Gå til innhold

Dere som handler brukte julegaver og/eller julegaver uten bytterett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det krever jo også at man bor i samme by, eller at man handler i butikker man vet finnes i mottakeren sin by også. Men vi gir og får ikke gaver fra "fremmede" som ville bommet helt, så det har vel aldri vært en problemstilling. Om jeg hvert år fikk masse rare klær som ikke passet ville jeg sikkert kjent på behov for byttelapp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva gjør dere hvis mottakeren ønsker å bytte gaven dere har gitt? Er ikke det kleint å si at det dessverre ikke er mulig å bytte gaven?

Anonymkode: de918...95d

Jeg gir gaver som ikke folk ønsker å bytte :)

Anonymkode: 9a81f...158

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

De som gir rare klær i feil størrelse, sengetøy i feil størrelse og ullundertøy til eksembarnet, legger aldri ved byttelapp. Vi skjønner jo alle at det er fordi de har skaffet seg tingene til en veldig billig penge ellers i året, men jeg skulle virkelig ønsket at de heller ga oss en eske konfekt eller lignende. For hva er egentlig hensikten med å gi folk gaver de ikke kan bruke til noe?

Brukte gaver er fabelaktig når det gjelder samleobjekter av glass og interiør og slikt som man ikke får tak i nytt. Eller når man finner noe som noen ønsker seg på Finn som er nesten ubrukt. Det er de aller beste gavene.

Men ubetenksome gaver uten byttelapp er helt poengløst i min bok.

• Liker 7
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ok. Noen av oss liker jo å gjøre mottakeren fornøyd, så hvis jeg skulle bomme på smak, størrelse eller noe annet, synes jeg det er trist hvis de ikke får byttet.

Men hvis du er ute etter å gjøre folk fornøyde så kjøp nytt da.. herregud for en kommenter på dette innlegget. 

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tja tjo det er jo en gamble. For min del er pengeverdien av gaven konstant, så når jeg har kjøpt ting som ikke kan byttes er det da typisk gaver på salg, som er finere enn mottakeren ellers ville fått. Har enda ikke opplevd å få et kleint spørsmål om hvor noe uten byttelapp kan byttes. Er det ikke byttelapp med, kan det ikke byttes, ferdig snakka. 
Det er ikke noe krav å måtte kunne bytte gaver man får. Liker man det ikke, neivel da får man re-gifte gaven til noen man tror liker den. 

Anonymkode: 8302e...682

Helt enig. Er ikke et krav at de skal få bytte. Folk har blitt for kravstore, slike hadde jeg ikke gitt til om det var kravet. 

Skrevet
IneT skrev (40 minutter siden):

Helt enig. Er ikke et krav at de skal få bytte. Folk har blitt for kravstore, slike hadde jeg ikke gitt til om det var kravet. 

Er da ikke det det handler om. Men om at man bommer på klesstørrelsen til et barn f eks eller at mottaker får dobbelt opp av noe hun har ønsket seg.

Virker jo her som om mange overhodet ikke er opptatt av mottaker med holdningen "de får være fornøyd med det de får uansett". Altså, jeg er opptatt av mottaker og ønsker å gi bort noe de virkelig blir fornøyd med. Det er ikke bare et skuldertrekk for meg hvis tantungen min sitter der med to like spill, det MÅ være mulig å bytte nettopp fordi det er tull å sitte der med dobbelt opp. Jeg vil at mamma skal få det flanellsengetøyet hun ønsker seg, ikke et i feil størrelse hun verken får brukt eller byttet.

Merkelig holdning blant mange! Hvorfor gi bort gaver når dere likevel ikke bryr dere så hardt om gaven treffer?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er egentlig poenget med å kjøpe gave man ikke gidder å legge en innsats i, eller ikke bryr seg om eller vet at den passer for mottaker? Er det ikke da bedre å bare la være å kjøpe gave? 

For min del kjøper jeg gaver for å glede mottaker, og da er det naturligvis viktig for meg at det er noe vedkommende liker, og at hvis jeg bommer så har de mulighet til å bytte det. Det er jo også dumt hvis de bare må gi bort det de har fått, mens jeg kan beholde gaven jeg får. Det blir jo ikke gjensidig. 

Anonymkode: 0d00c...55c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Kan jo bare snakke for meg selv, men velger bare brukte gaver til de jeg vet har en holdning som tilsier at de blir glad for at jeg har valgt gjenbruk. Kjøper som regel også da noe de har gitt uttrykk for at de ønsker seg. Det løser i hvert fall problemet her😊

Endret av Wilma89
  • Liker 5
Skrevet

Jeg gir aldri gaver som ikke kan byttes, om det ikke er til mine nærmeste som jeg 100% sikker vet vil ha denne gaven. Liker heller ikke å få slike gaver selv (utenom hjemmestrikk og matvarer). Rett og slett fordi om gaven ikke er ønsket blir den liggende i ett skap i ett par år før den blir kastet/gitt til gjenbruk. Jeg ønsker å gi gaver som folk har lyst på, og gir ikke gaver til andre for å glede meg selv, men dem. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva gjør dere hvis mottakeren ønsker å bytte gaven dere har gitt? Er ikke det kleint å si at det dessverre ikke er mulig å bytte gaven?

Kjøper ikke brukt men legger heller ikke ved byttelapp. Kun til barn som jeg kjøper klær til (av åpenbare årsaker).

Jeg legger mye tid og omtanke i julegavene jeg kjøper. De er nøye valgt ut med tanke på mottakeren. Og ofte noe de ønsker seg eller trenger. Da synes jeg rett og slett det er uhøflig å bytte det i noe annet. Så ingen retur-rett fra meg 🙈

Anonymkode: c8fa2...195

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er da ikke det det handler om. Men om at man bommer på klesstørrelsen til et barn f eks eller at mottaker får dobbelt opp av noe hun har ønsket seg.

Virker jo her som om mange overhodet ikke er opptatt av mottaker med holdningen "de får være fornøyd med det de får uansett". Altså, jeg er opptatt av mottaker og ønsker å gi bort noe de virkelig blir fornøyd med. Det er ikke bare et skuldertrekk for meg hvis tantungen min sitter der med to like spill, det MÅ være mulig å bytte nettopp fordi det er tull å sitte der med dobbelt opp. Jeg vil at mamma skal få det flanellsengetøyet hun ønsker seg, ikke et i feil størrelse hun verken får brukt eller byttet.

Merkelig holdning blant mange! Hvorfor gi bort gaver når dere likevel ikke bryr dere så hardt om gaven treffer?

Men hvorfor kan de ikke selge igjen det de ikke vil ha?

Anonymkode: 7dcf0...27f

• Liker 1
Skrevet
Amossa skrev (9 timer siden):

Men da gir man jo bare bort til andre, kanskje neste jul.  Eller man selger på finn.no :)  

Nettopp!

Det er faktisk lov å være litt ydmyk avogtil, i det minste. Og vise takknemlighet uavhengig om man får noe man har ønsket seg,eller ei !

Man skal være takknemlig for at man i det hele tatt får gaver, mener jeg !

(Altfor mange utakknemlige mennesker som sutrer fordi de ikke fikk telefonen de ønsket seg..)

• Liker 3
Skrevet

Nei. Gir du gaver for at de skal bytes? Jeg bruker mye tid på å finne riktige gaver , da blir det ikke mye bytting

Anonymkode: 680a1...8c7

• Liker 2
Skrevet

Det er jo en flott gave hvis du vet spesifikt at hun samler/ønsker seg dette og hun ikke har akkurat dette glasset. 😊

Jeg tenker mer i bane av at man har kjøpt en bok mottakeren har fra før eller at man kjøper et plagg i feil størrelse og så er det ikke mulig å bytte og så sitter mottakeren der med ubrukelige gaver.

Bøker får man alltid byttet

Skrevet

Det er det som er så flott med ønskelister! Her praksiseres ønskelister blandt alle aldre. Helt genialt!

Anonymkode: 84e7f...7d7

Her har vi heldigvis ikke ønskelister/bestillingslister

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er egentlig poenget med å kjøpe gave man ikke gidder å legge en innsats i, eller ikke bryr seg om eller vet at den passer for mottaker? Er det ikke da bedre å bare la være å kjøpe gave? 

For min del kjøper jeg gaver for å glede mottaker, og da er det naturligvis viktig for meg at det er noe vedkommende liker, og at hvis jeg bommer så har de mulighet til å bytte det. Det er jo også dumt hvis de bare må gi bort det de har fått, mens jeg kan beholde gaven jeg får. Det blir jo ikke gjensidig. 

Anonymkode: 0d00c...55c

👏

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her har vi heldigvis ikke ønskelister/bestillingslister

Likte ordet bestillingslister,hihi🤭

For det er nettopp DET det er for ei het..Har ei jente i familien som er supersær,og ønsker seg kun dyre ting,eller penger.

Hun får aldri penger av oss,av prinsippsak. Hun blir alltid misfornøyd uansett hva hun får, vi kjøper aldri noe hun ikke ønsker seg. Men det er blitt ett krav fra henne om hva vi skal kjøpe, hvis ikke hun insisterer på å få penger.

så i år,vurderer jeg enten å kjøpe sengetøy eller en støvsuger til henne,for det har hun ikke. Og det er noe hun trenger siden hun nå skal flytte hjemmefra.

Men det blir garantert feil det også, fordi disse må selvfølgelig være akkurat den,og det merket på støvsuger og eller sengklær..

Endret av flusa
  • Liker 2
Skrevet

Kim, people are dying

Anonymkode: aecfb...897

Skrevet

Jeg er oppvokst med "man bytter ikke julegaver"-mentaliteten, så tenker helt ærlig ikke noe særlig over det.. 

Anonymkode: c153b...3ce

• Liker 5
Skrevet

Hvis du skal ha byttelapp på alt du kjøper fordi du ikke vet om det faller i smak eller om mottaker har det fra før, hvorfor ikke bare kjøpe gavekort tilsvarende verdi i den butikken?

Jeg har gitt mange gaver som ikke kan byttes. Dette er som regel fordi jeg a) har kjøpt gaver på en av mange turer utenlands, b) har kjøpt til nedsatt pris (en finere gave enn jeg ellers ville kjøpt), eller c) har bestilt den på nett. Jeg har faktisk ikke kjøpt en eneste julegave, fysisk i butikk her jeg bor i år. Med unntak av en flaske vin, og den må de vel åpne for å smake på, om de så ikke liker den...

For min del så tenker jeg nok motsatt - jeg legger mye tanke i gaver, og nettopp derfor er jeg ikke så opptatt av byttelapp. Jeg synes i det hele tatt opplegget med detaljerte ønskelister er en uting, og at hele poenget meg gaver forsvinner. Dersom man bare "bestiller" ulike ting av hverandre så forsvinner både overraskelsesmomentet og følelsen av at noen kjenner deg og legger tanke i kjøpet. Det eneste du kan håpe på er at du går i pluss mtp. gaveverdier, og hvem tenker vel slik...

Jeg har med byttelapp hvis jeg kjøper dyrere gaver til noen jeg ikke er SÅ nære. F.eks. en dåpsgave eller bryllupsgave til utvidet familie. Da kan de f.eks. få en vase de har fra før, og til en slik anledning skal de slippe å måtte selge min på Finn. I en slik situasjon går jo heller ikke gavene begge veier, og det er mottakeren som skal "feires". 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...