Gå til innhold

Er jobb eller utdanning vanskeligst ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er arbeidslivet vanskeligere en utdanning eller lettere ?

Gjerne si din mening, og hva du er utdannet som/jobber med. 

Anonymkode: 95765...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge deler har sine fordeler og ulemper. 

Studiet var utvilsomt intellektuelt vanskeligst, men jobben har utfordringer som ikke er mindre krevende -bare ulike. 

Jeg har mastergrad i realfag fra NTNU, og jobber nå som lektor. I jobben møter jeg aldri intellektuelle utfordringer (desverre), men jeg møter svært store mellommenneskelige utfordringer - og det er definitivt krevende!

Anonymkode: 0d9ba...9ee

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben er definitivt værst, savner å studere (jobb som u-skolelærer). 

Anonymkode: 17b6d...6fd

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs, er du student i voksen alder som må ha deltidsjobber for å holde hjulene i gang, så er studentlivet 100% mer jæv**g. Student i tidlig 20 årene derimot...

Anonymkode: a7efa...a86

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet siviløkonom og kan 100% si at studiet var mye vanskeligere og tyngre enn å jobbe 

Anonymkode: c4735...3f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universitetet er abstrakt, mens virkeligheten er kompleks. I min jobbhverdag (finans) er det MYE mer stress enn på studiet (realfag/teknologi). På studiet får man alt "servert" gjennom forelesninger, bøker og annet læringsmateriell. I jobben står man mye alene, og det er forutsatt at man bare "fikser det", ingen opplæring etc. Til gjengjeld er problemstillingene enklere i den forstand at det er ikke krever like mye mentalt for å henge med som det gjør på master/phd-nivå. 

Anonymkode: b1b54...f39

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil si at jobben var mye verre enn å være student. Jeg utdannet meg til sykepleier. Ja utdannelsen var også noe dritt, men å jobbe som sykepleier har jeg ikke hverken psyke eller fysisk helse til. 

Anonymkode: 0514d...fc8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobben er definitivt værst, savner å studere (jobb som u-skolelærer). 

Anonymkode: 17b6d...6fd

Forhåpentligvis ikke i norsk.

Anonymkode: 0cbd3...82f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krevende på hver sin måte. 
Jeg tok et tøft studium i utlandet, hvor kjeft/latterliggjøring var vanlig, og hvor mange strøk ut. Jeg leste 50-80 timer i uka, og presset var høyt. Var til tider syk pga stress. Men - levde et veldig sosialt liv (tross alt), var ikke ansvarlig for noen andre enn meg selv og dyrene mine. 
Jobb: jobber 37,5 timer i uka (selv om jeg burde jobbe mer, Yay akademia). Mye større ansvar (prosjektleder på prosjekt 10+ millioner), ansvar for karrieren til andre mennesker, mye større kompleksitet i jobben. Men det største problemet/utfordringen er å finne balansen mellom jobb/tre barn (hvorav ett har diagnose)/mann (med enda mer krevende jobb) og likevel ha noe tid/energi igjen til meg.

Så jeg vil si ulike livsfaser - ulike utfordringer. 

Anonymkode: 578e3...9b8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er utdannet siviløkonom og kan 100% si at studiet var mye vanskeligere og tyngre enn å jobbe 

Anonymkode: c4735...3f8

Sivikøkonom og samme her. Vi har det lett ift studiet.

Anonymkode: b0818...64a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykolog her, studiet var ikke vanskelig men jobben er svært krevende og mange blir utbrent i ung alder.

Anonymkode: 74ac9...154

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniør her. Studerte realfag. Jeg syns det var mye vanskeligere å være student. Du kom aldri i mål med lesingen, du måtte bo i kollektiv, du måtte jobbe deltid etter studiedagen var over, dersom du blir syk på feil tidspunkt kan det få seriøse konsekvenser for studiene og økonomien din. Jeg hadde det veldig gøy, men opplevde også mye stress. 

Nå jobber jeg heltid og har barn. Syns det er langt mindre stress selv om det er veldig travelt. Skulle det skje noe med noen av oss har vi et sikkerhetsnett. 

Anonymkode: 999a4...9ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiet. Yrket og kan være tøft, men eg har meir fri og kan i værstefall søke meg bort fra de mest krevende stilling. 

Anonymkode: 31281...b8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det deiligste med å jobbe er å være fri etter jobb. Jeg elsker å studere og få ny kunnskap, men man føler seg aldri helt fri. Føler alltid at man må hjem og lese/arbeide med noe. Nå går jeg hjem fra jobb og lar jobben være igjen der. Det er deilig! Så når man er i jobb har man mer fritid. Men det kommer nok veldig an på hvilken utdanning og hvilken jobb du har.

Anonymkode: 317d5...895

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sivilingeniør, og synes arbeidslivet er mye mer krevende enn studiene. Joda, studiet var tøft til tider, men jeg synes jobb er vanskeligere. På studiet er forventningene mye klarere. Man blir målt underveis, med arbeidskrav og eksamener, og karakterene var et greit mål på prestasjon. I arbeidslivet er problemstillingene og framgangsmåtene mye mer diffuse, i alle fall i de jobbene jeg har hatt.

Prestasjonsmålene er heller ikke like enkle: tilbakemeldinger er sparsommelige og ikke like saklig nøytrale som under studiene. Man er prisgitt mer eller mindre kompetente ledere. I tillegg kan man ikke velge kollegaene sine og samarbeidspartnere på samme måte som under studiene. Dette har vært tilfelle både i offentlig og privat sektor. 

Anonymkode: b45e1...a44

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier vil jeg si jobben er mye tøffere enn studiet. Ikke sånn intellektuelt sett, men turnusjobb er mye mer slitsomt enn selve studiet. Praksisperiodene kunne dog være litt stress fordi man kunne ha så lite fravær 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Økonom, studiet var peanuts sammenlignet med arbeidslivet. 

Anonymkode: 34577...bb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en som både studerer og realiten jobber 50% liker jeg jobb mye mer enn studiet. Jobben er forutsigbar og jeg vet hva jeg foventer av jobben og hva jobben forventer av meg. Jeg liker kollegane mine. Jeg blir mye mer sliten av å studere enn å jobbe. Selv på det meste da jeg jobbet 250 timer i juli i ferien syntes jeg det er mindre slittsomt i eksamensperioden. I eksamensperioden og ved obligatoriske innleveringer blir jeg mye mer stresset. Liker også det sosiale bedre, greier ikke å koble meg til de jeg studerer med. De jeg jobber med klikker jeg mye bedre sammen med.

Alt det her spiller vel mest rolle på hva du studerer / eller jobber med.

Anonymkode: 8b216...023

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer selvsagt ann på hva man studerer, og hva man jobber som.

Min personlige erfaring er at studier er mye vanskeligere.

Anonymkode: cf644...238

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege med noen års fartstid. Årene som student var en lek (sett i retrospekt) ift den overveldende arbeidsmengden som møter en i arbeidslivet. De intellektuelle utfordringene vil jeg ikke si det har blitt noe mindre av som lege i spesialisering, det forventes bare at man utvikler seg faglig under mye mindre tilrettelagte forhold.

Anonymkode: ab9b3...774

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...