Gå til innhold

Kristne sanger på juleavslutning for lærerkollegiet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sinsiew skrev (6 minutter siden):

Men dette er altså en JULEavslutning. Selvfølgelig spilles det da julesanger. 

Jeg kan mange ikke-religiøse JULEsanger. 

Anonymkode: 66546...e15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sinsiew skrev (7 minutter siden):

Du blir tvunget til å ta avspaseringen da ja. Du kan ikke velge å ta den på et annet tidspunkt. Herlighet, hvor lite vet du egentlig om egen profesjon? 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er klar over det avspasering. Det gikk litt for i svingene.

Poenget mitt er at det er ingen som klager over fridager. Hadde du brydd deg hvis du fikk beskjed om at du fikk betalt for tre ekstra helligdager i året hvis man ville inkludere noe fra en annen religion? Ikke jeg. 

Det er ikke avspasering, men undervisningsfrie perioder :) Dette med avspasering er visst en veldig seiglivet myte! 

Anonymkode: 61f99...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (6 minutter siden):

Hvorfor i alle verden skulle de valgt andre sanger enn julesanger på en juleavslutning? 

Man trenger da ikke delta på avslutningen. Eneste konsekvens er at man går glipp av fellesskapet og må sitte på kontoret i stedenfor. Så lenge man er ut bundet tid. 

Avslutningen er for oss alle sammen. Det er ikke de kristne som er i sentrum. Jul er for mange av oss tid for familie og venner, ikke Jesus. Vi kan sette pris på fellestid uten å knytte det til religion. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som vanlig er det ateistene som blir lett krenket av vår kultur og tradisjoner.

Det er helt frivillig å synge, men dette er tradisjonelle julesanger.

Anonymkode: ea77a...64c

Dette er DIN kultur og tradisjon.

Anonymkode: 2b85b...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke avspasering, men undervisningsfrie perioder :) Dette med avspasering er visst en veldig seiglivet myte! 

Anonymkode: 61f99...835

Stemmer, men mange kalle det for avspasering. Men vi jobber jo i feriene! ☺️ Sommerferien er skikkelig ferie. Juleferie, vinterferie, ja til og med påske er tid for retting for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så det er intoleranse hvis man føler at kristendommen blir fremhevet og presset på en i en jobbsammenheng? Her er jeg veldig uenig. Hvis jeg hadde sagt stygge ting om andres religion, eller sett ned på religiøse, så kunne jeg godtatt å bli kalt intolerant. Jeg er ikke imot å ta selvkritikk. Men hvis jeg peker ut at jeg syns det er ubehagelig for meg som ikke-kristen å bli tvunget inn i en situasjon der det er en forventning om at jeg skal synge kristne sanger, så er ikke dette intoleranse. Jeg syns heller det er ekskluderende ovenfor resten av kollegiet. 

Jeg kan mye om ulike religioner. Dette kan jeg fordi jeg av egen interesse kan lære om andres religion på en objektiv måte. Jeg velger, på eget initiativ, å sette meg inn i andres livssyn. Dette gir meg mye mer en en påtvungen sang. 

Toleranse handler ikke bare om hva du ikke sier, det handler også om å akseptere at det skjer ting som ikke er i samsvar med ens egne ønsker og preferanser. Du er høyt sannsynlig i et lite mindretall på jobben i denne saken - hvorfor er det de andre som skal rette seg etter deg heller enn omvendt? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinsiew skrev (9 minutter siden):

Jepp, samme ateistene som hvert år tar imot alle religiøse fridager med glede og som ber inn hele storfamilien til julemiddag på juleaften 😅

Selvfølgelig! Hvorfor er dere de eneste som skal få betalt for å ta fri! :roll:  Og bare fordi vi ikke tror på Gud, så betyr ikke det at vi ikke har lyst å være med storfamilien og nyte hverandres selskap. Jeg elsker å gi gaver til folk og vise at jeg bryr meg om dem. Men vi sitter ikke og leser i bibelen akkurat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stemmer, men mange kalle det for avspasering. Men vi jobber jo i feriene! ☺️ Sommerferien er skikkelig ferie. Juleferie, vinterferie, ja til og med påske er tid for retting for meg.

Hva er det som du retter så intens? Elevene klarer ikke å skrive en gang.

Anonymkode: bb5d8...bda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå nærmer det seg jul og det fikk meg til å tenke litt. Jeg jobber på offentlig videregående skole. I fjor, etter alle elevene hadde tatt ferie, hadde vi juleavslutning for lærerne som normalt. Da fikk vi alle delt ut teksten til «Deilig er jorden» og måtte synge den.

Jeg syns det var upassende. Det var flere som valgte å ikke delta, og selv om ingen kan tvinge oss til å synge, så stilles det jo en forventning til oss alle når en sangtekst blir delt ut. 

Bør jeg si noe om dette til ledelsen før årets avslutning? 

Joda jeg ser poenget ditt, men det er også litt pedantisk. Jeg tror det kristne budskapet i sangen drukner i tradisjonen det er å synge deilig er jorden. Sånn er det å leve i et hovedsakelig sekulært land, men som også har en statskirke, det blir litt grumsete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 minutt siden):

Toleranse handler ikke bare om hva du ikke sier, det handler også om å akseptere at det skjer ting som ikke er i samsvar med ens egne ønsker og preferanser. Du er høyt sannsynlig i et lite mindretall på jobben i denne saken - hvorfor er det de andre som skal rette seg etter deg heller enn omvendt? 

Vi kunne vel da inkludert flere tradisjoner. Jeg har sunget i kor der vi inngikk kompromiss med hverandre. Vi hadde julesanger der vi hadde en kvote for kristne sanger. Vi ikke-kristne sang "Mitt hjerte alltid vanker", men til gjengjeld så ville vi ha sekulære sanger også. 
Hele denne sesongen handler ikke bare om de kristne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (1 minutt siden):

Joda jeg ser poenget ditt, men det er også litt pedantisk. Jeg tror det kristne budskapet i sangen drukner i tradisjonen det er å synge deilig er jorden. Sånn er det å leve i et hovedsakelig sekulært land, men som også har en statskirke, det blir litt grumsete..

Norge har ikke statskirke lenger. Det er avviklet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Du må få hjelp av psykolog slik at du får hjelp med traumet ditt.

Anonymkode: 817ec...126

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det som du retter så intens? Elevene klarer ikke å skrive en gang.

Anonymkode: bb5d8...bda

Da er det vel mer å ta tak i i tilbakemeldingene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff. Du må få hjelp av psykolog slik at du får hjelp med traumet ditt.

Anonymkode: 817ec...126

Kanskje du kan anbefale din, så kan jeg slenge på forumdrittsekker på listen over mine problemer? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er DIN kultur og tradisjon.Anonymkode: 2b85b...e75

Dette er Norges tradisjon og kultur.

Regner med at du sier fra deg fridagene og møter opp som vanlig på jobb om du er så imot det, for å bare ville ha fordelene uten å gjøre noe igjen ville være hykleri.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (6 minutter siden):

Norge er ikke sekulært, flertallet er kristne og den norske kirke og kristendommen nevnes fortsatt i Grunnloven.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge er ikke sekulært, flertallet er kristne og den norske kirke og kristendommen nevnes fortsatt i Grunnloven.

Religion har ingen reel innflytelse i norsk politikk eller maktutøvelse.  Ergo sekulær.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (2 minutter siden):

Religion har ingen reel innflytelse i norsk politikk eller maktutøvelse.  Ergo sekulær.

Alle de store partiene nevner vår kristne kulturarv i sine prinsipprogrammer. Så sekulært er vi ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et fiber i meg er kristen. Men jeg har da aldri dødd av å synge deilig er jorden. Selv om det ikke er noen favoritt sang heller. Grusomt å synge for en uten sangstemme. Men jeg lever da fortsatt 

Anonymkode: 8a280...5a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Grunnen til at så mange er kristne er at flere av oss ble automatisk kristen ved fødsel. Hvis begge foreldrene dine var medlemmer av statskirken, så ble vi det automatisk. 

Samtidig så er det gjort undersøkelser om hvor mange nordmenn som tror på Gud. Sist jeg leste om dette var tallet ca. 30%. Og dette inkluderer muslimer og andre troende. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...