AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #1 Del Skrevet 23. november 2023 Skjønner det hvis man er født inn i det, men SERIØST, hvis man oppsøker dette mentale fengselet i voksen alder… da blir jeg svært forundret! LØP, sier nå jeg? Anonymkode: b0b12...748 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 23. november 2023 #2 Del Skrevet 23. november 2023 Husk at det finnes flere hundre ulike menigheter, kirkesamfunn og trossamfunn bare her i Norge, og de har alle litt ulike måter å forholde seg til tekstene i Bibelen på, alt fra de aller mest konservative, hvor farget lys og kulisser på opptredener er bannlyst fordi det stjeler oppmerksomheten fra Guds ord, til svært frie menigheter hvor det meste er tillatt, bare man tror bittelitt på Gud. De aller fleste forsamlingene er gode og trygge sosiale fellesskap hvor folk møtes og har det fint sammen, og hvor de kan komme og gå som de vil. Det er også helt vanlig at folk går i flere ulike menigheter samtidig. Kanskje synger de i kor et sted, går på møter et annet og jobber som frivillig et tredje sted. "Mentale fengsler", som du kaller det, er sjeldne greier. Hører noen historier om Jehovas vitner og Smiths venner, og kanskje et par andre som har dukket opp, men dette er bare noen ytterst få forsamlinger av mange hundre kristne forsamlinger her i landet. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #3 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner det hvis man er født inn i det, men SERIØST, hvis man oppsøker dette mentale fengselet i voksen alder… da blir jeg svært forundret! LØP, sier nå jeg? Anonymkode: b0b12...748 Det er ikke noe fengsel, det er en tro som folk søker seg til fordi de mener det er det rette. Anonymkode: 221a1...574 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 23. november 2023 #4 Del Skrevet 23. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner det hvis man er født inn i det, men SERIØST, hvis man oppsøker dette mentale fengselet i voksen alder… da blir jeg svært forundret! LØP, sier nå jeg? Anonymkode: b0b12...748 Hvilken menighet er det du snakker om? Det må vel helst være noen som tilhører den som kan svare deg på dette? Det er vel ca 800-1000 større eller mindre menigheter i landet, hvilken av dem? Endret 23. november 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #5 Del Skrevet 23. november 2023 Det finnes mange ulike menigheter og mange ulike grupperinger innenfor menighetene. Man skal ikke skjære alle under en kam. Anonymkode: 9b96f...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #6 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det finnes mange ulike menigheter og mange ulike grupperinger innenfor menighetene. Man skal ikke skjære alle under en kam. Anonymkode: 9b96f...3f8 Man skjærer ikke "under" kammen, men over kammen. Forøvrig er jeg helt enig i innlegget. 🙂 https://no.wikipedia.org/wiki/Å_skjære_alle_over_én_kam Anonymkode: 15262...af9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #7 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skjønner det hvis man er født inn i det, men SERIØST, hvis man oppsøker dette mentale fengselet i voksen alder… da blir jeg svært forundret! LØP, sier nå jeg? Anonymkode: b0b12...748 Takk for info. Vil du vi skal stå i mål og vente? Anonymkode: 85bfa...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #8 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke noe fengsel, det er en tro som folk søker seg til fordi de mener det er det rette. Anonymkode: 221a1...574 Nekter du for at det finnes sektlignende samfunn i Norge i dag? Anonymkode: 165f8...a91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 24. november 2023 #9 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nekter du for at det finnes sektlignende samfunn i Norge i dag? Anonymkode: 165f8...a91 Ingen som benekter at det finnes, men av alle kristne grupper som finnes i Norge, utgjør de "sektliknende" en forsvinnende liten andel. Jeg tror du skal spørre mange kristne før du finner en som har noe annet enn positivt å si om det fellesskapet de er en del av og folka som er der. Folk har det stort sett veldig trygt og godt i de kristne menighetene, og de aller fleste er der frivillig. Men kristne menigheter er heller ikke skjermet mot idioter, så av og til dukker det opp noen som gjør livet surt og vanskelig for folk rundt seg. Det er vel det samme om du er i en kristen menighet, et idrettslag, en arbeidsplass, et politisk parti, et nabolag eller hvor som helst, idioter er man aldri garantert å unngå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #10 Del Skrevet 24. november 2023 aksase skrev (2 minutter siden): Ingen som benekter at det finnes, men av alle kristne grupper som finnes i Norge, utgjør de "sektliknende" en forsvinnende liten andel. Jeg tror du skal spørre mange kristne før du finner en som har noe annet enn positivt å si om det fellesskapet de er en del av og folka som er der. Folk har det stort sett veldig trygt og godt i de kristne menighetene, og de aller fleste er der frivillig. Men kristne menigheter er heller ikke skjermet mot idioter, så av og til dukker det opp noen som gjør livet surt og vanskelig for folk rundt seg. Det er vel det samme om du er i en kristen menighet, et idrettslag, en arbeidsplass, et politisk parti, et nabolag eller hvor som helst, idioter er man aldri garantert å unngå. Men når ts skriver om mentale fengsler er det vel underforstått at det menes de som ikke har det så bra? Det var sånn jeg tolket det i hvert fall. Anonymkode: 165f8...a91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #11 Del Skrevet 25. november 2023 Er jo bare å se i alle trådene på underforumet her hvor mange som mistrives i disse menighetene og vil ut. Sier seg selv at de greiene der ikke bare er positivt! TS Anonymkode: dd016...1c3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2023 #12 Del Skrevet 25. november 2023 Det er kun «født inn» og psykisk ødelagte mennesker som velger å være i konservative høykontroll grupper. Anonymkode: dc6ea...f1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå