Gå til innhold

Tar dere hensyn til avdødes ønsker når dere skal velge gravstøtte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ser på gravstein og det er en vanskelig avgjørelse, fordi avdøde ønsket en naturstein som er norsk.

Vi har vært hos gravstøtte bedriftene og funnet to natursteiner som er ganske så ulike i både farge og form, men jeg tror kanskje at avdøde hadde likt begge to.

Den ene er litt eggeformet og helt glatt etter å ha ligget i elven i mange år, den er lys grå men den er ikke norsk.

Den andre steinen er litt varmere i tonene og har innslag av litt beige striper og den er fra et steinbrudd her i Norge.

Den er klumpete, har mange kanter og skrift blir litt skeiv på grunn av steinens form.

Jeg liker best den glatte vannpolerte steinen for den er det lettest å se for seg hvordan den blir med svarte bokstaver og pynt, mens den andre er mer stor og uformelig, selv om vi har fått en skisse som viser hvordan den noenlunde kommer tll å se ut.

Den steinen jeg liker best er utenlandsk men jeg tenker at jeg må gå for 50/50 løsning der både mine og avdødes ønsker er tatt med, selv om det plager meg at jeg kanskje kjøper utenlandsk.

What to do?

Anonymkode: 5117a...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg ville valgt etter avdødes ønske så lenge dere faktisk fikk snakket om det før vedkommende døde. Nei, det spiller ikke noen rolle sånn sett, og avdøde får uansett ikke sett den, men jeg tror det er sånn jeg ville valgt allikevel.

Anonymkode: 0edcb...315

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt etter avdødes ønsker. Kanskje høre hos flere steder som selger gravsteiner. Finnes også gravsteiner å få kjøpt på nett.

Anonymkode: 39f74...d4a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør man ikke, ifølge mine foreldre. De har så totalt ulike ønsker at de har måtte lande på at den som blir igjen lengst bestemmer. Den andre er jo død, så det kan ikke bety like mye for den personen. 

Anonymkode: b837a...45f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 16.31):

Vi ser på gravstein og det er en vanskelig avgjørelse, fordi avdøde ønsket en naturstein som er norsk.

Vi har vært hos gravstøtte bedriftene og funnet to natursteiner som er ganske så ulike i både farge og form, men jeg tror kanskje at avdøde hadde likt begge to.

Den ene er litt eggeformet og helt glatt etter å ha ligget i elven i mange år, den er lys grå men den er ikke norsk.

Den andre steinen er litt varmere i tonene og har innslag av litt beige striper og den er fra et steinbrudd her i Norge.

Den er klumpete, har mange kanter og skrift blir litt skeiv på grunn av steinens form.

Jeg liker best den glatte vannpolerte steinen for den er det lettest å se for seg hvordan den blir med svarte bokstaver og pynt, mens den andre er mer stor og uformelig, selv om vi har fått en skisse som viser hvordan den noenlunde kommer tll å se ut.

Den steinen jeg liker best er utenlandsk men jeg tenker at jeg må gå for 50/50 løsning der både mine og avdødes ønsker er tatt med, selv om det plager meg at jeg kanskje kjøper utenlandsk.

What to do?

En person har et ønske om egen gravstein. Et siste ønske. Men du vil trumfe det for eget ønske?? 

Alle gjør som de vil når en person ikke lenger kan protestere. 

AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 17.40):

Velg den du liker best.

Anonymkode: af9e7...eac

Ja blås i den dødes ønsker. Han kan ikke lenge rprotestere... 

Anonymkode: 4b0b4...ca7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En person har et ønske om egen gravstein. Et siste ønske. Men du vil trumfe det for eget ønske?? 

Alle gjør som de vil når en person ikke lenger kan protestere. 

Ja blås i den dødes ønsker. Han kan ikke lenge rprotestere... 

Anonymkode: 4b0b4...ca7

Jeg vil jo selvfølgelig finne en gravstein som avdøde ønsket, men ikke enkelt å finne ut eksakt hvordan  gravsteinen skal se ut da han ønsket en naturstein som alle har forskjellig utseende.

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil jo selvfølgelig finne en gravstein som avdøde ønsket, men ikke enkelt å finne ut eksakt hvordan  gravsteinen skal se ut da han ønsket en naturstein som alle har forskjellig utseende.

Ts 

Ta den som du trur han/ho ville likt 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok gått for den avdødes ønske, da vet du at steinen betyr noe. 
Ektefelle som må velge gravstein får ofte beskjed om å tenke seg godt om da de også velger egen gravstein. 
De fleste har ikke tanker om slike ting

Anonymkode: fd75f...e7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva med å finne en stein i naturen å få den gravert?

Anonymkode: 3c48f...eae

Det er det vi tenker nå, men litt vanskelig når det er snø overalt

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at når avdøde har ytret spesielle ønsker så bør  man etterkomme dette.  Hørt med gravlunden om de har noen steiner til overs som egentlig skal knuses? Gjenbruk er en ny ting innen gravstein også. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...