Gå til innhold

Fikk forenklet forelegg, hjelp!

aprmanne

Anbefalte innlegg

Fikk brev av Politiet idag, og det står det er forenklet forelegg. Jeg skal ha kjørt på en hastighet av 96 km/t på en 70 km/t vei (Opera tunellen under Oslo (P2)). Forelegget ligger på 12 100kr.

Til mitt forsvar, kjørte jeg fortere fordi det var fare for at søsteren min skulle miste flyet på  Gardermoen. Det var ganske mye trafikk mellom Drammen og Oslo. Det var også helt trygt å kjøre basert på min vurdering. 

Jeg er en student (20 år gammel), og dette forelegget er tydeligvis ganske mye. Er det mulig å delbetale en slik betaling? Eller å forminske beløpet? Eller unngå å betale i det hele tatt?

Takk på forhånd for svar:)

Endret av aprmanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

aprmanne skrev (2 minutter siden):

Fikk brev av Politiet idag, og det står det er forenklet forelegg. Jeg skal ha kjørt på en hastighet av 96 km/t på en 70 km/t vei (Opera tunellen under Oslo (P2). Forelegget ligger på 12 100kr.

(1): Til mitt forsvar, kjørte jeg fortere fordi det var fare for at søsteren min skulle miste flyet på  Gardermoen. Det var ganske mye trafikk mellom Drammen og Oslo. Det var også helt trygt å kjøre basert på min vurdering. 

Jeg er en student (20 år gammel), og dette forelegget er tydeligvis ganske mye. Er det mulig å delbetale en slik betaling? (2): Eller unngå å betale i det hele tatt?

1. Det spiller overhodet ingen rolle hvorfor.

2. Nei.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis gjorde noen andre en annen vurdering. Du må selvsagt betale.

Anonymkode: 3c2c6...993

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har dårlig tid er ingen unnskyldning, og din vurdering er irrelevant.
Delebetaling er for øverig mulig

Anonymkode: 92074...86c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

aprmanne skrev (35 minutter siden):

Fikk brev av Politiet idag, og det står det er forenklet forelegg. Jeg skal ha kjørt på en hastighet av 96 km/t på en 70 km/t vei (Opera tunellen under Oslo (P2)). Forelegget ligger på 12 100kr.

Til mitt forsvar, kjørte jeg fortere fordi det var fare for at søsteren min skulle miste flyet på  Gardermoen. Det var ganske mye trafikk mellom Drammen og Oslo. Det var også helt trygt å kjøre basert på min vurdering. 

Jeg er en student (20 år gammel), og dette forelegget er tydeligvis ganske mye. Er det mulig å delbetale en slik betaling? Eller å forminske beløpet? Eller unngå å betale i det hele tatt?

Ja, du kan delbetale. Alt dette skal stå i brevet? 

Du kan dele opp betalingen din her https://www.sismo.no/no/pub/kravtyper/boter/forenklet-forelegg

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du betale. At søsteren din skulle rekke flyet er ingen unnskyldning. Dere skulle reist før. Så er bare å bla opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan selvsagt ikke slippe unna. Du har kjørt 26 km over fartsgrensen. Dvs at speedometeret viste over 100 km/t. 

10 km/t mer så hadde du mistet lappen 

Anonymkode: aafbe...9ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare så det er sagt… her hadde du gullhår i ræva. Hadde du blitt målt til èn km mer over fartsgrensen, så hadde du blitt anmeldt og mista lappen. Tenk på det neste gang.

Rettelse: 11km mer da det er over 60-sone. Uansett hårreisende fort.

Endret av KaraThrace
Rettelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan delbetale. Helt ned til 100-150kr/mnd. Gå inn på Sismo.no

Anonymkode: a0dbd...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

aprmanne skrev (45 minutter siden):

Du valgte selv å trø gassen inn. Dermed trenger du ikke forsvare dine handlinger. Det var trygt basert på din vurdering ? Da bør du tenke deg om flere ganger neste gang du begynner og skal vurdere noe. Det er absolutt ingen grunn for å trø gassen inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du kan selvsagt ikke slippe unna. Du har kjørt 26 km over fartsgrensen. Dvs at speedometeret viste over 100 km/t. 

10 km/t mer så hadde du mistet lappen 

Anonymkode: aafbe...9ec

nei, den viste 96 km/t 🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fu kan velge noen dager i fengsel isteden for boten. Skal stå antall dager på forelegget. 

Anonymkode: a7648...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle har en grunn for at de kjører for fort, og det hjelper ikke. 
til og med ambulanser kan få bot om de kjører for fort uten blålys for å rekke ei ferge. 
Til og med en lege som kjørte lege bil fikk bot da hun kjørte for fort, hun prøvde seg på at det var jobbrelatert, mel hjalp ikke. Hun skulle hjem å rekke en kamp på tv. 
Det er jævla sure penger, og høye summer.. men du må bare betale det 

Anonymkode: e334d...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Fu kan velge noen dager i fengsel isteden for boten. Skal stå antall dager på forelegget. 

Anonymkode: a7648...ae1

Det er ikke noe som er fritt frem å velge, nei.

Anonymkode: a49ba...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man skulle økt alderen på lappen til 20. Kanskje 25 🧐

Anonymkode: 8ca85...ee9

Lappen på tung mc kan en ikke ta før en er 24 om en ikke har førerkort på noe tohjuling fra før, kanskje ikke dum ide for bil heller

Anonymkode: 41ba1...264

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...