Gå til innhold

Lønner det seg å ha elbil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei, jeg trenger hjelp meg å finne ut om jeg trenger en elbil eller om jeg skal kjøpe meg en dieselbil? Hva lønner seg å kjøpe sånn egentlig? Skal jeg kjøpe en dieselbil som er litt billigere rundt 100 000, som har det jeg trenger og jeg kan betale der å da og slippe å ha billån. Eller skal jeg kjøpe en elbil som møter mine krav til 4-500 000? hjelp:)

Anonymkode: 22bd9...41e

Det du egentlig spør om her, er om det er billigere å kjøpe en 10-15 år gammel bil enn en spilitter ny bil med 500 hestekrefter. Selvfølgelig er det billigere å kjøpe en gammel bil. Men hvorfor nøye deg med en som er 10 år gammel? Hvis du virkelig vil spare penger kan du nok finn en til 10.000 kroner også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LadeJarl skrev (32 minutter siden):

😂🙈👏...Her var det myye morsomt ja! 

Siden folk har begynt å våkne og kjøpe fossilbiler igjen kan du sikkert linke til et sted som viser at elbil taper markedsandel?

Så lurer jeg veldig på hvilke elbilmodeller du har sveist rust på..?..er ikke mange årene gamle rustbare elbiler i norge..( Hvis det er 1.ste gen Leaf så har jeg og sveist på den og var gjort på 30 sek å kople fra det nødvendige)

Ref denne :

https://www.adlittle.de/sites/default/files/viewpoints/ADL_BEVs_vs_ICEVs_FINAL_November_292016.pdf

Og denne :

https://www.forbes.com/sites/michaelharley/2023/10/30/5-reasons-why-electric-vehicle-sales-have-slowed/

...og denne:

https://www.nettavisen.no/okonomi/bom-stopp-for-elbilsalget-kollaps/s/5-95-948023...

Jeg kunne fortsatt inn i evigheten...Men det skal jeg ikke...Av respekt for "Ladejarl" og andre fanatikere her inne...Dette er kun for å balansere debatten som foregår...

Anonymkode: fed00...f92

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ref denne :

https://www.adlittle.de/sites/default/files/viewpoints/ADL_BEVs_vs_ICEVs_FINAL_November_292016.pdf

Og denne :

https://www.forbes.com/sites/michaelharley/2023/10/30/5-reasons-why-electric-vehicle-sales-have-slowed/

...og denne:

https://www.nettavisen.no/okonomi/bom-stopp-for-elbilsalget-kollaps/s/5-95-948023...

Jeg kunne fortsatt inn i evigheten...Men det skal jeg ikke...Av respekt for "Ladejarl" og andre fanatikere her inne...Dette er kun for å balansere debatten som foregår...

Anonymkode: fed00...f92

Jeg ler meg ihjel 😂...

Den første linken må jeg laste ned for å få lest..uaktuellt.

Den andre er en artikkel om masse elbiler i inventar hos amerikanske forhandlere..ingen tall om markedsandel.

Den tredje er om kollaps av elbilsalget i starten av 2023...subjektivt og uten tall selvsagt..Men de tallene finnes jo så linker til en artikkel med tall jeg da..

Må jo lure på hvor mange av disse villedende skriveriene i media oljeindustrien står bak?

Glemte du å opplyse om hvilke elbiler du har "sveist rust på"...🙈

Av respekt for sannheten..her har du en artikkel med tall i..

https://www-techloy-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.techloy.com/global-ev-sales-up-32-yoy-in-q1-2023/amp/?amp_gsa=1&amp_js_v=a9&usqp=mq331AQIUAKwASCAAgM%3D#amp_tf=Fra %1%24s&aoh=17022375326066&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.techloy.com%2Fglobal-ev-sales-up-32-yoy-in-q1-2023%2F

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, prt90 said:

Det du egentlig spør om her, er om det er billigere å kjøpe en 10-15 år gammel bil enn en spilitter ny bil med 500 hestekrefter. Selvfølgelig er det billigere å kjøpe en gammel bil. Men hvorfor nøye deg med en som er 10 år gammel? Hvis du virkelig vil spare penger kan du nok finn en til 10.000 kroner også. 

Fordi:

1. Min gamle Honda 2006 cr-v går akkurat like langt pr tank som når den var ny. Og det gikk nylig igjennom eu-kontroll uten feil. Kostet 34.000,- brukt og har ikke rust under. Må heller ikke være forsiktig med den da jeg ikke bryr meg om en liten ripe. Og billig forsikring. Jeg kan evt ha med en reservekanne som gjør at den går 25 mil ekstra.

2. Min Tesla 3 har dårligere rekkvidde (spesielt om vinteren) og må lades hele tiden. Og kostet 507.000,-  ny. Fin bil. Men den er helt klart mye, mye dyrere.

Anonymkode: 2f049...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei, jeg trenger hjelp meg å finne ut om jeg trenger en elbil eller om jeg skal kjøpe meg en dieselbil? Hva lønner seg å kjøpe sånn egentlig? Skal jeg kjøpe en dieselbil som er litt billigere rundt 100 000, som har det jeg trenger og jeg kan betale der å da og slippe å ha billån. Eller skal jeg kjøpe en elbil som møter mine krav til 4-500 000? hjelp:)

Anonymkode: 22bd9...41e

Hvis du skulle finne på å kjøpe brukt dieselbil er det lurt å vente til over nyttår....Reglene for refusjon av engangsavgiften endres så eksporten av brukte norske dieselsugger til europa vil reduseres myye.

Så mye at prisene på brukte fossilbiler faktisk kan kollapse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LadeJarl said:

Jeg ler meg ihjel 😂...

Den første linken må jeg laste ned for å få lest..uaktuellt.

Den andre er en artikkel om masse elbiler i inventar hos amerikanske forhandlere..ingen tall om markedsandel.

Den tredje er om kollaps av elbilsalget i starten av 2023...subjektivt og uten tall selvsagt..Men de tallene finnes jo så linker til en artikkel med tall jeg da..

Må jo lure på hvor mange av disse villedende skriveriene i media oljeindustrien står bak?

Glemte du å opplyse om hvilke elbiler du har "sveist rust på"...🙈

Av respekt for sannheten..her har du en artikkel med tall i..

https://www-techloy-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.techloy.com/global-ev-sales-up-32-yoy-in-q1-2023/amp/?amp_gsa=1&amp_js_v=a9&usqp=mq331AQIUAKwASCAAgM%3D#amp_tf=Fra %1%24s&aoh=17022375326066&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.techloy.com%2Fglobal-ev-sales-up-32-yoy-in-q1-2023%2F

Den siste norske artikkelen er fra starten av 2023, da var elbilsalget lavere fordi det ble innført avgifter fra 1 januar 2023. Desember 2022 sprengte alle salgsrekorder for å levere ut elbilene før avgiftene kom, og etterlatte seg et salgsvakuum i noen måneder. Kritiske medier så på salgstall for januar og februar isolert sett og skrev artikler for å få kommentarfeltene til å koke.

Anonymkode: 7254b...52e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den siste norske artikkelen er fra starten av 2023, da var elbilsalget lavere fordi det ble innført avgifter fra 1 januar 2023. Desember 2022 sprengte alle salgsrekorder for å levere ut elbilene før avgiftene kom, og etterlatte seg et salgsvakuum i noen måneder. Kritiske medier så på salgstall for januar og februar isolert sett og skrev artikler for å få kommentarfeltene til å koke.

Anonymkode: 7254b...52e

Ja selvsagt..spot on.👌

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av miljøperspektiv. 

Så er jo dette et personlig økonomisk regnestykket. Noe jeg også er interessert i. 

Nå som vi skal bytte vår bil så er det Tesla X vi ser som den eneste mulige EL-bilen. 7 seter - hengerfeste og en viss rekkevidde. Denne kan også ha bilstoler i bredden. Det er det svært få andre som klarer. 

Alternativet er 5008 eller Touran (alle 2018 modeller - og kjørt 55-75.000 km). 

Tesla koster 100 000 kr mer å kjøpe (dog, skal den være billigere i drift). Det som er vanskelig er å forutse hvilke utgifter som påløper disse bilene da aller kan oppleve feil med sin bil. 

Så er spørsmålet hva dere ville valgt? El bil som er dyrere men billigere i drift? Er det forutsigbart eller risikosport? Eller en konvensjonell bil som har dyrere utgifter men noe jeg ser på som mer forutsigbare og pålitelige. 

Endret av Vizz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Vizz said:

Så er jo dette et personlig økonomisk regnestykket. Noe jeg også er interessert i. 

Nå som vi skal bytte vår bil så er det Tesla X vi ser som den eneste mulige EL-bilen. 7 seter - hengerfeste og en viss rekkevidde. Denne kan også ha bilstoler i bredden. Det er det svært få andre som klarer. 

Tesla koster 100 000 kr mer å kjøpe (dog, skal den være billigere i drift). Det som er vanskelig er å forutse hvilke utgifter som påløper disse bilene da aller kan oppleve feil med sin bil. 

Så er spørsmålet hva dere ville valgt? El bil som er dyrere men billigere i drift? Er det forutsigbart eller risikosport? Eller en konvensjonell bil som har dyrere utgifter men noe jeg ser på som mer forutsigbare og pålitelige. 

En brukt gammel model X kan fort bli en utgiftsbombe, det er en dyr og stor bil som gjør at stort sett alt av vedlikehold og service blir dyrt og stort. Mye er gjort med å kjøpe en nyere modell og holde seg unna de eldste. Mye småtteri og barnesykdommer var glattet ut de første årene.

Vi lånte en model X på ferietur i fjor, var en fantastisk familiebil for langturer

Anonymkode: 95ee1...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vizz skrev (21 timer siden):

Jeg er Tesla-tilhenger (har ikke hatt x), og etter vår erfaring er det overdrevent negativt fokus på Tesla og reparasjon/drift. Har hatt andre elbiler før Tesla, og Tesla er desidert best. Vi har hatt Teslaer i 8-9 år, og de har kun vært på verksted for ørsmå bagateller, som tar maks en time å ordne, og bilen har vært kjørbar før og etter. Står ute vinterstid i kaldt område av landet. Bilen er meget rimelig å eie og drifte etter kjøp, og du får så mye mer kjøreglede og sikkerhet for pengene i en Tesla. Så jeg ville ikke vært i tvil.

Anonymkode: 02a3f...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er Tesla-tilhenger (har ikke hatt x), og etter vår erfaring er det overdrevent negativt fokus på Tesla og reparasjon/drift. Har hatt andre elbiler før Tesla, og Tesla er desidert best. Vi har hatt Teslaer i 8-9 år, og de har kun vært på verksted for ørsmå bagateller, som tar maks en time å ordne, og bilen har vært kjørbar før og etter. Står ute vinterstid i kaldt område av landet. Bilen er meget rimelig å eie og drifte etter kjøp, og du får så mye mer kjøreglede og sikkerhet for pengene i en Tesla. Så jeg ville ikke vært i tvil.

Anonymkode: 02a3f...b5d

Men man må jo ut med fem ganger så mye i innkjøp.

Anonymkode: 079a9...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste bilen er en godt brukt Honda eller Toyota som er vedlikehold. Alle de 100-tusenvis av kronene du sparer kan du bruke på god mat og reiser i steden. Om staten tvinger oss til elbiler -  ja da kan du tenke på en brukt tesla feks. Men ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 9.26):

Nei, det lønner seg ikke. Har 1 billig brukt bensin-suv og den koster ca 4000,- i mnd med avskrivning og forsikring.

Tesla 3´en koster ca 11.000,- pr mnd i sammenligning. Og den holder max (skal vi være veldig optimistiske) i 12 år.

Og hadde Norge vært opptatt av miljø hadde vi stoppet gass og olje på dag 1!

Hvordan klarer du å bruke 11 000 på en tesla 3?  Vi bruker 6000 på vår.

Anonymkode: babdb...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verditapet på den nye elbilen vil være så stort at jeg tror det vil lønne seg med dieselbilen til 100k, dessverre. Men du kan jo regne på det, selvsagt. 
Sånn ellers er jeg elbilfan selv! Men realiteten er dessverre at nye biler, enten de er el eller fossil, taper seg noe voldsomt i verdi de første tre årene - og det må du prise inn i regnestykket. Det er en mye større utgift en drivstoff/strøm. 

Anonymkode: d76e0...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...