Gå til innhold

Er jeg urimelig som ikke lar kjæresten min kjøpe seg inn i min bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg er en mann på 28. Har eid en bolig sentralt i oslo siden 2018, jeg har betalt ned ca 40%. Min 21år gamle kjæreste bor i et kollektiv der hun betaler 8000 i husleie, men ønsker å flytte inn hos meg. Jeg har sagt at jeg er åpen for det, men vil da kreve 5000 i mnd i leie.

Hun vil kjøpe seg inn i boligen og mener jeg er grisk som får henne til å ‘’betale ned på mitt lån’’ og sitter igjen med all gevinst hvis det blir slutt. Jeg mener at hun ikke hadde kommet inn i boligmarkedet uansett da hun ikke har egenkapital og måtte betalt mer i leie. Jeg synes hun får en god mulighet til å spare egenkapital mens hun bor billig da hun hadde betalt 3000 mindre enn hun gjør per nå, og får bo i en finere leilighet med sitt eget rom. Jeg har leid ut dette rommet før for 8000, det er per nå ett gjesterom. 

Å leie tilsvarende leilighet hadde kostet ca 22 tusen i mnd da boligen har steget mye i verdi. Jeg ser ingen grunn til å dele min investering da jeg fint klarer å betjene mitt lån alene. Noen tanker? 

Endret av Com4t
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hun ønsker kjøpe 20% av leiligheta?

Gjør det enkelt be henne betale en del av rentene. Ikke avdrag. F.eks 20% av rentene. Dermed er hun ikke med på å betale ned på leiligheten. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde aldri i verden kjøpt meg inn i en leilighet der mannen eier kun 40%. 
Hvem eier de resterende 60% ? 
Og du kan heller ikke forlange 5000 i husleie av kjæresten din. 
Hun skal ikke betale ned på boliglånet ditt så lenge hun ikke er medeier.
Kun for strøm og fellesutgifter. 
Hvis du er så gjerrig og lite raus mot kjæresten din så bør du fortsatt bo alene. 
Er en virkelig glad i et menneske og vil satse på forholdet så åpner en opp og gir henne mulighet til å bli likeverdig  

• Liker 29
  • Nyttig 5
Skrevet

Det der er en god deal for henne, sutrer hun for dette så sier det mye om henne 

Anonymkode: f3e2e...ff5

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Ikke la henne kjøpe seg inn. Men hun skal heller ikke betale på ditt lån. 

Anonymkode: 41f18...9ab

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere er kjærester så skal hun få sitt eget rom :klo: trodde kjærester delte rom men skal hun bare være leietaker eller kjæreste/fremtidig kone ? 

• Liker 28
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hun skal bare snylte og bo gratis, er ikke slik verden fungerer 

Anonymkode: f3e2e...ff5

• Liker 24
  • Nyttig 7
Skrevet
9 minutter siden, Festlig said:

Jeg hadde aldri i verden kjøpt meg inn i en leilighet der mannen eier kun 40%. 
Hvem eier de resterende 60% ? 
Og du kan heller ikke forlange 5000 i husleie av kjæresten din. 
Hun skal ikke betale ned på boliglånet ditt så lenge hun ikke er medeier.
Kun for strøm og fellesutgifter. 
Hvis du er så gjerrig og lite raus mot kjæresten din så bør du fortsatt bo alene. 
Er en virkelig glad i et menneske og vil satse på forholdet så åpner en opp og gir henne mulighet til å bli likeverdig  

Banken eier resten 😀

• Liker 30
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig skal hun betale for å bo! Alle må det, og de som leier er med på å betale på eiers lån. 

Anonymkode: 139f7...779

• Liker 38
  • Nyttig 5
Skrevet
Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Dere er kjærester så skal hun få sitt eget rom :klo: trodde kjærester delte rom men skal hun bare være leietaker eller kjæreste/fremtidig kone ? 

For mange par passer det best at man har sitt eget rom, og ikke noe galt i det.

Anonymkode: 64480...255

• Liker 5
Skrevet

Synes ditt forlag høres fornuftig ut. Hun skal da ikke bo gratis, da vet du ikke om hun er sammen med deg kun for å bo billig eller pga kjærligheten. Du kan heller tilby henne og kjøpe seg inn om et par år hvis samlivet fungere bra? 

Hvis du uansett ikke eier hele leiligheten er det vel flere som skal ha med et ord i laget ang innkjøp? 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvfølgelig må hun betale husleie. Hun sparer jo uansett flere tusen på å flytte inn til ts. Ingen bor gratis. 

Viser det seg at forholdet blir langvarig, så hadde jeg latt henne kjøpe seg inn etterhvert. 

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har rett. Du utnytter henne for å bli rikere mens hun ikke får bygge noen formue men bygger på DIN 

Anonymkode: dc932...514

Hun får spart opp mer mens hun bor hos meg. Jeg får faktisk mindre i leieinntekter enn hvis jeg hadde leid ut rommet. Jeg mener at hun er den som ‘’tjener’’ på dette.

• Liker 28
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg flyttet inn i leiligheten til kjæresten, da delte vi alt av utgifter på leiligheten mens han betjente lånet. Da vant han muligheten for å betale ned raskere siden jeg var med på alt av kommunale avgifter, strøm, fellesutgiftene etc mens jeg fikk lagt meg opp ekstra egenkapital.

sett opp regnestykket for henne med hva du betaler i fellesutgifter, strøm, forsikring etc så er du nok uansett oppe i nesten 5000 kr og du bevarer husfreden 😉 

• Liker 21
Skrevet

Jeg hadde vært happy med å betale 5000 for å bo med typen. Og hun får også eget rom hos deg i en leilighet med bra standard? Prima! 

Hun betaler jo 8000 kr ned på noen andre sitt lån nå. 3000 kr ekstra å rutte med i måneden er en del når du er 21 år altså. De kan hun putte i BSUen sin 👌

Anonymkode: 78420...57f

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis det er et seriøst forhold syns jeg det går an å jevne ut litt den ganske vilkårlige fordelen man får ved å komme over grensa til å få lån og få kjøpt. Det er ikke åpenbart rimelig i samfunnsperspektiv - det blir jevnlig problematisert, og syns ikke det er helt ok da å tviholde på dette klasseskillet overfor den du elsker og trekke på skuldrene og si "slik er spillet". 

I liknende tråder ser jeg også at den som eier er mye mer oppmerksom på kostnadene kjæresten ville hatt hvis de skulle bodd alene, enn hvor lite de selv ville fått inn ved å leie ut halvparten av dobbeltsenga.

Ser at du har et ekstra rom og at det muligens er en reell inntektsmulighet du mister ved å heller ta inn kjæresten, så det blir litt annerledes. 

Det sagt, det virker som mye styr at hun skal kjøpe seg inn med det relativt lave månedlige beløpet på 8 000, og dere er sikkert ganske unge begge to - kanskje ikke rukket å veldig seriøse. 

Syns du burde be henne om delte faste utgifter og evt. delte lånerenter, og ikke tenke altfor mye på hva hun ellers ville måtte betalt. 

Anonymkode: 4bed8...5c4

• Liker 6
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...