exictence Skrevet 1. januar 2024 #1 Skrevet 1. januar 2024 (endret) Jeg bor i mitt hus. Min kjæreste bor i et annet hus som er hans. Han vil jeg skal flytte inn hos ham, så kan jeg leie ut mitt hus. Han synes jeg skal bo hos ham gratis. Hva mener dere jeg skal betale eller gjøre dersom jeg flytter inn hos ham? Endret 1. januar 2024 av exictence
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #2 Skrevet 1. januar 2024 Hvis han tilbyr det er det da fair. Jeg mener det er moralsk riktig å betale for seg for å bo. Spesielt når det er en vinn/vinn for deg med økt inntekt og reduserte utgifter Anonymkode: e07dc...82d 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #3 Skrevet 1. januar 2024 Inntekten øker ikke. Kostnadene blir lavere. Anonymkode: ec54b...35d
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #4 Skrevet 1. januar 2024 Åpenbar trolletråd for å sjekke om opinionen mener at damer kan bo gratis og ikke menn. Men svarer likevel. Selvfølgelig så skal du ikke bo hos ham gratis men du tjener titusenvis av kroner hver måned på å leie ut egen bolig. Anonymkode: b2f74...2c1 8
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #5 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åpenbar trolletråd for å sjekke om opinionen mener at damer kan bo gratis og ikke menn. Men svarer likevel. Selvfølgelig så skal du ikke bo hos ham gratis men du tjener titusenvis av kroner hver måned på å leie ut egen bolig. Anonymkode: b2f74...2c1 Mens* Anonymkode: b2f74...2c1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #6 Skrevet 1. januar 2024 Selvfølgelig bidrar du. Alt annet er snylting. Anonymkode: cf4bb...701 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #7 Skrevet 1. januar 2024 exictence skrev (1 time siden): Jeg bor i mitt hus. Min kjæreste bor i et annet hus som er hans. Han vil jeg skal flytte inn hos ham, så kan jeg leie ut mitt hus. Han synes jeg skal bo hos ham gratis. Hva mener dere jeg skal betale eller gjøre dersom jeg flytter inn hos ham? Unnskyld for at jeg bruker det at du poster under brukernavn, men du har jo vært åpen om at du har vært i dårlig forhold og kanskje ikke helt alltid har fått respektert grensene dine. Jeg er redd at hvis du flytter inn gratis hos ham, kan det bli til at du føler du må bidra mer på andre ting og ender med å ta på deg all husarbeid eller lignende. Anonymkode: c96e3...cf5
exictence Skrevet 1. januar 2024 Forfatter #8 Skrevet 1. januar 2024 Jeg mener jo heller ikke at jeg skal bo gratis hos ham. Det er det han som sier. Jeg bare lurer på hva jeg skal betale og foreslå da? AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Unnskyld for at jeg bruker det at du poster under brukernavn, men du har jo vært åpen om at du har vært i dårlig forhold og kanskje ikke helt alltid har fått respektert grensene dine. Jeg er redd at hvis du flytter inn gratis hos ham, kan det bli til at du føler du må bidra mer på andre ting og ender med å ta på deg all husarbeid eller lignende. Anonymkode: c96e3...cf5 Helt fint av deg å henvise til hva jeg tidligere har skrevet om, og svare meg ut fra det Enig i at jeg synes jeg skal betale. Uansett blir det ikke til at jeg ender med å ta på meg all husarbeid eller lignende. Jeg vet det er lett for å "gå i samme slags felle" igjen, da det er det man er vant med og finner en slags falsk trygghet/noe kjent med det. Men jeg føler jeg er ganske bevisst på å markere meg tydeligere. Dessuten kommer jeg ikke til å flytte inn gratis hos ham. Vil gjerne ha deres tanker om hvor mye jeg skal betale? Kanskje det jeg selv leier ut mitt hus for? 1
anonym111111 Skrevet 1. januar 2024 #9 Skrevet 1. januar 2024 exictence skrev (1 minutt siden): Jeg mener jo heller ikke at jeg skal bo gratis hos ham. Det er det han som sier. Jeg bare lurer på hva jeg skal betale og foreslå da? Helt fint av deg å henvise til hva jeg tidligere har skrevet om, og svare meg ut fra det Enig i at jeg synes jeg skal betale. Uansett blir det ikke til at jeg ender med å ta på meg all husarbeid eller lignende. Jeg vet det er lett for å "gå i samme slags felle" igjen, da det er det man er vant med og finner en slags falsk trygghet/noe kjent med det. Men jeg føler jeg er ganske bevisst på å markere meg tydeligere. Dessuten kommer jeg ikke til å flytte inn gratis hos ham. Vil gjerne ha deres tanker om hvor mye jeg skal betale? Kanskje det jeg selv leier ut mitt hus for? Mindre enn det du leier ut ditt hus for, dersom husene er ca like og i samme område prismessig. Dere skal jo bo to i hans hus, derfor er det naturlig å dele summen på to hvertfall. Så tjener både du og han på at dere flytter sammen 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #10 Skrevet 1. januar 2024 La han i stedet leie ut sin bolig og så kan han bo gratis hos deg...ser du ikke hvordan det er å utnytte andre ? Anonymkode: d1228...df6
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #11 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): La han i stedet leie ut sin bolig og så kan han bo gratis hos deg...ser du ikke hvordan det er å utnytte andre ? Anonymkode: d1228...df6 Du fikk ikke med deg at hun vil betale for seg? Jeg synes forslaget om halvparten av leieinntekter er ganske godt, men jeg synes også at dere bør vurdere hva dere gjør i forhold til eventuelt salg av en eller begge boliger senere i forhold til eventuell skatt av fortjeneste. Hvar du lån på egen bolig? Får du (mer) formueskatt av å eie en sekundærbolig? Skal du være med og betale vedlikehold på hans bolig, så bør kanskje noe av leieinntektene dine settes av til vedlikehold på din bolig før dere deler overskuddet av leieinntekter. Håper dere finner en løsning som gjør at begge blir fornøyde og føler det er rettferdig. Anonymkode: 07dc7...208
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #12 Skrevet 1. januar 2024 Gratis husleie for deg = hushjelp for han. Anonymkode: a9568...d3d
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #13 Skrevet 1. januar 2024 Du bør iallfall ta høyde for at du må skatte av leieinntekter, og at du må skatte av overskudd ved salg om du ikke har bodd der 1 av de siste 2 år. Hvis han har lån, hva med halvparten av hans renteutgifter, halvparten av eventuell husleie/kommunale avgifter? Anonymkode: 65fa7...6bb 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #14 Skrevet 1. januar 2024 Baser deg på å bli hushjelp her iallefall. «Du bor gratis, da er det vel rimelig at du tar husarbeidet»? Anonymkode: 19a95...9cc
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #15 Skrevet 1. januar 2024 Halvparten av leieinntekter minus skatt og en liten sum for økt slitasje på bolig. Så får dere dele på jobben med å følge opp leietakerne. Hvis dere finner ut at dere ønsker å fortsette ordningen på sikt, så kan bygge inn en hybel i huset og øke inntjeningen. Lykke til. Anonymkode: d916c...172 1
Trolltunge Skrevet 1. januar 2024 #16 Skrevet 1. januar 2024 Halvparten av boutgiftene og halvparten av hva du har i leieinntekter på din bolig (fratrukket utgifter) 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #18 Skrevet 2. januar 2024 Halvparten av leieinntekter fratrukket skatt og eventuell formuesskatt, og revurder før det er gått et år og du eventuelt må skatte av en fortjeneste ved salg. Jeg er uenig i at du skal betale både halvparten av hans utgifter og halvparten av din inntekt. Da må han i så fall ta halvparten av dine utgifter også. Anonymkode: 24d98...2df 1
exictence Skrevet 2. januar 2024 Forfatter #19 Skrevet 2. januar 2024 Jeg eller han skal i hvert fall ikke selge i nærmeste fremtid. Det er veldig luksus å ha to boliger. Altså hver vår. Men så lenge vi klarer det fint, tror jeg ikke vi gjør noen hast med å flytte sammen. Men vi har vurdert det. Trives veldig godt sammen, og savner hverandre når vi ikke er sammen.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #20 Skrevet 2. januar 2024 On 1/1/2024 at 10:33 AM, AnonymBruker said: Åpenbar trolletråd for å sjekke om opinionen mener at damer kan bo gratis og ikke menn. Men svarer likevel. Selvfølgelig så skal du ikke bo hos ham gratis men du tjener titusenvis av kroner hver måned på å leie ut egen bolig. Anonymkode: b2f74...2c1 Med mindre adressen er Drammensveien 1 eller lignende så tjener hun neppe titusener hver måned. Man må regne med at over halvparten at det leietakeren betaler i husleie forsvinner i ekstra skatt, vedlikehold og annet. Anonymkode: 002d7...12c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå