Hundejente Skrevet torsdag kl. 17:04 #61 Skrevet torsdag kl. 17:04 jeg og søsteren min har avtalt å ikke kjøpe gave til hverandre, men jeg har en sønn, og han får en fin gave fra henne og mannen. Jeg kommer da til å kjøpe en ganske fin gave fra sønnen min til dem. deres gave blir nok et par hundre mer, men det tenker jeg er greit. men det hadde blitt helt feil å ikke kjøpe noe fra sønnen min til dem. 1 4
Fru Uperfekt Skrevet torsdag kl. 17:25 #62 Skrevet torsdag kl. 17:25 Hundejente skrev (20 minutter siden): jeg og søsteren min har avtalt å ikke kjøpe gave til hverandre, men jeg har en sønn, og han får en fin gave fra henne og mannen. Jeg kommer da til å kjøpe en ganske fin gave fra sønnen min til dem. deres gave blir nok et par hundre mer, men det tenker jeg er greit. men det hadde blitt helt feil å ikke kjøpe noe fra sønnen min til dem. Hva om sønnen din og lager noe? 1
Kvist Skrevet torsdag kl. 17:48 #63 Skrevet torsdag kl. 17:48 Jeg syns julegaver handler om omtanke og relasjon, mye mer enn pengeverdi og ønskelister. Og jeg hadde rett og slett blitt litt lei meg om noen i min familie foreslo å droppe gaver. Jeg gir selvfølgelig til mange selv og har syntes det har vært en viktig ting å lære barna da de var yngre. Jula handler om fellesskap, ikke om å få mest mulig. Jeg tror ikke det er så sunt for barn å vokse opp med at de får hauger med gaver, mens de voksne rundt dem får lite eller ingenting. Og det trenger ikke være store og dyre ting heller, men jeg har glede av å gi og få, det opprettholder båndene mellom familie som kanskje ikke sees så ofte. Jeg har ikke spesielt god råd, i hvertfall ikke sammenlignet med mange i familien, men jeg har en del tid. Så jeg har gjerne laget ting, sånt som småkaker fra en gammel familieoppskrift til en eldre onkel jeg vet elsket dem da hans mor bakte dem før. Eller marmelade kokt i flere timer til en tante med 1000 jern i ilden som aldri prioriterer å gjøre sånt selv. Og ofte får både vi voksne og barn strikkede sokker av ei i familien som alltid må ha strikketøy i hendene. Vi sees ikke hvert år, men de sokkene som kommer i posten gjør at vi ofte tenker på henne like vel. Jeg er en nerd, og har et excelark med julegavelister helt fra jeg begynte å gi gaver selvstendig. Det er både koselig og vemodig å se tilbake på den. Så mange jeg pleide å gi gaver til er ikke mer, og så mange nye har kommet til på over 25 år. 5 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:54 #64 Skrevet torsdag kl. 17:54 De som har barn får til barna og de som ikke har får til seg. Ikke rettferdig at en enslig uten barn skal måtte bruke masse penger på gaver å ikke få en eneste ting igjen! Hvorfor kjøper ikke de voksne til barna noe til denne? Anonymkode: cfc8e...5c1 9
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:11 #65 Skrevet torsdag kl. 18:11 AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 16.29): Min søster ønsker at vi dropper julegaver til oss voksne i år. Det syns jeg selvfølgelig er fornuftig, sett i dagens økonomiske situasjon. Nå er hun gift med ny mann, og de har fire barn(to hver fra tidligere). Det vil si at jeg har pleid å kjøpe gaver til fire barn og to voksne på ca 500 til hver, mens jeg får én gave fra dem på rundt 500. I år blir det altså at jeg kjøper gaver til barna, mens jeg ikke får noen gaver fra dem. Det er er koselig å kjøpe gaver til barna altså, og det er uaktuelt for meg å droppe dem, og det er jo mest barna jula handler om synes jeg. Men er det ikke litt gnient av min søster overfor meg å foreslå dette, når hun vet at jeg allikevel vil bruke mange penger på hennes og mannens barn? Har lyst til å si noe, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det frem uten å virke kjip… Anonymkode: e094e...b99 Når du kjøper 4 gaver til barna og dropper voksne bør du få en gave tilbake fra foreldrene. De skal motta 4 gaver og gi Ingenting tilbake? Da min bror var singel og barnløs kjøpte han til alle ungene våre, og vi kjøpte selvfølgelig til han uten at han kjøpte til oss voksne. Anonymkode: 17022...59c 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:13 #66 Skrevet torsdag kl. 18:13 Kvist skrev (24 minutter siden): Jeg syns julegaver handler om omtanke og relasjon, mye mer enn pengeverdi og ønskelister. Og jeg hadde rett og slett blitt litt lei meg om noen i min familie foreslo å droppe gaver. Jeg gir selvfølgelig til mange selv og har syntes det har vært en viktig ting å lære barna da de var yngre. Jula handler om fellesskap, ikke om å få mest mulig. Jeg tror ikke det er så sunt for barn å vokse opp med at de får hauger med gaver, mens de voksne rundt dem får lite eller ingenting. Og det trenger ikke være store og dyre ting heller, men jeg har glede av å gi og få, det opprettholder båndene mellom familie som kanskje ikke sees så ofte. Jeg har ikke spesielt god råd, i hvertfall ikke sammenlignet med mange i familien, men jeg har en del tid. Så jeg har gjerne laget ting, sånt som småkaker fra en gammel familieoppskrift til en eldre onkel jeg vet elsket dem da hans mor bakte dem før. Eller marmelade kokt i flere timer til en tante med 1000 jern i ilden som aldri prioriterer å gjøre sånt selv. Og ofte får både vi voksne og barn strikkede sokker av ei i familien som alltid må ha strikketøy i hendene. Vi sees ikke hvert år, men de sokkene som kommer i posten gjør at vi ofte tenker på henne like vel. Jeg er en nerd, og har et excelark med julegavelister helt fra jeg begynte å gi gaver selvstendig. Det er både koselig og vemodig å se tilbake på den. Så mange jeg pleide å gi gaver til er ikke mer, og så mange nye har kommet til på over 25 år. Det er greit å avtale om man skal droppe gaver, fordi mange har mange det er forventet å kjøpe til og det går hardt utover budsjettet til mange. Helt greit å avtale sum også. Da noen gir for 1000 og får igjen for 150. Anonymkode: 17022...59c
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:19 #67 Skrevet torsdag kl. 18:19 Hvorfor er enslige så barnslig? "åå alle ungene får gave, men jeg får ikke`" Det er litt spesielt. Anonymkode: 84248...471
Einus Skrevet torsdag kl. 18:31 #68 Skrevet torsdag kl. 18:31 Jeg er onkel til 4 fra 23 til 35. Ingen får noen ting. Jeg kjøper Redd Barna presang for noen tusen, jeg får da et kort som alle får lese. Synes denne ordningen er helt topp. Alle sammen har mer enn nok. Og alle synes mitt bidrag er fantastisk. Dette har jeg gjort i mer enn 10 år. Alle har, Iphone, Ipad, tv, leilighet, jobb og bil osv.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:33 #69 Skrevet torsdag kl. 18:33 Broren min har ikke barn, og han får alltid en skikkelig gave fra meg. Det er en selvfølge, tenker jo jeg. Anonymkode: 0002a...e3d 5 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:34 #70 Skrevet torsdag kl. 18:34 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor er enslige så barnslig? "åå alle ungene får gave, men jeg får ikke`" Det er litt spesielt. Anonymkode: 84248...471 Det som er spesielt er at søsken som har barn, ikke gir gave til søsken uten barn, om deres barn får gave fra dem. Ærlig talt, snakk om å være gniten og kjip. Anonymkode: 0002a...e3d 6 1 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:45 #71 Skrevet torsdag kl. 20:45 Har søstra di endel selskaper som du deltar i? Min bror har ikke barn. Gir riktignok gave til han og han til meg, og barna, men i tillegg er han jo på minst 3 selskaper hos oss i jula, der vi står for all mat og drikke, (koster jo også litt..) Anonymkode: efb99...d0d 1
ChrisTønn Skrevet 22 timer siden #72 Skrevet 22 timer siden Jeg har tre barn, min søster ingen. Jeg sier til henne at hun ikke trenger å kjøpe gave til meg. Jeg kjøper alltid gave til henne fra barna og oss. Hun bruker fort vekk 1000kr per unge så jeg synes det er veldig feil om hun ikke skulle få en gave fra barna. 1 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #73 Skrevet 21 timer siden Fru Uperfekt skrev (På 27.11.2025 den 18.25): Hva om sønnen din og lager noe? Ingen vil ha hjemmelagde barnegaver, sett bort fra besteforeldre kanskje. Med mindre det er noe «ordentlig». glad ikke søskene mine pakker inn nye hjemmelaget eller bilder av tantebarna å gir meg. vi gir gaver fra hele familien, kjøper ikke egne gaver fra barna. Anonymkode: b6989...e4a
AprilLudgate Skrevet 20 timer siden #74 Skrevet 20 timer siden Helt enig med deg. Jeg pleide kjøpe til yngste søsken før barn ble tema der - han og svigerinne kjøpte jo til mitt barn noen år før de fikk egne. Vi dropper til voksne nå, men altså - du bør si noe av prinsipp. 1
Sandie Skrevet 20 timer siden #75 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 16.29): Min søster ønsker at vi dropper julegaver til oss voksne i år. Det syns jeg selvfølgelig er fornuftig, sett i dagens økonomiske situasjon. Nå er hun gift med ny mann, og de har fire barn(to hver fra tidligere). Det vil si at jeg har pleid å kjøpe gaver til fire barn og to voksne på ca 500 til hver, mens jeg får én gave fra dem på rundt 500. I år blir det altså at jeg kjøper gaver til barna, mens jeg ikke får noen gaver fra dem. Det er er koselig å kjøpe gaver til barna altså, og det er uaktuelt for meg å droppe dem, og det er jo mest barna jula handler om synes jeg. Men er det ikke litt gnient av min søster overfor meg å foreslå dette, når hun vet at jeg allikevel vil bruke mange penger på hennes og mannens barn? Har lyst til å si noe, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det frem uten å virke kjip… Anonymkode: e094e...b99 Ja det er gnient. I slike tilfeller hadde jeg kjøpt en felles gave fra barna til deg. De må jo se den skjevdelingen dette skaper, selv om tanken bak er god (mindre kjøpepress). 1 1
Fru Uperfekt Skrevet 18 timer siden #76 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen vil ha hjemmelagde barnegaver, sett bort fra besteforeldre kanskje. Med mindre det er noe «ordentlig». glad ikke søskene mine pakker inn nye hjemmelaget eller bilder av tantebarna å gir meg. vi gir gaver fra hele familien, kjøper ikke egne gaver fra barna. Anonymkode: b6989...e4a Mine lager karameller bla
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #77 Skrevet 18 timer siden Jeg er barnløs selv, og har ett søsken, som har tre barn, i tillegg til foreldre. Jeg elsker å kjøpe/lage og gi julegaver. Lager også noe eller kjøper en oppmerksomhet til noen naboer og noen venner. jeg hadde synes det var kjipt om ikke vi skulle gi til voksne også. Hadde vi vært en stor familie så kunne det nok vært mer aktuelt, eller en ordning med å kun kjøpe til ett av søsknene, men ikke når jeg kun har det ene søskenet. jeg skriver ønskeliste med helst ikke så dyre ting, som jeg kanskje trenger eller ønsker meg, så det trengs ikke så stor kreativitet for å finne på noe. Anonymkode: 39be4...09b 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #78 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 16.29): Min søster ønsker at vi dropper julegaver til oss voksne i år. Det syns jeg selvfølgelig er fornuftig, sett i dagens økonomiske situasjon. Nå er hun gift med ny mann, og de har fire barn(to hver fra tidligere). Det vil si at jeg har pleid å kjøpe gaver til fire barn og to voksne på ca 500 til hver, mens jeg får én gave fra dem på rundt 500. I år blir det altså at jeg kjøper gaver til barna, mens jeg ikke får noen gaver fra dem. Det er er koselig å kjøpe gaver til barna altså, og det er uaktuelt for meg å droppe dem, og det er jo mest barna jula handler om synes jeg. Men er det ikke litt gnient av min søster overfor meg å foreslå dette, når hun vet at jeg allikevel vil bruke mange penger på hennes og mannens barn? Har lyst til å si noe, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det frem uten å virke kjip… Anonymkode: e094e...b99 Samme praksisen har vi fått i vår familie. Alle barna får gaver, og vi som er barnløse ender opp med å gi for veldig penger uten å få noe tilbake. Vi er heldige om vi får et takk. Jeg kunne ønske foreldrene, altså søskene, så at her blir det en skjevdeling, men virker ikke som det. For all del, vi trenger jo ikke noe, men det ville jo vært koselig med noe - om det er en kongle ene ungen har pynta eller en ligen blomst. Vi gir gaver for flere tusen, men får knapt et takk tilbake, og at søskene mine ikke ser at det blir litt skjevt er vel det som er mest sårende. Anonymkode: dd293...fd1 1 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #79 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 17.04): Jeg er voksen, og setter stor pris på gaver. Vi skriver ønskelister, så jeg få alltid ting jeg ønsker meg. Jula er slett ikke bare for barna, med mindre alle i familien har samme oppfatning. Hos oss feirer vi jul for både små og store, og gavene er nesten like viktige som julemiddagen. Anonymkode: dd350...c41 Oi, jeg er helt motsatt. Kunne godt ha fått 0 gaver mot at jeg slapp å kjøpe. Anonymkode: cc0a3...be8
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #80 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 18.59): "Gleden ved å gi", faktisk. Så hvor er den "gleden ved å gi" hos dem som sitter og ser på at barna deres åpner gaver, mens de barnløse som har gitt dem disse gavene ikke får noen tilbake? En ting er en "byttehandel" hvor man bestemmer seg for at "du gir mine barn gaver, jeg gir dine barn gaver", det er jo greit. Men å ikke ha noen tanke for at de barnløse i en sånn situasjon da ender opp med å ikke få noen gaver i det hele tatt, det blir jo litt...for dumt, rett og slett. Det blir jo også litt rart å mene at hvis dine barn får gaver, blir ikke du som mamma "rikere på noe vis". Det er jo ikke nødvendigvis sant da, spesielt hvis gavene de får er ting du da ville sluppet å kjøpe til dem selv. Anonymkode: c608d...df6 Enig i dette. I fjor endte vi opp med at jeg og mannen ga gaver til alle barn, pluss mine foreldre, og juleselselselskapet var hos oss, mens vi ikke fikk noen gaver fra andre enn oss selv. Vi ga gaver til både mine foreldre og alle barna som var her. Vi fikk ikke en gang en vertinnegave. Anonymkode: dd293...fd1 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå