Gå til innhold

Hvilken nødetat skal man ringe ved alvorlige trafikkulykker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg blir vitne til en alvorlig trafikkulykke, hvilken nødetat skal man da ringe? Hvis det for eksempel er en front mot front kollisjon og bilene begynner å brenne, skal jeg da ringe brannvesenet eller ambulansen? 

hvis det er en annen alvorlig ulykke men uten brann involvert skal jeg da ringe ambulansen?

hvis det er en fotgjenger som blir påkjørt skal jeg da ringe politiet eller ambulansen? 

hva når det er slik at alle må rykke ut, tar da nødetatene kontakt med hverandre?

Anonymkode: c0f69...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, det er egentlig ikke så farlig hvilken du ringer, I Norge har vi trippelvarsling, Så ved en alvorlig trafikk ulykke varsel de videre. Det vitkigste er at du ringer, og forsøker å hjelpe til.

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ringer den mest aktuelle for deg, men hvis du ringer feil så sender de likevel riktig instans.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du snakker om hva som har skjedd, blir som regel ambulanse/politi koblet på. Trafikkulykke blir også brannvesen satt på, de må sanere forurensing i veien. Spiller ingen stor rolle hvilket nødnumner du ringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du ringer. 

jeg hadde nok ringt 113 mtp personskade, men ved alvorlige ulykker kommer alle tre uansett. 

Anonymkode: dc815...32c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ulykke er 113 den mest rette instans, selv om du ikke kan ringe "feil".

113 er den instansen som koordinerer den mest tidskritiske hjelpen, eksempelvis helikopter.
De som svarer er også spesialtrente sykepleiere,  de sitter med den viktigste kunnskapen som kan gis over telefon.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring 113 ved ulykker, de kobler inn politi og Brann også. Om du får hjerneteppe så slår du bsre nødnummeret du husker. Du får riktig hjelp uansett 

Anonymkode: 88b6e...cb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle tilfeller ville jeg ha gått ut fra personskade, og ringt 113. De kontakter andre nødvendige instanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det samme. De kobler seg på hverandre, og selv om  du ringer 112 så kan du plutselig få snakke med en fra 113 eller 110....

Anonymkode: db848...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det er det samme. De kobler seg på hverandre, og selv om  du ringer 112 så kan du plutselig få snakke med en fra 113 eller 110....

trykte litt fort. Men det blir trippelvarslet og alle følger den samme samtalen. Alle kan da komme inn i samtalen for å stille spørsmål eller komme med veiledning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva enn du gjør, ikke ring 112. Da blir du sittende i telefonkø og bilen brenner opp innen du når gjennom.

Anonymkode: 0d456...152

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barnelærdom.

Anonymkode: 4aee1...79e

Enten svarer du på TS sitt spm, eller så holder du til helvete kjeft.

Anonymkode: 0d456...152

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt er det viktigste at du ringer nødetatene dersom det er behov for ublikkelig hjelp. Alle tre dukker opp uansett. 

Personlig ville jeg ringt før jeg gikk ut av bilen dersom fartsgrensen er høy (type 50 og oppover). Jeg vet jo allerede da hvor mange kjøretøy som er involvert, noe om skadeomfanget og fartsgrensen. Da kan AMK vurdere om de vil ha mer info eller bare sender ambulanse med en gang.

Jeg vil helst snakke med AMK på 113 fordi dette er helsepersonell, men både politi og brann kan førstehjelp og det er ikke akkurat rakettforskning. Unngå at de involverte beveger seg, hold dem varme og hold dem trygge. Er de bevistløs sikrer man frie luftveier, helst der de er, men hvis det er fare forbundet med å la dem være tar man dem ut. Men da må man være superoppmerksom på å holde dem varme. Puster dem ikke starter man hjerte lungeredning. Prøv å stoppe store blødninger.

Men det finnes unntak. Ser jeg et ADR-kjøretøy (merket med enten orange firkant eller orange firkant med tall i for tankbiler) så er jeg mer interessert i å snakke med brannvesenet. ADR er farlig gods, og brannvesenet har høyere kompetanse om det. Spesielt hvis det brenner.

Husk at man ALLTID må varsle politi hvis det er ikke ubetydelige personskader, selv om skadene ikke krever ambulanse eller politi på stedet. Da bruker man 02800. Spesielt aktuelt er det ved påkjørsler av fotgjengere og syklister som ikke ønsker helsehjelp og som drar fra stedet. Hvis de senere oppsøker helsevesenet vil politiet etterforske. Det var noen som kjørte på en unge, det gikk bra med ungen og den ville bare på skolen. Når han fortalte om ulykken til lærerinnen ble han sendt direkte til legevakten og politiet ble varslet. De etterlyste en fører som hadde stukket av fra en trafikkulykke. En enkel telefon ville spart føreren for mye bryderi.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen her fikk fyr i vaffeljernet og det begynte å brenne litt på veggen, men ingen storbrann. De ringte brannvesenet, men det tok under ti minutter før både brann, ambulanse og politi var til stede. Så det går veldig av seg selv. 

Anonymkode: e2178...d0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis jeg blir vitne til en alvorlig trafikkulykke, hvilken nødetat skal man da ringe? Hvis det for eksempel er en front mot front kollisjon og bilene begynner å brenne, skal jeg da ringe brannvesenet eller ambulansen? 

hvis det er en annen alvorlig ulykke men uten brann involvert skal jeg da ringe ambulansen?

hvis det er en fotgjenger som blir påkjørt skal jeg da ringe politiet eller ambulansen? 

hva når det er slik at alle må rykke ut, tar da nødetatene kontakt med hverandre?

Alle nødetater rykker ut ved alvorlige bilulykker, og som det sies her, så kontakter de hverandre, så det holder å ringe én.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Da ringer du 113  eller 112.    Nr, 113 bør de fleste har lagret på sin telefon, og om det kan  vere du selv som blir råka av eit uhell.

Anonymkode: 56ced...f08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...