelden». Jeg ser hva de spiser når vi er sammen, og hører hva de sier de spiste den dagen. Vi har vært på ferier sammen og jeg ser at de er helt opphengt i mat, stadig spørsmål om vi ikke snart skal spise etc. Må være sykt slitsomt å være så opphengt i mat og spising, det tar jo utrolig mye tid og energi!

Periodisk faste er helt normalt, og nyere forskning tyder på at omtrent alle voksne  burde gjøre det.

Nei, jeg er bare ikke så opptatt av mat. Helt normalt, har mange venner og kjente som heller ikke lar mat og måltider styre livet. Det er ikke sånn at jeg går og sulter meg en hel dag og derfor ikke spiser, men er opptatt med andre ting og da kommer man ikke på å spise. Kroppen trenger ikke mat hver dat.

Anonymkode: 84ead...29d

Nei, forskning viser at normalvektige kvinner ikke bør gjøre det. Du heller mot undervekt, og skal selvfølgelig ikke sulte deg bare fordi. Du er jo for øvrig opptatt av mat når du loggfører nøyaktig hvor mange kalorier du spiser i løpet av en dag. 

Anonymkode: b0dfb...57b

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mange større risikofaktorer ved å være (godt) overvektig. Men med en gang noen ligger lavt på normalvekt og kanskje bikker over til minimal undervekt i perioder så får mange KG-damer fnatt. Disse helseleksjonene handler lite om folkehelse samt enkeltindivider sin helse. Disse menneskene kommer sjelden eller aldri med leksjoner til overvektige som lider av opplagt uhelse 365 dager i året. Denne ukulturen er en del av grunnen til at vi nå har så mange overvektige. 

Anonymkode: ba54b...9c9

Altså, TS spiser MINDRE enn kaloribehovet for en voksen kvinne, og er undervektig (BMI på 18). https://magasinet.roede.com/kosthold-ernaering-matglede-ned-i-vekt/hvor-mange-kalorier-skal-jeg-spise/109998

Hun sier at hun må spise så lite for å vedlikeholde vekten (undervekten). I tillegg faster hun enkelte dager, og overspiser på en svært usunn måte (4000 kcal per dag???) andre dager. Følger med på alt vennene legger ut om mat og fører nøyaktig regnskap over kcal per dag i snitt, selv om hun ikke slanker seg. 

Jeg tok utgangspunktet i TS sin BMI på 18, og høyde på 1.60 cm, med vekt på 48 kg, stillesittende kontorjobb og lite aktivitet i fritiden. Ifølge iForm sin kalkulator, er hennes daglige behov over 1700 kcal per dag. Er hun 170 cm og 52 kilo (samme BMI), så blir behovet på 1850 kcal per dag. Ifølge trening.no må TS med sine mål spise 1480 kcal eller færre for å gå ned i vekt. Altså, lever hun på slankediett som undervektig. Dette er ikke sunt. 

Man skal heller ikke faste som undervektig: https://iform.nu/sunn-livsstil/forebygging/boost-immunforsvaret-med-faste

Anonymkode: b0dfb...57b

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med å faktisk forstå at man er forskjellige, og at ikke alle overvektige lever i en unnskyldningsboble. 

Anonymkode: 8175d...9db

Det forstår jeg godt. Har ikke nevnt noe om at alle lever i en unnskyldningsboble. 

Men når jeg kan være i et selskap og halvparten av de overvektige, som var over 50% av selskapet kan skylde overvekten sin på lav forbrenning så har vi et problem med mennesker som ikke skjønner seg på kalorier. Spesielt når de samme spiser 1000-1500kcal på noen få timer. Dette på toppen av flere andre måltider samme dag.

Den store majoriteten av mennesker har i grunn veldig lik forbrenning. Men vi har en ukultur hvor mange innbiller seg at normalvektige har høy forbrenning og overvektige ikke har det.

I mine kretser er det opplagt at tilnærmet alle de normalvektige legger inn litt innsats i å være det, mens de fleste overvektige spiser alt for mye kalorier iløpet av året. 

Anonymkode: ba54b...9c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er jeg alene om å vurdere å si i fra om dette?😅

Jeg er selv veldig slank (BMI 18/19). Jeg spiser sunt, og er nogenlunde aktiv. Men, jeg elsker sjokolade, smågodt og all søt bakst. I selskapelige lag spiser jeg ofte myye søtt, og får alltid kommentarer om at jeg må ha så rask forbrenning som kan spise slik.

Mine overvektige venner sier at de aldri kunne spist som meg, for da hadde de blitt enda fetere. Men realiteten er, de spiser jo mye mer enn hva jeg gjør. Hva jeg spiser én kveld i uken er ikke sammenlignbart for kostholdet mitt som helhet. En periode tenkte jeg at de kanskje hadde rett, og jeg begynte å tracke hva jeg spiste for å finne ut av dette. Det viser seg da at jeg har en helt normal forbrenning, og spiser i løpet av en uke det som er min hvileforbrenning (1400-1500 om dagen). 

Spørsmålet mitt er, skal jeg si det til dem? På en måte føler jeg meg frekk som kommenterer det, men jeg vil jo også være ærlig. De har jo et helt feil bilde av meg og mitt kosthold. Dette er altså nære venner, ville aldri falt meg inn å kommentere dette til bekjente.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ede9d...18f

Det er jo bare å si som sant er at du ikke har høy forbrenning, men bare spiser mye mindre og sunnere til vanlig. De fleste normalt oppegående personer skjønner at det er det man spiser til hverdags som teller, ikke det man spiser bare av og til.
Jeg har ei venninne som har gått fra fedme til normalvekt, og hun sier selv at hun spiser strengt seks dager i uka (og trener jevnlig) men skeier ut på lørdagene. Dersom noen kun hadde møtt henne på lørdager og bedømt kostholdet hennes etter det, hadde hun lett kunnet bli tatt for å ha "høy forbrenning". Hun selv og vi som kjenner henne vet jo at hun slett ikke er velsignet med spesielt høy forbrenning. Hun må ta aktive valg for å holde vekta.

Du kan jo også fortelle venninnene dine at de aller fleste har temmelig lik forbrenning. Det er en myte at noen kan spise enorme mengder uten å legge på seg. Tynne/slanke mennesker er det fordi de har et sunt kosthold og er aktive, enten de tar aktive valg eller bare ubevisst spiser lite og beveger seg mye.

Du trenger jo ikke si at "men dere spiser jo egentlig mye mer enn meg!" Det holder å si at du vanligvis spiser lite og sunt, og er aktiv, og at dette gjør at du kan spise usunt en dag i ny og ne uten å legge på deg. Hvis de blir snurte av det, så må de gå i seg selv.

Hilsen overvektig

Anonymkode: 4eae1...28f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså, TS spiser MINDRE enn kaloribehovet for en voksen kvinne, og er undervektig (BMI på 18). https://magasinet.roede.com/kosthold-ernaering-matglede-ned-i-vekt/hvor-mange-kalorier-skal-jeg-spise/109998

Hun sier at hun må spise så lite for å vedlikeholde vekten (undervekten). I tillegg faster hun enkelte dager, og overspiser på en svært usunn måte (4000 kcal per dag???) andre dager. Følger med på alt vennene legger ut om mat og fører nøyaktig regnskap over kcal per dag i snitt, selv om hun ikke slanker seg. 

Jeg tok utgangspunktet i TS sin BMI på 18, og høyde på 1.60 cm, med vekt på 48 kg, stillesittende kontorjobb og lite aktivitet i fritiden. Ifølge iForm sin kalkulator, er hennes daglige behov over 1700 kcal per dag. Er hun 170 cm og 52 kilo (samme BMI), så blir behovet på 1850 kcal per dag. Ifølge trening.no må TS med sine mål spise 1480 kcal eller færre for å gå ned i vekt. Altså, lever hun på slankediett som undervektig. Dette er ikke sunt. 

Man skal heller ikke faste som undervektig: https://iform.nu/sunn-livsstil/forebygging/boost-immunforsvaret-med-faste

Anonymkode: b0dfb...57b

Ts har sagt hun har bmi på 19 som er normalvekt. 

(Hun har også nevnt 18/19 som gir snitt på 18.5. Som er normalvekt) 

At du klarer å få hun til å bli undervektig er et deg problem. 

 

Anonymkode: ba54b...9c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det forstår jeg godt. Har ikke nevnt noe om at alle lever i en unnskyldningsboble. 

Men når jeg kan være i et selskap og halvparten av de overvektige, som var over 50% av selskapet kan skylde overvekten sin på lav forbrenning så har vi et problem med mennesker som ikke skjønner seg på kalorier. Spesielt når de samme spiser 1000-1500kcal på noen få timer. Dette på toppen av flere andre måltider samme dag.

Den store majoriteten av mennesker har i grunn veldig lik forbrenning. Men vi har en ukultur hvor mange innbiller seg at normalvektige har høy forbrenning og overvektige ikke har det.

I mine kretser er det opplagt at tilnærmet alle de normalvektige legger inn litt innsats i å være det, mens de fleste overvektige spiser alt for mye kalorier iløpet av året. 

Anonymkode: ba54b...9c9

Mens min egen erfaring, mine barns erfaring og mannens erfaring sier noe annet. Mannen spiser som en hest og har 3 prosent kroppsfett. Der er det høy faktor på sjokolade, Cola, chips i tillegg til mye mat. Legger ikke på seg et gram. Det samme gjelder mine to eldste barn. Mens mitt yngste barn er overvektig, selv om han spiser akkurat det samme som storesøstrene og trener mer enn dem. Han må virkelig passe på hva han putter i munnen og må ha annerledes kosthold enn søsknene. Jeg spiste også alt jeg ville før jeg ble syk, langt inn i tjueårene (så har ingenting med pubertet, fødsler osv å gjøre). La vel på meg tre kilo etter å ha født jentene, og spiste som før. Sikkert langt over 2000 kcal per dag. Så ble jeg syk. Nå må jeg ligge lavt for å i det hele tatt holde vekta.

Anonymkode: b0dfb...57b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts har sagt hun har bmi på 19 som er normalvekt. 

(Hun har også nevnt 18/19 som gir snitt på 18.5. Som er normalvekt) 

At du klarer å få hun til å bli undervektig er et deg problem. 

 

Anonymkode: ba54b...9c9

Selv om man har BMI på 18,5 så skal man fortsatt ikke gå på diett, faste og slanke seg. Samtidig som man andre dager spiser 4000 kcal på en dag. Jeg klarer ikke engang å forstå hvordan det er mulig for en veldig slank person å trykke i seg så mye på en dag. Jeg hadde spydd.

Anonymkode: b0dfb...57b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

en 7-åring vokser, så trenger mer mat i forhold til vekt enn en voksen gjør.

Jeg ser hva de deler på some. «I dag har jeg kun spist en rugsprø med agurk, og likevel legger jeg på meg!» *deler bilde av en kaffe mocha på morgenen og bilde av et glass vin sammen med ost og kjeks på kvelden». Jeg ser hva de spiser når vi er sammen, og hører hva de sier de spiste den dagen. Vi har vært på ferier sammen og jeg ser at de er helt opphengt i mat, stadig spørsmål om vi ikke snart skal spise etc. Må være sykt slitsomt å være så opphengt i mat og spising, det tar jo utrolig mye tid og energi!

Periodisk faste er helt normalt, og nyere forskning tyder på at omtrent alle voksne  burde gjøre det.

Nei, jeg er bare ikke så opptatt av mat. Helt normalt, har mange venner og kjente som heller ikke lar mat og måltider styre livet. Det er ikke sånn at jeg går og sulter meg en hel dag og derfor ikke spiser, men er opptatt med andre ting og da kommer man ikke på å spise. Kroppen trenger ikke mat hver dat.

Anonymkode: 84ead...29d

Sånn er jeg også! Og jeg er slank. Jeg bare er veldig glad i mat, ikke som i at jeg spiser enorme porsjoner (blir fort mett), men som i at jeg er interessert i det, en foodie, eeeelsker mat. Når jeg er på ferie så er det mye snakk om hva og hvor og når neste måltid skal være, jeg er alltid fysen på mat, gleder meg alltid til neste måltid. Og: jeg spiser mer på ferier, for det første er det gjerne hotellfrokost, og så spiser man både lunsj og middag ute, mens på en helt vanlig kjedelig mandag går det mer i kaffe og rugsprø.

Det er jo forøvrig du som virker opphengt i mat som teller kalorier, eller lar deg irritere av at spisingen din kommenteres. 

Anonymkode: b1f8d...f05

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv om man har BMI på 18,5 så skal man fortsatt ikke gå på diett, faste og slanke seg. Samtidig som man andre dager spiser 4000 kcal på en dag. Jeg klarer ikke engang å forstå hvordan det er mulig for en veldig slank person å trykke i seg så mye på en dag. Jeg hadde spydd.

Anonymkode: b0dfb...57b

Om du ikke klarerer å forstå andre mennesker trenger du heller ikke legge deg opp i hvordan de spiser. Alle er forskjellige. 

Anonymkode: ba54b...9c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man er forkjellig, bmi på 18 er vel ikke normalvektig heller. Tenker du får holde kommentaren ang høy forbrenning for deg selv. Jeg har en sønn som er som deg han spiser enorme mengder mat, jeg må passe på hva jeg spiser generelt. Så selvfølgelig har du høy forbrenning, noen kan ikke spise så mye forhold til hva du muligens kan. Men du liker vel og se ned på vennen dine og mene dem er feite. Husk tynn er ikke det samme som sunn det heller 😅

Anonymkode: e5e9b...b9d

Nei, tvert imot har tykke mennesker høyere forbrenning fordi jo tyngre kropp, jo flere kalorier bruker man på hver minste bevegelse. Jeg har hatt høyt stoffskifte, som også innebærer høyere forbrenning enn normalt, men likevel kunne jeg overhode ikke spise hva jeg ville uten å legge på meg.
Folk er ikke tynne fordi de har høy forbrenning, og folk er ikke tykke fordi de har lav forbrenning. Det er svært små forskjeller i friske folks forbrenning, så alt handler om kalorier inn og ut, og hvor aktiv man er. Sønnen din spiser nok jevnt over mindre og rører mer på seg enn du tror, og derfor er han slank.

Det er helt uproblematisk å si at man holder seg slank fordi man spiser mye mindre til vanlig, enn det de ser når man treffes ved spesielle anledninger. Det er på ingen måte frekt eller sårende.

Anonymkode: 4eae1...28f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på hyttetur en gang med en venninne som har slitt mye med overvekt. Jeg er slank. Hun har alltid kommentert at jeg er så heldig og hun har lav forbrenning osv. På hytteturen ble ulike vaner veldig tydelig (for meg). 
 

Hun spiste et måltid mer enn meg hver dag. Ikke et knekkebrød, men varm mat feks vårruller. Hun spiste mer enn meg til alle måltider. Når jeg tok en kjapp treningsøkt med strikker leste hun bok. Hun ble med etterhvert og spiste mye av den maten jeg lagde, typisks salater med bønner og tunfisk. Etter ferien følte jeg at jeg hadde hatt en særs stillesittende ferie med mye kos hun følte hun hadde hatt en veldig aktiv og sunn ferie. Husker hun faktisk gikk ned noen kg  og vi var på ferie i under en uke. Jeg gikk opp noen kg, så det var for meg et tydelig bilde på at vanner (som man dessverre kan være helt ubevisst) har veldig mye å si. 

 

Jeg har dog aldri påpekt dette til henne igjen når hun har snakket om at hun sliter med å gå ned i vekt osv. 

Anonymkode: 2c975...c8e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...