Andro Skrevet 13. desember 2023 #41 Del Skrevet 13. desember 2023 Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 13. desember 2023 #42 Del Skrevet 13. desember 2023 Kommer jo ann på hva man tror. Jeg tror at vi har mange jordlige liv. Vi får forskjellige liv hver gang vi lever, og vi lever hvert liv for å lære noe. Vi er ikke utlært før vi har lært om alle aksepter av det å være menneske er både på godt og vondt. Det kan godt hende at du Ble drept i et liv og fikk kjenne på følelsen av å bli drept, mens du mange liv senere feks er morde r. Du kan også være rik i et liv, men veldig fattig i et annet ett. I noen liv levde du lenge med god helse, i andre liv døde du tidlig av sykdom, ulykker eller selvmord. Alt skal læres. Mellom jord livene så er du på den andre siden, som egentlig er hovedhjemmet til oss alle. Her oppholder du deg alt i fra noen år til et par 100 år før du blir født i ny kropp. Høres lenge ut, men mange år på jorden er veldig kort tid der oppe. Når du er ferdig utlært totalt i det jordlige livet, så blir du der for alltid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 13. desember 2023 #43 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvordan forklarer du befolkningsveksten i verden og overbefolkningen , hvis alle har vært her før...? Anonymkode: c8718...d86 Mange har vært her før, mange er nye. Jeg tror ikke direkte på sjel, men energi som omskapes. Og vi kal bli så mange vi bare ønsker. Om det gagner kloden er noe annet. Ingen kan forklare alt, men mange saker der de husker tidligere liv er ihvertfall dokumentert. Hvordan skal noen kunne huske et liv de aldri har levd? AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er det, jeg har postet lenker som viser det mange ganger, men som de vitenskapsfiendtlige ateistene benekter hver eneste gang. Anonymkode: 37aae...bdd Nei, du har ingen seriøs beviser det. Og jeg er ikke ateist foresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #44 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 5.22): Det er ganske uvirkelig at vi ikke vet noen ting om hva som venter etter man dør og hvorfor vi er her. Er jo som i en film eller annen fantasi. Ganske syke greier. Anonymkode: 99549...7b9 Samme som for gresstrå, maur, hunder og blåhvaler. Vi er en del av det store livets kretsløp Anonymkode: c77d7...d49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 13. desember 2023 #45 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 21.54): I bibelen lærer vi at alle havner i himmelriket når vi dør, og jeg tenker da at alle døde er sammen og møter hverandre igjen. Hvordan vet vi om dette stemmer? Anonymkode: 63db8...afc Bibelen er en eventyrbok... Når mennesker dør, så er de borte, om de "er" noe sted så er de i bakken under oss. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #46 Del Skrevet 13. desember 2023 Sannhetsøkende skrev (1 time siden): Mange har vært her før, mange er nye. Jeg tror ikke direkte på sjel, men energi som omskapes. Og vi kal bli så mange vi bare ønsker. Om det gagner kloden er noe annet. Ingen kan forklare alt, men mange saker der de husker tidligere liv er ihvertfall dokumentert. Hvordan skal noen kunne huske et liv de aldri har levd? Nei, du har ingen seriøs beviser det. Og jeg er ikke ateist foresten. Falske minner https://no.m.wikipedia.org/wiki/Falskt_minne Anonymkode: c8718...d86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #47 Del Skrevet 13. desember 2023 On 12/12/2023 at 11:40 AM, AnonymBruker said: https://www.forskning.no/teknologi-data-filosofiske-fag/elon-musks-ville-id-vi-lever-i-en-simulering/267640 Anonymkode: 33906...638 Som vanlig stjal Muskrat dette fra noen andre. Såvidt jeg husker var det Nick Bostrum som først snakket om dette i 2003. Mange kvantefysikere har diskutert dette, men enn så lenge står vi på samme sted - ingen vet. Jeg har vært klinisk død en gang, og var på et trygt, behagelig mørkt sted uten problemer, bekymring eller smerte. Jeg reiser gjerne dit igjen. Det var andre der også, som jeg ikke "snakket" med. De gamle bøkene har mye god, jordnær kunnskap. Men de er skrevet og oversatt i tider der religion var et viktig maktvåpen. Å true med himmel og helvete for en ikkelitterær befolkning er en genial måte å kontrollere dem på. Anonymkode: fa3c3...3ae 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #48 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan forklarer du befolkningsveksten i verden og overbefolkningen , hvis alle har vært her før...? Anonymkode: c8718...d86 Sjelene splintres opp i flere og flere deler. Det finnes en allsjel, alle er bare en del av den ene sjelen. Stoffet sjeler lages av finnes i kjempestore mengder. Mange spennende muligheter!! Anonymkode: c77d7...d49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 13. desember 2023 #49 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 21.58): Nei, alle som dør er ikke i himmelen sammen. Hvorfor skal en god person og en morder (eksempel), få det samme paradis? Det hjelper ikke å bare Tro, man på act on it, du må ha levd et religiøst og vært et bra menneske for å komme til paradis. Helvette er for alle de dårlige personene som ikke har bestått testen sin på denne jord. Det er derfor Gud har gitt oss fri vilje. Vi har fått budskapet, og fri vilje, do what you want with that liksom. Anonymkode: 56541...223 Fri vilje? Skal man kunne ta et kvalifisert valg, må man sitte inne med alle fakta. Det er det ingen dom gjør. Dette dreier seg om tro. Når man baserer seg på tro, kan nan ta feil og man han gå rett. Om alle visste at Gud fantes og hva som var Hans vilje, kunne alle tatt et reellt valg, om de ville gjøre sitt beste got å følge Guds vilje, eller om de ikke ville bry seg. Når ingen vet, handler det om hva man tror. Og nei, man velger ikke hva man vil tro. Man tror på det som føles riktig. Det er veldig mange valg i livet, og veldig mange ganger man i ettertid skulle ønske man valgte annerledes, for da man tok det valget visste man ikke hva som ville skje senere. Hvilke utdannelse det blir bruk for i fremtiden, hvilket yrke man vil trives i, hvem man kan stole på.... Så nei, det er ikke alltid fritt valg. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #50 Del Skrevet 13. desember 2023 Jeg er ateist og trur ikke på det. Men.... om det faktisk eksisterer så håper jeg virkelig det finnes en himmel og helvete på riktig grunnlag. Min bestemor trodde ikke på gud, men hu var verdens beste bestemor. Veldig empatisk og omsorgsfullt vesen. Til tross for at hu ble banket av mil bestefar i over 50 år... som jeg virkelig håper havnet i et helvete. Men han trodde på gud og tvang min bestemor og alle barna til å reise til kirka hver søndag. Hvis ting er som de kristne trur, så er det vel bestefaren min som har havnet i himmelen, mens bestemor i helvete.. desverre. Anonymkode: 39d33...6e1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 13. desember 2023 #51 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Falske minner https://no.m.wikipedia.org/wiki/Falskt_minne Anonymkode: c8718...d86 Nei, det er ikke falske minner. Det er seriøse forskere på dette feltet. Når du husker en annen sitt liv så er det mer. Men takk og lov så er det ingen evig fortapelse og brenning for dem som ikke tror på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 13. desember 2023 #52 Del Skrevet 13. desember 2023 Thyra skrev (1 time siden): Fri vilje? Skal man kunne ta et kvalifisert valg, må man sitte inne med alle fakta. Det er det ingen dom gjør. Dette dreier seg om tro. Når man baserer seg på tro, kan nan ta feil og man han gå rett. Om alle visste at Gud fantes og hva som var Hans vilje, kunne alle tatt et reellt valg, om de ville gjøre sitt beste got å følge Guds vilje, eller om de ikke ville bry seg. Når ingen vet, handler det om hva man tror. Og nei, man velger ikke hva man vil tro. Man tror på det som føles riktig. Det er veldig mange valg i livet, og veldig mange ganger man i ettertid skulle ønske man valgte annerledes, for da man tok det valget visste man ikke hva som ville skje senere. Hvilke utdannelse det blir bruk for i fremtiden, hvilket yrke man vil trives i, hvem man kan stole på.... Så nei, det er ikke alltid fritt valg. Dette. Så enig. En tro er en overbevisning. Å kalle det fri vilje er bare for dumt. Men det er det beste de kan komme på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 13. desember 2023 #53 Del Skrevet 13. desember 2023 Er ateist og er helt sikker på at det ikke er noe mer etter man trekker sitt siste pust. Likevel, liker godt historien om "egget" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 13. desember 2023 #54 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er ateist og trur ikke på det. Men.... om det faktisk eksisterer så håper jeg virkelig det finnes en himmel og helvete på riktig grunnlag. Min bestemor trodde ikke på gud, men hu var verdens beste bestemor. Veldig empatisk og omsorgsfullt vesen. Til tross for at hu ble banket av mil bestefar i over 50 år... som jeg virkelig håper havnet i et helvete. Men han trodde på gud og tvang min bestemor og alle barna til å reise til kirka hver søndag. Hvis ting er som de kristne trur, så er det vel bestefaren min som har havnet i himmelen, mens bestemor i helvete.. desverre. Anonymkode: 39d33...6e1 Det faller på sin egen urimelighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #55 Del Skrevet 13. desember 2023 K.B. skrev (6 timer siden): Bibelen er en eventyrbok... Når mennesker dør, så er de borte, om de "er" noe sted så er de i bakken under oss. Det er ikke det, Bibelen er vitenskaplig bevist, imotsetning til eventyrene om dinosaurer, big bang og evolusjon ateistene tror på med null vitenskaplig bevis. Anonymkode: 37aae...bdd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. desember 2023 #56 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 21.58): Nei, alle som dør er ikke i himmelen sammen. Hvorfor skal en god person og en morder (eksempel), få det samme paradis? Det hjelper ikke å bare Tro, man på act on it, du må ha levd et religiøst og vært et bra menneske for å komme til paradis. Helvette er for alle de dårlige personene som ikke har bestått testen sin på denne jord. Det er derfor Gud har gitt oss fri vilje. Vi har fått budskapet, og fri vilje, do what you want with that liksom. Anonymkode: 56541...223 hvorfor skulle en morder komme i paradis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 13. desember 2023 #57 Del Skrevet 13. desember 2023 Thyra skrev (5 timer siden): Fri vilje? Skal man kunne ta et kvalifisert valg, må man sitte inne med alle fakta. Det er det ingen dom gjør. Dette dreier seg om tro. Når man baserer seg på tro, kan nan ta feil og man han gå rett. Om alle visste at Gud fantes og hva som var Hans vilje, kunne alle tatt et reellt valg, om de ville gjøre sitt beste got å følge Guds vilje, eller om de ikke ville bry seg. Når ingen vet, handler det om hva man tror. Og nei, man velger ikke hva man vil tro. Man tror på det som føles riktig. Det er veldig mange valg i livet, og veldig mange ganger man i ettertid skulle ønske man valgte annerledes, for da man tok det valget visste man ikke hva som ville skje senere. Hvilke utdannelse det blir bruk for i fremtiden, hvilket yrke man vil trives i, hvem man kan stole på.... Så nei, det er ikke alltid fritt valg. Man velger om man vil lyve eller la være, om man vil stjele eller hvordan man ordlegger seg. Man velger hvordan vi selv handler. Nå velger du utdannelse, mann, venner og maten du spiser og slikt også, men det er da ikke noe Gud legger seg oppi og jeg ville da tro at hvis du mener at du ikke skal måtte vurdere noe, men også slike valg er Guds ansvar ville du protestert høylytt, istedenfor å sutre for at du selv tok feil avgjørelser i så henseende. Hvem kan man stole på, det er ikke Guds feil om du møter en som ikke er å stole på, du møter bare nok et menneske som ikke valgte å være å stole på. Du bor da her på jorden og de samme budene gjelder da for alle, og du er nødt å møte noen som feiler på et eller annet område, både de som bevisst er ute etter å lure deg eller som svikter av andre årsaker, men det er da opp til deg om du viker unna dem og slikker sårene dine eller slår dem ned, du må da kunne stå ansvarlig for noe du også, slik den andre må stå ansvarlig for sitt. Gud har gitt deg valg om hvordan du vil oppføre deg og om du ikke oppfører deg vil det straffe seg og det nytter lite å komme foran Gud og fortelle Han at alt var Hans og alle andre sin skyld alt som hendte deg i livet. Han finnes og du velger jo selv om du vil lære Han å kjenne eller om du mener du vil kjøre sololøp uten Han. Han tvinger deg ikke å lese Bibelen eller følge Han, men det er en dør inntil Himmelen og du må inn den døren hvor Jesus står, fordi hvis du prøver å gå inn andre steder har du ikke valgt løsningen hvor Han betalte deg inn fordi du trodde på det, men valgte veien hvor du regner med at Gud skal unnskylde deg for alt og du får da en sjanse selvfølgelig til å møte opp foran Dommeren som har listet opp alle dine gode og onde gjerninger og må jo svare for dem. Du tror du kan stå der og skylde på Gud, presten, foreldre og alle andre og si at det var derfor du løy, stjal, hånte folk? De som gjorde noe mot deg skal da bare ta sin delaktighet. Du skal velge motsatt tilnærming enn å f.eks hevne eller la det du opplever gå utover andre igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 13. desember 2023 #58 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er ikke det, Bibelen er vitenskaplig bevist, imotsetning til eventyrene om dinosaurer, big bang og evolusjon ateistene tror på med null vitenskaplig bevis. Anonymkode: 37aae...bdd God jul til deg banana man.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 14. desember 2023 #59 Del Skrevet 14. desember 2023 Lawyam skrev (5 timer siden): Man velger om man vil lyve eller la være, om man vil stjele eller hvordan man ordlegger seg. Man velger hvordan vi selv handler. Nå velger du utdannelse, mann, venner og maten du spiser og slikt også, men det er da ikke noe Gud legger seg oppi og jeg ville da tro at hvis du mener at du ikke skal måtte vurdere noe, men også slike valg er Guds ansvar ville du protestert høylytt, istedenfor å sutre for at du selv tok feil avgjørelser i så henseende. Hvem kan man stole på, det er ikke Guds feil om du møter en som ikke er å stole på, du møter bare nok et menneske som ikke valgte å være å stole på. Du bor da her på jorden og de samme budene gjelder da for alle, og du er nødt å møte noen som feiler på et eller annet område, både de som bevisst er ute etter å lure deg eller som svikter av andre årsaker, men det er da opp til deg om du viker unna dem og slikker sårene dine eller slår dem ned, du må da kunne stå ansvarlig for noe du også, slik den andre må stå ansvarlig for sitt. Gud har gitt deg valg om hvordan du vil oppføre deg og om du ikke oppfører deg vil det straffe seg og det nytter lite å komme foran Gud og fortelle Han at alt var Hans og alle andre sin skyld alt som hendte deg i livet. Han finnes og du velger jo selv om du vil lære Han å kjenne eller om du mener du vil kjøre sololøp uten Han. Han tvinger deg ikke å lese Bibelen eller følge Han, men det er en dør inntil Himmelen og du må inn den døren hvor Jesus står, fordi hvis du prøver å gå inn andre steder har du ikke valgt løsningen hvor Han betalte deg inn fordi du trodde på det, men valgte veien hvor du regner med at Gud skal unnskylde deg for alt og du får da en sjanse selvfølgelig til å møte opp foran Dommeren som har listet opp alle dine gode og onde gjerninger og må jo svare for dem. Du tror du kan stå der og skylde på Gud, presten, foreldre og alle andre og si at det var derfor du løy, stjal, hånte folk? De som gjorde noe mot deg skal da bare ta sin delaktighet. Du skal velge motsatt tilnærming enn å f.eks hevne eller la det du opplever gå utover andre igjen. Hvem snakker om å lyve, stjele og håne folk og skylde på andre? Alle er ansvarlig for egne handlinger. Men ofte handler man i god tro, og man tok feil. Skal man straffes for det? Du vet ikke om Gud eksisterer, ingen vet det. Det vanskeligste for meg å akseptere med religion, er ideen om at noen skal straffes til evig tid fordi de ikke trodde på Gud. Det finnes mange hellige skrifter, mange prester og andre som forteller deg sin sannhet. Men ingen vet hvem, om noen, som har rett. Tenk deg følgende; du skal krysse en stor mørk skog før natten kommer, om natten blir skogen farlig. Om du går riktig vei, rekker du å komme gjennom. Men du har aldri gått der før. Etter hvert deler veien seg, og du vet ikke hvilken du skal følge. Du har gått ned deg flere kart, og ser flere skilt som sier ulike ting. Du må velge å tro på en av dem. Om du da tar feil vei, og ikke kommer ut i tide, går det deg ille. Men det er da fin egen feil, siden du valgte av fri vilje? Mennesker er født med ulik tilbøyelighet for religion. Noen har lettere for å bli religiøse enn andre. Det handler også mye om hvor man vokser opp. I et religiøst eller sekulært samfunn. Ikke minst når det handler om hvilken tro man får. Vokser man opp i et muslimsk samfunn, er det liten sjanse for å bli personlig kristen eller omvendt. Så mange mennesker i verden vier livet sitt til å følge Guds vilje. De tror på ulike ting. Alle kan ikke ha rett. De som ikke tror på Gud gjør ikke det fordi de velger å forkaste han, kjøre sololøp, men fordi deres logikk tilsier at Han ikke eksisterer. Jeg mener at så lenge ingen faktisk vet om Gud eksisterer, kan man ikke snakke om et reelt valg. Man kan også ha et utmerket moralsk kompass, være opptatt av å gjøre det som er riktig, være god mot andre, helt uten å tro på noen Gud. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #60 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sjelene splintres opp i flere og flere deler. Det finnes en allsjel, alle er bare en del av den ene sjelen. Stoffet sjeler lages av finnes i kjempestore mengder. Mange spennende muligheter!! Anonymkode: c77d7...d49 Mye rart skal man nå lese. Utrulig hvor redd alle er for at døden faktisk er slutten at det må finnes opp både sjeler, himmler og helveter. Vi er som alle andre skapninger fra bakterier til elefanter , vi lever en gang. Anonymkode: 3ec60...331 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå