Gå til innhold

Visste du at hjertet er senteret for intelligens?

Gjest Gratika85

Anbefalte innlegg

Gjest Gratika85

Har du noen gang, lurt på hvorfor du holder hånda foran brystet når du viser følelser, eller for eksempel synger? Det er fordi hjertet er senteret for intelligens og følelser. Hjernestammen er sjelen din, og hjernen er for høyere tenking, men hjertet er der hvor ekte intelligens er. Det sanser omgivelsene, hvis noen har et følelsesmessig behov, for eksempel, eller er i fare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratika85 skrev (12 minutter siden):

Har du noen gang, lurt på hvorfor du holder hånda foran brystet når du viser følelser, eller for eksempel synger? Det er fordi hjertet er senteret for intelligens og følelser. Hjernestammen er sjelen din, og hjernen er for høyere tenking, men hjertet er der hvor ekte intelligens er. Det sanser omgivelsene, hvis noen har et følelsesmessig behov, for eksempel, eller er i fare

Påstanden om at hjertet er senteret for intelligens og følelser, og at det sanser omgivelser og emosjonelle behov, er ikke støttet av vitenskapelig forståelse eller forskning. Hjernen er faktisk kroppens sentrale organ for intelligens, følelser, og bearbeiding av sanseinntrykk. Denne feiloppfatningen kan stamme fra kulturelle og historiske perspektiver hvor hjertet ofte er blitt sett på som setet for følelser.

Hjertets primære funksjon er fysiologisk, ikke kognitiv eller emosjonell. Det er en muskel hvis hovedoppgave er å pumpe blod gjennom kroppen. Dette sikrer transport av oksygen og næringsstoffer til kroppens celler, samt fjerning av avfallsstoffer. Selv om det er vanlig å assosiere hjertet med følelser, som i uttrykket å "følge sitt hjerte", er dette mer et poetisk eller metaforisk uttrykk enn en faktisk biologisk realitet.

Det er riktig at mennesker ofte plasserer en hånd over hjertet i følelsesladede situasjoner, som når man synger nasjonalsangen eller uttrykker kjærlighet. Dette er imidlertid mer et kulturelt og sosialt fenomen enn et uttrykk for hjertets rolle i følelsesmessig prosessering.

👩‍🏫

Anonymkode: 2fb77...796

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest ikke dette er en tanke som vi uten videre skal avfeie. Det stemmer faktisk at man har oppdaget hjerneceller i hjertet: https://www.heartmath.org/our-heart-brain/ 

The brain in the heart av prof. Salem ved Royal College of Psychiatrists er interessant lesning. 

Illustrert vitenskap: Du tenker med hjertet

Gleder meg til å følge forskningen videre! 

Anonymkode: aef48...ad1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg synest ikke dette er en tanke som vi uten videre skal avfeie. Det stemmer faktisk at man har oppdaget hjerneceller i hjertet: https://www.heartmath.org/our-heart-brain/ 

Nei, et er ikke hjerneceller, det er nerveceller. 

The brain in the heart av prof. Salem ved Royal College of Psychiatrists er interessant lesning. 

Du må da også konkludere med at andre organer som tarm har hjerne. Dette kan vi fint ta videre da det i sosiale sammenhenger ikke uvanlig å henvise til at noen tenker med ræva. 

Illustrert vitenskap: Du tenker med hjertet

Som ovenfor gjelder dette mange organer, inkludert tarm.

Hvorfor kommer det som en overraskelse at det er kommunikasjon gjennom nerve nettverket mellom hjerne og organer. Og at kommunikasjon mellom særdeles sentrale organer har mer komplisert samhandling enn andre. 

Dette betyr IKKE at hjerte og tarm står for prosessering av følelse og intelligens. 

BTW, det er også plenty av studier som tyder på at bakterier (tarmflora) påvirker hjernen. Kan vi ikke like godt skippe mellommannen og si det er bakterier som står for intelligensen. 

Endret av Midgard
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 18.34):

Påstanden om at hjertet er senteret for intelligens og følelser, og at det sanser omgivelser og emosjonelle behov, er ikke støttet av vitenskapelig forståelse eller forskning. Hjernen er faktisk kroppens sentrale organ for intelligens, følelser, og bearbeiding av sanseinntrykk. Denne feiloppfatningen kan stamme fra kulturelle og historiske perspektiver hvor hjertet ofte er blitt sett på som setet for følelser.

Hjertets primære funksjon er fysiologisk, ikke kognitiv eller emosjonell. Det er en muskel hvis hovedoppgave er å pumpe blod gjennom kroppen. Dette sikrer transport av oksygen og næringsstoffer til kroppens celler, samt fjerning av avfallsstoffer. Selv om det er vanlig å assosiere hjertet med følelser, som i uttrykket å "følge sitt hjerte", er dette mer et poetisk eller metaforisk uttrykk enn en faktisk biologisk realitet.

Det er riktig at mennesker ofte plasserer en hånd over hjertet i følelsesladede situasjoner, som når man synger nasjonalsangen eller uttrykker kjærlighet. Dette er imidlertid mer et kulturelt og sosialt fenomen enn et uttrykk for hjertets rolle i følelsesmessig prosessering.

👩‍🏫

Anonymkode: 2fb77...796

Jeg elsker at du tok deg tid til å skrive dette! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at når man skriker eller føler at man er i akutt fare og ikke rekker å forflytte seg, trekker man hendene foran seg for å beskytte halsen og hjerte/ lunger. Jeg tror det er helt andre årsaker en noe som har med IQ å gjøre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (7 timer siden):

Jeg har hørt at når man skriker eller føler at man er i akutt fare og ikke rekker å forflytte seg, trekker man hendene foran seg for å beskytte halsen og hjerte/ lunger. Jeg tror det er helt andre årsaker en noe som har med IQ å gjøre.

Mener du at man hører lyd fra andre organer enn øret og prosesserer det fra andre plasser enn hjernen. 

Sikker mulig, men er det virkelig å høre og prosessere, enn snarere en refleks ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (18 timer siden):

Dette er bare impulser som blir sendt til de motoriske nervecellene som får muskler til å bevege seg før hjernen har prosessert inntrykket. Altså refleks. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finne syv intelligenstyper. Er enig med TS.

En kan ha så høy IQ som bare vil, men å ha høy iq gjør en ikke nødvendigvis til en intelligent person om det du i tillegg til dette viser at du er en pompøs narsistisk drittsekk som drar andre ned, men deg selv opp.

Anonymkode: 35e19...c03

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen forteller mye om at tankene sitter i hjertet. At alle tanker kommer fra hjertet. Til å med nåde gode og onde.

Anonymkode: 98daa...1c4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bibelen forteller mye om at tankene sitter i hjertet. At alle tanker kommer fra hjertet. Til å med nåde gode og onde.

Godt at du kom å slo i bordet med den virkelige vitenskapelige fasiten 🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 20.16):

Bibelen, den viktigste boka på medisinstudiet. Billig er den og (på linje med innholdet, kan man si).

Anonymkode: ee039...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 12/12/2023 at 9:49 AM, Midgard said:

Mener du at man hører lyd fra andre organer enn øret og prosesserer det fra andre plasser enn hjernen. 

Sikker mulig, men er det virkelig å høre og prosessere, enn snarere en refleks ?

Til informasjon har vi mennesker flere nervesystem med ulike funksjoner, og ett av dem lever sitt eget liv. Til motsetning fra det du styrer selv (du velger selv å strekke hånden ut og plukke opp en penn), vil det autonome nervesystemet reagere uten at du har noe kontroll over det. Hvis vi tar frykt og angst som eksempel, så er det helt normalt at nervesystemet sender signaler om at nå er det fare på ferde i farlige situasjoner. Når vi opplever frykt uten at det faktisk er noen reell fare, kalles det gjerne angst, og her opplever man samme symptomer som i en reelt farlig situasjon, rett og slett fordi nervesystemet tar feil. Og dette har man ikke noe kontroll over.

Anonymkode: 0a2c3...9ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg ikke hørt før, men jeg har fått med meg at tarmen har betydelig mer å si for fysisk og psykisk helse enn det jeg tidligere var klar over. 

At hver del av kroppen er viktig og vesentlig er vel egentlig ikke noe rart. Jeg kan levende se for meg at hjerteproblemer hadde tatt slik kapasitet fra meg at det hadde gått utover min intelligens også, og stopper det blir jeg nok veldig lite intelligent. 😉

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du får en hjertetransplantasjon, får du noen andres intelligens da?

Og hvis hjertet kom fra en psykopat, ville du slutte å føle empati og sympati?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...