Gå til innhold

Kristne sanger på juleavslutning for lærerkollegiet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå nærmer det seg jul og det fikk meg til å tenke litt. Jeg jobber på offentlig videregående skole. I fjor, etter alle elevene hadde tatt ferie, hadde vi juleavslutning for lærerne som normalt. Da fikk vi alle delt ut teksten til «Deilig er jorden» og måtte synge den.

Jeg syns det var upassende. Det var flere som valgte å ikke delta, og selv om ingen kan tvinge oss til å synge, så stilles det jo en forventning til oss alle når en sangtekst blir delt ut. 

Bør jeg si noe om dette til ledelsen før årets avslutning? 

Anonymkode: 66546...e15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daaakar! Ja, det må ha vært traumatisk.

Husker en gang i tiden da lærere så på seg selv som kulturbærere.

Anonymkode: f0a09...87f

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du hva...

Om du vil synge eller ikke, er din rett til å bestemme. Men å ta valg for andre har du ingen rett til. Arket er der OM du har lyst til å delta. Hvis ikke lar du vær, uten å lage dårlig stemning. 

Anonymkode: db828...4aa

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket tidspunkt i livet ditt begynte "Deilig er jorden" og andre julesanger med kristelig innhold å plage deg? Jeg regner med dette er sanger du har kjent til fra du var liten, og sikkert vært med å synge på skolen osv.

Anonymkode: dce4b...4f1

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne ta det opp, heller på en åpen og undrende måte enn hard konfrontasjon. 

Jeg er ateist selv, men har ikke problemer med kristne julesanger. For meg er det mer tradisjon enn religion. Jeg kan synge om julenissen også selv om jeg ikke tror på ham. Men de få hangene jeg er i kirken (en og anne dåp/bryllup) så sitter jeg stille (og respektfull) og tier når det synges salmer.

Anonymkode: 37b5b...548

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje jeg kan foreslå en sekulær julesang som vi kan ha i tillegg. Hvis kristne blir krenket av at de ikke får julesangen sin, så kan vi jo heller ta med en til som alle føler seg komfortabel med. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På hvilket tidspunkt i livet ditt begynte "Deilig er jorden" og andre julesanger med kristelig innhold å plage deg? Jeg regner med dette er sanger du har kjent til fra du var liten, og sikkert vært med å synge på skolen osv.

Anonymkode: dce4b...4f1

Indoktrinering i skolen er ikke et godt argument for å synge den i voksen alder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje jeg kan foreslå en sekulær julesang som vi kan ha i tillegg. Hvis kristne blir krenket av at de ikke får julesangen sin, så kan vi jo heller ta med en til som alle føler seg komfortabel med. 

Nå er jo julen en kristen høytid. Da får man tåle litt kristendom. Deltar du i høytider i andre religioner,  må du tåle deres høytidstradisjon også.  De fleste sanger er ikke noe jeg går rundt å tror på, men jeg synger hvis jeg vil likevel.

Hvis lærere er så lettkrenkede at de ikke kan ha avslutning dersom det synges en julesang,  så fatter ikke jeg hvordan de skal håndtere en vanlig skolehverdag heller. 

Anonymkode: 8830a...b91

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå nærmer det seg jul og det fikk meg til å tenke litt. Jeg jobber på offentlig videregående skole. I fjor, etter alle elevene hadde tatt ferie, hadde vi juleavslutning for lærerne som normalt. Da fikk vi alle delt ut teksten til «Deilig er jorden» og måtte synge den.

Jeg syns det var upassende. Det var flere som valgte å ikke delta, og selv om ingen kan tvinge oss til å synge, så stilles det jo en forventning til oss alle når en sangtekst blir delt ut. 

Upassende faktisk😝 å synge julesanger på en juletilstelning 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det ville jo vært det fornuftige å gjøre, ikke være kjipt fordi de synger en kristen sang

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være et problem.

Hvis du ikke tror på noen kristendom, hvorfor synes du da at det er ubehagelig at noen synger en kristen sang? Hvorfor må du mobilisere motstand mot noe som ikke betyr noe for deg, og som du ikke tror på? Kan du ikke bare ta del i sangen uten at du legger noe i det? Bare for det sosiale og stemningens skyld? Hvis teksten ikke betyr noe for deg, er det vel det samme?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå er jo julen en kristen høytid. Da får man tåle litt kristendom. Deltar du i høytider i andre religioner,  må du tåle deres høytidstradisjon også.  De fleste sanger er ikke noe jeg går rundt å tror på, men jeg synger hvis jeg vil likevel.

Hvis lærere er så lettkrenkede at de ikke kan ha avslutning dersom det synges en julesang,  så fatter ikke jeg hvordan de skal håndtere en vanlig skolehverdag heller

Det påstår de jo at de ikke gjør lenger. Men vil tro de fleste lærere er litt mer robuste en TS, og ikke blir så fort "utilpass" 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du bør få med deg flere og klage i samlet flokk til ledelsen og fylkesutdanningssjefen eller fylkesdirektøren. Dette er IKKE GREIT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis lærere er så lettkrenkede at de ikke kan ha avslutning dersom det synges en julesang,  så fatter ikke jeg hvordan de skal håndtere en vanlig skolehverdag heller. 

Men det er jo ikke noe valg om å delta. Det er jobb. Hvis jeg hadde kommet til en kirke eller moské, eller hvis jeg hadde deltatt i noens feiring i deres hjem, så må jeg selvfølgelig respektere deres religion. Men hvorfor skal jeg godta at vi feirer deres religion på jobb? Det er ingen andre religioner som blir representert. 
Vi feirer ikke Hanukkah eller andre høytider. Hvis vi i offentlig skole skal feire andres religion, hvorfor blir ikke alle livssyn representer? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

vslutning for lærerne som normalt. Da fikk vi alle delt ut teksten til «Deilig er jorden» og måtte synge den.

Jeg syns det var upassende. Det var flere som valgte å ikke delta, og

Du skal nok overleve... (fra en ikke-kristen)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tiuren skrev (13 minutter siden):

Upassende faktisk😝 å synge julesanger på en juletilstelning 

Nei, jeg kan synge julesanger. Kristne har ikke monopol på denne sesongen. Hvor tror du de fikk tradisjonen fra? 
Jeg kan mange gode julesanger som ikke inneholder Gud, Jesus og engler. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg kan synge julesanger. Kristne har ikke monopol på denne sesongen. Hvor tror du de fikk tradisjonen fra? 
Jeg kan mange gode julesanger som ikke inneholder Gud, Jesus og engler. 

tradisjonen ? Norge er et kristent land. Det har være kristent i rundt 1000 år..

Endret av NatNat
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sunget, men jeg skjønner deg. Det er en uting å dra inn religiøse sanger eller andre religiøse elementer i ikke-religiøse sammenhenger.

Anonymkode: fb2e4...900

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...