Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i barnehage, vi normalt være 4 på avdeling inkludert 1 støtteressurs. To av de ansatte er sykemeldte. Vi er på andre uke uten vikar. De andre avdelingene hjelper oss med yttervakter noe som betyr at vi jobber fra kl 08.30- kl 16.00 hver dag. Det går utover barna som mister turer og vanlige opplegg. Akkurat nå minner avdelingen om en oppbevaringsplass for barn og ikke noe mer enn det. Får så vondt av dette. Styrer mener at det ikke finnes vikarer, i går sa hun at vikaren ikke dukket opp allikevel.. Nå har det heller ikke kommet vikar. Vi begynner å bli slitne og jeg orker ikke å jobbe der nå. Kan man sende avvik når en styrer ikke skaffer vikar? Dette har pågått i 2 uler nå.

Anonymkode: a7c89...55a

Skrevet

Ja, det kan man og det bør man. Jeg gjør det (ikke barnehage) når bemanningen gjør at vi ikke kan fylle lovpålagte krav (gjerne med henvisninger til aktuelt lovverk).

Anonymkode: b5ef1...1cf

• Liker 4
Skrevet

Ja man bør melde avvik. Selv om dette høres ut som en normalsituasjon i barnehage.

Anonymkode: 075a1...64b

• Liker 1
Skrevet

Synes absolutt man skal sende inn avvik på det. Det går ut over både barna og dere. Når dette har pågått såpass lenge er det uholdbart. Det er kun barnehagen(som foretningsmodell) som tjener på det økonomisk. Ingen andre. 

Anonymkode: df77e...da8

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jobber i barnehage, vi normalt være 4 på avdeling inkludert 1 støtteressurs. To av de ansatte er sykemeldte. Vi er på andre uke uten vikar. De andre avdelingene hjelper oss med yttervakter noe som betyr at vi jobber fra kl 08.30- kl 16.00 hver dag. Det går utover barna som mister turer og vanlige opplegg. Akkurat nå minner avdelingen om en oppbevaringsplass for barn og ikke noe mer enn det. Får så vondt av dette. Styrer mener at det ikke finnes vikarer, i går sa hun at vikaren ikke dukket opp allikevel.. Nå har det heller ikke kommet vikar. Vi begynner å bli slitne og jeg orker ikke å jobbe der nå. Kan man sende avvik når en styrer ikke skaffer vikar? Dette har pågått i 2 uler nå.

Det er veldig viktig, for at det skal vises i systemet. lederen vår sier at det ikke er avvik med underbemanning, men hvis brukere ikke får tenestene sine. SÅ hver gang en bruker ikke får feks handlet, tur, dusj osv skriver jeg avvik, og skriver da at årsaken er underbemanning. MEN det er et stort problem at nesten ingen tar seg tid til å skrive avvik, og ikke læres nye opp til hvordan man skal gjør det heller....arghhhh!!!

Anonymkode: 8c2c4...f5e

• Nyttig 2
Skrevet

Du kan sende avvik på hver eneste dag uten tilstrekkelig bemanning.

Anonymkode: bdefd...4cb

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du kan sende avvik på hver eneste dag uten tilstrekkelig bemanning.

Sikker på det? Så slikt skal ikke gå gjennom styrer. Har jobbet der i 12 aldri fått lov til å sende avvik.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sikker på det? Så slikt skal ikke gå gjennom styrer. Har jobbet der i 12 aldri fått lov til å sende avvik.

https://www.arbeidstilsynet.no/hms/avvik-og-avvikshandtering/

Lova krev at arbeidsgivaren har oppretta eit system for å handtere avvik. God avvikshandtering dreier seg om å finne ut kva som er skjedd, kvifor det skjedde, rette opp tilhøvet og sørge for at det ikkje skjer igjen

Anonymkode: f1099...555

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alle arbeidstagere skal ha mulighet til å melde avvik. Arbeidstakers plikt til straks å melde fra om avvik eller mangler på arbeidsplassen er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 2-3.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Lov? Man spør ikke om liv for å sende avvik. 
Avvik er når ting ikke skjer ihht regelverk, hver dag uten lovpålagt bemanning er et avvik. 
For å vise de øverste sjefene hva som er tingenes tilstand, må det sendes avvik.

• Liker 7
Skrevet

Jeg klarer ikke å se problemet. Fullt bemannet fra 0830-16.00 hver dag (hvorfor har dere så kort arbeidstid forresten), og hjelp fra andre avdelinger før og etter. Ut fra det jeg har lest på kvinneguiden er det jo bare en brøkdel av barna som er i barnehagen da også.

Skrevet

Grunnen til at jeg spør så dumt om dette er lov er først fordi styrer ikke har vist oss hvordan vi skriver avvik. Og nummer 2 fordi jeg sa ifra om at utesjekken ikke ble utført slik det burde og ønsket å skrive avvik. Fikk beskjed om at avvik er ikke noe man skriver for alt mulig. Hun lot meg ikke skrive avvik og ville ikke vise meg hvordan man gjør det.

• Hjerte 1
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Jeg klarer ikke å se problemet. Fullt bemannet fra 0830-16.00 hver dag (hvorfor har dere så kort arbeidstid forresten), og hjelp fra andre avdelinger før og etter. Ut fra det jeg har lest på kvinneguiden er det jo bare en brøkdel av barna som er i barnehagen da også.

Ee fleste barna er der mellom 08.30-16.00, mange før og etter. Vi er bare to i den tiden, får ikke mye hjelp. Når en er på pause sitter den andre alene med 18 barn. Noen av de er barn som krever ekstra ressurs. Fet er en grunn til at vi skal være fire og ikke 2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Grunnen til at jeg spør så dumt om dette er lov er først fordi styrer ikke har vist oss hvordan vi skriver avvik. Og nummer 2 fordi jeg sa ifra om at utesjekken ikke ble utført slik det burde og ønsket å skrive avvik. Fikk beskjed om at avvik er ikke noe man skriver for alt mulig. Hun lot meg ikke skrive avvik og ville ikke vise meg hvordan man gjør det.

Offentlig eller privat barnehage?
Har dere verneombud som du kan snakke med?
Er du fagorganisert og har en tillitsvalgt som kan hjelpe deg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Aldri fått lov? Dere har plikt til å sende avvik. På min arbeidsplass sender jeg avvik minst én gang i måneden. Hvis jeg oppdager rutiner som ikke er oppdatert, hvis det er oppgaver jeg ikke får utført osv. Dere skal ha gått gjennom rutine for avvik. Der skal det stå når dere skal melde. Manglende bemanning er ofte en av dem, f.eks hvis dere bryter bemanningsnormen. Avvik er brudd på lovverk, interne retningslinjer og etiske retningslinjer.

Dersom utesjekken ikke ble utført er dette et avvik som må meldes. Du kan f.eks skrive det slik:

Manglende bemanning gjorde at vi ikke fikk utført utesjekk.

Strakstiltak: Hadde ekstra godt oppsyn med barna da vi var ute. Gjennomførte sjekk i lunsjen.

Videre tiltak: meldt som avvik til styrer. 

Kommer litt an på hvordan malen deres ser ut.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er et avvik at dere ikke har fått opplæring i avvik også.

Anonymkode: 1ef99...b93

• Liker 4
Skrevet
Brunello skrev (20 minutter siden):

Selvfølgelig ser du ikke problemet, for du aner ikke hva du snakker om.

Få deg heller et liv. En voksen mann som sitter på et kvinneforum og babler og kverulerer om ting han ikke har det minste greie på, hjelpe meg ...

Meld deg heller som frivillig et sted eller noe.

Anonymkode: ea239...cc9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (27 minutter siden):

De er jo ikke det med bare TO på jobb i de timene!

Anonymkode: ef838...2b6

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig viktig, for at det skal vises i systemet. lederen vår sier at det ikke er avvik med underbemanning, men hvis brukere ikke får tenestene sine. SÅ hver gang en bruker ikke får feks handlet, tur, dusj osv skriver jeg avvik, og skriver da at årsaken er underbemanning. MEN det er et stort problem at nesten ingen tar seg tid til å skrive avvik, og ikke læres nye opp til hvordan man skal gjør det heller....arghhhh!!!

Anonymkode: 8c2c4...f5e

Hvis man hadde fått satt opp en slik sak som står i enkelte butikker, der du trykker på smilefjes ettersom hvor fornøyd du er med handlen, så hadde dem nok eksplodert av avikksrapportering. Men når man løper hele dagen og jobber overtid så gidder man ikke bruke ti minutter bare på innlogging, lete opp riktig skjema, bla bla bla og plutselig sitte 20 min over. 

Anonymkode: 075a1...64b

Skrevet

For alle andre i systemet så ser alt fint ut hvis ingen gidder å skrive avvik. Og ser alt fint ut er det hvertfall ingen grunn til å bevilge ekstra ressurser. Snarere tvert imot. Dere klarer dere fint uten vikar. Da trengs det ikke å ha tilkallingsvikarer. Penger spart

Anonymkode: 87a76...4ac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...