Snikk Skrevet 12. desember 2023 #1 Del Skrevet 12. desember 2023 (endret) Hei! Jeg har trent regelmessig kondis og styrke i et par år, og har et stort ønske om å jogge/løpe også. Problemet er at det virker som om føttene sliter med å venne seg til belastningen. Jeg tåler å løpe noen få korte intervaller (45 sek) på feks 8 kmt et par ganger i uka, men om jeg legger til 3-4 ekstra intervaller på 10 kmt for å få litt fart i beina så er det nok til at det kommer smerter i akillesen på begge bein med en gang. Etter et par ukers pause er det bra igjen, men jeg må da begynne helt på scratch. Dette er veldig frustrerende. Jeg rekker med andre ord ikke bli sliten engang før jeg må stoppe for å hindre skader. Er så lei av å gå i oppoverbakke og sykle for å trene kondisen, vil så gjerne løpe 🙄 Spørsmål til dere: Hvor lang tid tok det før du opplevde at du kunne legge til lengre eller flere intervaller da du var helt i startfasen? Og er det noen som har liknende problemstilling som har greid å løse det og komme videre? Vet at alt er individuelt, men vil likevel høre erfaringene deres. Forøvrig er jeg høy og slank, har joggesko som passer til fottypen min, og har fått løpestilen observert og godkjent av en PT. Jeg løper som regel på mølle, med 1 % stigning. Endret 12. desember 2023 av Snikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 13. desember 2023 #2 Del Skrevet 13. desember 2023 Hva med å droppe intervallene, dra ned hastigheten ganske mye og heller jobbe med å øke tiden på beina sakte over tid? Litt stigning på mølla vil også få ned belastningen. Så rekker du å bygge motstandsdyktighet før du legger på flere intervaller 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #3 Del Skrevet 13. desember 2023 Jeg startet med programmet C25k for mølle, da fikk jeg bygget opp toleransen sakte og på en god måte. Der er det intervaller, men det er også gode pauser. Jeg begynte med det høsten 2022, og 8 mnd senere jogget jeg 15km med 6min/1min intervaller i et rolig tempo i en økt. Tipset over om å ta ned hastighet og opp stigning er også verdt å teste. Dager hvor jeg ikke vil løpe så er motbakker i litt bra gåtempo et godt alternativ. Anonymkode: 145d4...26f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå