AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #1 Del Skrevet 16. desember 2023 Jeg har i 20 år minst, bare kjøpt en billig bil og skrotet den hvis det blir dyr fiks på eu kontroll. Jeg er litt bilkyndig og har greie på hvilke biler som en slipper å dra på verksted med i hytt og pine. Kan skru også, men nå har jeg 3 barn, gård, jobb og alt dette. Har ikke tid eller ork til å skru på en bolt engang. Det meste jeg har betalt for en bil er 20000, nå må den jeg har på eu kontroll og jeg vet det blir noen feil som koster. Så jeg må ha ny bil. Så jeg lurer på om den gamle strategien min kanskje ikke lønner seg lenger? De to siste bilene har jeg måttet skrote etter 2 år når det er eu kontroll og ser at prisene på bruktbiler har steget til det dobbelte minst. Bør jeg legge mer i en bil å satse på å ha den lenge? Da må jeg ta opp lån. Så det er lån vs billig bil kontakt. Må ha 4wd her vi bor også. Anonymkode: 660cc...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 16. desember 2023 #2 Del Skrevet 16. desember 2023 Første spørsmål blir vel hvor langt du kjører i året og hvor mange barnestoler du må ha plass til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 16. desember 2023 #3 Del Skrevet 16. desember 2023 (endret) Bil til under 20 000 er kanskje litt lite, men du kan få veldig fine biler for 50-70 000 som du kan ha lenge. Tror jeg ville vurdert det. Å kjøpe bil til mange hundre tusen er helt unødvendig for de fleste, og et stort pengesluk på grunn av enormt verditap. Endret 16. desember 2023 av aksase 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #4 Del Skrevet 16. desember 2023 -jk- skrev (1 minutt siden): Første spørsmål blir vel hvor langt du kjører i året og hvor mange barnestoler du må ha plass til... Er usikker på hvor mye jeg kjører, mange småturer til butikk og 3km til jobb (småkjøring= dumt med gammel bensinbil). En og annen turen til nærmeste by. Så jeg kjører nok ikke mye. 2 barnestoler bør det være. Anonymkode: 660cc...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #5 Del Skrevet 16. desember 2023 aksase skrev (2 minutter siden): Bil til under 20 000 er kanskje litt lite, men du kan få veldig fine biler for 50-70 000 som du kan ha lenge. Tror jeg ville vurdert det. Å kjøpe bil til mange hundre tusen er helt unødvendig for de fleste, og et stort pengesluk på grunn av enormt verditap. Ja ser det kan by på problemer nå med 20k og folk tar 20k for bilskrap. Men for noen få år siden, fikk du en brukanes bil til den summen, med noen skrammer og småfiks kanskje. Kjøpte en hilux 97 modell i 2010 for 17000. Hadde gått rundt 200000 og hadde litt kosmetisk rust. Samme bilen i dag må du betale rundt hundre tusen for. Anonymkode: 660cc...ff2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 16. desember 2023 #6 Del Skrevet 16. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Er usikker på hvor mye jeg kjører, mange småturer til butikk og 3km til jobb (småkjøring= dumt med gammel bensinbil). En og annen turen til nærmeste by. Så jeg kjører nok ikke mye. 2 barnestoler bør det være. Anonymkode: 660cc...ff2 Med to små barn ville jeg sett på noe nyere ja. Sikkerheten er svært mye bedre i nyere biler enn i 15-20 år gamle biler. Hva med en Toyota Prius+ Seven? Solide biler med lite feil, god plass og god sikkerhet samt lavt forbruk. Og godt egnet til småturer. Noe sånt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=323930884 Edit: Glem det. Ser du måtte ha 4WD. Det kompliserer en del. Endret 16. desember 2023 av -jk- 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #7 Del Skrevet 16. desember 2023 Firehjulsdrift er akilleshælen som han over sier. Med din bruksmodell er egentlig en gammel Leaf perfekt. Jeg har flere og skrur på de også (alltid de samme feilene) og de er enkle og forutsigbare, ufattelig rimelige i drift. Svært lett å tjene penger på også om du demonterer en. Med det sagt, så bør du vel ha en bil med liten motor som blir varm fort. Vi har hatt og har fortsatt en del store biler med I4, V6 og V8 som i norsk klima kan bruke 2 mil for å få opp varmen, i alle fall de sparsommelige med direktinnsprutning og slik. Men for å svare rett ut på hovedspørsmålet: 20000 får du lite for i dag. Du kan prute hardt på alt som ligger ute og ha god suksess med det, men 50-70000 kr klassen er det som er sweet spoten nå for bensin. For el ville jeg ha lagt på opptil 20000 ekstra. Elbil er tingen om du er lei av å skru, også. En Leaf med kjetting kommer langt. Anonymkode: 94562...84d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #8 Del Skrevet 16. desember 2023 -jk- skrev (3 timer siden): Med to små barn ville jeg sett på noe nyere ja. Sikkerheten er svært mye bedre i nyere biler enn i 15-20 år gamle biler. Hva med en Toyota Prius+ Seven? Solide biler med lite feil, god plass og god sikkerhet samt lavt forbruk. Og godt egnet til småturer. Noe sånt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=323930884 Edit: Glem det. Ser du måtte ha 4WD. Det kompliserer en del. Sikkerhet på 20 år gamle biler er ofte okei. Biler fra 80 tallet og før, bør en være mer skeptisk til. Prius er sikkert greie biler det, men stive priser og for lave, setter seg fort fast i snøen da. Må ikke ha 4wd men bør d. Har hatt en senket mercedes her med bakhjulstrekk for mange år siden. Var bare å sette et par tønner med sand i bagasjerommet og en kom seg jo frem. Anonymkode: 660cc...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #9 Del Skrevet 16. desember 2023 Morsomme svar. Du ber om biler til rundt 20.000 og får svar om en til 200.000...... Har du peiling på bil finnes det gode biler til 40-50´ feks Honda cr-v eller Rav4 men da må du ha peiling når du sjekker bilen. betalte 34.000,- for siste "skitbilen" og brukte ca 10.000,- for å få den eu-godkjent og ok. Det som er gøy i denne prisklassen er at om du passer på den så kan den holde seg 100% i pris i 2 år. Så kan du starte neste prosjekt. Anonymkode: 7044f...72a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 17. desember 2023 #10 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Morsomme svar. Du ber om biler til rundt 20.000 og får svar om en til 200.000...... Har du peiling på bil finnes det gode biler til 40-50´ feks Honda cr-v eller Rav4 men da må du ha peiling når du sjekker bilen. betalte 34.000,- for siste "skitbilen" og brukte ca 10.000,- for å få den eu-godkjent og ok. Det som er gøy i denne prisklassen er at om du passer på den så kan den holde seg 100% i pris i 2 år. Så kan du starte neste prosjekt. Anonymkode: 7044f...72a TS har ikke tid eller ork til å skru lengre, og biler til 40-50k må det skrus på. Mye. Det kan bli mange, og dyre, verkstedsbesøk. RAV4 kan være et godt alternativ, men de er dyre på bruktmarkedet så det vil koste litt om man vil ha noe som ikke er alt for gammelt eller kjørt for langt. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=327665919 Låner man 200k til en slik vil det koste ca. 4000,- per måned over 5 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #11 Del Skrevet 17. desember 2023 Det lønner seg jo strengt tatt å legge minst mulig i en bil. Så økonomisk sett så blir nok bilholdet ditt dyrere des mer du legger i bilen. Kjøper du nybil slipper du å skru, men da koster den deg fort opp mot 100 tusen i året. Anonymkode: 05db2...6d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #12 Del Skrevet 17. desember 2023 -jk- skrev (2 timer siden): Låner man 200k til en slik vil det koste ca. 4000,- per måned over 5 år. Det der har jeg alltid synes er sinnsykt. Dumpe penger man ikke har i en bil som taper verdi umiddelbart...4000 i måneden hadde vært nesten en sjettedel av lønna mi. Anonymkode: 94562...84d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #13 Del Skrevet 17. desember 2023 Hvis TS ikke "orker ikke, gidder ikke" lære seg noe eller gjøre noe selv er ny bil med garanti det beste. Men også der er det servicer etc i de fleste tilfeller. Regn med 5-8000,- pr år + dyr forsikring + dekk. Anonymkode: 7044f...72a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 17. desember 2023 #14 Del Skrevet 17. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det der har jeg alltid synes er sinnsykt. Dumpe penger man ikke har i en bil som taper verdi umiddelbart...4000 i måneden hadde vært nesten en sjettedel av lønna mi. Anonymkode: 94562...84d Enig i at 4000,- er alt for mye om du tjener 25.000,-. Tjener du 40.000,- utgjør det bare 10%. Men om man skal ha en sikker bil med god plass og 4WD, og som ikke er for dyr i drift, så må man et stykke opp i pris. Endret 17. desember 2023 av -jk- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #15 Del Skrevet 17. desember 2023 Jeg tjener over 1 million i året og synes 200.000 for en bil høres helt vilt ut 😄 Anonymkode: 05db2...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #16 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tjener over 1 million i året og synes 200.000 for en bil høres helt vilt ut 😄 Anonymkode: 05db2...6d9 Hva kjører du da? Anonymkode: 94562...84d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #17 Del Skrevet 17. desember 2023 Spørs bruksområde. Jeg trengte en liten by bil som tar meg fra A til B stort sett i samme by. En langtur gjerne på sommeren. Betalte 45.000kr. Kjørt 70tusen. Hatt den i 3 år. 0 feil ,kjempe solid😁 Har vært uheldig med andre bilder nåde billige og dyre.... Handle mye om flaks og. Bil er tap i verdi uansett,men må ha bil Anonymkode: 3f7d7...5ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 17. desember 2023 #18 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tjener over 1 million i året og synes 200.000 for en bil høres helt vilt ut 😄 Anonymkode: 05db2...6d9 Med den innstillingen blir bil noe for kun de rikeste. Om ingen med lønn under 2 millioner kjøper ny bil, blir det heller ingen rimelige, brukte biler å få kjøpt for de som tjener under millionen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #19 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva kjører du da? Anonymkode: 94562...84d T-bane Anonymkode: 05db2...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #20 Del Skrevet 18. desember 2023 -jk- skrev (15 timer siden): Med den innstillingen blir bil noe for kun de rikeste. Om ingen med lønn under 2 millioner kjøper ny bil, blir det heller ingen rimelige, brukte biler å få kjøpt for de som tjener under millionen. Sender varme tanker til alle med lav lønn som kjøper nye biler slik at jeg kan kjøpe billig bruktbil Anonymkode: 05db2...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå