AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #1 Del Skrevet 29. desember 2023 Nå er jeg så ufattelig lei av alkoholen og de negative konsekvensene den gir livet mitt. Jeg klarer ikke å ha det sånn mer. Nå vil jeg så prøve å få til et edru år i 2024. Hva skal til for å klare å nå det målet? Det er snakk om 1 år av livet mitt og når man ser det på den måten så er jo ikke 1 år lenge egentlig i forhold tio resten av livet jeg skal leve. Er ikke snakk om å slutte å drikke for alltid, men i hvert fall i 1 år. Jeg tror jeg hadde hatt veldig godt av et edru år, fordi de siste 4 årene mine har jeg festet, drukket meg full så og si hver gang. Negative konsekvenser gang på gang. Jeg ønsker å se hvilken effekt det vil ha på meg og livet mitt. Hvem vet, kanskje jeg finner ut at det slik jeg vil leve og ikke ønsker å starte å drikke igjen? Noen andre som har gjort dette og kan dele sine erfaringer? Til info. Nei jeg er ikke fysisk avhengig av alkohol så det er null problem der. Poenget er at når jeg først drikker så klarer jeg ikke å stoppe, jeg blir full og negative ting skjer…. Er også litt redd jeg kommer til å bli ensom og isolere meg hvis jeg slutter å drikke, fordi jeg er i 20-årene og mange sosiale sammenkomster består jo av alkohol. Hva om jeg føler meg utenfor? Blir sjenert? Blir fristet? Folk stiller spørsmål? Folk tror jeg er alkoholiker? Blir jeg ikke inkludert lenger? Anonymkode: d2a07...ab7 1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #2 Del Skrevet 29. desember 2023 Det er større sjanse for å sprekke, og dermed føle at man feile, hvis man setter et så stort mål. Hva med å heller si at du i 2024 skal drikke sjeldnere? Nå vet jeg ikke hvor ofte du drikker nå, men jeg ville heller hatt som mål å redusere det enn å være avholds da det er lettere å få til og dermed føle på mestring. Da ha et konkret mål. Ikke bare "drikke sjeldnere", men f.eks "drikke maks en gang annenhver måned" eller noe. Anonymkode: 4d04b...9a0 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #3 Del Skrevet 29. desember 2023 Det høres sunt ut! Heier på deg. Tenk på helsegevinsten... Anonymkode: 74349...66b 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #4 Del Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er større sjanse for å sprekke, og dermed føle at man feile, hvis man setter et så stort mål. Hva med å heller si at du i 2024 skal drikke sjeldnere? Nå vet jeg ikke hvor ofte du drikker nå, men jeg ville heller hatt som mål å redusere det enn å være avholds da det er lettere å få til og dermed føle på mestring. Da ha et konkret mål. Ikke bare "drikke sjeldnere", men f.eks "drikke maks en gang annenhver måned" eller noe. Anonymkode: 4d04b...9a0 Ja, jeg vet det er et veldig stort mål. Men jeg må jo bare ta en dag av gangen og tenke at "det går bra, det er snakk om 1 år av livet ditt". Dessverre så skulle jeg ønske at jeg klarte å drikke med måte, men det klarer jeg ikke. Og jeg orker ikke mer av de konsekvensene. Får å ikke snakke om hvor angst jeg har og deprimert jeg er i flere dager etter jeg har drukket… Da er det beste å bare la være helt. - ts Anonymkode: d2a07...ab7 3 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #5 Del Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det høres sunt ut! Heier på deg. Tenk på helsegevinsten... Anonymkode: 74349...66b Takk! Ja det er klart det er motiverende med de positive effektene av å ikke drikke. Ikke bare helsemessig, men livet generelt Anonymkode: d2a07...ab7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #6 Del Skrevet 29. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Takk! Ja det er klart det er motiverende med de positive effektene av å ikke drikke. Ikke bare helsemessig, men livet generelt Anonymkode: d2a07...ab7 Jeg er ikke avholds selv, men drikker mye mindre enn før. Det er sååå deilig å våkne opp uthvilt, uten fylleangst og bakrus i helgene 😁 Anonymkode: 74349...66b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 29. desember 2023 #7 Del Skrevet 29. desember 2023 Det skal jeg også. Fordi jeg er rusavhengig og vil ha tilbake lappen. Har 3,5 mnd hittil, men i kveld ble det plutselig veldig vanskelig å holde seg. Må holde meg fast i sofaen rett og slett. Jeg vil prøve å fylle dagene med mer innhold for å klare det. Blant annet får jeg meg hund om to uker. Håper på å møte nye mennesker via henne. 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #8 Del Skrevet 29. desember 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg vet det er et veldig stort mål. Men jeg må jo bare ta en dag av gangen og tenke at "det går bra, det er snakk om 1 år av livet ditt". Dessverre så skulle jeg ønske at jeg klarte å drikke med måte, men det klarer jeg ikke. Og jeg orker ikke mer av de konsekvensene. Får å ikke snakke om hvor angst jeg har og deprimert jeg er i flere dager etter jeg har drukket… Da er det beste å bare la være helt. - ts Anonymkode: d2a07...ab7 Jeg snakker ikke om å drikke med måte som i å drikke færre enheter når du først drikker, men om å drikke ved færre anledninger. Altså i stedet for tre ganger i måneden, bare en gang i måneden osv. Anonymkode: 4d04b...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #9 Del Skrevet 29. desember 2023 Jeg hadde det som nyttårsforsett for 20 år siden, og holdt forsettet. Ikke bare det men det funket så bra at jeg bestemte meg for å fortsette. Har ikke rørt en dråpe alkohol etter det. Dette klarer du! Anonymkode: 4a1dd...3b9 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #10 Del Skrevet 29. desember 2023 Masse fordeler. Helsegevinsten er stor. Og lommeboka jubler. Dessuten det å slippe å våkne fyllesyk eller med fylleangst er deilig, jeg er litt som deg, det blir fort litt for mye og da skjer negative ting. Jeg unnet meg noen øl i sommer, det er alt dette året. Savner det ikke lenger heller 😉 for meg hjalp det å se hvor mye kalorier og tull det er i alkohol også. Anonymkode: e7b0e...ff0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #11 Del Skrevet 29. desember 2023 Gi beskjed til venner og familie, så vil de nok vise forståelse. Har fått inntrykk av at det er blitt mer godtatt å være avholds nå. Du må belage deg på mange spørsmål,»hvorfor ikke, er du gravid, har du et problem med alkohol?» vær forberedt på å måtte forsvare deg. Bare svar at du har bestemt deg for å slutte. Jeg ble mer usosial, siden jeg ikke var så vant til festlige anledninger uten alkohol, men det er en treningssak. Øv deg på smaltalk;-) Jeg sørger alltid for å være den siste som kommer på fest og den første som går, slik holder jeg ut fyllestøy og høylytt sang. Om du liker å kjøre kan du være sjåfør? Jeg måtte slutte p.g.a. helseproblemer, så jeg hadde ikke noe valg. Men artig kan jeg ikke påstå det er. Tenk på helsegevinsten, mestringsfølelsen og alle pengene du sparer. Og sist, men ikke minst; den edrue sitter alltid på sannheten!» 😂😂😂 Anonymkode: 74654...77d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #12 Del Skrevet 29. desember 2023 Ei venninne av meg hadde litt av samme problematikken som deg. Absolutt ikke avhengig av alkohol, men klarte aldri å la være å drikke seg full når hun først drakk. Hun klarte et år uten å drikke, og har kun sett fordeler med det. Humøret har vært bedre, færre dager kasta bort på å være bakfull, penger man kan bruke på andre ting. Hun reiser for eksempel mye. Jeg vet at hun har drukket litt etter året var omme, men ikke på langt nær som hun pleide. Selv har jeg gått nesten uten alkohol i ett år nå, og de siste 3,5 månedene helt uten. Alkohol gir meg lite. Det gjør meg nedfor dagene etterpå, det er dyrt, det er kaloririkt og jeg fant ut at jeg ikke trenger å drikke for å kose meg. Jeg har det like moro med vennene mine uten alkohol. Jeg drikker brus eller alkoholfritt istedenfor. Det er ikke sikkert jeg alltid kommer til å holde meg unna alkohol, men akkurat nå elsker jeg det! Anonymkode: 90d73...7ca 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 29. desember 2023 #13 Del Skrevet 29. desember 2023 4 måneder er det meste jeg har klart. Blir verre i jula, påska og sommeren. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tom Peng Pung Skrevet 29. desember 2023 #14 Del Skrevet 29. desember 2023 (endret) Jeg er en tidligere helgoholiker som sluttet å drikke meg full for mange år siden, beste avgjørelsen jeg har tatt, mer penger til overs, mindre anger, bedre helse og ikke minst så slipper jeg fyllerør fra andre, på slutten følte jeg at det kostet mer enn det smakte, gjør sånn som jeg gjorde, spar pengene å bruk de til noe mer givende, som feks hobby eller tur til ett annet land, vær forberedt på at gamle drikkekompiser blir sur, for ingen liker å drikke alene Endret 29. desember 2023 av Tom Peng Pung Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #15 Del Skrevet 29. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå er jeg så ufattelig lei av alkoholen og de negative konsekvensene den gir livet mitt. Jeg klarer ikke å ha det sånn mer. Nå vil jeg så prøve å få til et edru år i 2024. Hva skal til for å klare å nå det målet? Det er snakk om 1 år av livet mitt og når man ser det på den måten så er jo ikke 1 år lenge egentlig i forhold tio resten av livet jeg skal leve. Er ikke snakk om å slutte å drikke for alltid, men i hvert fall i 1 år. Jeg tror jeg hadde hatt veldig godt av et edru år, fordi de siste 4 årene mine har jeg festet, drukket meg full så og si hver gang. Negative konsekvenser gang på gang. Jeg ønsker å se hvilken effekt det vil ha på meg og livet mitt. Hvem vet, kanskje jeg finner ut at det slik jeg vil leve og ikke ønsker å starte å drikke igjen? Noen andre som har gjort dette og kan dele sine erfaringer? Til info. Nei jeg er ikke fysisk avhengig av alkohol så det er null problem der. Poenget er at når jeg først drikker så klarer jeg ikke å stoppe, jeg blir full og negative ting skjer…. Er også litt redd jeg kommer til å bli ensom og isolere meg hvis jeg slutter å drikke, fordi jeg er i 20-årene og mange sosiale sammenkomster består jo av alkohol. Hva om jeg føler meg utenfor? Blir sjenert? Blir fristet? Folk stiller spørsmål? Folk tror jeg er alkoholiker? Blir jeg ikke inkludert lenger? Anonymkode: d2a07...ab7 Jeg var litt som deg. Men nok i noe mindre omfang. Men drittlei av alkoholens negative effekter. så jeg bestemte meg for et år siden. Har ikke vært full i hele 2023. Har ikke gått for null, men har en limit på maks 2 øl i uka. og maks 4 øl i måneden. Har klart å holde desse grensene mine og har 350 helt alkoholfrie dager i 2023. Livet er veldig mye bedre. Dette har funka for meg, men null alkohol er kanskje bedre for deg. Du må kjenne selv på dette og vurdere i forhold ril selvdisiplin. Jeg tar det dag for dag og bruker en app sim heter Try Dry for å holde oversikt over edrudager og alkoholenheter. For meg har dette fungert veldig bra! Anonymkode: 1585c...f6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 29. desember 2023 #16 Del Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen andre som har gjort dette og kan dele sine erfaringer? Ja gjorde dette som 20 åring, og klare det med glans. Det kostet meg egentlig veldig lite. Alt avhenger av motivasjonen da Jeg fortalte det til alle som bare lo av meg, og det var mer en nok god nok motivasjon for meg, Det ble liksom en "greie" som jeg stod for og gjennomførte. Vil du gjøre det mer permanent ? Ikke gå ut med det, ikke bind det opp mot et nyttårsforsett, gjør det heller om til en livsstil, fordi du faktisk vil det. Det har sine store fordeler og kanskje sine bakdeler. Det hele er jo opp til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 29. desember 2023 #17 Del Skrevet 29. desember 2023 Jeg tror du klarer det. Du sier du ikke er fysisk avhengig, så jeg har sterk tro på at du klarer det! Husk om du skulle feile, så er ikke det verdens undergang. Shit happens, da reiser man seg igjen og fortsetter som om ingenting skjedde. Det er lov å feile! Dette klarer du! ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #18 Del Skrevet 29. desember 2023 Kan anbefale deg å sjekke Maria Mena på Instagram. Hun har kuttet ut alkohol, og skriver ganske mye om det. Hun virker veldig fornøyd med avgjørelsen, så kanskje det kan inspirere? Tror også hun gir en del konkrete råd. Anonymkode: 5dd50...134 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #19 Del Skrevet 29. desember 2023 Det klarer du fint. Bare det å vokne opp i helgene og være uthvilt. Sparer masse penger, og fr en generelt bedre helse. Si fra til venner at du vil være med på fest og være sosial uten alkohol. Jeg har det gøy på fester uten alkohol, spørs hvor full folk blir da. Men jeg har kuttet ut alkohol for mange år siden fordi jeg fikk slik fylleangst. Orker det ikke. Veldig glad for dette valget. Kjipt i starten med drikkepress, men når jeg er på fest nå og danser og skravler og er edru merker jeg folk synes det er kult, og sier selv de har lyst å kutte ut alkoholen Anonymkode: 619f5...6a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #20 Del Skrevet 29. desember 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Det klarer du fint. Bare det å vokne opp i helgene og være uthvilt. Sparer masse penger, og fr en generelt bedre helse. Si fra til venner at du vil være med på fest og være sosial uten alkohol. Jeg har det gøy på fester uten alkohol, spørs hvor full folk blir da. Men jeg har kuttet ut alkohol for mange år siden fordi jeg fikk slik fylleangst. Orker det ikke. Veldig glad for dette valget. Kjipt i starten med drikkepress, men når jeg er på fest nå og danser og skravler og er edru merker jeg folk synes det er kult, og sier selv de har lyst å kutte ut alkoholen Anonymkode: 619f5...6a7 Ja folk er stort sett kule med det og bryr seg generelt lite. Jeg skrev litt over her om hvordan jeg har kutta alkohol mye ned i 2023. Jeg bor i byen og er ikke på typiske bygdefester. Jeg er mye ute på byen, stort set et par ganger i uka, men velger i de aller fleste tilfeller nå alkoholfritt. Det er null stress og jeg er nå i et miljø der det egentlig er lite fyll generelt så om man drikker Munkholm eller alkoholholdig pils spiller egentlig ingen rolle. Ingen bryr seg og det er ganske vanlig at folk bestiller alkoholfritt ute på byen nå i 2023. Men for en del år tilbake når jeg vokste opp på bygda med typiske bygdefester så hadde det nok blitt sett litt rart på å komme med munkholm på fest. Skjønner at det kan være vanskeligere å kutte ned alkohol da. Anonymkode: 1585c...f6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå