Mezzosoprena Skrevet 24. november 2023 #21 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Dette var en ny grav som kun er til han. Ts Anonymkode: 0aa98...80a Jada, men du spurte om man setter urnen i en gammel grav som tilhørte en fremmed person? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #22 Del Skrevet 24. november 2023 minienthe skrev (9 minutter siden): De setter i denne typen mønster på automatikk på kirkegården her selv om det kun skal en urne ned på gravstedet. Veldig ofte så ønsker ikke etterlatte å fortsette kjøp av gravsted når de kostnadsfrie årene er over og da blir gravstedet gjenbrukt. Neste urne da settes ned til siden for den forrige for å sikre mest mulig at det ikke skal dukke opp "rester" selv om alt i teorien skal være borte. Plassene her har plass til mellom 4-6 urner og det finnes registre over hvem/hva/når som ble satt ned på hvilket punkt på hvert gravsted Så de spør ikke familien hva de ønsker? Ts Anonymkode: 0aa98...80a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #23 Del Skrevet 24. november 2023 Mezzosoprena skrev (1 minutt siden): Jada, men du spurte om man setter urnen i en gammel grav som tilhørte en fremmed person? Med ny grav mente jeg selvfølgelig at det har vært noen der tidligere Ts Anonymkode: 0aa98...80a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #24 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men vi skal ikke ha flere urner i denne graven, det er kun hans. Merkelig at vi ikke har fått spørsmål om dette skal være for eksempel en familiegrav det flere urner skal settes ned. Ts Anonymkode: 0aa98...80a Dette er sånt som fort kan endre seg. Hvem som bestemmer hvem som skal bli begravd hvor er jo en slags stafettpinne, det er som regel ikke den samme personen som bestemmer hver gang. Hos oss har det som først kun skulle være en singelgrav blitt en familiegrav hvor fire stykker er begravet etter at ansvaret har byttet hender tre ganger. Anonymkode: 53895...5ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #25 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Dette var en ny grav som kun er til han. Ts Anonymkode: 0aa98...80a Hvis det allerede står en gravstøtte der tilhører den helt sikkert familien. Nye graver har sjelden gravstøtte klar så raskt. Anonymkode: 9f81e...550 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #26 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis det allerede står en gravstøtte der tilhører den helt sikkert familien. Nye graver har sjelden gravstøtte klar så raskt. Anonymkode: 9f81e...550 Med "ny" grav mente jeg at ingen i familien ligger der fra før av Ts Anonymkode: 0aa98...80a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #27 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis det allerede står en gravstøtte der tilhører den helt sikkert familien. Nye graver har sjelden gravstøtte klar så raskt. Anonymkode: 9f81e...550 Det har du rett i.Det tar ofte måneder før en gravstøtte er på plass. Anonymkode: eec96...3b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 24. november 2023 #28 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Så de spør ikke familien hva de ønsker? Ts Anonymkode: 0aa98...80a Litt usikker på hva du tenker på med hva familien ønsker ? Som jeg nevner så er det oftere enn mange tror at gravsteder slettes etter den lovregulerte fredningstiden er over og da er det etter hva jeg har fått høre viktig at nettopp rutiner som det jeg nevner med plassering og dokumentasjon på plassering er fulgt. Gravstedsansvarlig må planlegge mye lenger frem enn de få årene en fredningstid varer og de har jo heller ikke mulighet til å se frem i tid og kunne garantere at det aldri vil komme andre urner på gravstedet. Men hvis det stemmer at det allerede står et gravminne (sten, støtte etc) på stedet fra før som jeg ser det skrives over her så er nok plasseringen av urnen du har observert fort grunnet at det ligger andre på samme sted (se for deg et rutenett, de må sette ned urnen i en ledig "rute"). Hvis det ikke er personer du kjenner som ligger registrert på gravminnet så ville jeg tatt en prat med ansvarlig gravfester hvis det er uavklarheter på hvorfor vedkommende er plassert på nettopp dette gravstedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #29 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det allerede står en gravstøtte der tilhører den helt sikkert familien. Nye graver har sjelden gravstøtte klar så raskt. Anonymkode: 9f81e...550 Jeg ser at jeg har utrykt meg litt feil i hovedinnlegget. Det er ingen gravstøtte der nå, kun et hvitt kors som ble satt ned i går, men det skal komme en gravstøtte. Urnen står til venstre for blomsterbedet og på hjørnet for der gravstøtten skal komme. Ts Anonymkode: 0aa98...80a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #30 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser at jeg har utrykt meg litt feil i hovedinnlegget. Det er ingen gravstøtte der nå, kun et hvitt kors som ble satt ned i går, men det skal komme en gravstøtte. Urnen står til venstre for blomsterbedet og på hjørnet for der gravstøtten skal komme. Ts Anonymkode: 0aa98...80a Ok. Lurte på hvorfor du skrev at det stod en gravstøtte der.. Da gir det mening , kors blir satt ned til gravstøtten er klar! Anonymkode: eec96...3b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 24. november 2023 #31 Del Skrevet 24. november 2023 Det er for at det skal være plass til flere urner. Som andre her sier så vet ikke de som jobber på gravlunden at dere kun skal ha èn urne der, men de må legge til rette for at det kan gravlegges flere urner. Bruker man gammel kistegrav for urner så rører man aldri det som er gravlagt fra før av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #32 Del Skrevet 24. november 2023 MiominMio skrev (1 minutt siden): Det er for at det skal være plass til flere urner. Som andre her sier så vet ikke de som jobber på gravlunden at dere kun skal ha èn urne der, men de må legge til rette for at det kan gravlegges flere urner. Bruker man gammel kistegrav for urner så rører man aldri det som er gravlagt fra før av. Jeg er ikke den i familien som har hatt kommunikasjonen med Gravplass myndighetene, så vet ikke om det har kommet brev som har informert om at urnen blir satt ned på siden, eller om vi ønsker å sette ned flere urner med tiden. Tenker å kontakte de og spørre om bakgrunnen for nedsetting midt i stien som er laget mellom gravstøttene. Stien/tråkket er det besøkende som har laget når de har gått på det samme stedet over lang tid. Ts Anonymkode: 0aa98...80a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #33 Del Skrevet 24. november 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg trodde de fjernet gamle kister og rester, når det kommer en ny kiste eller en ny urne? Ts Anonymkode: 0aa98...80a Hvor skal man gjøre av menneskelevningene? De bli selvsagt ikke bare kastet. Anonymkode: 2128f...8aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #34 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvor skal man gjøre av menneskelevningene? De bli selvsagt ikke bare kastet. Anonymkode: 2128f...8aa Noen her inne skrev at graven blir tømt for rester Ts Anonymkode: 0aa98...80a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #35 Del Skrevet 24. november 2023 Ulven skrev (6 timer siden): Urner går i oppløsning etter forholdsvis kort tid. En kistegrav skal ikke bli gjenbrukt før innholdet er borte, men skulle det være rester når den åpnes, er det regler for hvordan man håndterer dette. Det er vel 20 år, men da er det slett ikke sikkert at alt er borte. Kommer an på jordsmonnet. I en periode hadde de også den glimrende ideen at likene ble pakket inn i plast. Ikke lurt!! Tror man tilsetter en sterk base oppi for å løse opp det som måtte være igjen i tilfelle. Anonymkode: 9e3c6...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå