Gå til innhold

Lurer på om jeg overtenker oppførselen hans..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble sammen med en for ca 1 år siden. Før det var jeg i ett langvarig forhold over 8 år, med mye psykisk og fysisk vold. 

Han jeg er med nå er verdens snilleste og tolmodigste type, men alikevel har jeg en dårlig magefølelse. 

Det er små-ting..

F.eks vist vi skal steke pizza og det står 17 min på pizzaen, så skal pizzaen ut på det 17 minuttet. Selv om den ikke er helt ferdig. 

Han skal alltid ha rett. Merker ofte vist vi er hjemme med foreldrene hans, eller med mine så skal han diskutere å det er ikke rom for andre en meningen hans. 

Vi var på middag med ett vennepar av oss, i bilen på vei hjem, så sa han at det var ikke for å kritisere, men den kalkunen hadde han gjort mye bedre. 

Han jobber på ett stort verft, der han har en leder-stilling. For litt siden så var det en svikt i noen av maskinene, som gjorde at det ble skader på en båt. Han påsto at det var ansatte på båten sin feil, som ikke hadde fulgt prosedyrer når dem skal inn på verftet for reperasjoner. 

Jeg har ofte tatt det opp med han, at han trenger ikke om å være så forbanna påståelig, å at han kan gi seg. Av å til er det greit å la andre få tro dem har rett, selv om dem nødvendigvis ikke har det. 

Men ellers i hverdagen er han fantastisk. Rydder, vasker klær, styrer å ordner. Lager middag. Gir meg skryt hver eneste dag for den minste ting. Forteller meg at han elsker hver en cm av meg. Samtidlig har jeg begynt å føle på at hele greia er ett skalke-skjul. 

Mistenker at det er bare jeg som er fucked up etter tidligere forhold? 😅🙈 

Anonymkode: 982c5...a97

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke uvanlig å falle for samme type person flere ganger etter hverandre. Kverulerende oppførsel er, i min bok, ett rødt flagg:hjerteflagg:

Anonymkode: 77d08...b1b

• Liker 5
Skrevet

Generelt: Hvor man lurer på om man overtenker, så gjør man gjerne det. Mulig det er jeg som er fucked up, men jeg synes ikke det du skriver er alarmerende.

Anonymkode: d4da9...79c

• Liker 5
Skrevet

Påståelighet er en dårlig egenskap 

• Liker 3
Skrevet
mannor skrev (2 minutter siden):

Påståelighet er en dårlig egenskap 

Enig i det, men det avhenger veldig av måten det gjøres på.

Anonymkode: d4da9...79c

Skrevet

Jeg tenker at begge deler kan stemme her. Både at han har et lite skalkeskjul, og at han er en type som er opptatt av å hevde seg selv over andre og tråkke andre litt ned (som sånne stikk om kalkunen), men også at du samtidig reagerer mere på disse tingene pga din bakgrunn enn hva noen uten erfaring fra voldelig forhold ville gjort. Det er utelukkende bra, du har fått en bedre radar og kroppen din oppfatter trekk som er nedbrytende. Jeg tenker at det kan være viktig og bra å gå noen ordentlig runder med deg selv og reflektere over om dette er et mønster i han, og hvis du tenker at det kan være det så skal du lytte på kroppens reaksjon og komme deg vekk fra han. Husk at det var når du lot tvilen komme eksen din til gode og du så gjennom fingrene på ting med han som gjorde at du satt fast i et forhold som ble mer og mer nedbrytende for deg. Nå har du mulighet til å gå før det er for sent. 

Traumene glemmer ikke, så noe her er det riktig at kroppen og hjernen din gjenkjenner som ikke er bra. 

Anonymkode: 4ee9d...705

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det med å slavisk følge instruksjonene på ferdigmatesker er veldig rart. Alle ovner er forskjellige og man spiser ikke en pizza som ikke er ferdig stekt fordi esken foreslår ca. 17 minutter. Hva sier han selv da? Synes han pizzaen er ferdigstekt? Har du noe du skulle sagt? Får du steke din halvdel noen minutter til? 

Anonymkode: c8f91...c3d

• Liker 2
Skrevet

Kan være Asberger. De er ekstremt rigide. 
Kverulant i seg selv er jo mange. 
Viser han empati sånn ellers? Mot deg og andre rundt seg? 

Anonymkode: 8dd12...5cd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Traumene glemmer ikke, så noe her er det riktig at kroppen og hjernen din gjenkjenner NOE som ikke er bra. 

Ser at det manglet et ord "noe" i posten min over så vil bare rette på det. 

• Liker 1
Skrevet

Ræva personlighet 

Anonymkode: 98ac4...28c

Skrevet

Han høres kjip ut rett og slett. 

Anonymkode: 06f00...edb

• Liker 1
Skrevet

Eksemplene du kommer med er ikke spesielt drøye. Men kan være at han ikke er så koselig. Umulig å vite. 

Anonymkode: 0dd65...ec9

Skrevet

Kverulanter og skrytepaver kan være irriterende, men er ikke tegn på at de er voldelige. Heller ikke at de følger ferdigmatinnstrukser slavisk.

Anonymkode: b464b...17f

• Liker 2
Skrevet

Gidder du et helt liv med en sånn kverulant?

Anonymkode: c5b6b...a20

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan være Asberger. De er ekstremt rigide. 
Kverulant i seg selv er jo mange. 
Viser han empati sånn ellers? Mot deg og andre rundt seg? 

Anonymkode: 8dd12...5cd

Skulle akkurat til å si dette.. 

Høres veldig Aaberger aktig. 

Anonymkode: fca7d...f6c

• Nyttig 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Exen min var sånn. Forferdelig slitsomt. Selv Google tok feil om han hadde fått for seg en mening. Og han var selvfølgelig bedre enn alle andre i det meste.

Kjæresten min nå er helt annerledes. Joda, vi kan være uenig, men vi gir rom for hverandres meninger og tanker. Og vi respekterer hverandre. 

Å overkjøre andres meninger og tanker er ikke ok atferd.

Skrevet

Det jeg leser ut i fra innlegget ditt er at han høres ut litt som at han har litt autistiske trekk uten å nødvendigvis fylle ut noen diagnose. Det å være rigid på regler og å si sin mening uten tanke for at man er frekk, og også det å være kverulerende og rigid er jo typiske trekk.

Anonymkode: 9b67c...f76

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ble sammen med en for ca 1 år siden. Før det var jeg i ett langvarig forhold over 8 år, med mye psykisk og fysisk vold. 

Han jeg er med nå er verdens snilleste og tolmodigste type, men alikevel har jeg en dårlig magefølelse. 

Det er små-ting..

F.eks vist vi skal steke pizza og det står 17 min på pizzaen, så skal pizzaen ut på det 17 minuttet. Selv om den ikke er helt ferdig. 

Han skal alltid ha rett. Merker ofte vist vi er hjemme med foreldrene hans, eller med mine så skal han diskutere å det er ikke rom for andre en meningen hans. 

Vi var på middag med ett vennepar av oss, i bilen på vei hjem, så sa han at det var ikke for å kritisere, men den kalkunen hadde han gjort mye bedre. 

Han jobber på ett stort verft, der han har en leder-stilling. For litt siden så var det en svikt i noen av maskinene, som gjorde at det ble skader på en båt. Han påsto at det var ansatte på båten sin feil, som ikke hadde fulgt prosedyrer når dem skal inn på verftet for reperasjoner. 

Jeg har ofte tatt det opp med han, at han trenger ikke om å være så forbanna påståelig, å at han kan gi seg. Av å til er det greit å la andre få tro dem har rett, selv om dem nødvendigvis ikke har det. 

Men ellers i hverdagen er han fantastisk. Rydder, vasker klær, styrer å ordner. Lager middag. Gir meg skryt hver eneste dag for den minste ting. Forteller meg at han elsker hver en cm av meg. Samtidlig har jeg begynt å føle på at hele greia er ett skalke-skjul. 

Mistenker at det er bare jeg som er fucked up etter tidligere forhold? 😅🙈 

De eksemplene du kommer med er jo bare uenigheter og bagateller. Fremstår for meg som du er ute etter å ta han på noe. Flisespikkeri

Skrevet

Ts her, takk for svar. Har tenkt autistiske trekk selv. Han er supersmart, å elsker å lære. Han kan stort sett det meste, kan han ikke det så lærer han seg det. 

Jada, jeg får steke pizzaen lenger etter litt kvervulering. Forøvrig er han slik på risen også… Var en annen ting for litt siden, da var han sykt påståelig. Å da sa jeg at i dette tilfellet har jeg faktisk rett, å ikke faen om jeg gir meg på det. Jeg googlet å smalt det i tryne på han. Å jada, jeg fikk lov å ha rett 😅 

Han er full av empati og kjærlighet. Han bryr seg oppriktig om familien sin. Han har tatt til seg mine barn som det skulle være hans egne. Han lærer dem å stå på ski, mekke bil, snekre osv.. Men så er det slike småting, som jeg stusser i 🙈 I hverdagen er jo alt bare veldig veldig fint. Men så er det slike småting som får meg til å stusse… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts her, takk for svar. Har tenkt autistiske trekk selv. Han er supersmart, å elsker å lære. Han kan stort sett det meste, kan han ikke det så lærer han seg det. 

Jada, jeg får steke pizzaen lenger etter litt kvervulering. Forøvrig er han slik på risen også… Var en annen ting for litt siden, da var han sykt påståelig. Å da sa jeg at i dette tilfellet har jeg faktisk rett, å ikke faen om jeg gir meg på det. Jeg googlet å smalt det i tryne på han. Å jada, jeg fikk lov å ha rett 😅 

Han er full av empati og kjærlighet. Han bryr seg oppriktig om familien sin. Han har tatt til seg mine barn som det skulle være hans egne. Han lærer dem å stå på ski, mekke bil, snekre osv.. Men så er det slike småting, som jeg stusser i 🙈 I hverdagen er jo alt bare veldig veldig fint. Men så er det slike småting som får meg til å stusse… 

Bare gi dette GOOOD tid. Ikke forhast deg inn i noe samboerskap eller lignende. 

Anonymkode: b79eb...8ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...