Gå til innhold

Er det sant at de fleste damer over 30 går i treningsstudio?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville ikke satt mine bein inn på et treningssenter om du så hadde betalt meg klekkelig 

Hilsen 37 åring med god helse 

Anonymkode: ae706...039

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har ett poeng til egen helse. Å være slank er ikke ensbetydende med å ha god langvarig helse. Kroppen, hjertet og hodet trenger i utgangspunktet å kjenne på ekstra belastning hver dag - det er her (veldig milde) aktivitetsanbefalingene fra helsenorge kommer. 

Gjør en null-nada, så ja: da er en lat og ignorerer egen helse. Er en for sliten til dette så er det ett tydelig tegn på at du trenger deg.(har selv to barn og hund alene)

Anonymkode: a691c...1c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 39 og trener 3-4 ganger i uken, styrke og cardio. Mange år siden jeg begynte. 

Anonymkode: 51778...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke denne tråden er veldig representativ. Jeg er 40 og trener "aldri", har rett og slett ikke tid mellom fulltidsjobb, 3 barn og diverse verv, pluss at jeg bor 40 minutters kjøring fra nærmeste treningssenter. De fleste venninnene mine er i samme båt. De av dem som trener er enten barnløse eller barna er allerede store og har flyttet hjemmefra, og selv i den gruppen er det flere som trener ved å jogge tur med bikkja eller stå på ski, enn de som drar på treningsstudio. 

Anonymkode: 9c129...602

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke denne tråden er veldig representativ. Jeg er 40 og trener "aldri", har rett og slett ikke tid mellom fulltidsjobb, 3 barn og diverse verv, pluss at jeg bor 40 minutters kjøring fra nærmeste treningssenter. De fleste venninnene mine er i samme båt. De av dem som trener er enten barnløse eller barna er allerede store og har flyttet hjemmefra, og selv i den gruppen er det flere som trener ved å jogge tur med bikkja eller stå på ski, enn de som drar på treningsstudio. 

Dette er min erfaring også. De fleste på min arbeidsplass i 30-/40-årene med relativt små barn, har liten tid til å trene (kanskje får de presset inn en økt i ny og ne, men ikke fire ganger ukentlig). Men så snart barna begynner å vokse til, upper foreldrene ofte treningsgamet. Og det er jo gjerne i slutten av 40-årene, litt avhengig av når man fikk barn.

Endret av Musken
Publiserte før jeg hadde skrevet alt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En mann jeg kjenner påstår dette og at man må gjøre det for å ta vare på helsa når man blir gammel. Jeg trodde treningsstudio var for et knippe spesielt interesserte, de som liker å trene. Denne mannen mener derimot at "alle" over 30 trener i treningsstudio eller på treningskurs. Jeg er slank og har et fysisk krevende yrke og sier at jeg ikke syns det er gøy i treningsstudio eller har tid og krefter og da sier han at jeg er lat???

Dere over 30 trener dere mange ganger i uka?

Anonymkode: db3f9...4ca

Tenk deg et tettsted med 10000 som er over 30 år. Regn  med at alle  går på treningsstudio100 ganger i året.   10000 x 100 =  1 000 000  del det på antall dager pr år og du får et dagsbesøk i snitt på ca 2740 pr dag.  Jeg tror ikke det er i nærheten av det tallet.  Da må du ha 20 treningsstudioer med et gjennomsnittlig dagsbesøk på 1370 .

Allikevel, gubben er inne på noe. Alle trenger å mosjonere 150 timer minutter i  uka hvis de ikke beveger seg noe særlig på jobben og ellers. Dette er helsemyndighetenes offisielle råd.

Endret av I Grosny
korrigert feil , ikke timer men minutter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt treningsråd. Lek fysisk med barna minst 15 minutter hver dag. Finn på noe morsomt. Dans, fotball, sykle, leke  sisten, hva som helst. Dropp noen av vervene dersom du ikke har tid til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg er en kvinne over 30 som aldri har satt sine bein i et treningsstudio, og ikke har planer om det heller (kanskje når jeg blir pensjonist :P ). Jeg har alltid vært slank og er aktiv i hverdagen med gåing og sykling. Kan løpe en tur hvis jeg føler for å trene "ordentlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, I Grosny said:

Tenk deg et tettsted med 10000 som er over 30 år. Regn  med at alle  går på treningsstudio100 ganger i året.   10000 x 100 =  1 000 000  del det på antall dager pr år og du får et dagsbesøk i snitt på ca 2740 pr dag.  Jeg tror ikke det er i nærheten av det tallet.  Da må du ha 20 treningsstudioer med et gjennomsnittlig dagsbesøk på 1370 .

Allikevel, gubben er inne på noe. Alle trenger å mosjonere 150 timer i  uka hvis de ikke beveger seg noe særlig på jobben og ellers. Dette er helsemyndighetenes offisielle råd.

Da blir det ikke tid til å gjøre så veldig mye annet 😅

Anonymkode: f3690...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En mann jeg kjenner påstår dette og at man må gjøre det for å ta vare på helsa når man blir gammel. Jeg trodde treningsstudio var for et knippe spesielt interesserte, de som liker å trene. Denne mannen mener derimot at "alle" over 30 trener i treningsstudio eller på treningskurs. Jeg er slank og har et fysisk krevende yrke og sier at jeg ikke syns det er gøy i treningsstudio eller har tid og krefter og da sier han at jeg er lat???

Jeg er over 30 og går mye på treningsstudio, og har inntrykk av det er mange som gjør det. Spesielt på vinteren når det er kaldt/glatt å trene ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da blir det ikke tid til å gjøre så veldig mye annet 😅

Anonymkode: f3690...16a

Skrivefeil, skulle vært minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 44 og har vel vært på treningsstudio max 4 ganger i løpet av mitt voksne liv 😄 

Jeg hater treningsenter som pesten og setter ikke mine bein der 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 34 og trener på senter hver eneste dag(noen ganger rekker jeg to økter også). Heldigvis er senteret nærmeste nabo, så dørstokkmila er utrolig kort. Har trent på senter siden jeg var 15, med litt opphold her og der pga flytting osv. Men har vært fast gjenganger der jeg er nå siden jeg var 24. Trener en kombo av styrke og cardio.

Anonymkode: a8c9a...a7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (På 27.11.2023 den 10.48):

det finnes mange andre måter å trene/mosjonere på enn treningsstudio. Å gå/sykle til jobb eller en aktiv jobb kan inngå i en aktiv hverdag.

Han mener at dette ikke tells og at man er lat om man ikke løfter vekter og løper på tredemølle.  Jeg går over 15 000 skritt om dagen så er mer aktiv enn mange med kontorjobb. Har i tillegg veldig fysisk krevende jobb med tunge løft og mye bevegelse så er sliten etter jobb . Jeg mener jeg trener selvom det ikke er på treningsstudio men han fnyser og sier at det ikke er trening og at jeg er unntak blandt andre på min alder. At man "må" gå i treningsstudio for å ta vare på helsa 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 10.36):

Jeg synes du er litt lat ja. Og litt modig, som tar risikoen for forfallet.

Der er selvsagt ikke alle som trener, men alle oppegående mennesker som tar vare på seg selv gjør det. 

Jeg er 44 år og trener 7-14 ganger i uka. Kampsport, styrketrening, klatring, yoga.

Anonymkode: 2a9d7...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor jeg trener vil jeg si det er ca. 70% menn i alderen 16-45ish, 20% kvinner 60+ , 10% jenter 14-20. Trent på et treningssenter fra 2010-16 og et annet fra 2016-nåverende. Har sett 1 stk. pensjonert mann hele den tiden og VELDIG få kvinner 20-60.

Jeg trener 6 dager i uken på alle slags tider av døgnet pga. jeg jobber forskjellige tider hver dag. Bor også på bygda, er sikkert litt annerledes i byer.

Ekstra info for de som er interessert: Nesten alle mennene trener de samme få øvelsene: benkpress, militærpress, knebøy, markløft, bøyd roing, nedtrekk (veldig tydelig at forsvaret har stor innflytelse på hvordan menn trener), mesteparten av de trener alt for få øvelser og alt for lavt volum for at musklene deres blir stimulert nok til å forandre kroppen betydelig, de trener "hjernedødt" og pusher ikke seg selv hardt nok, nesten alle av de slutter å få fremgang i styrke etter 2-3 måneder og man ser ingen endring i kroppene deres. Nesten ingen av mennene under 35ish trener kardio.

Mesteparten av de pensjonerte damene trener aerobic gruppetimer mens de få som trener alene går fra maskin til maskin til de har gjort 1-2 sett i alle maskinene, veldig tydelig at de trener spesifikt for vedlikehold da jeg bare har sett 1 pensjonert kvinne noen gang pushe seg selv.

De unge kvinnene 14-20 trener som profesjonelle kroppsbyggere, de trener harde isolerte øvelser i høgt volum og nesten alle av de gjør øvelsene så og si helt perfekt. Regner med de har fått dyre treningsprogram i bursdagsgave eller noe mtp. hvor få kjenner til øvelsene de gjør og hvor bra de gjør de (treningssenteret har ingen personlige trenere, det er heller ikke øvelser personlige trenere i Norge lærer, jentene gjør mer niche Amerikanske bodybuilding øvelser), de møter opp slavisk måned etter måned og kroppene deres forandres dramatisk. Dette er STOR forandring fra bare ett tiår siden, da ALLE tenåringsjentene som kom inn på treningssenteret bare gjorde noen få "verdiløse" øvelser som planken, situps, pushups osv. også sprang de på tredemølle i 10-20 min så gikk de hjem og uansett hvor mange år de trente så var den eneste endringen på kroppen man så var en sakte men sikker økning i fettprosent.

De få kvinnene jeg ser i 20-60 års alderen er hovedsakelig litt chubby damer som bruker bare tredemølle og det er ikke mange ukene/månedene de trener før man aldri ser de igjen. Regner med de fleste av de er damer som har fått baby og har blitt litt usikker på kroppen sin og dermed midlertidig motivasjon til å trene.

Anonymkode: cc438...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 11/30/2023 at 6:10 PM, AnonymBruker said:

Han mener at dette ikke tells og at man er lat om man ikke løfter vekter og løper på tredemølle.  Jeg går over 15 000 skritt om dagen så er mer aktiv enn mange med kontorjobb. Har i tillegg veldig fysisk krevende jobb med tunge løft og mye bevegelse så er sliten etter jobb . Jeg mener jeg trener selvom det ikke er på treningsstudio men han fnyser og sier at det ikke er trening og at jeg er unntak blandt andre på min alder. At man "må" gå i treningsstudio for å ta vare på helsa 

Men det er ikke trening å gå 15.000 skritt om dagen, det er da helt normalt. I går hadde jeg bare 15.988 skritt og det var en ekstremt rolig vakt på jobb. Er vanligvis en veldig fysisk aktiv jobb, krevende både fysisk og mentalt. 
Men det er jo ikke trening. Jeg går jo på studio for å trene skikkelig. Og det må man faktisk for å ta vare på helsa ja. 

Anonymkode: 51778...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg dro på dans gruppetrening på 3T og var eneste mann der. Han påstå det luktet svett herlig diskomus under trening. Er det kødd eller noe i det?

Anonymkode: 66635...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 42 og klatrer innendørs to ganger i uken og går ellers en del. Har stadig planer om å begynne med litt styrketrening samt sporadisk jogging, men det er ikke så lett å gjøre alvor av planene ...

Anonymkode: 29c5f...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...