Gå til innhold

Partner som er ganske ulik deg. Hvor går grensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies at like barn leker best. 

Men fins det velfungerende, langvarige forhold der partneren er veldig forskjellig fra den andre?

Tenker på ting som f. eks.

Ulikt tro/livssyn. 

Politisk ståsted.

Eller at den ene er interessert i politiske saker og nyhetsbildet, mens den andre ikke kunne ha brydd seg mindre 

Hva er i såfall det som gjør at slike forhold kan funke, mens for andre vil det absolutt ikke gå? 

Anonymkode: 55dfe...e1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ulikt politisk ståsted, men samme frunnleggende livssyn. Gått bra i 20 år. 

Anonymkode: b644a...ce3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har ulikt politisk ståsted, men samme frunnleggende livssyn. Gått bra i 20 år. 

Anonymkode: b644a...ce3

Det er en kontradiksjon. Man kan ikke ha samme grunnleggende livssyn med helt forskjellig politisk ståsted. Hva man stemmer politisk sier alt om livssynet ellers så er man ignorant og stemmer uten å ha peiling på politikk og politikkens konsekvenser for mennesker som ikke er en selv 

Anonymkode: ebba9...65a

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvor grensen går for meg, men jeg lever med en partner som er svært ulik meg rent personlighetsmessig, ikke politisk eller religiøst, og jeg føler jeg går på kompromiss med meg selv hver dag, og jeg tror helt ærlig ikke vi varer etter barna er utflyttet. Våre personligheter krasjer og jeg føler jeg ikke kan være meg selv fordi han er så ekstremt ulik meg. Jeg har rett og slett mistet meg selv. Da spiller det ingen rolle om kjerneverdiene er de samme.

jeg har en venninne som er gift på typ 20. året med en mann som er svært ulik henne. Hun er høyt utdannet, var lenge fokusert på karriere, jobber i en høy og vikitg stilling. Hun er anonym i media, men arbeidet hennes er på nyhetene flere ganger i året. Hun går svært pent kledd, og er det man kan kalle «dannet». Mannen hennes har et motsatt ytre, baggy/saggy klær, store hoodies og caps. Han jobber i et lavtlønnet yrke, mange ser muligens ned på yrket hans også. Utenfra ser de lykkelige ut, samarbeider godt om barna og de verdsetter hverandre. Jeg tror de har samme verdier rent politisk. De er gode sammen, men man skulle ikke tro det om man sammenlikner de basert på det ytre.

Anonymkode: 7b5e7...ccd

• Nyttig 1
Skrevet

Grensen går når jeg føler meg ensom i forholdet og vi er så ulik at det er lite til ingenting man kan gjøre sammen.

Anonymkode: 1227f...acb

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er en kontradiksjon. Man kan ikke ha samme grunnleggende livssyn med helt forskjellig politisk ståsted. Hva man stemmer politisk sier alt om livssynet ellers så er man ignorant og stemmer uten å ha peiling på politikk og politikkens konsekvenser for mennesker som ikke er en selv 

Anonymkode: ebba9...65a

Tull.

Begge kan f.eks. ha et konservativt verdisyn og helt ulikt syn på økonomi. Du finner konservativt verdisyn både blant kommunister og hos den moderate konservative høyresiden. 

Her er det tydeligvis du som ikke vet nok om politikk. 

Anonymkode: 6cbd9...434

Skrevet

Vi har samme grunnleggende verdier, selv om det gir utslag i forskjellige prioriteringer som partipolitikk. Ulikheten gir gode samtaler og nye perspektiver. 

Ingen av oss er religiøse, men han har noen ønsker knyttet til tradisjoner og kulturell kristendom. Jeg stiller opp i kristne begravelser og konfirmasjoner som de har i hans familie. Det skaper ingen konflikt. Vil han selv ha kristen bisettelse får han det.

Vi er begge interessert i samfunnsspørsmål, men igjen helt ulike saker. Ville nok hatt større problemer med en som var uinteressert. 

Heldigvis har vi samme holdning til personlig økonomi og prioriteringer.  Det betyr ikke at vi alltid er helt enige. Økonomisk samarbeid er svært viktig i et forhold.

Jeg tror at et forhold krever interesse og respekt, uavhengig av om det er store meningsforskjeller. Samtidig må vi klare å formidle hva som er viktig og hva hva som bare et synspunkter og preferanser.

Det har holdt i mer enn 40 år. 

Anonymkode: d7870...956

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...