Gå til innhold

Hvorfor er urner satt ned ved siden av gravstøtten og ikke midt foran?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på urnenedsetting i går på kirkegården, og syntes det var veldig rart at ikke urnen ble satt ned midt i det lille blomsterbedet som er foran gravstøtten. Urnen ble satt ned til venstre for blomsterbedet og gravstøtten, altså der hvor det er en liten sti mellom gravstøttene. Det vil si at når folk går frem og tilbake så tråkker de rett over unen.

Det er en av mine aller nærmeste som ligger i den urnen, og jeg syntes dette var merkelig, respektløst og vondt.

Har noen peiling på hvorfor det er sånn?

Anonymkode: 0aa98...80a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Jeg var på urnenedsetting i går på kirkegården, og syntes det var veldig rart at ikke urnen ble satt ned midt i det lille blomsterbedet som er foran gravstøtten. Urnen ble satt ned til venstre for blomsterbedet og gravstøtten, altså der hvor det er en liten sti mellom gravstøttene. Det vil si at når folk går frem og tilbake så tråkker de rett over unen.

Det er en av mine aller nærmeste som ligger i den urnen, og jeg syntes dette var merkelig, respektløst og vondt.

Har noen peiling på hvorfor det er sånn?

Det hørtes snålt ut. Sist jeg var på en urnenedsettelse ble urnen satt ned foran gravstøtten, ikke i blomsterbedet, men ca en meter rett foran støtten.

Anonymkode: a988d...6f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en felles grav med flere urner? Jeg har sett begge deler ved urnenedsettelse, rett foran og på siden av gravsteinen. 

Anonymkode: fbf19...579

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det nok felles gravsted? 
Dette ble gjort med svigermors urne, på gravstedet er det allerede en urne med tanke om at sannsynligvis to til vil ligge samme sted. 

Anonymkode: 100ba...860

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forskjellig fra kirkegård til kirkegård. Det spørs om det ligger flere i graven. Er det en kiste der fra før som ikke er så gammel så kan dem gjøre det slik. Så ikke uvanlig i hele tatt. Og kistene ligger ikke bestandig rett ved steinen. Noen kirkegårder så ligger steinen midt på graven. Så mange som «tråkker» over da. 

Anonymkode: d7a1d...e27

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun han som skal ligge der, ingen andre.

Legger de en urne ned i en gammel grav som tilhørte en fremmed person?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Nei, men vi velger om urnen skal legges i en allerede eksisterende grav som er vår.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (7 minutter siden):

Nei, men vi velger om urnen skal legges i en allerede eksisterende grav som er vår.

Dette var en ny grav som kun er til han.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette er forskjellig fra kirkegård til kirkegård. Det spørs om det ligger flere i graven. Er det en kiste der fra før som ikke er så gammel så kan dem gjøre det slik. Så ikke uvanlig i hele tatt. Og kistene ligger ikke bestandig rett ved steinen. Noen kirkegårder så ligger steinen midt på graven. Så mange som «tråkker» over da. 

Anonymkode: d7a1d...e27

Hvem sin kiste skulle det vært da?

Ingen i vår familie ligger akkurat der hvor han fikk plass

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts

Graver gjenbrukes, ja. Når man får en grav, har man den for x antall år. Så må eventuelle slektninger betale for å fornye graven. Om de ikke ønsker å gjøre det, blir restene i graven fjernet, og den blir brukt omigjen til en ny grav.

Anonymkode: 38e86...e89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem sin kiste skulle det vært da?

Ingen i vår familie ligger akkurat der hvor han fikk plass

ts

En annen sin kiste..? En kiste fra et tidligere gravsted, eller en kiste fra en nago-grav hvor det er flere kister, så det ikke er plass til alle rett foran steinen? 

Anonymkode: 38e86...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fordi det er plass til 4 urner i en urnegrav, og da setter man den første helt til den ene siden for å sikre at den ikke kommer i konflikt med den neste som skal ned. 

Endret av Ulven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satte ned en urne tidligere i år der en kiste er fra før, den er ca 30 år gammel . Urnen ble satt utenfor kanten på blomsterbedet, på ene hjørnet. Trodde også at den skulle settes i blomsterbedet..Fikk opplyst at det kunne settes ned opp til 6-8 urner på samme gravsted!  

Anonymkode: eec96...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulven skrev (8 minutter siden):

Det kan være fordi det er plass til 4 urner i en urnegrav, og da setter man den første helt til den ene siden for å sikre at den ikke kommer i konflikt med den neste som skal ned. 

Men vi skal ikke ha flere urner i denne graven, det er kun hans.

Merkelig at vi ikke har fått spørsmål om dette skal være for eksempel en familiegrav det flere urner skal settes ned.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi satte ned en urne tidligere i år der en kiste er fra før, den er ca 30 år gammel . Urnen ble satt utenfor kanten på blomsterbedet, på ene hjørnet. Trodde også at den skulle settes i blomsterbedet..Fikk opplyst at det kunne settes ned opp til 6-8 urner på samme gravsted!  

Jeg trodde de fjernet gamle kister og rester, når det kommer en ny kiste eller en ny urne?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men vi skal ikke ha flere urner i denne graven, det er kun hans.

Merkelig at vi ikke har fått spørsmål om dette skal være for eksempel en familiegrav det flere urner skal settes ned.

Ts

Men det er ikke sikkert dette er informasjon kirkegårdsarbeideren har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg trodde de fjernet gamle kister og rester, når det kommer en ny kiste eller en ny urne?

Ts

Urner går i oppløsning etter forholdsvis kort tid. En kistegrav skal ikke bli gjenbrukt før innholdet er borte, men skulle det være rester når den åpnes, er det regler for hvordan man håndterer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

De fjerner ikke kister, de ligger dypere enn urner. Urnene ligger på ca 1-1.5 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De setter i denne typen mønster på automatikk på kirkegården her selv om det kun skal en urne ned på gravstedet. Veldig ofte så ønsker ikke etterlatte å fortsette kjøp av gravsted når de kostnadsfrie årene er over og da blir gravstedet gjenbrukt.

Neste urne da settes ned til siden for den forrige for å sikre mest mulig at det ikke skal dukke opp "rester" selv om alt i teorien skal være borte. Plassene her har plass til mellom 4-6 urner og det finnes registre over hvem/hva/når som ble satt ned på hvilket punkt på hvert gravsted

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De fjerner ikke kister, de ligger dypere enn urner. Urnene ligger på ca 1-1.5 meter.

Urner ligger på 0,5 m så jeg, for jeg heiste ned urnen.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...