Gå til innhold

Noen som ikke lyktes i å bli gravide rundt 42/43?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser mange solskinnshistorier om kvinner over 40 som blir gravide, og at det skjer etter kort tids prøving og babyen var frisk.

Men, er det og like vanlig med kvinner som prøver etter 40 som aldri lyktes i å bli gravide og få et friskt barn til slutt?  Hva var i så fall tegnene på det? Stadige spontanaborter, eller at de rett og slett aldri ble gravide? Dårlige verdier på blodprøver? 

Anonymkode: 6237e...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye mer vanlig å ikke få til å bli gravid når man er over 40 enn at man får det til. 

Anonymkode: fc71d...004

• Liker 4
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er mye mer vanlig å ikke få til å bli gravid når man er over 40 enn at man får det til. 

Anonymkode: fc71d...004

Ja, altså, det var jo litt av det jeg antyder. Så vet ikke hva du ville med et ikke-svar egentlig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, altså, det var jo litt av det jeg antyder. Så vet ikke hva du ville med et ikke-svar egentlig? 

Du fikk jo svar på spørsmålet ditt? 

Anonymkode: da507...3b9

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Leser mange solskinnshistorier om kvinner over 40 som blir gravide, og at det skjer etter kort tids prøving og babyen var frisk.

Men, er det og like vanlig med kvinner som prøver etter 40 som aldri lyktes i å bli gravide og få et friskt barn til slutt?  Hva var i så fall tegnene på det? Stadige spontanaborter, eller at de rett og slett aldri ble gravide? Dårlige verdier på blodprøver? 

Svaret er vel ja, rett og slett: noen blir bare ikke gravide, noen har kanskje fått endrede verdier på blodprøver og noen opplever stadige SA'er. Det er vel ganske individuelt og avhengig av så mangt.

Men de fleste vet at sjansene for å lykkes blir redusert med alderen!

Anonymkode: 052ec...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nokså uvanlig å bli gravid på enkel/vanlig måte etter fylte 40. De jeg kjenner som har fått barn så sent har gått gjennom langvarige prosesser.

Anonymkode: 3be5f...051

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du?

Bare å se på statistikken. 

Tegnene er blant annet verdier på blodprøver ja, men den kan ikke vurdere eggkvaliteten.

Jeg har tilsynelatende gode verdier for alderen og mange eggposer, men IVFerfaringen tilsier få egg ut og enda færre som overlever til innsett i god kvalitet. 

Men jeg har flere venninner som ble gravide etter 40 på nærmest første forsøk. De er ikke representative, forsåvidt ikke jeg heller. 

Endret av AprilLudgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mine tre nærmeste venninner, har to prøvd å bli gravide rundt 40-41. De greide det ikke. Eller den ene ble gravid to ganger, men det endte raskt i spontanabort begge gangene. Det orket hun ikke mer av, så hun anså seg for ferdig med prøvingen og satte inn spiral.

Den andre venninnen ble ikke gravid i det hele tatt etter 40, og gikk til lege for å få sjekket eggene. De var dårlige, så dårlige at det ikke var noe håp. Så da ga hun også opp prøvingen. Selv om hun hadde tre barn fra før (alle født da hun var i 30-årene), sier hun at det er en sorg, for hun føler at det mangler en i familien, den som aldri ble noe av.

Anonymkode: cf12f...e9f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du fikk jo svar på spørsmålet ditt? 

Slettes ikke. Spør jo etter andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Av mine tre nærmeste venninner, har to prøvd å bli gravide rundt 40-41. De greide det ikke. Eller den ene ble gravid to ganger, men det endte raskt i spontanabort begge gangene. Det orket hun ikke mer av, så hun anså seg for ferdig med prøvingen og satte inn spiral.

Den andre venninnen ble ikke gravid i det hele tatt etter 40, og gikk til lege for å få sjekket eggene. De var dårlige, så dårlige at det ikke var noe håp. Så da ga hun også opp prøvingen. Selv om hun hadde tre barn fra før (alle født da hun var i 30-årene), sier hun at det er en sorg, for hun føler at det mangler en i familien, den som aldri ble noe av.

Anonymkode: cf12f...e9f

Hvordan kunne de sjekke eggene hennes? Så vidt jeg vet kan det kun sjekkes ved IVF. Brukte hun IVF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nokså uvanlig å bli gravid på enkel/vanlig måte etter fylte 40. De jeg kjenner som har fått barn så sent har gått gjennom langvarige prosesser.

Langvarige prosesser i betydningen at de prøvde lenge naturlig, eller at de brukte IVF i flere omganger/innsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var over 40 når min mann fant ut at han ville ha egne barn likevel, det ble tunge år frem til 45 med totalt 10 SA/MA på meg... og vi har fortsatt ikke felles barn. å bli gravid er "enkelt" - å bære fram et levedyktig friskt barn er ikke nødvendigvis så enkelt, selv med alle de medisinske hjelpemidler man har i dag.. 

Anonymkode: 842d1...fc7

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg var over 40 når min mann fant ut at han ville ha egne barn likevel, det ble tunge år frem til 45 med totalt 10 SA/MA på meg... og vi har fortsatt ikke felles barn. å bli gravid er "enkelt" - å bære fram et levedyktig friskt barn er ikke nødvendigvis så enkelt, selv med alle de medisinske hjelpemidler man har i dag.. 

Anonymkode: 842d1...fc7

Leit å høre. Hvor mange år har dere prøvd? Og kun prøvd naturlig, ikke IVF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Slettes ikke. Spør jo etter andres erfaringer.

Beklager, oppfattet setningen: «Men, er det og like vanlig med kvinner som prøver etter 40 som aldri lyktes i å bli gravide og få et friskt barn til slutt?» som et spørsmål. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, oppfattet setningen: «Men, er det og like vanlig med kvinner som prøver etter 40 som aldri lyktes i å bli gravide og få et friskt barn til slutt?» som et spørsmål. 

Ja, og håpet på noen erfaringer fra andre. Sliter med å bli gravid, og er 42. Så lurer på om det er urealistisk eller realistisk å bli gravid igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Langvarige prosesser i betydningen at de prøvde lenge naturlig, eller at de brukte IVF i flere omganger/innsett?

IVF privat i flere omganger, i inn- og utland. Det gikk ikke. Dette er bare tre personer, riktignok.

Selv fikk jeg beskjed i midten av 30-årene at eggene ikke lenger utviklet seg slik de skal i syklusen for å få barn / for små. Da slutter jeg med prevensjon og ble aldri gravid etter dette. Hadde allerede fått barn i 20-årene. Er enda ikke i overgangsalderen og blir straks 50. Så sjekk eggene hvis du lurer på dette selv og ikke har gjort det, det vil avgjøre om du kan få barn naturlig eller om du må medisinsk hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, og håpet på noen erfaringer fra andre. Sliter med å bli gravid, og er 42. Så lurer på om det er urealistisk eller realistisk å bli gravid igjen.

Jeg mener det er urealistisk uten bistand, men har du ikke sjekket ut forholdene da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke helt 100% friske barn.

Anonymkode: 8afbd...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er urealistisk uten bistand, men har du ikke sjekket ut forholdene da..?

Jo, har sjekket med blodprøver og ultralyd. Gynekologen mente alle prøvesvarene var normale og er veldig optimstisk. Men, jeg blir jo ikke gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

IVF privat i flere omganger, i inn- og utland. Det gikk ikke. Dette er bare tre personer, riktignok.

Selv fikk jeg beskjed i midten av 30-årene at eggene ikke lenger utviklet seg slik de skal i syklusen for å få barn / for små. Da slutter jeg med prevensjon og ble aldri gravid etter dette. Hadde allerede fått barn i 20-årene. Er enda ikke i overgangsalderen og blir straks 50. Så sjekk eggene hvis du lurer på dette selv og ikke har gjort det, det vil avgjøre om du kan få barn naturlig eller om du må medisinsk hjelp.

Det er jo ingen måte å sjekke eggene på utenom å ta de ut av kroppen ved IVF. Så skjønner ikke hva du mener med å sjekke eggene?

Om det er AMH og FSH du mener, så kan ikke det si noe om eggkvalitet. Men mine FSH og AMH-verdier er gode i forhold til min alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...