Gå til innhold

Droppe julegaver til de voksne - søster har fire barn mens jeg har ingen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva med at ditt motforslag er en koselig familiegave til hver familie? Da får du gave, og hele familien der får en gave de kan ha sammen. Et spill, kinobilletter til alle i romjula, plantelys og en fruktplante fra IKEA , miniprojector  eller noe annet de kan dele på å ha.  Da får du også gave, og kommer i tillegg rimeligere fra det totalt. 

Anonymkode: 1d5bb...cfd

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er voksen, og setter stor pris på gaver. Vi skriver ønskelister, så jeg få alltid ting jeg ønsker meg. Jula er slett ikke bare for barna, med mindre alle i familien har samme oppfatning. Hos oss feirer vi jul for både små og store, og gavene er nesten like viktige som julemiddagen.

Anonymkode: dd350...c41

Da har dere noe som funker for dere. Jeg mener fortsatt at voksne har mulighet til å kjøpe det de ønsker seg selv, og at barn ikke har samme mulighet. Derav mitt utsagn.

Er derimot helt enig med deg angående at jula er for alle. Store og små. Jeg setter mest pris på maten, drikken, selskapet og at jeg rett og slett synes jula er koselig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min søster ønsker at vi dropper julegaver til oss voksne i år. Det syns jeg selvfølgelig er fornuftig, sett i dagens økonomiske situasjon. Nå er hun gift med ny mann, og de har fire barn(to hver fra tidligere). Det vil si at jeg har pleid å kjøpe gaver til fire barn og to voksne på ca 500 til hver, mens jeg får én gave fra dem på rundt 500. I år blir det altså at jeg kjøper gaver til barna, mens jeg ikke får noen gaver fra dem. Det er er koselig å kjøpe gaver til barna altså, og det er uaktuelt for meg å droppe dem, og det er jo mest barna jula handler om synes jeg.
Men er det ikke litt gnient av min søster overfor meg å foreslå dette, når hun vet at jeg allikevel vil bruke mange penger på hennes og mannens barn? Har lyst til å si noe, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det frem uten å virke kjip…

Anonymkode: e094e...b99

De som har barn får kun til barna, de som ikke har barn får selvsagt (de gir jo til barna)..

Anonymkode: cfc8e...5c1

• Liker 6
Skrevet

I min familie så gir ikke vi søsken til hverandre når det er barn, jeg gir til min niese og nevø og de gir til min sønn. Min barnløse bror gir gave til min sønn og jeg gir gave til ham. Får ham barn så vil vi slutte å gi til ham, men gi til barnet.

Blir jo utrolig skjevt slik din søster vil gjøre det...??

Anonymkode: a7932...bab

Vi gjør det samme. Voksne uten barn får gave.

Anonymkode: ee33f...e06

• Liker 4
Skrevet

Kutt hvertfall kraftig ned på summen. Eller kjøp en felles gave til de, brettspill (billig på Extra leker) og noe godteri. 

Anonymkode: e0dd2...d7d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har alltid kjøpt fra barna til de barnløse tantene/ onklene🥰

Anonymkode: cdf11...2bb

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor skal det gjøres regnskap på hvilke familier som "tjener" mest på gaveordningen. Jeg er mamma, og at barna får gave gjør ikke meg rikere på noe vis. Hva skjedde med gleden ved å gi? 

Anonymkode: bf84f...181

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Men i alle dager, hva sa du da hun foreslo det? Bare å si nei, det, at du syns det blir så stusslig uten gaver, at du da ikke går noen, du ønsker at i hvertfall dere to søstre kan gi hverandre noe symbolsk, at du heller vil gå litt ned i pris? Svoger kan du droppe personlig gave til. Og skalere ned på barna, 500 pr pers er for mye til en seksmannsfamilie.  
Hvorfor blir det sånn i år, det kan da ikke hun bestemme? 
Hun kan bestemme å ikke gi til deg, men du bør jo si at du ikke er enig, og gi henne noe lite i hvertfall. 

Anonymkode: de346...061

• Liker 4
Skrevet

Min søster ønsker at vi dropper julegaver til oss voksne i år. Det syns jeg selvfølgelig er fornuftig, sett i dagens økonomiske situasjon. Nå er hun gift med ny mann, og de har fire barn(to hver fra tidligere). Det vil si at jeg har pleid å kjøpe gaver til fire barn og to voksne på ca 500 til hver, mens jeg får én gave fra dem på rundt 500. I år blir det altså at jeg kjøper gaver til barna, mens jeg ikke får noen gaver fra dem. Det er er koselig å kjøpe gaver til barna altså, og det er uaktuelt for meg å droppe dem, og det er jo mest barna jula handler om synes jeg.
Men er det ikke litt gnient av min søster overfor meg å foreslå dette, når hun vet at jeg allikevel vil bruke mange penger på hennes og mannens barn? Har lyst til å si noe, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det frem uten å virke kjip…

Vi har samme opplegget men vi gir gaver til de voksne som ikke har barn, som foreldrene våres og søsken uten barn. Du kan jo foreslå dette. Bare begynn å prate om foreldrene deres og slik komm til deg og. Samtidig så tenk på at de skal kjøpe gaver til alle barna sine og... vet det ikke er unnskyldning men...

Anonymkode: 6615a...94e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor skal det gjøres regnskap på hvilke familier som "tjener" mest på gaveordningen. Jeg er mamma, og at barna får gave gjør ikke meg rikere på noe vis. Hva skjedde med gleden ved å gi? 

Det gir kanskje ikke noen stor glede å gi, om man aldri får noe tilbake? Voksne blir å glade for gaver.

Her har jeg en pott til hver familie, dvs, min søster med mann og to barn får gaver til 1000 til sammen, min barnløse bror får gavekort på 1000 kr bare til seg selv, og jeg vet han blir veldig glad for det😊

Anonymkode: 1fec2...c43

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva med at barna gir en liten gave til sin barnløse onkel, bare noe helt enkelt som en pakke strømper eller noe.

Anonymkode: 73dda...cd9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Som singel og barnløs er det utrolig trist å sitte med storfamilien uten en eneste gave å åpne. 

Bare et hjertesukk. Og kanskje noe å tenke på for alle dere som vil droppe gaver til voksne. 

Anonymkode: 9d214...f13

• Liker 17
  • Hjerte 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker du at du noensinne bil få barn? Altså - situasjonen er potensielt helt ok om du er feks 23 og hun er 35 og dere begge tenker det vil komme en tid i fremtiden der dine barn mottar og hennes for lengst er for gamle. Dersom du ikke planlegger få egne barn og dette er noe hun påregnelig vet så synes jeg du har rett i at hun er gnien.

I fall det siste får du ta en vurdering. Ønsker du gi uten å få? Det er helt greit å si at du da bare melder deg helt ut - siden du nå ikke vil få julegaver fra noen i din familie så får de heller ikke fra deg. For din søster sitt ønske er å kutte ut å gi og få gave fra deg. Du sa deg antagelig enig (eller protesterte i alle fall ikke). Men når du har vært så velvillig så forplikter det - om du nå sier at det er ditt ønske å også kutte ut barna kan ikke hun avslå dette uten å være frekk. Så om du nå sier «vet du, vi gjør det bare helt enkelt. Nå slipper jo du kjøpe gave til meg. Så da dropper jeg kjøpe gave til alle dere.» så er din søster stuck.

Anonymkode: 71284...74f

• Nyttig 1
Skrevet

Får ikke du gaver fra barna? Mine barn har en barnløs tante som gir de flotteste gavene. Barna gir alltid gave tilbake.. (noen ganger lager de selv, noen ganger vil de kjøpe noe). Jeg har tre stk. så hun får forskjellig fra alle tre. Kunne ikke falt meg inn at barna ikke skal gi gaver tilbake

Anonymkode: 97a04...f6d

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Min bror som har kone og barn får ikke noe, men hans barn får av oss, og mine barn får av dem. Min andre single barnløse bror får gave av oss begge, enten har vi slått oss sammen eller gitt hver for oss. Ikke fordi det å er så forbasket viktig å holde regnskap på gavene, men fordi det er stusselig å bare sitte og se på alle andre som får gave på julaften.

Anonymkode: de0fc...9bf

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Én gave per husstand! Det er det mest rettferdige. 

Anonymkode: 28a85...387

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må bare hoppe i det og ta en prat.

Mange med partner og barn tenker ikke over hvor vanvittig mye penger barnløse uten partner bruker på andres feiringer og andres barn over årene.

Anonymkode: 7814e...4e1

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

"Gleden ved å gi", faktisk. Så hvor er den "gleden ved å gi" hos dem som sitter og ser på at barna deres åpner gaver, mens de barnløse som har gitt dem disse gavene ikke får noen tilbake? En ting er en "byttehandel" hvor man bestemmer seg for at "du gir mine barn gaver, jeg gir dine barn gaver", det er jo greit. Men å ikke ha noen tanke for at de barnløse i en sånn situasjon da ender opp med å ikke få noen gaver i det hele tatt, det blir jo litt...for dumt, rett og slett.

Det blir jo også litt rart å mene at hvis dine barn får gaver, blir ikke du som mamma "rikere på noe vis". Det er jo ikke nødvendigvis sant da, spesielt hvis gavene de får er ting du da ville sluppet å kjøpe til dem selv.

Anonymkode: c608d...df6

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Som singel og barnløs er det utrolig trist å sitte med storfamilien uten en eneste gave å åpne. 

Bare et hjertesukk. Og kanskje noe å tenke på for alle dere som vil droppe gaver til voksne. 

Anonymkode: 9d214...f13

Så leit. Her gir vi gaver til alle som deltar på julefeiringen, såvingen sitter der uten noe å åpne.

Og vi sender gaver tilbarnløse tanter/ grandtanter/voksne søsken ikke deltar. Og eldre enslige naboer som vi vet ikke har så mange får også en liten oppmerksomhet.

Anonymkode: 49d07...ea5

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gi en felles gave til hele familien, ett spill ens

Anonymkode: 448a5...7db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...