Gå til innhold

Anbefaler alle å lese "det helvetet jeg kalte kjærlighet"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forfatter Lena Bivner.

Jeg har nettopp lest den, og vi tåler altfor mye av kjærester og menn/damer fordi vi blir faktisk blind av kjærlighet.

Det er så lett å dømme andre som er i et slikt forhold, for vi klarer ikke helt å sette oss inn i det, hvor vanskelig det er å gå fra en partner som kan være så ondskapsfull, de pusher grensene mer og mer, men de blir godtatt pga vi er så forelsket og vi finner unnskyldninger for kjæresten vår som er slik. 

Jeg skrek innvendig av frustrasjon av boka, at hun må jo dumpe ham! Men jeg forsto også at det er forferdelig vanskelig også. Man blir avhengig av personen fordi de viser små drypp av en perfekt tilværelse innimellom utbruddene, og det gir et lite håp om bedring.

Jeg har vært i et lignende forhold, men ikke så ekstremt, men bare det har gjort at jeg har mistet troen på den store kjærligheten. Jeg stoler ikke på at de mennene jeg møter ikke plutselig en dag skal begynne å kontrollere meg. 

Jeg leser flere innlegg her også, og tenker bare "løp mens du kan", men forstår at det ikke er så lett.

Men les boka, kanskje dere får en øyeåpner og tenker over forholdet deres, dere som kanskje er i forelskelsesfasen og opplever små røde flagg, men er så forelsket at dere godtar det. Kanskje dere har en venninne som forteller om en vanskelig kjæreste, så får dere mer forståelse og kanskje kan hjelpe.

Kanskje dette er noe dere alle vet fra før av, men for meg ga det meg mye. Jeg har tatt på meg skylda for mye i mitt tidligere forhold, men skjønner nå at det ikke var min skyld. 

Anonymkode: 03f8c...813

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant navn 😀 Tusen takk, ts! Skal sjekke denne boka 

Anonymkode: 34cf7...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Interessant navn 😀 Tusen takk, ts! Skal sjekke denne boka 

Anonymkode: 34cf7...67b

Bare hyggelig :)

Jeg har hørt den på lydbok, da, på nextory.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest boka; tror dette heter "livet". En relasjon er ikke alltid slik at det er én god person, og én ond person. Ikke alltid en som kontrollerer deg, manipulerer deg, er narsissist osv.

Selvsagt må man vurdere en person man er i ferd med å bli sammen med, om dere passer sammen, men at man etter ti år med ekteskap, barn, hus og to biler plutselig  oppdager at han er en manipulerende j*vel har jeg lite tro på er riktig virkelighetsoppfatning

Anonymkode: 3ec78...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Tittelen snakker til meg så vil gjerne lese den! Må bare spørre av hensyn til min ptsd fra det helvetet jeg kalte kjærlighet: inneholder den skildringer av vold? Altså beskrivelser av episoder og ordrett ting som blir sagt i trakassering osv? 

Anonymkode: 6611b...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den poppa opp som forslag på Nextory hos meg i går faktisk, synes den virket interessant. Skal ta en liten lytt nå 😊

Anonymkode: 1f8f7...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for tips! Tittelen snakker til meg så vil gjerne lese den! Må bare spørre av hensyn til min ptsd fra det helvetet jeg kalte kjærlighet: inneholder den skildringer av vold? Altså beskrivelser av episoder og ordrett ting som blir sagt i trakassering osv? 

Ja, det vil jeg si det er. Jeg kjente meg stressa av å høre noe av det, så kanskje du bør være litt forsiktig!

Så vondt at du har måtte oppleve dette. Håper det går bedre med deg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest boka; tror dette heter "livet". En relasjon er ikke alltid slik at det er én god person, og én ond person. Ikke alltid en som kontrollerer deg, manipulerer deg, er narsissist osv.

Selvsagt må man vurdere en person man er i ferd med å bli sammen med, om dere passer sammen, men at man etter ti år med ekteskap, barn, hus og to biler plutselig  oppdager at han er en manipulerende j*vel har jeg lite tro på er riktig virkelighetsoppfatning

Kanskje du heller skal lese boka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så klart det ikke er sånn, men det sier jo verken jeg eller boka noe om. Jeg vil bare øke forståelsen på hvorfor kloke og sterke mennesker havner inn i en slik relasjon! Hvor lett det er å bli blind. Har ingenting med om man passer sammen eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneguiden... jeg vet at jeg nevnte en boktittel her, men her treffer jeg jo ikke målgrupper med innlegget mitt! Jeg ville hjelpe de som sliter i forhold, ikke diskutere en bok! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narsissist/psykopat, helt klassisk etter boken.

Det er alltid tells eller røde flagg tidlig i relasjonen, derfor er TID veldig viktig.

Jeg har ikke lest boken, men en anmeldelse av boken. 

Det var påpekt at denne mannen ikke likte barna(?) før de flyttet sammen, det er et stort, alvorlig rødt flagg som får folk flest til å rygge, avslutte relasjonen eller løpe.🔺

Anonymkode: 67228...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og så klart det ikke er sånn, men det sier jo verken jeg eller boka noe om. Jeg vil bare øke forståelsen på hvorfor kloke og sterke mennesker havner inn i en slik relasjon! Hvor lett det er å bli blind. Har ingenting med om man passer sammen eller ikke. 

Kommer helt an på psykopen/narsissisten og hvordan de bærer masken, de kan holde den ganske lenge og hekte objektet før de virkelig begynner å bryte ned objektet.

De har ulike verktøy, de tåkelegger, driver med gashlighting, små stikk, nedsettende ord, triangulering. de skylder alt på objektet, nedsettende vitser om objektet, de isolerer, setter opp falske rykter, lyger osv... 

Alle kan havne i en slik relasjon, derfor er kunnskap viktig- og tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lest den boka de siste dagene. Og jeg hadde håpet på at jeg skulle få en forklaring på hvorfor disse damene finner seg i dette, gang på gang! 

Forfatteren nevnte seg selv som «sterke Lena» flere ganger. Men nei, hun er ikke sterk. 

Jeg ble provosert gjennom hele boka, gang på gang. Jeg klarer fortsatt ikke å forstå hvorfor man velger å la seg behandle på den måten. Og det verste er når man går så langt som å la sine egne barn også lide? 

Dette er veldig vanskelig for meg å forstå siden jeg aldri har vært borti dette selv. Men jeg vil så gjerne forstå. Siden jeg har en venninne som holder på på samme måten. 

Så denne boken hjalp ikke meg, men jeg håper og tror den kan hjelpe andre i samme situasjon. 

Jeg har et par andre bøker på lista i samme sjanger jeg skal lese, så kanskje jeg får en bedre forståelse da. 

Anonymkode: dad22...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kommer helt an på psykopen/narsissisten og hvordan de bærer masken, de kan holde den ganske lenge og hekte objektet før de virkelig begynner å bryte ned objektet.

De har ulike verktøy, de tåkelegger, driver med gashlighting, små stikk, nedsettende ord, triangulering. de skylder alt på objektet, nedsettende vitser om objektet, de isolerer, setter opp falske rykter, lyger osv... 

Alle kan havne i en slik relasjon, derfor er kunnskap viktig- og tid.

Er så enig, er derfor jeg ville dele denne boka med de på samlivsforumet, for det kommer ofte spørsmål der om slike ting! Dessverre ble tråden flyttet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har faktisk lest den boka de siste dagene. Og jeg hadde håpet på at jeg skulle få en forklaring på hvorfor disse damene finner seg i dette, gang på gang! 

Forfatteren nevnte seg selv som «sterke Lena» flere ganger. Men nei, hun er ikke sterk. 

Jeg ble provosert gjennom hele boka, gang på gang. Jeg klarer fortsatt ikke å forstå hvorfor man velger å la seg behandle på den måten. Og det verste er når man går så langt som å la sine egne barn også lide? 

Dette er veldig vanskelig for meg å forstå siden jeg aldri har vært borti dette selv. Men jeg vil så gjerne forstå. Siden jeg har en venninne som holder på på samme måten. 

Så denne boken hjalp ikke meg, men jeg håper og tror den kan hjelpe andre i samme situasjon. 

Jeg har et par andre bøker på lista i samme sjanger jeg skal lese, så kanskje jeg får en bedre forståelse da. 

Hun snakker nok til seg selv som "sterke Lena" fordi hun håper på å bygge en karakter som er sterk, som er selvstendig og som er idealet hun ser opp til. Når hun i realiteten føler seg liten, ikke god nok, svak osv... 

Det har med barndommen å gjøre, at noen har fått henne til å føle seg "ikke god nok", og derfor bruker det som en fasit og bygger opp et selv basert på forsvarsmekanismen mot denne "ikke god nok" følelsen. 

Den glade nyheten er at hun aldri var "ikke god nok". Derfor er det viktig å gå tilbake til barndommen og se på ulike scenarioer som har skjedd som har fått deg til å føle deg "ikke god nok". Da kan du bryte med det "falske selvet" du har bygget, det forsvaret mot å "ikke bli akseptert", og leve ditt liv fritt og uten begrensninger.

Det er starten på å slutte med "people pleasing", et handlingsmønster som nettopp har med barndomstraumer å gjøre, "ikke god nok" traumene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vil du dele tittel på bøkene du vil lese?

Jeg har vært i et slikt forhold, ikke så ekstremt som dette da. Og jeg klarte til en voss grad å sette grenser for meg selv, men ble gaslightet så mye at jeg trodde alt var min feil.

Men ja, jeg ble også forferdelig frustrert av denne boka! Men det er så vanskelig å vite hva man hadde gjort selv i en slik situasjon. 

Kjempefint for venninnen din med en venn som deg som prøver å forstå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, det vil jeg si det er. Jeg kjente meg stressa av å høre noe av det, så kanskje du bør være litt forsiktig!

Så vondt at du har måtte oppleve dette. Håper det går bedre med deg❤️

Takk for svar, da må jeg ta det i små doser på gode dager og ikke finne på å høre når jeg er litt skjør og lett kan retraumatiseres.

Men takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Den skal jeg sjekke ut.

Har selv vært i et slikt forhold for over 20 år siden, det satte sine spor for å si det sånn..sett i ettertid var det "røde flagg" fra første date men jeg lukket øynene. Men er heldigvis ut av dette for lenge siden og har det bra med meg selv! Viktig å minne seg selv på at de aller, aller fleste menn (og kvinner for den del) er greie, alrighte folk!

Selv får jeg ofte en dårlig magefølelse når jeg støter på narsissister og lignende folk nå, og kutter da ut dem med en gang. Ikke alltid jeg klarer å sette fingeren på hva det er da..

Anonymkode: cb23c...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er utrolig vanskelig å forstå. Og provoserende faktisk, når man ser venninner innlede det ene elendige forholdet etter det andre. Spesielt, når alle alarmklokker ringer høylytt, lenge før de har flyttet sammen, eventuelt fått barn. 

Jeg klarer faktisk ikke å forstå at enkelte fortsetter å være forelsket i noen som behandler dem dårlig. Har en venninne som traff en mann for mange år siden. Hun hadde et barn fra før. Og han var slett ikke snill mot dette barnet. Alle så det, og alle sa ifra. "Men jeg har så sterke følelser for han" var alltid der samme oppgulpet fra henne. Man er totalt ute å kjøre, når man setter en mann foran sitt eget barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vil du dele tittel på bøkene du vil lese?

Jeg har vært i et slikt forhold, ikke så ekstremt som dette da. Og jeg klarte til en voss grad å sette grenser for meg selv, men ble gaslightet så mye at jeg trodde alt var min feil.

Men ja, jeg ble også forferdelig frustrert av denne boka! Men det er så vanskelig å vite hva man hadde gjort selv i en slik situasjon. 

Kjempefint for venninnen din med en venn som deg som prøver å forstå! 

De jeg har på lista er: 

«Hjernevasket» av Stefan Malmström 

«Det usynlige buret» av Rebecca Romero

«Kjærlighetens skyggeside» av Lou Lilja 

«Når ingen hører, når ingen ser» av Ida Mortenson 

Alle finnes på Nextory. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...