AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #1 Skrevet 29. desember 2023 Jeg er ikke der ennå, men den dagen kommer før eller siden. Med tanke på hvordan fremtiden ser ut i Norge så hadde jeg for min del ønsket en utvei før det kommer til et punkt hvor jeg blir hjelpetrengende. Med utvei mener jeg en mulighet til å kunne sovne inn uten noen problemer. I Norge finnes ikke et slikt tilbud for de som ønsker en mulighet til bestemme over eget liv. Jeg mener vi som samfunn må tørre å ta diskusjonen og aller helst tilby dette til samtykkekompetente mennesker. Hva er dine tanker? Anonymkode: 1642e...5bb 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #2 Skrevet 29. desember 2023 Ingen skal pålegges å ta livet av et annet menneske fordi de ikke vil leve lenger. Det kan du fint fikse på egen hånd. For øvrig er det mange som har det godt på sykehjem, trives der og har god livskvalitet. Anonymkode: a7d54...068 7 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #3 Skrevet 29. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ingen skal pålegges å ta livet av et annet menneske fordi de ikke vil leve lenger. Det kan du fint fikse på egen hånd. For øvrig er det mange som har det godt på sykehjem, trives der og har god livskvalitet. Anonymkode: a7d54...068 Det er ingen som pålegges noe og det er bedre at folk kan avslutte livet i verdighet. Anonymkode: 1642e...5bb 7
Brunello Skrevet 29. desember 2023 #4 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen skal pålegges å ta livet av et annet menneske fordi de ikke vil leve lenger. Det kan du fint fikse på egen hånd. For øvrig er det mange som har det godt på sykehjem, trives der og har god livskvalitet. Anonymkode: a7d54...068 Tror ikke det er mange. I Oslo og kommunene rundt skal du være så dårlig at du nærmest er død (i alle fall sterkt pleietrengende) før du får sykehjemsplass. 6 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #5 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ikke der ennå, men den dagen kommer før eller siden. Med tanke på hvordan fremtiden ser ut i Norge så hadde jeg for min del ønsket en utvei før det kommer til et punkt hvor jeg blir hjelpetrengende. Med utvei mener jeg en mulighet til å kunne sovne inn uten noen problemer. I Norge finnes ikke et slikt tilbud for de som ønsker en mulighet til bestemme over eget liv. Jeg mener vi som samfunn må tørre å ta diskusjonen og aller helst tilby dette til samtykkekompetente mennesker. Hva er dine tanker? Anonymkode: 1642e...5bb Aktiv dødshjelp er forbudt. Anonymkode: aba9b...69d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #6 Skrevet 29. desember 2023 Just now, Brunello said: Tror ikke det er mange. I Oslo og kommunene rundt skal du være så dårlig at du nærmest er død (i alle fall sterkt pleietrengende) før du får sykehjemsplass. Samme observasjon et annet sted i landet. Anonymkode: 1642e...5bb 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #7 Skrevet 29. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Aktiv dødshjelp er forbudt. Anonymkode: aba9b...69d Tråden handler om at det er noe staten bør revurdere. Anonymkode: 1642e...5bb 7
visp Skrevet 29. desember 2023 #8 Skrevet 29. desember 2023 Jeg er helt enig med deg ts. Men tenker at man kan samtykke selv om man har blitt dement også, om det er i begynnerstadiet. Vil tro mange kjenner på et behov for en utvei da. 7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #9 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ingen som pålegges noe og det er bedre at folk kan avslutte livet i verdighet. Anonymkode: 1642e...5bb Har vært nærmeste pårørende til noen som døde i omsorgsbolig. Kan ikke si noe annet enn at det var verdig, både tiden hen bodde der og selve slutten på livet. Håper jeg får dø på samme måte. Anonymkode: 54f1f...c68 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #10 Skrevet 29. desember 2023 1 minutt siden, visp said: Jeg er helt enig med deg ts. Men tenker at man kan samtykke selv om man har blitt dement også, om det er i begynnerstadiet. Vil tro mange kjenner på et behov for en utvei da. Man kunne kanskje tenke seg en slags fremtidsfullmakt som selvsagt kan trekkes når som helst. Men det er noen betenkeligheter også som at hvis folk begynner å føle at de er en belastning så kan de ta valg for å skåne andre. Det er selvsagt ikke riktig. Anonymkode: 1642e...5bb 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #11 Skrevet 29. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har vært nærmeste pårørende til noen som døde i omsorgsbolig. Kan ikke si noe annet enn at det var verdig, både tiden hen bodde der og selve slutten på livet. Håper jeg får dø på samme måte. Anonymkode: 54f1f...c68 Keg håper selvsagt på en verdig og god eldreomsorg, men jeg ønsker også at det skal være en mulighet til å bestemme over eget liv og en vei ut. Anonymkode: 1642e...5bb 5
visp Skrevet 29. desember 2023 #12 Skrevet 29. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man kunne kanskje tenke seg en slags fremtidsfullmakt som selvsagt kan trekkes når som helst. Men det er noen betenkeligheter også som at hvis folk begynner å føle at de er en belastning så kan de ta valg for å skåne andre. Det er selvsagt ikke riktig. Anonymkode: 1642e...5bb Ja, det vil være vanskelige spørsmål å diskutere. Angående verdig avslutning på sykehjem som en over her nevner; så har jeg sett det motsatte. Folk som har møtt slutten i den mest uverdige tilstanden de kunne tenke seg. 6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #13 Skrevet 29. desember 2023 Just now, visp said: Ja, det vil være vanskelige spørsmål å diskutere. Angående verdig avslutning på sykehjem som en over her nevner; så har jeg sett det motsatte. Folk som har møtt slutten i den mest uverdige tilstanden de kunne tenke seg. Jeg har også sett litt selv og ikke minst det som har kommet frem om eldreomsorg på TV. Det er helt grusomt. Anonymkode: 1642e...5bb 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #14 Skrevet 29. desember 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen skal pålegges å ta livet av et annet menneske fordi de ikke vil leve lenger. Det kan du fint fikse på egen hånd. For øvrig er det mange som har det godt på sykehjem, trives der og har god livskvalitet. Anonymkode: a7d54...068 Det er ikke sant det du skriver «at det kan du fint fikse på egen hånd». Når man når en viss alder, bør man kunne få litt hjelp til å bare sovne inn. Det er ikke så lett å fikse som du tror. Anonymkode: a5974...bb5 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #15 Skrevet 29. desember 2023 Jeg tenker det er naturlig å tenke mer i banene; hvordan kan jeg holde meg friskest mulig, lengst mulig? Hvordan kan jeg tilpasse mine omgivelser til å være selvstendig lenge nok? Hvilken hjelp kan jeg kjøpe meg privat? Hvilke medisinske valg skal jeg ta for meg selv? Oppsummert tenker jeg å flytte i aldersbolig tidlig, holde seg i form, kjøpe tjenester som renhold, snømåking, matlevering e.l. Kanskje noen private omsorgstjenester ved behov. Personlig tenker jeg også å ta en vurdering av når jeg ikke lenger ønsker gjenoppliving ved hjertestans, hvilke lidelser jeg skal behandle (skal jeg behandle høyt blodtrykk når jeg er 85, eller aksepterer jeg risikoen for å dø av slag da?) etc. Anonymkode: 0b2b7...c58 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #16 Skrevet 29. desember 2023 Jeg er helt enig i at aktiv dødshjelp kan være bra for noen. Det er noe man bør kunne få velge hvis man har en sykdom man kommer til å dø av innen en viss tid (f.eks innen 5 år). Det gir en verdig og smertefri død. Hvis folk hadde sett hvor ekstreme smerter noen mennesker kan ha på det siste og hvor tortur det er, tror jeg flere hadde vært åpen for aktiv dødshjelp. Og det er ingen som da pålegges å ta livet av noen. Dette vil isåfall gjøres steder der folk har frivillig blitt ansatt, og det er en selv som må trykke på knappen som gir en dødelig dose medisin. Anonymkode: 5cd0c...23e 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #17 Skrevet 29. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker det er naturlig å tenke mer i banene; hvordan kan jeg holde meg friskest mulig, lengst mulig? Hvordan kan jeg tilpasse mine omgivelser til å være selvstendig lenge nok? Hvilken hjelp kan jeg kjøpe meg privat? Hvilke medisinske valg skal jeg ta for meg selv? Oppsummert tenker jeg å flytte i aldersbolig tidlig, holde seg i form, kjøpe tjenester som renhold, snømåking, matlevering e.l. Kanskje noen private omsorgstjenester ved behov. Personlig tenker jeg også å ta en vurdering av når jeg ikke lenger ønsker gjenoppliving ved hjertestans, hvilke lidelser jeg skal behandle (skal jeg behandle høyt blodtrykk når jeg er 85, eller aksepterer jeg risikoen for å dø av slag da?) etc. Anonymkode: 0b2b7...c58 Gode betraktninger og absolutt relevante. Jeg hadde nok ønsket en mulighet til å bypass alt det om livssituasjonen tilsier det. Anonymkode: 1642e...5bb
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2023 #18 Skrevet 29. desember 2023 Brunello skrev (29 minutter siden): Tror ikke det er mange. I Oslo og kommunene rundt skal du være så dårlig at du nærmest er død (i alle fall sterkt pleietrengende) før du får sykehjemsplass. Fordi om terskelen er høy for å få plass, så er ikke det det samme som at det er en dårlig plass å være. Anonymkode: e2989...bbf
Gjest vintersolverv Skrevet 29. desember 2023 #19 Skrevet 29. desember 2023 Problemet er at det alltid vil være noen som misbruker det om det fantes et slikt alternativ. Man kan for eksempel tenke seg en gammel tante som blir manipulert til å ta sitt eget liv av sin narsissistiske familie fordi de vil ha arven hennes...
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 29. desember 2023 #20 Skrevet 29. desember 2023 Tittelen og innholdet er egentlig to diskusjoner. Som travel nurse har jeg sett en del sykehjem rundt i Norge og kan egentlig bare si at alle disse kvinnene (og noen menn) som bor i kommunene og jobber stille og hver dag for at de gamle skal ha det så bra som mulig, burde hatt Nobels fredspris. De gjør en fantastisk jobb som de som bare kommer innom og besøket tante Agnes en halv time andre juledag ikke kan fatte rekkevidden av. Min påstand er at sykehjem i Norge har en utrolig høy kvalitet. Men av innlegget ditt, TS, ser du at de som er på sykehjem er kommet i en livssituasjon du ikke ønsker deg selv, og det er en helt annen diskusjon. Ønsker vi virkelig dette forlengede livet på et sykehjem der vi trenger hjelp til alt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå