Gå til innhold

Kløtsj før brems, stygg uvane? Negativt eller positivt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt siden jeg fikk lappen for 7 år siden, så har jeg hatt denne (u)vanen. Da jeg kjørte opp så hadde jeg ekstrem sosial angst og agorafobi. Noe som gjør at det å være i veien på veien, var noe av det jævligste jeg viste. Jeg fikk fullstendig panikk av å kvele bilen eller å nesten kvele bilen. Kløtsj før brems ga meg en følelse av bedre kontrollen over bilen, og jeg unngår å kvele bilen. I dag får jeg ikke panikk og å kvele bilen koster meg 1 sekund ekstra, ikke noe annet. Det har bare forblitt en vane. 
Jeg fikk høre av kjørelæreren at jeg kjører fint, god fart inn mot kryss og rundkjøringer og myk brems.  Ei venninne mener det er negativt og feil å ta kløtsj før brems. Men så er hun brutal på brems, vi snakker bråbrems og nakkesleng støtt og stadig. Så om jeg burde høre på henne er en annen sak. Pappa mener jeg bør bruke kløtsj mindre for å ikke slite på den. Han tenker bare økonomi, bevare bilen i 40 år med minst mulig utgifter og han er snart 70 år. Så hans kjørestil er nok gått ut på dato for mange år siden.
Vi snakker ikke om å trå inn kløtsj i høy fart. Jeg bremser alltid ned med gir først, så rulle inn mot selve krysset i 1. eller 2. gir avhengig av trafikkbildet. Når jeg ruller inn så er jeg klar for både å gasse på og å bremse. Det er også mye lettere og raskere å gire opp og ned i tillegg. Føler rett og slett at jeg har mer kontroll over bilen.

Er dette galt? MÅ man ALLTID bremse før kløtsj? Eller går det fint, annet enn at jeg mest sannsynligvis over bruker kløtsjen og sliter den ut raskere hvis pappa har rett, noe han sikkert har?

Anonymkode: bf6ff...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du mister jo (mili)sekunder du burde brukt på å bremse, om det er snakk om avverge en nødssituasjon. I tillegg til at du sliter på bilen såklart

Anonymkode: ea278...b97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker opp clutchen litt ja... og når du bremser med clutchen inne hele tiden så får du ikke til en bråbrems når du trenger det. 

Anonymkode: 593c9...229

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du mister jo (mili)sekunder du burde brukt på å bremse, om det er snakk om avverge en nødssituasjon. I tillegg til at du sliter på bilen såklart

Anonymkode: ea278...b97

Ved en bråbrems så trykker jeg tydeligvis inn bare bremsen uten å tenke over det. Har opplevd nesten ulykker grunnet andre og bråbrems på E6 på grunn av stillestående kø 3-4 ganger til sammen. Da var det null kløtsj, bare brems av ren refleks. Fortsatt farlig da også? 

Når kløtsjen er inne så har jeg alltid foten over bremsen. Tenker ikke noe stort over det, det er en vane. I lyskryss hvor jeg kanskje kan kjøre på videre, så har jeg fortsatt foten over bremsen frem til jeg vet at jeg kan kjøre. 
I en situasjon hvor jeg tror at jeg kanskje må stoppe, for eksempel inn mot et lyskryss med vikeplikt for høyre og en buss som kanskje skal før meg (den står på holdeplass med kantstopp), så triller jeg forbi/imot med kløtsj. I gågater med ekstra dårlig sikt, hvor jeg da må kjøre ekstra sakte, så kjører jeg forbi hinderet/faren med kløtsj (triller) med foten over bremsen. 
Jeg kjører aldri med kløtsj inne med foten på gassen. Mister jeg noen millisekunder i disse situasjonene også? 


-TS

Anonymkode: bf6ff...c0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en erfaren bilist som har kjørt i flere hundre tusen kilometer (både i jobbsammenheng og i privatlivet) vil jeg si meg enig med faren din. Det er en stygg og unødvendig uvane å bruke kløtsjen før bremsen. Det sliter som sagt på kløtsjen og du burde ikke være redd for å kvele bilen. Du bør stole på deg selv. Du har hatt lappen i 7 år, du kan bilen din godt nok til at dette ikke skal være et problem! Prøv å

Anonymkode: 656fc...755

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 22.45):

Ved en bråbrems så trykker jeg tydeligvis inn bare bremsen uten å tenke over det. Har opplevd nesten ulykker grunnet andre og bråbrems på E6 på grunn av stillestående kø 3-4 ganger til sammen. Da var det null kløtsj, bare brems av ren refleks. Fortsatt farlig da også? 

Når kløtsjen er inne så har jeg alltid foten over bremsen. Tenker ikke noe stort over det, det er en vane. I lyskryss hvor jeg kanskje kan kjøre på videre, så har jeg fortsatt foten over bremsen frem til jeg vet at jeg kan kjøre. 
I en situasjon hvor jeg tror at jeg kanskje må stoppe, for eksempel inn mot et lyskryss med vikeplikt for høyre og en buss som kanskje skal før meg (den står på holdeplass med kantstopp), så triller jeg forbi/imot med kløtsj. I gågater med ekstra dårlig sikt, hvor jeg da må kjøre ekstra sakte, så kjører jeg forbi hinderet/faren med kløtsj (triller) med foten over bremsen. 
Jeg kjører aldri med kløtsj inne med foten på gassen. Mister jeg noen millisekunder i disse situasjonene også? 


-TS

Anonymkode: bf6ff...c0c

Dette er det jeg lærte da jeg tok lappen for 16 år siden. 

Anonymkode: 985d9...1a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.11.2023 den 2.37):

Som en erfaren bilist som har kjørt i flere hundre tusen kilometer (både i jobbsammenheng og i privatlivet) vil jeg si meg enig med faren din. Det er en stygg og unødvendig uvane å bruke kløtsjen før bremsen. Det sliter som sagt på kløtsjen og du burde ikke være redd for å kvele bilen. Du bør stole på deg selv. Du har hatt lappen i 7 år, du kan bilen din godt nok til at dette ikke skal være et problem! Prøv å

Anonymkode: 656fc...755

Jeg har kjørt siden jeg var 16, som er over 16 år siden. Har fortsatt samme uvane. Ja, BURDE stole på meg selv i trafikken, men jeg er av en slik type person at når jeg stoler på meg selv så har ting lettest for å gå galt. Sånn er det bare for noen - har lært å leve med det. Uvanen starta fordi vi hadde biler med motorer som lett ble kvalt. Altså; den "hosta" en gang, og så sto man der, i lyskrysset, med motoren av og folk bak som tuta. Er ikke akkurat særlig behagelig med slikt stress hele tiden heller - stressa bilist er ikke noe bedre bilist. Hadde folk vært mer tålmodige i trafikken hadde jeg kanskje ikke fått den uvanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bremser før man clutcher, hvis man clutcher først så triller bilen helt fritt/ukontrollert. 

En bremser først, så inn med clutchen. 

Anonymkode: c14f5...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Hva? Bremser man uten clutch så går det jo til helvete.

Langt i fra! Har hatt nødstopp, på sommer og vinterføre, dvs full brems uten å kløtsje, null problem. Motor kveles riktignok, men den går å starte igjen.

Anonymkode: 540ea...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man bremser før man clutcher, hvis man clutcher først så triller bilen helt fritt/ukontrollert. 

En bremser først, så inn med clutchen. 

Anonymkode: c14f5...efc

Det er akkurat det, jeg føler ikke at jeg triller ukontrollert. Føler jeg har mer kontroll over bilen ved å kløtsje først, så brems. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Langt i fra! Har hatt nødstopp, på sommer og vinterføre, dvs full brems uten å kløtsje, null problem. Motor kveles riktignok, men den går å starte igjen.

Anonymkode: 540ea...1f6

Ved en nødstopp så er det ikke krise at bilen kveles, for bilen skal jo stoppe. Det "optimale" er å trø inn begge deler, men stopp er stopp. 

Anonymkode: bf6ff...c0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Langt i fra! Har hatt nødstopp, på sommer og vinterføre, dvs full brems uten å kløtsje, null problem. Motor kveles riktignok, men den går å starte igjen.

Anonymkode: 540ea...1f6

Takk, men jeg ønsker ikke å kvele motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør jeg også ts. Bruker kløtsjen før brems. Slik ble jeg lært opp da jeg tok lappen for 25 år siden. Slitt kløtsj er vel det samme som andre slitedeler? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (4 minutter siden):

Takk, men jeg ønsker ikke å kvele motoren.

Da vet du heller ikke stort, om å virkelig må få stoppa kjapt gitt😏

Anonymkode: 540ea...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge denne vanen gjør deg tryggere, så fortsett med den! Det aller viktigste bak rattet er å være en trygg sjåfør som behersker bilen sin, og som samhandler med andre trafikanter. 

Jeg kjørte opp for 25 år siden, og gjorde mye det samme når jeg kjørte manuell bil. Dagens clutcher er bedre enn de gamle, og slites virkelig ikke av denne bruken. Når man snakker om å slite clutchen, er det overdreven clutching det snakkes om, holde den inne sammen med brems mens man står på rødt lys f.eks. 

Anonymkode: 95ec3...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Da vet du heller ikke stort, om å virkelig må få stoppa kjapt gitt😏

Anonymkode: 540ea...1f6

Jeg har hatt et par hendelser hvor jeg måtte bremse fort. Da har jeg av instinkt fokusert på brems, altså enten tatt brems helt ned på sekunder (og kløtsj er jo allerede inne) eller begge to samtidig hvis jeg ikke hadde kløtsj inne.
Foten sitter brems (uten å trykke ned) når jeg triller inn mot kryss og rundkjøring. Hvor er logikken i at man da mister tid ved nødbrems? Og nei, jeg råkjører ikke inn mot kryss og rundkjøring, jeg har allerede lav fart om det blir nødbrems. Eneste forskjellen om man trår inn begge to samtidig eller bare brems, er jo at bilen ikke kveles... 

ts

Anonymkode: bf6ff...c0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har hatt et par hendelser hvor jeg måtte bremse fort. Da har jeg av instinkt fokusert på brems, altså enten tatt brems helt ned på sekunder (og kløtsj er jo allerede inne) eller begge to samtidig hvis jeg ikke hadde kløtsj inne.
Foten sitter brems (uten å trykke ned) når jeg triller inn mot kryss og rundkjøring. Hvor er logikken i at man da mister tid ved nødbrems? Og nei, jeg råkjører ikke inn mot kryss og rundkjøring, jeg har allerede lav fart om det blir nødbrems. Eneste forskjellen om man trår inn begge to samtidig eller bare brems, er jo at bilen ikke kveles... 

ts

Anonymkode: bf6ff...c0c

Snakker heller ikke om kjøre inn mot kryss, og var vel heller ikke det som jeg sikter til i mitt første sitat. Men når må stoppe på kortest mulig tid, fra 80km/t til full stopp, har det vert kun full brems jeg har hatt. Men har du ikke opplevd en som ikke overolder vikeplikt inn på en 80-vei, eller vilt som du ser siluetten av i lysene til motgående bil, vet ikke hva jeg mener heller med å bremse det du makter. Da står ikke kløtsjen fokus i hele tatt.

Anonymkode: 540ea...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta inn clutchen for tidlig eller for ofte er ikke det som sliter den ut. Sluring og belastning derimot…! 
 

Jeg tror jeg gjør det samme, har tilgode å bytte clutch på noen av bilene jeg har hatt. 

Anonymkode: 6d948...4aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/25/2023 at 10:42 PM, AnonymBruker said:

Langt i fra! Har hatt nødstopp, på sommer og vinterføre, dvs full brems uten å kløtsje, null problem. Motor kveles riktignok, men den går å starte igjen.

Anonymkode: 540ea...1f6

Tja, kjører du en tysk motorvei i 160 og har behov for å nødbremse så er det uheldig og farlig når du mister bilen.

Plutselig er du nede i 30 og du må gasse på for å komme deg kjapp ut av situasjonen.

En nødbrems bør være begge pedaler samtidig, kjapp og effektivt. 
 

Anonymkode: b3c69...e51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...