Gå til innhold

Bitter og fordomsfull

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I 2011 fikk min far hjerteinfarkt men klarte seg.

I 2013 en onkel døde av et hjerteinfarkt, min søster fikk et hjerteinfarkt men klarte seg, min bror fikk et hjerteinfarkt men klarte seg ikke.

I 2016 holdte en onkel på og dø men klarte seg.

I 2017 holdte han og en annen onkel på og dø men klarte seg 

I 2018 døde katten min og farmor døde

I 2019 ble jeg alvorlig syk 2 uker senere ble jeg lagt inn og er heldig som overlevde 

I 2021 døde en onkel 

I 2022 døde en onkel 

I 2023 døde en onkel

Alt i alt så er jeg veldig bitter og fordomsfull.

1. Ser negativt i det meste uansett om jeg er alene eller sosial, uansett hva andre forteller meg så snur jeg ikke om

2. Min bror drakk mye og mest sannsynligvis var det det som trigger infarktet kombinert med mye hjertetrøbbel i familien på begge sider.

3. Pga dette er jeg blitt sånn at jeg preker om alkohol til alle som sier de er glad i det.

4. Min søster og alle 3 onkler som døde røykte derfor preker jeg også om det da min mor røyker så er jeg ofte på den tanken om at hun vil dø pga tobakken.

5. Jeg blir sint hver gang noen sier de føler seg jævlig "åja har du mistet din eneste bror? har du mistet 4 onkler? Nei tenkte meg det så ti stille" det samme gjelder de som har en bror "vet du hvor heldig du er? Jeg har ingen bror lengre hvis du setter pris på han så snakk med han hver dag du vet aldri når det er over og ut".

Det er som om jeg har en mørk sky, over hodet mitt som følger etter meg hvor enn jeg er, er kun om natta at jeg får såkalt "fred og ro".

Anonymkode: 57380...0c0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Punkt 4. Du mener min søster og alle 4 onkler som døde? Du har opplevd mye s*** as men du må bare kjempe og tenke positivt når det lar seg gjøre 👍

Endret av Volvoerbest
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt ... umiddelbart slår det meg at du ikke har opplevd unaturlig mye, i en slik grad at de fleste ville bli bitter og fordomsfull. 

Du må nok jobbe med deg selv. Liv og død er naturlig. Ikke la det at generasjonen over deg dør (pluss din bror da) ødelegge LIVET ditt. Har du familie og barn?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mannonym20
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I 2011 fikk min far hjerteinfarkt men klarte seg.

I 2013 en onkel døde av et hjerteinfarkt, min søster fikk et hjerteinfarkt men klarte seg, min bror fikk et hjerteinfarkt men klarte seg ikke.

I 2016 holdte en onkel på og dø men klarte seg.

I 2017 holdte han og en annen onkel på og dø men klarte seg 

I 2018 døde katten min og farmor døde

I 2019 ble jeg alvorlig syk 2 uker senere ble jeg lagt inn og er heldig som overlevde 

I 2021 døde en onkel 

I 2022 døde en onkel 

I 2023 døde en onkel

Alt i alt så er jeg veldig bitter og fordomsfull.

1. Ser negativt i det meste uansett om jeg er alene eller sosial, uansett hva andre forteller meg så snur jeg ikke om

2. Min bror drakk mye og mest sannsynligvis var det det som trigger infarktet kombinert med mye hjertetrøbbel i familien på begge sider.

3. Pga dette er jeg blitt sånn at jeg preker om alkohol til alle som sier de er glad i det.

4. Min søster og alle 3 onkler som døde røykte derfor preker jeg også om det da min mor røyker så er jeg ofte på den tanken om at hun vil dø pga tobakken.

5. Jeg blir sint hver gang noen sier de føler seg jævlig "åja har du mistet din eneste bror? har du mistet 4 onkler? Nei tenkte meg det så ti stille" det samme gjelder de som har en bror "vet du hvor heldig du er? Jeg har ingen bror lengre hvis du setter pris på han så snakk med han hver dag du vet aldri når det er over og ut".

Det er som om jeg har en mørk sky, over hodet mitt som følger etter meg hvor enn jeg er, er kun om natta at jeg får såkalt "fred og ro".

Anonymkode: 57380...0c0

Har du forsøkt å tenke mer positivt på disse tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en stor familie og da er det bare å telle alle hjerteinfarkter. I min familie er det ikke så mye hjerteinfarkter men mye annet. Det har sikkert skjedd mye annet positivt i denne perioden. Tenk litt unna all sykdom.

Anonymkode: 501c5...f01

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? Sykdom og død er en naturlig del av livet, dessverre. Jeg forstår at du føler at du har måttet tåle mer enn dine venner og bekjente, men det er også svært mange som objektivt sett har opplevd tøffere ting enn deg. Du kan velge å grave deg ned i elendigheten, eller fokusere på det du har. 

Jeg kjenner flere som mistet begge foreldrene tidlig i 20-årene. Noen har også mistet søsken til ulykker eller kreft i alt for ung alder. Selv hadde jeg mistet alle besteforeldre innen jeg var 23. Da jeg var 27 døde mamma. Faren min er narkoman. Hvis jeg skulle blitt sint og bitter hver gang en venn fortalte om en krangel med sin mor, eller vært misunnelig på alle som har en omsorgsfull og tilstedeværende far, hadde jeg blitt et dypt ulykkelig menneske. I stedet forsøker jeg å glede meg på andres vegne, og være takknemlig for gode venner og de familiemedlemmene jeg fortsatt har i livet mitt. 

Anonymkode: 99e4e...ad5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 13.27):

La oss ta tak i dette. Hvordan opplever du det hvis du forteller noen om den storrøykende moren din og de svarer "Å, så du klager over moren din som røyker? Vel min mor døde av tarmkreft i fjor så du kan heller sette pris på henne."

Hvis det skal være en konkurranse i å ha det verst så tror jeg du skal være forberedt på at du en dag møter noen som har det enda verre og som tar samme moraliserende og nedlatende tone til deg.

En annen ting du skal være klar over er at en god del mennesker vil nedgradere deg til en bekjent de ikke gidder å ha et nært forhold til, heller overfladisk. Jeg har gjort det flere ganger med folk som mener at bare deres problemer er skikkelige problemer som er lov til å nevne. Da går det ikke an å ha en nær relasjon. Jeg gidder i hvert fall ikke noe enveis opplegg hvor jeg forventes å være omsorgsfull, men bare får moraliserende dritt tilbake hvis jeg våger å fortelle om noe i mitt liv. Jeg har møtt din type før og jeg gjør kort prosess.

Anonymkode: f9099...f64

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du lager liste over alle dødsfall, inkludert katten din og mener det rettmessig gjør deg bitter og fordomsfull??
Er det noe jeg har gått glipp av her? Folk dør, det er det mest naturlige i verden. Er det trist? Så klart, men ditt liv går jo videre. Hva med å flytte fokuset litt til ditt liv og din hverdag?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/27/2023 at 1:29 PM, Volvoerbest said:

Punkt 4. Du mener min søster og alle 4 onkler som døde? Du har opplevd mye s*** as men du må bare kjempe og tenke positivt når det lar seg gjøre 👍

Nei, søsteren klarte seg, så det var en bror, fire onkler, en farmor, og en katt, som TS forteller har dødd - og deretter forteller TS at det var en søster og tre onkler.

Anonymkode: 4400e...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khloe P.T skrev (På 27.11.2023 den 14.05):

Jeg vet ikke helt ... umiddelbart slår det meg at du ikke har opplevd unaturlig mye, i en slik grad at de fleste ville bli bitter og fordomsfull. 

Du må nok jobbe med deg selv. Liv og død er naturlig. Ikke la det at generasjonen over deg dør (pluss din bror da) ødelegge LIVET ditt. Har du familie og barn?

Jeg tenker det samme. Jeg har opplevd omtrent det samme som TS, med omtrent like mange, eneste forskjell er at min mor døde i stedet for en bror. Men sånt er altså en del av livet at de som er eldre enn oss går bort før oss.

Og TS, har du virkelig hatt så nært forhold til alle disse onklene og tantene at du er bitter og lei deg så lang tid etterpå? Også når folk har klart seg?

Jeg tror det er lurt om du blir kjent med flere utenfor familien din, finner deg en hobby eller interesse å drive med. Det er alltid godt å få noe annet å tenke på, hvis man kun fokuserer på det som er trist i livet, ødelegger man bare for seg selv.

Anonymkode: 1ca5b...72a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vondt å miste, og det er tungt å ha sorg. Men det er viktig å holde på hverdagsrutiner og livet her og nå. Man får ikke gjort noe med det som har vært uansett, og livet går videre. 
prøv å endre fokus til det som er positivt. 

Anonymkode: 1fd6d...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...