AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #1 Skrevet 1. januar 2024 Jeg fødte for 6 uker siden tvillinger. Fryktelig tungt svangerskap der jeg fikk svangerskaps diabetes, tung fødsel og tiden etter. Ble syk rett etter fødsel som har gjort at jeg må ta mye og sterkt medisiner som har som bivirkning å øke appetitten vanvittig. Disse medisinene må jeg gå på en god stund til. Det hjelper ikke den usunne apetitten at jeg så og si ikke sover med nyfødte tvillinger, blir til å stappe i meg sjokolade raskt for å klare å holde meg våken og i gang. Jeg er klar over at det sunneste hadde vært å endre kostholdet mitt og holde meg unna nikotin. Så det alternativer trenger dere ikke nevne. Der jeg er akkurat nå gjelder det bare å komme seg gjennom dagene. Er alternativ 1 eller 2 verst? 1. spise usunne mengder godteri hver dag (type flere store sjokolade plater om dagen pluss kaker). Pga jeg hadde svangerskapsdiabetes og jeg har flere i familien med diabetes så har jeg veldig høy risiko for å utvikle vanlig diabetes. La på meg ca 20 kg under svangerskapet, laget på meg hittil 5 kg etter fødsel, vekten øker raskt. 2. for å klare å kutte ut godteriet så måtte jeg begynt å snuse igjen. Stoppet å snuse når jeg planla graviditet. Jeg ammer ikke og samsover ikke med barna. Hva er verst av de to alternativene? Er der farlig for barna hvis jeg snuser når jeg ikke ammer eller samsover? Anonymkode: b1e1a...e2d
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #2 Skrevet 1. januar 2024 Jeg hadde lett valgt snus. Det er ikke bevist skadelig gjennom amming. Anonymkode: 82c42...f09 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #3 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fødte for 6 uker siden tvillinger. Fryktelig tungt svangerskap der jeg fikk svangerskaps diabetes, tung fødsel og tiden etter. Ble syk rett etter fødsel som har gjort at jeg må ta mye og sterkt medisiner som har som bivirkning å øke appetitten vanvittig. Disse medisinene må jeg gå på en god stund til. Det hjelper ikke den usunne apetitten at jeg så og si ikke sover med nyfødte tvillinger, blir til å stappe i meg sjokolade raskt for å klare å holde meg våken og i gang. Jeg er klar over at det sunneste hadde vært å endre kostholdet mitt og holde meg unna nikotin. Så det alternativer trenger dere ikke nevne. Der jeg er akkurat nå gjelder det bare å komme seg gjennom dagene. Er alternativ 1 eller 2 verst? 1. spise usunne mengder godteri hver dag (type flere store sjokolade plater om dagen pluss kaker). Pga jeg hadde svangerskapsdiabetes og jeg har flere i familien med diabetes så har jeg veldig høy risiko for å utvikle vanlig diabetes. La på meg ca 20 kg under svangerskapet, laget på meg hittil 5 kg etter fødsel, vekten øker raskt. 2. for å klare å kutte ut godteriet så måtte jeg begynt å snuse igjen. Stoppet å snuse når jeg planla graviditet. Jeg ammer ikke og samsover ikke med barna. Hva er verst av de to alternativene? Er der farlig for barna hvis jeg snuser når jeg ikke ammer eller samsover? Anonymkode: b1e1a...e2d For din egen helse er det nok bedre å snuse. Jeg var i samme situasjon, og valgte snusen. (Snuset selvfølgelig ikke under svangerskapet). Med tanke på svangerskapsdiabetesen og risikoen for å utvikle diabetes bør du absolutt prøve å ha en sunt og variert kosthold. Jeg syns det var sykt stressende med blodsukkermålinger, kosthold og insulin i svangerskapet. Jeg har klart å holde meg passe sunn i etterkant (gått ned i vekt, mer aktiv hverdag, og mindre søtsaker). Jeg vet at de periodene jeg ikke snuser så spiser jeg ikke bare usunt, men jeg spiser mye større mengder… Anonymkode: 6bcf0...35e 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #4 Skrevet 1. januar 2024 Hadde ikke risikert helsen til barna mine ved å poste på kvinneguiden. Hadde snakket med en lege. Anonymkode: bcd74...092 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #5 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde ikke risikert helsen til barna mine ved å poste på kvinneguiden. Hadde snakket med en lege. Anonymkode: bcd74...092 Nå er det vel ikke barna som skal snuse og spise godteri 🙄 Anonymkode: 6bcf0...35e 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #6 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hadde ikke risikert helsen til barna mine ved å poste på kvinneguiden. Hadde snakket med en lege. Anonymkode: bcd74...092 Hvilken risiko snakker du om? Anonymkode: 82c42...f09
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #8 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde lett valgt snus. Det er ikke bevist skadelig gjennom amming. Anonymkode: 82c42...f09 Er det ikke? Har lest at nikotinkonsentrasjonen i melka faktisk blir høyere enn i blodet til mor (skal se om jeg finner igjen kilden), og det kan jo tenkes at det ikke er spesielt heldig... men nå gjelder jo ikke det ts her uansett, siden hun ikke ammer. Hadde nok valgt snus jeg også, men tror jeg hadde følt meg bedre med meg selv om barna var litt større først. Anonymkode: ef5d7...70b 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #9 Skrevet 1. januar 2024 Håper noen tar kontakt med barnevernet, altså. Alltid de verste kvinnene som får masse barn. Anonymkode: 8f645...76a 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #10 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det ikke? Har lest at nikotinkonsentrasjonen i melka faktisk blir høyere enn i blodet til mor (skal se om jeg finner igjen kilden), og det kan jo tenkes at det ikke er spesielt heldig... men nå gjelder jo ikke det ts her uansett, siden hun ikke ammer. Hadde nok valgt snus jeg også, men tror jeg hadde følt meg bedre med meg selv om barna var litt større først. Anonymkode: ef5d7...70b Det sier jo litt om hva du tror på. Hvordan er det mulig, tenker du??? Nikotinen fordobler seg og går rett i melken?? 😅 Det er ikke bevist at snus er farlig ved amming. Dessuten ammer ikke Ts. Anonymkode: 82c42...f09
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #11 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det sier jo litt om hva du tror på. Hvordan er det mulig, tenker du??? Nikotinen fordobler seg og går rett i melken?? 😅 Det er ikke bevist at snus er farlig ved amming. Dessuten ammer ikke Ts. Anonymkode: 82c42...f09 Vet ikke, jeg er ikke helsepersonell. Åpenbart er ikke du heller kvalifisert til å svare på spørsmålet, så jeg hadde spart meg for den skråsikkerheten. Jeg stoler i hvert fall på Ammehjelpen, som har dette å si om saken: Hvor lenge er nikotin i melken? Nikotin går over i morsmelk. Mengden oppkonsentreres og blir faktisk høyere enn i morens blod. Les mer her: https://ammehjelpen.no/nikotin/ Anonymkode: ef5d7...70b 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #12 Skrevet 1. januar 2024 Cola Zero har blitt min overlevelse - koffeinen og den kalde brusen er en god oppkvikker når msn først må bruke noe usunt. Mørk sjokolade er også et fint sukkerkick hvor du ikke spiser plate på plate 😉 Dropp snusen, det er ikke bra for barna. Mor er så tett på så små barn at de vil uansett «utsettes» for snusen. Giften setter seg i svetten din. Anonymkode: 5c4e6...16f 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #13 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Håper noen tar kontakt med barnevernet, altså. Alltid de verste kvinnene som får masse barn. Anonymkode: 8f645...76a hva skulle man meldt til barnevernet? At mor som verken samsover eller ammer snuser? Tror det fins verre ting enkelte mødre gjør som er verre enn at jeg begynner å snuse igjen. Er feks totalt avholds når det gjelder alkohol. Anonymkode: b1e1a...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #14 Skrevet 1. januar 2024 Snus, uten tvil, fra meg. Enda jeg har aldri snust en dag i mitt liv. Sukker er gift det også, og du vil kunne få mye prakk både med overvekt + følgeskadene av overvekt. Så for en periode, så tenker jeg snus gir mindre prakk på sikt. Vekt øker så raskt at der får du prakk på kort sikt. Anonymkode: 1d8b6...6e3 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #15 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Cola Zero har blitt min overlevelse - koffeinen og den kalde brusen er en god oppkvikker når msn først må bruke noe usunt. Mørk sjokolade er også et fint sukkerkick hvor du ikke spiser plate på plate 😉 Dropp snusen, det er ikke bra for barna. Mor er så tett på så små barn at de vil uansett «utsettes» for snusen. Giften setter seg i svetten din. Anonymkode: 5c4e6...16f Cola zero er smekkfullt av aspartam. Hva det gjør med barna gjennom melken er ikke forsket så mye på enda, men bra er det ikke. Jeg har eksperimentert med mang og mye i kostholdet opp gjennom og noe som demper søtsuget er appelsiner og mandler. Anonymkode: 6783e...1f6 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #16 Skrevet 1. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå er det vel ikke barna som skal snuse og spise godteri 🙄 Anonymkode: 6bcf0...35e "En annen mulig uheldig sammenheng er at avfallsstoffer fra nikotin kan utsondres gjennom huden til den som røyker/snuser og overføres til spedbarnet. Spedbarns hud er tynnere enn huden til eldre barn og voksne, og dette gjør dem mer sårbare." Anonymkode: bcd74...092 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #17 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "En annen mulig uheldig sammenheng er at avfallsstoffer fra nikotin kan utsondres gjennom huden til den som røyker/snuser og overføres til spedbarnet. Spedbarns hud er tynnere enn huden til eldre barn og voksne, og dette gjør dem mer sårbare." Anonymkode: bcd74...092 Ønsker fakta her ikke personlig meninger. Høres ut som du har dette fra et sted. Kunne du lagt ved link til hvor dette er bevist? . Hvis dette er bevist så er det et godt argument. Anonymkode: b1e1a...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #18 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Cola Zero har blitt min overlevelse - koffeinen og den kalde brusen er en god oppkvikker når msn først må bruke noe usunt. Mørk sjokolade er også et fint sukkerkick hvor du ikke spiser plate på plate 😉 Dropp snusen, det er ikke bra for barna. Mor er så tett på så små barn at de vil uansett «utsettes» for snusen. Giften setter seg i svetten din. Anonymkode: 5c4e6...16f Nå presiserte TS at hun bruker medisiner som gjør at det går plate på plate. Da blir det for dumt å snakke om mørk sjokolade i mindre mengder osv. Her er det snakk om det beste av to onder. Du har tydeligvis ikke kjent medisinindisert ulvehunger. Anonymkode: 1d8b6...6e3 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #19 Skrevet 1. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Ønsker fakta her ikke personlig meninger. Høres ut som du har dette fra et sted. Kunne du lagt ved link til hvor dette er bevist? . Hvis dette er bevist så er det et godt argument. Anonymkode: b1e1a...e2d Ammehjelpen/LUB. Og om du vil ha fakta så drar du til legen. Anonymkode: bcd74...092 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #20 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ammehjelpen/LUB. Og om du vil ha fakta så drar du til legen. Anonymkode: bcd74...092 Selvfølgelig skal jeg ta dette med lege. Har time hos lege allerede i dag. Men legen var stengt i går så spurte bare her i mellom tiden. Anonymkode: b1e1a...e2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå