AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #1 Del Skrevet 27. desember 2023 La på meg 15 kg for mye ved en depresjon.. Nå vil jeg ned i vekt og har begynt å gå. Klarer max 4 km før jeg får vondt på siden av kneet. Må hvile flere dager før jeg kan gå særlig igjen. Aldri hatt kneproblemer..Er 44 år. Hva kan dette være. Legen sier bare det er belastning? Anonymkode: 116e7...dd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #2 Del Skrevet 27. desember 2023 Da synes jeg du skal stole på legen. I tillegg vil du sikkert ha nytte av styrketrening, for det gjør at kroppen din tåler belastning bedre, og sterke muskler gjør at du beveger deg riktigere. Lykke til! Anonymkode: 73ce9...951 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #3 Del Skrevet 27. desember 2023 Det kan være litt overbelastning hvis du ikke har gått noe særlig tidligere. Prøv en knestøtte med skinne i sidene. Voltarol forte gel kan hjelpe ved smerter. Prøv å gå mye kortere turer og øk heller mengden etterhvert. Du vil gå mye fortere ned i vekt ved å spise mindre. Trim har mindre å si for å gå ned i vekt. Du må trimme veldig mye for å oppnå vektnedgang uten å spise mindre. Anonymkode: b2ee1...d16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #4 Del Skrevet 27. desember 2023 Har slitt med dette selv for mange år siden pga overvekt, har ikke svake knær i utgangspunktet, men kombinasjonen av overvekt og lite muskler så fikk jeg vondt i knærne. Trøsten er at det går over! Gjorde akkurat som du, begynte med å gå og gjorde noen lette styrkeøvelser hjemme for å styrke muskelaturen rundt knærne. Etterhvert som du blir bedre trent så merker du at det blir borte. Vær tålmodig og gå sakte frem. Det viktigste er at du kjenner mestring og at psyken din gradvis blir bedre fordi du er aktiv i hverdagen. Endorfinene du får etterpå tilsvarer lykkepiller og vel så det. Du er flink, stå på! Anonymkode: 3afa5...5a7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 28. desember 2023 #5 Del Skrevet 28. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): La på meg 15 kg for mye ved en depresjon.. Nå vil jeg ned i vekt og har begynt å gå. Klarer max 4 km før jeg får vondt på siden av kneet. Må hvile flere dager før jeg kan gå særlig igjen. Aldri hatt kneproblemer..Er 44 år. Hva kan dette være. Legen sier bare det er belastning? Anonymkode: 116e7...dd8 Bare belastning, hallo hva slags svar er det? Bytt lege. Belastning kan være så mangt, og det kan f.eks. være at menisken har tapt seg og ikke tåler den økte vektbelastningen, med påfølgende betennelse, hevelse og smerte. Dersom det er tilfelle så skal du unngå å belaste,og samtidig belaste slik at du får trent opp sterkere avlastende musklatur rundt kneet. Gå til fysioterapeut. Jeg blir ikke overrasket dersom fysioterapeuten sier at du skal sykle og ta mange knebøy hver eneste dag for å trene deg opp igjen. Vil du ikke ta på piggdekk og sykle ute bør du få deg innesykkel og bruke den hver dag. Endret 28. desember 2023 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #6 Del Skrevet 28. desember 2023 Overvekt har ekstremt mye å si ved kneproblemer. Gå ned igjen de 15 kiloene så ordner sikkert kneet seg. Jeg merker godt bare 5-7 kilo på knærne, så sant ikke de ekstra kiloene er ren muskelmasse. Anonymkode: d1ed7...0c4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulling Skrevet 28. desember 2023 #7 Del Skrevet 28. desember 2023 Legen har sikkert rett, støttemuskulatur rundt kneet som kan være litt svak. Er som å bli støl og vond etter armhevinger hvis man ikke har gjort det på en evighet (som ett eksempel). Men knærne kommer du liksom ikke unna å bruke, og da kan man gå og ha vondt en stund. Ikke pin deg selv, men ikke gi opp å være aktiv heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #8 Del Skrevet 28. desember 2023 Jeg fikk også kneproblemer når jeg veide 15 kg mer. Det er to ting å tenke på; vekten i seg selv. (Som bare vil øke hvis du blir inaktiv pga knesmerter og ikke gjør noe med kostholdet), og hvordan du belaster knærne. Ved å gå opp I vekt er det mange som avlaster vekten ved å gå anerledes enn før uten å tenke over det. Blir du framtung og derfor går ubevisst litt fremoverlent for å avlaste rygg/nakke så har du også forflyttet kroppstyngden anerledes på knær og føtter. Bare å forflytte tyngdepunktet en cm eller to kan gi stor betydning. Antidepressiver gir vektøkning. Kanskje det ikke bare er depresjonen som har all skyld her Anonymkode: fda2c...e19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #9 Del Skrevet 28. desember 2023 Antidepressiva ga meg ulvehunger ja, så de 15 kom fort på. Smertene gir sec etter par dager og da går jeg normalt. Det er når jeg bikker 4 km smertene kommer. Og ja...jeg er mye inaktiv også tar jeg liksom litt i når jeg først kommer meg ut. Så ja...jeg bør prøve å gjøre noe mer med kostholdetm Anonymkode: 116e7...dd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #10 Del Skrevet 28. desember 2023 Hva med svømming? Anonymkode: 1cb6a...208 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #11 Del Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Antidepressiva ga meg ulvehunger ja, så de 15 kom fort på. Smertene gir sec etter par dager og da går jeg normalt. Det er når jeg bikker 4 km smertene kommer. Og ja...jeg er mye inaktiv også tar jeg liksom litt i når jeg først kommer meg ut. Så ja...jeg bør prøve å gjøre noe mer med kostholdetm Anonymkode: 116e7...dd8 Forstår det slik at du ikke går på antidepressiva lenger, men dersom du skal starte igjen, vil det nok være lurt å finne frem til et preparat som ikke gir økt matlyst (mange ulike typer). Ellers er det helt supert at du er i gang med trening! Hvis du har mulighet til det, tror jeg at jeg ville tatt øktene med intensitet på sykkel. For eksempel 4x4 intervaller med 2 minutters pause, og heller tatt lengre (45 minutter til å starte med) gå-joggeturer. Sykling er mye mindre belastende for knær, men gir alle de fine antidepressive effektene som løpingen. Støtter også sunt kosthold. Grønnsaker og rent kjøtt (hvis du spiser kjøtt) er en god start 👏 Anonymkode: 4a2d8...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå