AnonymBruker Skrevet 20. november #1 Del Skrevet 20. november Har en hund av liten rase (5-6 kilo), den ser veldig liten og søt ut, men kan bli veldig sint og bjeffer og biter etter dem hvis ukjente folk kommer og vil klappe. Med kjente folk er hun helt ok... Hvorfor, og hva kan jeg gjøre for at hunden skal bli mer trygg? Dette er f.eks. når vi tar toget og forbipasserende sier "Å, så søt!" og prøver å klappe uten å spørre først om det er greit før de begynner å ta på hunden... hunden er 1 år og har aldri hatt direkte vonde opplevelser med fremmede (men har reagert med sinne/aggresjon et par ganger når jeg (enslig kvinne) har blitt tilnærmet av menn på gata på noe ukoselig vis mens jeg har luftet hunden, så jeg tenker det kanskje er der det stammer fra..?). Anonymkode: 3db42...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 21. november #2 Del Skrevet 21. november Ikke la ukjente hilse. Vær en skikkelig dritt mot folk som bare tar seg til rette og prøver å ta på den uten lov. Alt handler om å beskytte hunden fra uønskede hendelser. For å trygge den, bruk folk du stoler på. De behøver ikke hilse på den, men være rundt den. Når hunden tar kontakt, ta frem en leke eller godbiter. Etterhvert som hunden blir mer trygg, kan du be fremmede gi den godbiter når dere er ute på tur. "Nei, du kan ikke ta på hunden, men du kan kaste godbiter til den" -er en start. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november #3 Del Skrevet 21. november Har samme utfordring med min valp. Alle vil bort og kose og klappe, men hunden vil ikke. Den ønsker ingen oppmerksomhet. Den vil bare snuse og rusle i fred. Plutselig kan det komme noen og bare «Åååååå, så søøøøt!» og stikke ut hånda og da jo biter valpen. Dritt ass. Anonymkode: 14142...461 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november #4 Del Skrevet 21. november Bli flinkere på å si "Nei, ikke vennlig", Man må være utrolig kjapp noen ganger, slenge opp armen eller stille seg foran hunden så man rekker å si "Nei, ikke vennlig". Ikke vær redd for å være uhøflig. Folk som tafser på fremmede hunder uten først og spørre, fortjener litt uhøflighet i retur. Ts, grunnen til at hunden din bjeffer og glefser etter folk, er fordi den hele tiden får bekreftet at fremmede prøver å ta på den. Hunden vil føle seg tryggere og reagere mindre på folk jo flinkere du blir på å holde folk unna. Ikke alle hunder ønsker oppmerksomhet fra vilt fremmede, og det er helt greit. Mine hunder ønsker ikke å bli klappet av fremmede. Jeg ønsker heller ikke å bli klemt på av randoms på trikken 😅 Du må bygge opp tryggheten til hunden, og gjerne gi den en bedre taktikk den kan ta i bruk i situasjoner hvor folk kommer bort. Jeg lærte mine at de får godbiter av meg når det kommer fremmede bort. Det betyr at de nå automatisk snur ryggen til fremmede og fokuserer på meg. Dette eliminerer uønsket klapping en god del, fordi de fleste vil ikke prøve å klappe en hund som snur seg vekk fra de. Og, det gir meg tid til å si "nei" til de få som likevel prøver. Trygg hund klubben går ganske godt inn på sladretrening og motbetinging, og er generelt en fin online gruppe for de som ønsker å trene en hund til å bli tryggere og få bedre selvtillit i forskjellige situasjoner. Anonymkode: 718e9...792 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. november #5 Del Skrevet 21. november Ikke la fremmede nærme seg hunden. Den sier jo klart fra at den ikke ønsker det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 21. november #6 Del Skrevet 21. november Troyamin skrev (4 timer siden): Ikke la ukjente hilse. Vær en skikkelig dritt mot folk som bare tar seg til rette og prøver å ta på den uten lov. Alt handler om å beskytte hunden fra uønskede hendelser. Dette er fasit. Folk må faen meg skjerpe seg. Man spør før man klapper fremmede dyr - og barn for den saks skyld. Og så må folk jaggu lære seg å ta et nei for et nei, og ikke bli snurt når man får et nei på et spørsmål. Om man kun forventer ja, så er det jo ikke et ekte spørsmål. Blir gal av slike egoistiske mennesker.🤬 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november #7 Del Skrevet 21. november Skap handlingsrom, altså skjerm hunden fra fremmede og vær på forkant å si "nei, den skal ikke hilses på - vi trener" for eksempel, det er en uting at hunder skal bli tatt på av alle slags mennesker. Jeg ville også glefst om noen kom og sa "åå så søt du er" til meg og skulle klemmet på meg.. Anonymkode: 81d1c...1f8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå