AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #1 Del Skrevet 14. desember 2023 Har i skrivende stund omgangssyken, og blir stresset over at jeg ikke får til å gi kroppen den næringen den trenger. Det eneste som frister er ganske usunn og næringsfattig mat som jeg ellers ikke spiser så ofte (ferdigpizza, kjeks, pasta med ost, osv). Plager meg dessverre litt, da det allerede blir nok usunnheter i jula og jeg hadde håpet på å være i rutine litt til… Anonymkode: b9c62...017 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #2 Del Skrevet 14. desember 2023 Du kan jo lage noe som er "kos" samtidig næringsrikt? Kyllingpastagryte, grove pizzasnurrer med proteiner osv Når jeg er syk prøver jeg å bare få i meg noe, orker uansett ikke masse usunt, men bedre å få i seg en burger fra maccern, enn ingenting. Anonymkode: e82a9...7a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #3 Del Skrevet 14. desember 2023 Noen dager med "drittmat" går som regel helt fint. Jeg stresser ikke med mat når jeg er syk, da spiser jeg det som frister, om det i det hele tatt er noe som frister. Anonymkode: fb661...464 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #4 Del Skrevet 14. desember 2023 Hvis man blir stresset over at man ikke klarer spise helt riktig selv når man har omgangssyke, så bør man vurdere litt om man skal nedskalere fokus på sunn mat. Så lenge det meste man putter inn også går ut igjen kjapt, så rekker ikke kroppen ta opp alt av næringsstoffer uansett, og det viktigste er å sørge for nok vann, og nok næring til at kroppen klarer bekjempe virus. Hva kroppen trenger er nok kalorier, og nok salt og væske for å holde balansen i kroppen. Ut over det så har du veldig lite kontroll over hva kroppen tar opp uansett, med mindre du måler hva som kommer hurtig ut igjen. Anonymkode: 2f131...d51 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lul Skrevet 14. desember 2023 #5 Del Skrevet 14. desember 2023 Når jeg har omgangssyke spiser jeg akkurat det som jeg klarer å få i meg, uavhengig av hva det er. Det er unntakstilstand noen få dager og har null å si for helse og kropp. Viktigste er å klare å få i seg noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #6 Del Skrevet 14. desember 2023 Mat er ikke viktig når man er syk. Det kan faktisk være fordelaktig å unngå mat ved sykdom for å oppnå autofagy, (som bidrar til å bremse aldringsprosessen og) har en positiv innvirkning på cellefornyelsen. Anonymkode: 53d04...a79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #7 Del Skrevet 14. desember 2023 Slapp av og få i deg nok væske. Mat med salt er bra, for det binder væske som kroppen din trenger. Ellers tenker jeg at det er viktig å ikke tenke på mat som sunt eller usunt. All mat har sin plass i livet. Anonymkode: c169f...5b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #8 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mat er ikke viktig når man er syk. Det kan faktisk være fordelaktig å unngå mat ved sykdom for å oppnå autofagy, (som bidrar til å bremse aldringsprosessen og) har en positiv innvirkning på cellefornyelsen. Anonymkode: 53d04...a79 😂 Anonymkode: 34e01...0e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #9 Del Skrevet 14. desember 2023 Kalorimengden er jo som regel lavere når man er syk uansett. Spiser loff ved omgangssyke, det er det eneste jeg klarer å holde på. Er man syk så spiser man det man orker, alt annet er hysteri Anonymkode: ddde1...78b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #10 Del Skrevet 14. desember 2023 Pleier aldri å presse i meg mat som syk. Kroppen har nok å styre med, det gjør ingenting å ta en liten spisepause. Jeg opplever også at det gjør meg raskere frisk. Jeg forsøker heller å drikke smoothie, spise raspet eple hvis jeg kjenner noe sult og ellers bare vann. Anonymkode: 73dfc...6d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #11 Del Skrevet 14. desember 2023 Spiser det jeg klarer å innta, som gjerne er ultraprossesert mat uten næring. Sånn sykdom varer ikke lenge nok til at det utgjør noe forskjell for helsen Anonymkode: a2ca5...223 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #12 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mat er ikke viktig når man er syk. Det kan faktisk være fordelaktig å unngå mat ved sykdom for å oppnå autofagy, (som bidrar til å bremse aldringsprosessen og) har en positiv innvirkning på cellefornyelsen. Anonymkode: 53d04...a79 Dette. Når jeg har omgangssyke slutter jeg å spise. Kjører samme opplegg på ungene også. Ingen mat eller drikke fra man begynner å kaste opp, til man ikke har spydd på minst 3 timer. Da er det lov med små minislurker med adrenal cocktail (juice, kullsyrevann, salt, magnesium, C-vitamin og cream of tartar) hvert kvarter. Hvis det går to timer uten at væsken kommer opp igjen kan man drikke litt større slurker hvert 5.-10. minutt. Så når det er 6 timer siden man kastet opp og man føler seg ok, kan man begynne å drikke større mengder, så mye man orker. Ingen mat før det har gått 12 timer siden siste oppkast og bare hvis all væske er beholdt. Ingen av barna har noen gang hatt omgangssyke mer enn 12 timer. Mannen min har rekorden, han kastet opp i et døgn en gang. Det går mye fortere over hvis man holder seg unna mat og drikke! Kan evt suge litt på en våt klut (vann) hvis man blir tørr i munnen. 👌 Anonymkode: 73be2...d87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #13 Del Skrevet 14. desember 2023 Vi pleier forresten å spise salt kjøtt når vi begynner å spise igjen, det er det som er lettest å fordøye, og mest næringsrikt. Ungene liker best stekt lever. ❤️ Anonymkode: 73be2...d87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #14 Del Skrevet 14. desember 2023 Det er jo overhodet ikke et problem at du enten ikke spiser noe særlig i noen dager eller spiser det du orker å få i deg (om det så er junkfood) når du er syk. Det betyr ingenting i det store og hele dersom du spiser sunt 80% av tiden. Anonymkode: effc9...de9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #15 Del Skrevet 15. desember 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Har i skrivende stund omgangssyken, og blir stresset over at jeg ikke får til å gi kroppen den næringen den trenger. Anonymkode: b9c62...017 Med mindre du er ekstremt undervektig har kroppen din all næring den trenger i mange dager, så det er ingen grunn til å tvinge noe i seg. Når du har dårlig appetitt er det som regel fordi kroppen faktisk ikke ønsker å bli tilført mat. Anonymkode: 274a1...14d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå